Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-02, 09:42
  #25
Medlem
Killar, killar, killar...

Anledningen att hans batteri dras ned på nolltid är att han kör Siri eller nån av alla de andra appar som får MacBook Pro 2010s externa 3D-kort att aktiveras permanent. 3D-kortet (nVidia) drar massvis av watt och slukar batteri typ 4x snabbare än det interna Intel-grafikkortet.

Jag orkar inte förklara allt, för folk har redan gjort det åt mig:

http://forums.macrumors.com/threads/...odels.2000559/

Det enda du behöver göra är:

1. Installera https://github.com/steveschow/gfxCar...es/tag/v2.4.2i och sätt den att alltid starta vid datorns uppstart.
2. Om du ser att det står ett "d" i din menyrad för gfxCardStatus så är datorn på 3D-kortet. Då slukas batteriet. Klicka då på "d"-ikonen och titta på listan över alla appar som körs som just nu får 3D-kortet att aktiveras. Och stäng dem.

Exempel på de tre främsta appar som förstör:
- Siri (även efter att man ställt frågan och Siri försvunnit så behåller den 3D-kortet aktivt). Lösning: Finns ett script i macrumors-tråden som dödar Siri efter du ställt en fråga.
- Google Chrome (använder alltid 3D-kortet). Lösning: Använd Safari istället (en mycket smidigare, snabbare och snyggare webbläsare).
- Spotify (du kan alltså inte lyssna på musik via deras app, men det går kanske bra via webben). Lösning: Webben via deras Flash-spelare (vet dock inte om Flash använder 3D-kortet för jag har inte installerat Flash på flera år)? Alternativt sätta gfxCardStatus till "Integrated Only" innan du startar Spotify, så att du undviker att 3D-kortet aktiveras. Eller byt till Apple Music, som jag tycker är en bättre tjänst.

Om du behöver tips på Extensions att använda i Safari, så är dessa riktigt bra:
- 1Password (bästa och säkraste lösenordshanterare för Win, Mac, iOS, Android)
- DirectLinks (för att ta bort tracking från Google-länkar)
- Stylish (för att kunna installera webbside-redesigner från userstyles.org)
- Tampermonkey (för att kunna installera userscripts från greasyfork.org; en riktigt bra userscript för MacBook Pro 2010 är Force YouTube to 30 FPS)
- Adguard AdBlocker (världens bästa adblocker, supersnabb och superenkel att konfigurera, slår ut uBlock Origin med hästlängder).

Jag lever glatt på Sierra med en MacBook Pro 2010 och har i princip aldrig 3D-kortet aktivt, och har bra batteritid. Bara man är medveten om detta så är det lätt att undvika situationen.

Men nu orkar jag inte förklara mer. Någon annan får ta över om det är fler frågor. Good luck!
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2017-01-02 kl. 10:22.
Citera
2017-01-02, 14:52
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Killar, killar, killar...

Anledningen att hans batteri dras ned på nolltid är att han kör Siri eller nån av alla de andra appar som får MacBook Pro 2010s externa 3D-kort att aktiveras permanent. 3D-kortet (nVidia) drar massvis av watt och slukar batteri typ 4x snabbare än det interna Intel-grafikkortet.

Jag orkar inte förklara allt, för folk har redan gjort det åt mig:

http://forums.macrumors.com/threads/...odels.2000559/

Det enda du behöver göra är:

1. Installera https://github.com/steveschow/gfxCar...es/tag/v2.4.2i och sätt den att alltid starta vid datorns uppstart.
2. Om du ser att det står ett "d" i din menyrad för gfxCardStatus så är datorn på 3D-kortet. Då slukas batteriet. Klicka då på "d"-ikonen och titta på listan över alla appar som körs som just nu får 3D-kortet att aktiveras. Och stäng dem.

Exempel på de tre främsta appar som förstör:
- Siri (även efter att man ställt frågan och Siri försvunnit så behåller den 3D-kortet aktivt). Lösning: Finns ett script i macrumors-tråden som dödar Siri efter du ställt en fråga.
- Google Chrome (använder alltid 3D-kortet). Lösning: Använd Safari istället (en mycket smidigare, snabbare och snyggare webbläsare).
- Spotify (du kan alltså inte lyssna på musik via deras app, men det går kanske bra via webben). Lösning: Webben via deras Flash-spelare (vet dock inte om Flash använder 3D-kortet för jag har inte installerat Flash på flera år)? Alternativt sätta gfxCardStatus till "Integrated Only" innan du startar Spotify, så att du undviker att 3D-kortet aktiveras. Eller byt till Apple Music, som jag tycker är en bättre tjänst.

Om du behöver tips på Extensions att använda i Safari, så är dessa riktigt bra:
- 1Password (bästa och säkraste lösenordshanterare för Win, Mac, iOS, Android)
- DirectLinks (för att ta bort tracking från Google-länkar)
- Stylish (för att kunna installera webbside-redesigner från userstyles.org)
- Tampermonkey (för att kunna installera userscripts från greasyfork.org; en riktigt bra userscript för MacBook Pro 2010 är Force YouTube to 30 FPS)
- Adguard AdBlocker (världens bästa adblocker, supersnabb och superenkel att konfigurera, slår ut uBlock Origin med hästlängder).

