2017-01-06, 09:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Så nu ska alla klassiska nyårsraketer sluta säljas.

Det intressanta är att beslutet togs av "fyrverkeribranchen , helt utan politiska beslut i riksdagshuset. Dom valde m.a.o att strypa sig själva, innan politikerna ens börjat tala om något förbud.

Har branchen utsatts för påtryckningar, och hotats med ett totalförbud, om dom inte drar in raketerna frivilligt? På så sätt kan ju politikerna hålla sina händer fria utåt och låtsas som om dom inte har något med saken att göra.

Hela grejen känns riktigt mystisk. Förhoppningsvis är beslutet upprivet innan nästa nyårsafton.

Det finns rätt mycket evidens genom åren för att fyrverkeripjäser (raketer och smällare) skapar samhällskostnader (läs=ögonskador, handskador och bränder). Knallskott (små eller stora) har slutat säljas, och nu verkar det som sk "pinnraketer" går samma väg. Bombtårtor (förprogrammerade paket, som man tänder på och som sedan skjuter automatiskt) är inte lika problemfyllda - OM DE ANVÄNDS SOM MAN SKALL. Smällare och raketer är enklare att begå misstag med, även om man inte tänkt (inte tänt...) sig att djävlas.

Att dåraktiga idioter på ett suicidalt sätt bär påtända bombtårtor på bröstet och skjuter fyrverkeripjäser på varandra (och andra), eller skjuter in i byggnader och på människor är ju ingenting annat än komplett vansinne. Men som polisen redan påtalat, det behövs inga nya regler för att stoppa detta. Däremot behövs kanske att polisen är ute på torgen och tar in folk som bär sig illa åt.
Senast redigerad av Bergakungen 2017-01-06 kl. 10:20.
Citera
2017-01-06, 09:51
Medlem
Nostradumbasss avatar
Det vi såg prov på i Malmö var inte ett fyrverkeriproblem utan ett kultur problem. Tattarkultur.
Citera
2017-01-06, 10:44
Medlem
Nibiruans avatar
http://www.expressen.se/gt/nya-krisdraget-sluta-salj-raketer/

Haha, undermänniskorna och RT's dokumentation av deras missbruk av fyrverkerier och smällare kommer troligtvis orsaka att det blir omöjligt för privatpersoner att få tag på fyrverkerier nästa år. Guld, jag måste tacka dem omedelbums. Det är som jag alltid påstått: undermänniskorna kommer sabba alla våra "friheter"/rättigheter en efter en tills Sverige kommer bli lika tråkigt/roligt att bo och leva i som en muslimsk diktatur. Fast "friheten"/rättigheten att förorena luften och förarga sina medmänniskor med smällare och fyrverkerier är inte en "frihet"/rättighet som jag kommer klaga på om den försvinner, snarare tvärtom.

Dock är saken den att smällare redan är olagliga att sälja, köpa och använda, men polisen har inte resurser/intresse/ballarna att ta fast lr böta lagbrytare. Man måste även söka tillstånd för att dra iväg fyrverkerier i tätbebyggt område, dock är det nog knappast ens 1% som gör det och skjuter upp dem lagligt, men återigen polisen bryr sig inte. De kollar heller inte om de som skjuter fyrverkerier på nyårs lr första maj har fått beviljat tillstånd för det vilket är samma sak som att t.ex ha lag på att man inte får dricka alkohol och köra bil men aldrig stoppa och alkotesta förare lr aktivt söka upp förare som verkar påverkade osv.

Polisen måste få mer resurser ev. bli fler om de skall kunna efterfölja lagen som den redan är utformad idag så strängare lagar och fler förbud lär inte hjälpa. De som vill ha smällare och fyrverkerier kommer nog ha/skaffa kontakter för att köpa svart och olagligt införda pjäser om tillgången stryps ytterligare, men minska tillgången ytterligare är ju rätt väg att gå dock måste det sammankopplas med en attitydförändring hos själva polisen, men även allmänheten (som ju iofs är redan delad i två läger: för eller emot). Trenden verkar vara att fler är emot detta påhitt som är fyrverkerier och smällare eftersom förbud och restriktioner införts på senare år, dock totalt tandlösa förbud & lagar i min mening.

