2016-12-30, 11:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
förortsungar/tonåringar. finns på nyheterna

"Vilka" förortsungar?

Jag tycker det är en synnerligen dålig idé att vi löpande skall beskära fri och rättigheter för hela befolkningen för att vissa inte kan sköta sig.
Du har redan en åldergräns gällande fyrverkerier.
Det finns redan hårda vapenlagar.
Det finns en alkohollag.
Det finns Narkotikalagar.

Hur tycker du dom funkar?

Varför skall vi fortsätta beskärta våra fri-och rättigheter enkom för att dom sämsta fuckar ur?

Dålig affär.
Citera
2016-12-30, 11:23
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ungdomar-skjuter-raketer-mot-bilar-i-malmo
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fyrverkerier-mot-manniskor-och-hus/

etc etc etc etc

Jodå, jag vet.
Jag har stått på Torgen i Landskrona och Malmö på nyår.
Jag har en hyfsad bild av vilka som står för skjutandet.

Men jag vill höra er säga det, och jag vill höra er säga att vi skall förbjuda det ena efter det andra, för att "Alla skall med".

Fuck it.
Citera
2016-12-30, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
Jag tycker absolut att de borde förbjudas. Hundarna blir rädda för dem och varje år sker det olyckor där de som skjuter raketer inte sköter det på rätt sätt. Åldersgräns på 18 år finns redan, men den efterföljs inte och dessutom finns det alltid äldre ungdomar som köper ut till yngre. Det är dåligt.

Finns många saker att förbjuda då. Flygplan dödar och skrämmer fåglar. Dödar människor. Är dåliga för miljön.
Citera
2016-12-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jodå, jag vet.
Jag har stått på Torgen i Landskrona och Malmö på nyår.
Jag har en hyfsad bild av vilka som står för skjutandet.

Men jag vill höra er säga det, och jag vill höra er säga att vi skall förbjuda det ena efter det andra, för att "Alla skall med".

Fuck it.
Varför i helvete frågade du då? Dra åt helvete.
Citera
2016-12-30, 16:24
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
Varför i helvete frågade du då? Dra åt helvete.

Märkligt.
Din hänvisning tyder på att du kan läsa, men ditt senare inlägg tyder på att du inte kan det.

Vilket är det?
Citera
2016-12-30, 16:28
Medlem
Lastbilar kan användas för terrordåd. Slutsats: Förbjud lastbilar!
Citera
2016-12-30, 16:36
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ytterst.Krankt
Finns många saker att förbjuda då. Flygplan dödar och skrämmer fåglar. Dödar människor. Är dåliga för miljön.
Fyrverkerier är fina att titta på, men amatörer ska inte tillåts att tänds på dem!
Citera
2016-12-30, 16:38
Medlem
Cannabisministerns avatar
Jag är inte för förbud generellt, men jag skulle inte ha någonting emot om nyårsraketer och smällare förbjöds. Ser ingen som helst poäng med det.
Citera
2016-12-30, 16:40
Medlem
De flesta saker som är livsfarliga för andra människor vid ovarsamhet är reglerade ganska rejält. Men inte vissa husdjur och fyrverkerier.

Förbjud fanskapet säger jag. Trots att jag sällan är ute och firar på nyårsafton och nästan aldrig köper fyrverkierier har jag varit med om tre allvarliga tillbud på grund av alla djävla idioter som springer omkring och leker krig eller vad det nu är.
- En gång var idioten min kompis som inte ville lyssna när jag sade åt honom att han måste stå längre bort, raketen kunde skadat ett barn.
- En annan gång var det en idiot (invandrargäng) som tyckte det var kul att kasta en smällare rakt mot mig. Det var bara tur att den brann av något efter att den passerat mitt huvud.
- En tredje gång var det ett av mina egna barn som höll på att träffas på grund av slarv och idioti i kombination med alkohol från främlingar i närheten.

Låt proffsen sköta fyrverkerierna istället. Samla folken till stora pampiga ljusshower, som förr på Vattenfestivalen, istället för att låta alla hjärndöda ansvarslösa fyllon och idioter springa omkring och spränga bort hörsel, fingrar och i värsta fll livet på folk.

Se bara på skiten, tio gånger värre än festivaltafsandet säger jag:
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/v%C3%A5g-av-fyrverkeriattacker-i-v%C3%A4stsverige-1.4083317
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/n2dga/fick-sin-frisorsalong-attackerad-med-fyrverkerier
http://www.nsk.se/2016/12/30/raddningstjanst-attackerad-med-fyrverkerier/
Citera
2016-12-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Lastbilar kan användas för terrordåd. Slutsats: Förbjud lastbilar!

Lastbilar är djävligt reglerade. Det är ju inte som att 16-åringar kan gå ner till tobaksaffären och hyra en långtradare direkt.

En reglering i stil med den som gäller lastbilar (d.v.s. krav på utbildning och förarprov) är ju faktiskt precis vad som behövs.
Citera
2016-12-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ytterst.Krankt

Och flygplan får ju fyllon och hjärndöda tonåringar flyga omkring med som bekant.
Verkligen hög kvalitet på pro-fyverkeriargumenten här.
Citera
2016-12-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Jag är inte för förbud generellt, men jag skulle inte ha någonting emot om nyårsraketer och smällare förbjöds. Ser ingen som helst poäng med det.

De behöver inte förbjudas, det är fint med fyrverkerier och om de hanteras rätt är de inte farliga.
De behöver regleras, hårt. De skall definitivt inte säljas över disk av Ali på Hörnet till 18-åriga killar.

Då går det såhär t.ex:
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/fyra%C3%A5ring-tr%C3%A4ffad-av-fyrverkerier-1.4082944
Citat:
En flicka i fyraårsåldern träffades av en fyrverkeripjäs i Borås under torsdagseftermiddagen. Flickan var på torget med sin mamma och moster när några ungdomar siktade på sällskapet.

Sedan kan jag tycka att polisen borde spåra både den som "köpt ut" och den som sålt när sån't här händer. Rejäla straff skall det vara också. Att sikta på någon med fyrverkeri är mordförsök eller i vart fall försök till grov misshandel.
Senast redigerad av Varglig 2016-12-30 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in