2016-12-31, 10:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Jag tolkar det som att hon sagt att hon tyckte att M var söt, inte att hon planerade att inleda ett förhållande. Eva skulle ju flytta till Sundsvall och börja ett nytt liv där, verkar högst tveksamt om P eller M skulle ingå i de planerna. Tydligen gillade P att just skryta om sina relationer, och hade fotografier på alla sina ex i sitt vardagsrum.

Anneli skulle åka till sin pojkvän där, så ja hon har nog alibi.

Men vet man om detta alibi kontrollerades?

Att någon har fotografier av minnen ur delar av sitt liv, tolkar inte jag som nödvändigtvis skryt. Han var vad det verkar fortfarande vän med Annelie och hennes familj. Och ingen verkade veta om förhållandet mellan honom och Eva förrän hon var död i alla fall.
Tänk om han ljög om sitt förhållande med Eva för att försöka kvalificera sig till kretsen som inte behöver vittna under ed, för att exempelvis han hade farhågor om att Anneli skulle kunna ha med det att göra?
Citera
2016-12-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag får tydligen ta det en gång till:
Du behöver inte vara med i diskusioner som rör gärningsmannens psykiska hälsa om du blir besvärad av det, men låt folk som vill lyfta fram det och spekulera kring detta få göra det.
Visst, det kanske inte leder någonstans i sig men det är ändå en viktig del i det hela för att kunna förstå brottet.

Och NEJ, P's eventuella diagnos är givetvis ingenting som ytterligare skulle styrka hans gärninsmannaskap varför tar du ens upp det?

Varför är du så oerhört känslig, känner du dig träffad eller vad är det? Jag förstår faktiskt inte varför du reagerar med bestörtning varje gång GM psykiska hälsa tas upp? Det finns INGEN annan i tråden som reagerar som du gör över detta.

Du övertolkar, det är inte "bestörtning", det skall avsevärt mer till för att jag skall bli "bestört".
Varför är psykisk sjukdom angelägen att hitta avseende tid ca 30år sedan hos den du håller som misstänkt (där objektiva grunder finns, att han var i närheten av platsen etc)? Håller du det otänkbart eller svårförklarligt att han eljest skulle kunna gjort det, att han inte har något som helst temperament eller så? Om psykisk sjukdom blir ett måste så kanske det är så att han är väldigt osannolik GM?
Så är min fundering. Helt utan bestörtning.

Det finns ingen som antytt att P skulle lidit av psykisk sjukdom vid tiden, och inte heller finns indikation på att han besökte någon psykiatrisk mottagning eller dylikt. Det enda jag sett är att en del anser det opassande att han fortsätter umgås med familjen även sedan han och Annelie brutit upp. Men som inte i sig är märkvärdigt om man finns på en liten ort och har samma typ av intressen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-31 kl. 10:57.
Citera
2016-12-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag förstår inte riktig hur du menar här. Menar du att polisen skulle ha fått in ett anonymt tips om att Sture har erkänt mordet för en okänd person? Och vilken vikt skulle polisen i så fall lägga vid ett sådant tips?

Nej tror inte ett eventuellt erkännande gjordes till någon okänd person. Ett sånt tips skulle kunna värderas högt om de tangerar andra uppgifter i utredningen.
Citera
2016-12-31, 11:41
Medlem
habets avatar
Citat:
Det går att spåra ringda "samtal" även om ingen plockar upp luren, men 30 år senare finns knappast någon dokumentation från Telia kvar, det var ju samma sak i da Costa-fallet när man 1999-2000 försökte få reda på när/om Catrine ringt några samtal till en bekant i Ösmo efter pingst 1984. Telia sparar helt enkelt inte såna uppgifter så länge.

Ok, tack för svar.
Ja det verkar ju rimligt att det inte finns kvar, skulle ju bli en himla massa att spara.
Det hade ju förstås funnits kvar om polisen hade gjort sitt jobb direkt
Citera
2016-12-31, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men vet man om detta alibi kontrollerades?

Att någon har fotografier av minnen ur delar av sitt liv, tolkar inte jag som nödvändigtvis skryt. Han var vad det verkar fortfarande vän med Annelie och hennes familj.
Tänk om han ljög om sitt förhållande med Eva för att försöka kvalificera sig till kretsen som inte behöver vittna under ed, för att exempelvis han hade farhågor om att Anneli skulle kunna ha med det att göra?

Anneli har ett vattentätt alibi, hon är inte inblandad på något sätt. Vet inte om man kan kvalificera sig till närstående som inte behöver vittna under ed, tror det bara gäller familj och släkt, men kan givetvis ha fel.

Citat:
Och ingen verkade veta om förhållandet mellan honom och Eva förrän hon var död i alla fall.

Du skriver här som om det påstådda förhållandet är ett faktum, det är det inte, utan det är P ensam som hävdar det, den enda som kan bevisa motsatsen är död. Evas vänner tror inte de hade ett förhållande, förmodligen är de mer insatta än både polisen och eventuella internetskribenter.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-31 kl. 12:21.
Citera
2016-12-31, 14:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Varför skulle det vara "fulare" eller moraliskt förkastligt att påstå att någon super än att hävda att någon är psykisk sjuk utan att ha några som helst belägg för det?

Vem hävdar att någon är psykiskt sjuk?
Citera
2016-12-31, 15:07
Medlem
Citat:
Anneli har ett vattentätt alibi, hon är inte inblandad på något sätt. Vet inte om man kan kvalificera sig till närstående som inte behöver vittna under ed, tror det bara gäller familj och släkt, men kan givetvis ha fel.

Du skriver här som om det påstådda förhållandet är ett faktum, det är det inte, utan det är P ensam som hävdar det, den enda som kan bevisa motsatsen är död. Evas vänner tror inte de hade ett förhållande, förmodligen är de mer insatta än både polisen och eventuella internetskribenter.
Vill bara avsluta detta år med att upplysa alla om att Eva INTE hade någon pojkvän när hon dog
Citera
2016-12-31, 15:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Fråga till Pudelfrillan:

Jag har inga problem med att du håller P som misstänkt, han skulle ha åkt eller cyklat förbi i närheten till platsen, han var till föräldrahemmet etc så han har befunnit sig i närheten av platsen i närtid. Det kan ju räcka för objektiv misstanke som jag ser det. Värt att höra, och kontrollera beträffande exempelvis telefonsamtalen, som är oklart huruvida utredarna gjorde. Man vet att utredarna inriktade sig på en som de höll för misstänkt, utifrån att ett vittne sett en cyklist i närheten av platsen vid tiden man antar mordet skett (och säkerligen för att den då misstänkte är konstig).

Men efter vad det verkar har man inte utrett andra personer i Evas bekantskapskrets vidare grundligt för att kunna utesluta dem med något mått av säkerhet.

Detta om backdropen till min fråga som är lite om inställningen till Per, jag bor inte på orten och känner inte till mer om de inblandade än vad jag läst eller händelsevis sett enstaka klipp.
Men om du misstänker P, vilket enligt mig är rimligt på de objektiva omständigheterna enbart, är det så att den psykiska sjukdomen du spekulerar i är nödvändig för din misstanke? Är det så att du har svårt att tänka dig att något gräl eller annat skulle kunna uppstått mellan Eva och P så att han ens skulle kunnat bli såpass vred att han gjort detta? Fast det inte överhuvudtaget funnits några indikationer på att P skulle vara psykiskt sjuk vid tiden (det enda som finns är omdömen av moralisk karaktär om att vissa skämt han gör är olämpliga och att han inte visar sorg på "rätt" sätt, vilket av vissa skulle bedömas som mer talande om den psykiska statusen hos den som fäller omdömet dock).

Och igen, min inställning hittills är vare sig bu eller bä, håller man sig kring motivbild att mordet har med det ev. förhållandet mellan Eva och P, som de av någon anledning inte berättade om, så finns väl två andra möjliga intressenter också. Det är inte så att jag specifikt tror att P är oskyldig, men jag ställer mig frågande till detta envisa att man borde fråga sig huruvida han var psykiskt sjuk, är detta nödvändigt för att du skall hålla honom som misstänkt? Isåfall tänker jag, som inte känner till honom alls och inte har en susning om hur han är att han isåfall kanske hamnar längre från att vara plausibel misstänkt. Om han i sättet att vara är så rekorderlig att det måste till psykisk sjukdom för att han ska vara misstänkt.

Jag vet inte hur länge till jag ska orka med att älta samma sak, när budskapet ändå inte verkar gå fram. Det här måste vara uppåt det 15:e inlägget angående samma stolliga fråga och nu svarar jag på den för SISTA gången.

