2016-12-30, 11:45
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Spännande... den källan du anger säger nästan precis samma sak i andra stycket som boken jag nu läser säger på sid. 29...

Är vi tillbaks där nu igen?? :-)
I sånt fall är WTC7 den enda stålskyskrapa som fått brinna i timmar helt utan bekämpning av brandkår eller sprinklersystem...
Ska du ta upp alla påståenden en gång till eller kan vi gå vidare till något relevant?
Citera
2016-12-30, 12:05
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Är vi tillbaks där nu igen?? :-)
I sånt fall är WTC7 den enda stålskyskrapa som fått brinna i timmar helt utan bekämpning av brandkår eller sprinklersystem...
Ska du ta upp alla påståenden en gång till eller kan vi gå vidare till något relevant?
Vad sägs om att diskutera blixtarna som föregår fönstrens utblåsning på WTC 7 innan fallet då... är de relevanta för tråden, tycker du?

https://www.youtube.com/watch?v=2Vk8ri5-rQU

https://www.youtube.com/watch?v=3ujWitEr-Ww

https://www.youtube.com/watch?v=kqG6v7KZ_s8
Citera
2016-12-30, 12:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vad sägs om att diskutera blixtarna som föregår fönstrens utblåsning på WTC 7 innan fallet då... är de relevanta för tråden, tycker du?

https://www.youtube.com/watch?v=2Vk8ri5-rQU

https://www.youtube.com/watch?v=3ujWitEr-Ww

https://www.youtube.com/watch?v=kqG6v7KZ_s8

Absolut kan vi diskutera blixtarna..

Han som gjorde filmen har redan erkänt att han helt enkelt spegelvänt den vanliga filmen man brukar se av detta och sedan fejkat dit explosionerna.. Han gjorde det dessutom för att visa hur lättlurade ni truthers är.

Many 9/11 "Truthers" weren't fooled by my ridiculous fake video of 7 World Trade Center being taken down by controlled demolition. But those who did, well..... gullible people are gullible.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=k8VAsoVuShM[/youtube]

Såg du ufo't som han också har fejkat in i filmen??
Citera
2016-12-30, 12:48
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Absolut kan vi diskutera blixtarna..

Han som gjorde filmen har redan erkänt att han helt enkelt spegelvänt den vanliga filmen man brukar se av detta och sedan fejkat dit explosionerna.. Han gjorde det dessutom för att visa hur lättlurade ni truthers är.

Many 9/11 "Truthers" weren't fooled by my ridiculous fake video of 7 World Trade Center being taken down by controlled demolition. But those who did, well..... gullible people are gullible.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=k8VAsoVuShM[/youtube]

Såg du ufo't som han också har fejkat in i filmen??
Wow...det var nå't nytt... så det finns uppenbarligen folk som fabricerar bevis av diverse olika orsaker... o.k., då utesluter vi den första filmen som jag länkade till, och diskuterar de andra två som uppenbarligen filmats ur en annan vinkel av en annan kamera...har Edward Current fabricerat dem också?
Citera
2016-12-30, 12:57
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Vad är dL?
...eller pratar du om längdutvidgningskoefficienten D/ ?

...och frågan borde ju vara ställd;"vilken temperatur under hur lång tid får som mest en vanlig kontorsbrand?", samt också vilken betong och stål som avses...den i taket dit värmen stiger och ansamlas där det betongen underliggande balkstålet värms samtidigt som takbetongen, eller det i golvet där betongen värms upp före den golvbetongen underliggande stålbalken?
1.Längdutvidgningskoefficienten är ju a(lilla alfa), det står ju klart och tydligt i din länk. och eftersom den är konstant förändras den ju inte..
dL (delta-L) är skillnaden i längd. (jag kanske skulle ha skrivit DL i avsaknad av grekiska bokstäver, det är ett tag sen jag läste dessa kurser nu)

2. Under hur lång tid var inte relevant för min frågeställning, jag frågade efter T(max). Men vill du räkna på tid också så är du välkommen att göra det.

3. Du kan välja själv vilken betong/stål (handboksexempel duger så klart) du räknar med bara du redovisar vilka du använder.

Självklart är hela betongelementet relevant iom de beräkningar du ska göra.