Det mest avgörande i kråksången är ändå ifall polisen kommer att börja lagföra och böta dessa brott när de rapporteras och anmäls, men nyårs och 1:a maj händer ju mycket annan skit och är de så många sandnegrer som har samlats som i videon (https://www.youtube.com/watch?v=Es8vgqd1nMo) så måste ju kravallpoliser sättas in, typ 50 st minst.

Sedan så tror jag inte polisen har ballarna att provocera de här taharrush blattarna mer än nödvändigt, de är fega och rädda för ev. konsekvenser dvs pussies. I videon är det ju rätt få som är involverade i att smälla av dessa pjäser medans massvis står och filmar med deras mobiler, vilket kan tyckas vara oskyldigt men om agerandet vore samma på t.ex en gruppvåldtäkt så skulle man inte se dem som passiva, oskyldiga by-standers utan beivrare.

Om dessutom mängden undermänniskor ökar exponentiellt, vilket jag förutspår och kan tycka mig observera, och de missbrukar alkohol på samma sätt så skulle även den "rättigheten" kunna tas bort. Vi ser samma sak med tobak och cigaretter där en mer upplyst omgivning alltmer svängt mot en negativ och konfronterande syn på rökare och deras ovanor, speciellt när de inte tar hänsyn till regler och sociala normer dvs outtalade överenskommelser.
Citera
2017-01-06, 16:04
Bannlyst
Att det ens är en fråga bevisar enbart hur naiva svenskar är. Sorgligt, men sant.
Citera
2017-01-06, 17:32
Medlem
Ett förbud av pinnraketer som minst 99,5% kan hantera, utan risk för sin egen eller någon annans hälsa, är bara ännu ett bevis på varför det här landet kommer att ta död på sig självt inom en snar framtid. Att folk aldrig lär sig att förbud aldrig fungerat och kommer aldrig fungera inom någonting. Det enda det gör är att öppna upp en enorm svart industri. Det bästa exemplet är förbudet av alkohol och vad det ledde till. Sen hävdes förbudet...
Citera
2017-01-06, 19:12
Medlem
Jag skapade denna tråd för någon månad sedan. Och tyvärr, mycket sorligt, så har det hänt både det ena och det andra på grund av raket uppsjkutningar, fyverkerier.

Jag skapade denna tråd och det var användare som både var för och emot förslaget. Men nu har man i alla fall kommit överens om att ta bort försäljningen av fyverkerierna. Otroligt!

Jag är fsktiskt väldigt lättnad och glad för det. Varje år, blir jag orolig att någon skall skjuta raketer och människor och djur skall fara illa.

Även om det inte sker några olyckor, så blir många djur oerhörd rädda av explotionen och det höga ljudet.

Raketer skall tydligen helt gå bort.

Jag har inte läst min egna tråd rakt genom, men ställer denna fråga i alla fall. Vad tycker ni om detta? Att raketer försvinner.
Citera
2017-01-06, 19:25
Medlem
Hiotas avatar
Ett förbud mot nyårsraketer är så fruktansvärt korkat. Varför förbjuder man dom? Jo för att Sverige inte har resurser att ta hand om personer som missbrukar raketer och vad beror det i sin tur på? Jo, den ansvarslösa invandringspolitiken som tagit bort resurser från polisen och rättsväsendet.
Citera
2017-01-06, 19:34
Medlem
Det naturliga i ett land är ju att det finns en social kontroll och en polisiär kontroll. I Sverige finns ingetdera, att polisen plötsligt skulle börja lösa stora brott och ha tid för att prioritera raketer finns inte på kartan.

Eftersom som tredjeman blir lidande och påverkad av raketer, (framförallt på djurägare) så är deras frihet att slippa raketer mer värd än friheten att få köpa raket för vem som helst. Jag ser gärna kraftiga restrikioner på försäljningen, 35 års gräns, på skrivet löfte om att skjuta endast mellan 23-01 nyår endast dyra tårter som är numrerade och matchningsbara med det påskrivna löften. Utökade befogenheter för vaktbolagen att bötfälla missbruk.
Citera
2017-01-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag skapade denna tråd för någon månad sedan. Och tyvärr, mycket sorligt, så har det hänt både det ena och det andra på grund av raket uppsjkutningar, fyverkerier.

Jag skapade denna tråd och det var användare som både var för och emot förslaget. Men nu har man i alla fall kommit överens om att ta bort försäljningen av fyverkerierna. Otroligt!

Jag är fsktiskt väldigt lättnad och glad för det. Varje år, blir jag orolig att någon skall skjuta raketer och människor och djur skall fara illa.

Även om det inte sker några olyckor, så blir många djur oerhörd rädda av explotionen och det höga ljudet.

Raketer skall tydligen helt gå bort.

Jag har inte läst min egna tråd rakt genom, men ställer denna fråga i alla fall. Vad tycker ni om detta? Att raketer försvinner.

Tja, vad hade du tyckt om de tagit bort starkölen från din lokala pub på söndagar (när man ibland behöver det) eftersom några idioter beter sig som idioter på lördagar och ger sig på andra besökare? Det är så långt det kommer att gå om förbudstokerierna får fortsätta. Det här är bara början. För övrigt är det inte bra att ha varken hund eller katt i en lägenhet i tätbefolkade områden. Jag tycker det är djurplågeri. Ska man ha djur av dess alla slag så ska man ha en gård på landet.
Citera
2017-01-07, 01:16
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det sker en massa olyckor på NyÅr, eller all sorts firande som sker via fyrverkerier?

Det kanske är dags att stoppa attcskjuta raketer, framförallt i Nyår. Stoppa att sälja de, stoppa att tillverka de?

Raketer kan även användas emot andra, för att skoja lite, som givetvis kan leda till allvarlig

Raketer, kan råka flyga inne i hus, lägenheter eller andra byggnader.

Det är väldigt onödigt. Bort kastade pengar.

För att skicka en sådant brev, vem vänder man sig till då?
Vem skriver man till?

Vad tycker ni om förslaget?
Ta det lugnt nu. Om sisådär två år högst så får vi kanske fyrverkeripoliser som tar hand om våra raketer. För skjuta det får vi men under kontrollerad form.
Vi är ju för dumma för att hantera dessa saker.
Antagligen får vi en fyrverkeriminister också😂
När jag var lite yngre flicka så blev jag jagad av killar som älskade att se mig springa undan kinapuffar, eller vad de hette?
Stora röda smällare.
Jag råkade smälla av en hemma på mattan vid ytterdörren så att mattan höll på att brinna upp.
Dumma Svenska flicka....
Senast redigerad av goran744 2017-01-07 kl. 01:23.
Citera
2017-01-07, 03:47
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Det naturliga i ett land är ju att det finns en social kontroll och en polisiär kontroll. I Sverige finns ingetdera, att polisen plötsligt skulle börja lösa stora brott och ha tid för att prioritera raketer finns inte på kartan.

Eftersom som tredjeman blir lidande och påverkad av raketer, (framförallt på djurägare) så är deras frihet att slippa raketer mer värd än friheten att få köpa raket för vem som helst. Jag ser gärna kraftiga restrikioner på försäljningen, 35 års gräns, på skrivet löfte om att skjuta endast mellan 23-01 nyår endast dyra tårter som är numrerade och matchningsbara med det påskrivna löften. Utökade befogenheter för vaktbolagen att bötfälla missbruk.

"Tid för att prioritera raketer finns inte på kartan."
Nej, det har inget lands myndigheter så länge vi inte pratar om Israel vs Hamas.
Nivå här..

Ja, och sedan kan man ju avsätta ett kompani fallskärmsjägare som eskorterar fyrverkerierna från inköpsstället till Hemmet.
Gör en utredning om byggstandard på hemmet också, så att det inte finns någon risk att någon gräver sig in genom väggen för att komma åt dessa WMD:s.
6mm stålplåt i väggarna verkar rimligt.
Ett slutanvändarintyg verkar bra också, så att fyrverkerierna inte säljs vidare.

...Eller så river man bara av numreringen..
Senast redigerad av scoremax 2017-01-07 kl. 03:52.
Citera
2017-01-07, 10:03
Medlem
Raketer ska sluta säljas? Kommer det hjälpa mot KAOZ!?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sa-vill-branschen-stoppa-raketkaoset

Citat:
Klassiska raketer ska inte längre säljas. Det är ett av förslagen som fyrverkeribranschen enats om efter ett krismöte i dag. – Absolut ett steg i rätt riktning, säger Malmös kommunalråd Andreas Schönström (S).

Snart får vi nöja oss med tomtebloss under nyårsfirandet. Vad tycker ni om det här? Kommer det att hjälpa mot kaos?
Senast redigerad av G99G99G 2017-01-07 kl. 10:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in