NEJ den ev. psykiska störningen/sjukdomen/diagnosen är GIVETVIS INTE det minsta nödvändig för min misstanke, varför skulle den vara det? Han få gärna vara helt frisk för min del, men jag förbehåller mig rätten att misstänka att han inte var det.

Jag ställer mig lika frågande till ditt envisa hävdande att P. var helt frisk.
Borde och borde? man gör väl som man vill? JAG tycker att det är intressant att ta upp gärningsmannens psykiska hälsa till diskusion, du tycker det uppenbarligen inte, bra så.

Det har väl absolut ingenting att göra med att Per-Arne är "rekorderlig" eller inte? "och att han p.g.a. att han är så rekorderlig så måste vara psykiskt sjuk för att kunna begå mordet?" Vart i hela friden får du allt ifrån? det är ett ytterst märkligt antagande, antingen har man, t.ex. en psykisk störning eller så har man det inte eller hur? Förstår inte vart du vill komma här...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-12-31 kl. 15:21.
Citera
2016-12-31, 15:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Du övertolkar, det är inte "bestörtning", det skall avsevärt mer till för att jag skall bli "bestört".
Varför är psykisk sjukdom angelägen att hitta avseende tid ca 30år sedan hos den du håller som misstänkt (där objektiva grunder finns, att han var i närheten av platsen etc)? Håller du det otänkbart eller svårförklarligt att han eljest skulle kunna gjort det, att han inte har något som helst temperament eller så? Om psykisk sjukdom blir ett måste så kanske det är så att han är väldigt osannolik GM?
Så är min fundering. Helt utan bestörtning.

Det finns ingen som antytt att P skulle lidit av psykisk sjukdom vid tiden, och inte heller finns indikation på att han besökte någon psykiatrisk mottagning eller dylikt. Det enda jag sett är att en del anser det opassande att han fortsätter umgås med familjen även sedan han och Annelie brutit upp. Men som inte i sig är märkvärdigt om man finns på en liten ort och har samma typ av intressen.

Nu för 16:e gången: eller är det mer?

NEJ psykisk sjukdom är definitivt inget måste, han får gärna vara fullt frisk men jag förbehåller mig fortfarande rätten att själv tro att han inte var det vid tidpunkten för mordet.

Jag vill inte på något sätt vara ohövlig men det här börjar kännas som någon form av tvångsbeteende från din sida, med tanke på att du aldrig kan släppa detta. Jag vet snart inte hur många gånger jag har svarat exakt samma sak på dina inlägg, men du verkar inte vara kapabel att ta in det jag skriver. Alternativen är 3 så som jag kan se det: antingen så läser du inte vad jag svarar dig, eller så är det någon form av tvångsbeteende som gör att du inte kan släppa tanken på att jag misstänker något som inte passar in i din syn på det hela, eller så handlar det helt enkelt om att du vill terrorisera mig.
Citera
2016-12-31, 15:41
Medlem
Citat:

Svåger och svägerska ingår väl i den familjekretsen. Men oklart om det gäller förhållanden där man inte ens tillkännagjort utåt att man har ett förhållande.

Citat:

Nja, om jag spekulerar i om det är ett påhitt för att pressa in sig i vittnesfria kretsen kan det väl knappast hävdas att jag tar förhållandet för ett faktum?
Oavsett är det intressant... Om de inte hade ett förhållande, varför påstå det? Om de hade ett förhållande är det lite intressant att veta om de avsiktligt hållt det hemligt, varför isåfall?

Oklart om den andre mannen. En av Evas väninnor hade uttryckt det som att Eva var intresserad av någon annan. Det rymmer mer än någon som säger att någon är "söt" , att tycka någon är "söt" så kan man ju uttrycka sig av ren artighet utan att det behöver betyda något särskilt så där finns en diskrepans.

Sedan då med Evas flytt, vissa synes mena att den ev. andre mannen (om det nu var en realitet att någon annan fanns) skulle falla bort för att Eva skulle flytta till Sundsvall och "börja ett nytt liv".... Då ställer jag mig frågan, hade hon några konflikter med nära och kära? Att "börja ett nytt liv" låter som mer dramatisk förändring än att flytta en liten bit för att man ska börja skola eller arbeta på annan ort, det är ju inte som att hon planerade att flytta till Australien precis?!?! Det finns många som exempelvis pendlar varje dag mellan Västerås och Stockholm, eller från Haparanda till Luleå, bägge sträckorna är längre än mellan Kramfors och Sundsvall. Om det fanns en ny pojkvän för Eva så är det väl inte alls givet att denne måste falla bort för att hon ska "börja ett nytt liv" (att uttrycka det så låter väldigt dramatiskt i mina öron med hänsyn till den sträcka det faktiskt rör sig om).
Citera
2016-12-31, 15:54
Medlem
Citat:
Nu för 16:e gången: eller är det mer?

NEJ psykisk sjukdom är definitivt inget måste, han får gärna vara fullt frisk men jag förbehåller mig fortfarande rätten att själv tro att han inte var det vid tidpunkten för mordet.

Jag vill inte på något sätt vara ohövlig men det här börjar kännas som någon form av tvångsbeteende från din sida, med tanke på att du aldrig kan släppa detta. Jag vet snart inte hur många gånger jag har svarat exakt samma sak på dina inlägg, men du verkar inte vara kapabel att ta in det jag skriver. Alternativen är 3 så som jag kan se det: antingen så läser du inte vad jag svarar dig, eller så är det någon form av tvångsbeteende som gör att du inte kan släppa tanken på att jag misstänker något som inte passar in i din syn på det hela, eller så handlar det helt enkelt om att du vill terrorisera mig.

Jag läser vad du skriver, och jag har inget syfte att tertorisera dig. Inte har jag heller något tvångsbeteende. Men hur är det med dig själv och tvångsbeteenden? Orsaken till att frågan upprepas är delvis att svaret är dunkelt, du synes leta en slags förklaring eller orsak som dels är onödig och dels lär vara stört omöjlig att kunna finna ut. Sedan är det kanske lite misstänksamhet, i detta fallet gick man ju från början på kufen Sture, rikskänt är fallet med Tomas Qvick. Där blir då intrycket att man från åklagare och utredare varit sällsynt lat, eller att man valt att förbise förvaltningslagens regler om att beakta omständigheter som kan vara fördelaktig för motparten (i allmänna brottmål då den tilltalade) för om man hittar en misstänkt som är psykiskt sjuk så kanske man slipper det, för det går ju inte att förstå ändå? Spelar ingen roll om man får rätt GM bara man pinnar in någon så statistiken ser ok ut?
Citera
2016-12-31, 16:04
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur länge till jag ska orka med att älta samma sak, när budskapet ändå inte verkar gå fram. Det här måste vara uppåt det 15:e inlägget angående samma stolliga fråga och nu svarar jag på den för SISTA gången.

NEJ den ev. psykiska störningen/sjukdomen/diagnosen är GIVETVIS INTE det minsta nödvändig för min misstanke, varför skulle den vara det? Han få gärna vara helt frisk för min del, men jag förbehåller mig rätten att misstänka att han inte var det.

Jag ställer mig lika frågande till ditt envisa hävdande att P. var helt frisk.
Borde och borde? man gör väl som man vill? JAG tycker att det är intressant att ta upp gärningsmannens psykiska hälsa till diskusion, du tycker det uppenbarligen inte, bra så.

Det har väl absolut ingenting att göra med att Per-Arne är "rekorderlig" eller inte? "och att han p.g.a. att han är så rekorderlig så måste vara psykiskt sjuk för att kunna begå mordet?" Vart i hela friden får du allt ifrån? det är ett ytterst märkligt antagande, antingen har man, t.ex. en psykisk störning eller så har man det inte eller hur? Förstår inte vart du vill komma här...

Om det inte finns något som tyder på att han skulle vara psykiskt sjuk så får man väl i nuläget presumera att han var frisk. Blir det åtal för hans del så blir det väl intressant, men först då.
Eller antar du att alla i din omgivning är psykiskt sjuka utan någon som helst konkret indikation på det? Du har ju inte presenterat något om P som skulle ens antyda att han är psykiskt sjuk. Att han inte bodde ihop med Annelie behöver väl inte alls bero på att "han nog har något att dölja" det kanske var Annelie som inte vill bo ihop av någon anledning?

Nä, du kan kalla det "besatt" eller försöka insinuera att jag skulle lida av tvångstankar men ditt spånande om psykisk sjukdom hos P är sällsynt illa underbyggt, det du anför till stöd för ditt resonemang är enstaka observationer som till och med räknat tillsammans verkar vara helt normalt. Det ser helt enkelt suspekt ut, som en svartmålningskampanj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in