Jag lever glatt på Sierra med en MacBook Pro 2010 och har i princip aldrig 3D-kortet aktivt, och har bra batteritid. Bara man är medveten om detta så är det lätt att undvika situationen.

Men nu orkar jag inte förklara mer. Någon annan får ta över om det är fler frågor. Good luck!

Sorry, inget av du nämner stämmer in på mig.

Använder redan GFXCardstatus hela tiden, integrerat kort.
Använder inte Chrome, kör Safari
Aldrig använt Siri
Använder inte Spotify på datorn.

Så det du säger stämmer inte.
Citera
2017-01-03, 03:53
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Sorry, inget av du nämner stämmer in på mig.

Använder redan GFXCardstatus hela tiden, integrerat kort.
Använder inte Chrome, kör Safari
Aldrig använt Siri
Använder inte Spotify på datorn.

Så det du säger stämmer inte.

Okej fan också, det brukar vara den saken. Har du gfxCardStatus 2.4.2i från länken ovan? Äldre versioner visade inte alltid korrekt grafikkort som aktivt. Ett annat sätt att kolla är Applemenyn - About this Mac. På summeringen ska det stå "Graphics: Intel HD Graphics 288 MB". Står nVidia med så är 3D-kortet aktivt.

En sista sak att kolla är att aktivera coconutBatterys "launch at startup" i inställningarna och sätta dess "appearance in menu bar" till "%p% (%s@%wW) %r". I mitt fall står det nu: "63.3% (@15.1W) 3:00h" vilket betyder att mitt batteri urladdas med 15.1 Watt belastning, och att jag har 3 timmar kvar. Normalt brukar jag ligga vid 18-22 Watt vid simpel web browsing i Safari med en massa appar som körs i bakgrunden.

Mitt batteri är originalet som följde med datorn för 6 år sedan och det har 719 cycles, och följande info:
Full Charge Capacity: 6264 mAh
Design Capacity: 6900 mAh
Manufacture Date: 2010-07-04
Cycle Count: 719
Och under Battery Info-knappen står märket som jag sa innan: Simplo.

Eftersom ditt batteri är tillverkat för 1 år sedan kanske det är ett 3rd party som inte har så mycket kapacitet. Kolla upp det. Att det står endast 6 cycles på ditt batteri är ju suspekt. Kanske är det ett lågkvalitets kinabatteri som förra ägaren installerat? Isåfall har du min info tidigare i tråden gällande ett passande högkvalitets-batteri som gick att hitta i Europa.

Och just ja du kan även öppna Activity Monitor och kolla under "Energy" och sortera efter "Energy Impact" så ser du vilka processer som drar mest batteri.

Lycka till och hoppas du hittar felet!
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2017-01-03 kl. 04:07.
Citera
2017-01-28, 15:30
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
X

Hej igen!

Det verkar som sagt som att den du köpte datorn av har köpt ett "Kina-batteri" med fejk-kapacitet, och därför laddas det ur skitfort. Det är väldigt vanligt att kinabatterier går sönder efter någon månad eller typ har 20 minuters kapacitet.

En kompis behövde nu ett nytt kvalitetsbatteri så jag kom ihåg denna tråden och sökte vidare efter kvalitetsmärket NewerTech i Europa, och hittade ett bekvämt sätt att köpa kvalitetsmärket!

* Köpes på denna address (från England, tullfritt, säkert ca 200kr i frakt, och ca 1300 för batteriet i sig, så 1500 totalt sen har du en dator med fungerande batteri igen):

https://www.amazon.co.uk/OWC-NWTBAP1...NWTBAP15MBU78N

* Recensioner från siten OWC (klicka på fliken Ratings i mitten av sidan):

https://eshop.macsales.com/item/NewerTech/BAP15MBU78N/

* Detta batteri är utvalt av OWC, som är en superseriös firma som ser till att bara sälja kvalitetsvaror för Mac. Kundrecensionerna av detta batteri på OWCs sida är 5 stjärnor allihop (snittbetyg 4.8). Köp inget annat batteri från Amazon; de andra är fejk och håller ej särskilt stor laddning och går sönder efter någon månad! Det är enbart detta batteri man ska välja om man ska köpa ett! :-)

* OBS: BATTERIET OVAN ÄR FÖR MACBOOK PRO 2010 15", VILKET ÄR TRÅDSTARTARENS DATOR. NI SOM HAR ANDRA DATORER BEHÖVER ANDRA BATTERIER! För andra modeller, gå till https://eshop.macsales.com/shop/Apple/Laptop/Batteries och välj eran modell i deras dropdown. Sen får ni fram kompatibla kvalitetsbatterier. Sen titta på högra sidan av en produktsida så står det typ "MacSales.com SKU: NWTBAP15MBU78N". Ta den strängen (NWT...) och sök efter det på amazon.co.uk. Så vet ni att ni får fram exakt rätt batteri!

Ha det så kul ifall du bestämmer dig för att byta till ett bra batteri!
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2017-01-28 kl. 15:40.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback