Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-25, 22:10
  #13
Medlem
Okej batterisituationen är löst, ifall han skulle köpa en MacBook Pro 2010 och det visar sig att batteriet är gammalt.

Köp isåfall detta batteri (ser att det finns i Europa, och kanske även i Sverige):

https://eshop.macsales.com/item/NewerTech/BAP15MBU78N/

NewerTech
78 Watt-Hour
NuPower Battery
Mfr P/N: BAP15MBU78N

Detta säljs av Other World Computing, ett företag som sliter arslet av sig för att alltid hitta perfekta delar för alla Macdatorer. De säljer ingenting som fungerar dåligt. Klickar man på reviews på siten så är folk supernöjda med detta ersättningsbatteri. Så även om Apple har slutat tillverka originalbatterier för denna laptop, så vet vi nu att "NewerTech BAP15MBU78N" är en perfekt ersättning.

PS: Apples originalbatteri för MBP 2010 var ett "Simplo bq20z451", alltså inget de tillverkat själva.
Citera
2016-12-30, 23:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Ja, vartenda en är felkonstruerad, sedan 2010 års modell. Du har året före. Problemet sedan 2010 och framåt verkar varit att de bytte till miljövänligt lödtenn som inte tål temperaturskiftningarna vid användning och till slut spricker och tappar kontakten. Så ju längre tiden går desto större risk för felet.

Jag har ingen aning om hur utbrett felet är. Det kanske bara är en högljudd 1% som råkar ut för att felet bryter ut. Men jag vet bara att det varit en jävla massa skriverier om det på Macnyhetssidor genom alla åren, och att Apple har haft flera (nu avslutade) gratis utbytesprogram.

Har aldrig haft fel på grafiken heller, och hoppas det förblir felfritt de 5 år som jag tänker fortsätta använda den som huvuddator. Jag älskar denna dator. Den är snabb och stabil och tål enormt mycket stryk tack vare aluminiumchassit. Har till och med tappat den från en halvmeters höjd en gång (den gled av en säng). Chassit böjde jag bara rakt med en tång igen. Detta är en riktigt krigsredo pansardator.


Bytet kan man göra själv. Bara skruva av bakdelen, skruva loss batteriet (det sitter ytterst och är lätt att ta bort), och skruva dit det nya. Problemet är att få tag i ett ORIGINAL-batteri, eftersom de 1) kanske inte tillverkas längre, 2) Apple säljer enbart äkta originaldelar till auktoriserade reparatörer och DE får i sin tur inte lov att sälja dem vidare rakt i handen (då blir de av med Apples reparatörslicens för Apple vill inte att folk pillar i datorerna själva). Så vetifan hur man ska få tag i ett äkta originalbatteri som man sparar pengar genom att själv installera... Kanske om man kan ringa runt till olika reparatörer i staden och pruta på butikens servicepris och lyckas få batteriet billigare om man säger att man är fattig student och själv gör installationen inne i butiken om man får lov...



Sant, man Alt/Option-klickar på Applemenyn så är första valet "System Information". Och sedan "Power".

Mitt batteri fungerar svinbra och säger:



Ca 700st fulla laddningar/urladdningar på mitt batteri och det känns som nytt.

Och det finns en gratis app som heter "Coconut Battery" som hämtar samma information och analyserar den ytterligare och rekommenderar om batteriet behöver bytas: http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/.



Japp, och att uppgradera till 8GB RAM är superbilligt nuförtiden. Någon hundralapp bara. Och RAM-stickorna och hårddisken sitter bredvid batteriet, så man kan byta alla 3 bara man får av undersidan av chassit (för det behöver man ett speciellt men billigt skruvmejselkit).

Tänkte köra en update!

Jag köpte en 2010 Macbook Pro med Hi-Res screen istället för vanlig
i7 2.66
8GB Ram
240GB SSD.

Funkar svinbra med Sierra OSX. Snabb som fasen, om ni funderar på att köpa, kör på!

Kostade mig 3500 =)
Citera
2017-01-01, 15:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Tänkte köra en update!

Jag köpte en 2010 Macbook Pro med Hi-Res screen istället för vanlig
i7 2.66
8GB Ram
240GB SSD.

Funkar svinbra med Sierra OSX. Snabb som fasen, om ni funderar på att köpa, kör på!

Kostade mig 3500 =)

Sjukt. Det är i princip exakt som min.

HiRes 1680x1050
i7 2.66
8 GB RAM.
500GB SSD.

Kostade mig typ 30000kr. Och ja den är snabb som fasen.

Ditt lyckliga svin. ;-) Om du sen behöver byta batteri så har du mitt svar ovan och kommer fortfarande ligga typ 25000kr under mitt pris.
Citera
2017-01-01, 18:38
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Sjukt. Det är i princip exakt som min.

HiRes 1680x1050
i7 2.66
8 GB RAM.
500GB SSD.

Kostade mig typ 30000kr. Och ja den är snabb som fasen.

Ditt lyckliga svin. ;-) Om du sen behöver byta batteri så har du mitt svar ovan och kommer fortfarande ligga typ 25000kr under mitt pris.

Batteriet har endast gått 6 cyklar och är enligt coconut ''Good'' och från 2015-12-15, ändå tycker jag att det droppar jävla fort. Jag kör låg ljusstyrka och har få program uppe men ändå räcker det i typ 2h...

Varför?
Citera
2017-01-01, 18:58
  #17
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Batteriet har endast gått 6 cyklar och är enligt coconut ''Good'' och från 2015-12-15, ändå tycker jag att det droppar jävla fort. Jag kör låg ljusstyrka och har få program uppe men ändå räcker det i typ 2h...

Varför?

Det är den stora fördelen med alla MBPs innan retina. Då gick det enkelt att byta saker själv.
Måste byta batteri i min retina nu och det kostar 1995 kr
Det går förvisso att göra själv, men det är för bökigt när batteriet är fastlimmat.

Låter som ett bra köp för övrigt
Citera
2017-01-01, 19:25
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det är den stora fördelen med alla MBPs innan retina. Då gick det enkelt att byta saker själv.
Måste byta batteri i min retina nu och det kostar 1995 kr
Det går förvisso att göra själv, men det är för bökigt när batteriet är fastlimmat.

Låter som ett bra köp för övrigt

Svarar inte direkt på min fråga. Batteriet är typ 1 år gammalt och räcker typ i 1.5h, är inte det lite lite? Endast 6 cyklar har använts.
Citera
2017-01-01, 19:54
  #19
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Svarar inte direkt på min fråga. Batteriet är typ 1 år gammalt och räcker typ i 1.5h, är inte det lite lite? Endast 6 cyklar har använts.

Låter konstigt att det endast har 6 cykler på 1 år. Kanske visar Coconut battery fel? Är det Apple original eller pirat?
Citera
2017-01-01, 20:56
  #20
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Svarar inte direkt på min fråga. Batteriet är typ 1 år gammalt och räcker typ i 1.5h, är inte det lite lite? Endast 6 cyklar har använts.

Jo helt klart, om det står under systeminformation att det enbart är 6 cyklar är det extremt lite.
Ett batteri på en MBP klarar ungefär 1000 cyklar innan det behöver bytas.
Citera
2017-01-01, 21:12
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Jo helt klart, om det står under systeminformation att det enbart är 6 cyklar är det extremt lite.
Ett batteri på en MBP klarar ungefär 1000 cyklar innan det behöver bytas.


Minns jag rätt nu i farten så uppgav Apple att batteriet i min MBP 15" -09 skulle ha 80% kapacitet kvar efter 1000 laddcykler, och det stämde rätt ok när jag bytte batteriet för nåt år sen.

Just nu har det nya gått 583 cykler och håller 93% hälsa/kapacitet. Apple uppgav upp till 7 timmar surf för min dator, och nu klarar min MBP ca 5,5-6,5 tim surf med sansad ljusstyrka. Rätt ok för en 7,5 år gammal laptop.
Citera
2017-01-01, 21:16
  #22
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Minns jag rätt nu i farten så uppgav Apple att batteriet i min MBP 15" -09 skulle ha 80% kapacitet kvar efter 1000 laddcykler, och det stämde rätt ok när jag bytte batteriet för nåt år sen.

Just nu har det nya gått 583 cykler och håller 93% hälsa/kapacitet. Apple uppgav upp till 7 timmar surf för min dator, och nu klarar min MBP ca 5,5-6,5 tim surf med sansad ljusstyrka. Rätt ok för en 7,5 år gammal laptop.

Mitt batteri på en retina har 1100 cykler nu och batteriet dör långt under en timma vid hård belastning.
Det kan ev skilja sig på en retina då det inte är samma batterityp som den äldre modellen.
Så en MBP från 2009 kanske klarar fler cykler
Citera
2017-01-01, 21:25
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Mitt batteri på en retina har 1100 cykler nu och batteriet dör långt under en timma vid hård belastning.
Det kan ev skilja sig på en retina då det inte är samma batterityp som den äldre modellen.
Så en MBP från 2009 kanske klarar fler cykler

En annan sak kan ju vara att degradationen av batteriet kanske kan börja accelerera kraftigt nån gång efter 800 cykler, alltså att det inte untvecklas linjärt, och det kanske är just därför Apple valt 800 cykler med 80% kapacitet kvar.
Citera
2017-01-01, 21:30
  #24
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En annan sak kan ju vara att degradationen av batteriet kanske kan börja accelerera kraftigt nån gång efter 800 cykler, alltså att det inte untvecklas linjärt, och det kanske är just därför Apple valt 800 cykler med 80% kapacitet kvar.

Mycket möjligt, det går snabbt utför efter 1000 cykler kan jag meddela.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback