Citat:
Ursprungligen postat av
studentroland
Vad är
dL?
...eller pratar du om längdutvidgningskoefficienten
D/ ?
...och frågan borde ju vara ställd;"
vilken temperatur under hur lång tid får som mest en vanlig kontorsbrand?", samt också vilken betong och stål som avses...den i taket dit värmen stiger och ansamlas där det betongen underliggande balkstålet värms samtidigt som takbetongen, eller det i golvet där betongen värms upp före den golvbetongen underliggande stålbalken?

1.Längdutvidgningskoefficienten är ju a(lilla alfa), det står ju klart och tydligt i din länk.

och eftersom den är konstant förändras den ju inte..
dL (delta-L) är skillnaden i längd. (jag kanske skulle ha skrivit DL i avsaknad av grekiska bokstäver, det är ett tag sen jag läste dessa kurser nu)
2. Under hur lång tid var inte relevant för min frågeställning, jag frågade efter T(max). Men vill du räkna på tid också så är du välkommen att göra det.
3. Du kan välja själv vilken betong/stål (handboksexempel duger så klart) du räknar med bara du redovisar vilka du använder.
Självklart är hela betongelementet relevant iom de beräkningar du ska göra.
Sammanfattningvis:
1. dL för betongen respektive stålet.
2. T(max) för betong under en normal kontorsbrand
3. Efter hur lång tid uppnås T(betong)=T(stål)
Nu en bonusfråga:
4. Betong har hög tryckhållfasthet, men betydligt sämre draghållfasthet. Vad händer om stålets värmeutvidgning orsakar att shear bults utsätts för krafter i nedåtgående riktning? (behöver inte vara rakt ned, det kan vara snett nedåt också)