Sammanfattningvis:
1. dL för betongen respektive stålet.
2. T(max) för betong under en normal kontorsbrand
3. Efter hur lång tid uppnås T(betong)=T(stål)

Nu en bonusfråga:
4. Betong har hög tryckhållfasthet, men betydligt sämre draghållfasthet. Vad händer om stålets värmeutvidgning orsakar att shear bults utsätts för krafter i nedåtgående riktning? (behöver inte vara rakt ned, det kan vara snett nedåt också)
Citera
2016-12-30, 13:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Wow...det var nå't nytt... så det finns uppenbarligen folk som fabricerar bevis av diverse olika orsaker... o.k., då utesluter vi den första filmen som jag länkade till, och diskuterar de andra två som uppenbarligen filmats ur en annan vinkel av en annan kamera...har Edward Current fabricerat dem också?
Jag såg inga explosioner innan raset i de länkarna, gjorde du?
Citera
2016-12-30, 13:37
Medlem
SnakePlisssken

Har årets val i USA påverkat ditt förtroende för politiker och myndigheter i USA? Verkar de ärliga för jag tror det förtroendet knappt kan bli lägre. Deras ärlighet är avgörande för den så kallade bevisningen så länge de vägrar öppna upp den
Citera
2016-12-30, 13:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
SnakePlisssken

Har årets val i USA påverkat ditt förtroende för politiker och myndigheter i USA? Verkar de ärliga för jag tror det förtroendet knappt kan bli lägre. Deras ärlighet är avgörande för den så kallade bevisningen så länge de vägrar öppna upp den

Inte lika mycket som mitt förtroende för truthers påverkats av att de länkar fejkade explosionsfilmer med ufon i :-)
Citera
2016-12-30, 13:54
Medlem
Citat:
Inte lika mycket som mitt förtroende för truthers påverkats av att de länkar fejkade explosionsfilmer med ufon i :-)

Med andra ord litar du på dem, börjar bli ensamt antar jag. För andra har det nu gått så långt att man får svårt att hålla sig för skratt när de kommer med sina "teorier" och förhoppningsvis kommer 911 att lösas nästa år. Desperationen är mycket tydlig och det borde tyda på att man håller på eller har tappat greppet
Citera
2016-12-30, 14:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Med andra ord litar du på dem, börjar bli ensamt antar jag. För andra har det nu gått så långt att man får svårt att hålla sig för skratt när de kommer med sina "teorier" och förhoppningsvis kommer 911 att lösas nästa år. Desperationen är mycket tydlig och det borde tyda på att man håller på eller har tappat greppet

Vilka myndigheter och vilka personer tänker du på? Är det NIST så har jag rätt svårt att se kopplingen till valet...
Vilka bevis är det nan vägrar öppna upp? Är det simuleringen av wtc7 du saknar så finns väl all underliggande data tillgänglig - det är ju den Hulsey använder sig av t.ex...

Din slutledningsförmåga angående att jag skulle lita på myndigheter är minst sagt bristfällig för övrigt...
Citera
2016-12-30, 14:15
Medlem
Citat:
Vilka myndigheter och vilka personer tänker du på? Är det NIST så har jag rätt svårt att se kopplingen till valet...
Vilka bevis är det nan vägrar öppna upp? Är det simuleringen av wtc7 du saknar så finns väl all underliggande data tillgänglig - det är ju den Hulsey använder sig av t.ex...

Din slutledningsförmåga angående att jag skulle lita på myndigheter är minst sagt bristfällig för övrigt...

Jag tror det blir mer officiellt vilka som varit drivande för krigen i Mellanöstern nästa år. Då kommer folk fatta. Men först måste Trump tillsättas och låta bli att bli mördad.
Citera
2016-12-30, 14:48
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
1.Längdutvidgningskoefficienten är ju a(lilla alfa), det står ju klart och tydligt i din länk. och eftersom den är konstant förändras den ju inte..
dL (delta-L) är skillnaden i längd. (jag kanske skulle ha skrivit DL i avsaknad av grekiska bokstäver, det är ett tag sen jag läste dessa kurser nu)
Aha... dL= deltatLängd= längdutvidgning, D/= längdförändring

Så...frågorna är alltså;
1.) hur många mm en av alla I-balkar utvidgade sig...
2.) hur hög är den maximala temperaturen Tmax under en normal kontorsbrand
3.) hur lång tid tar det innan betongen (Tbetong) uppnår samma temperatur som stålet (Tstål)?
4.) hur lång tid tar det innan längdutvidgningen hos I-balken gör att svetsbultarnas infästning i betongen lossnar?

I stället för att lägga min egen uppmärksamhet på att göra sällskap med "the devil that is in the details" och som lekman på området börja försöka utföra några spekulativa detaljberäkningar som redan gjorts många gånger i andra forum, t.ex. detta eller börja grotta ner mig i de relevanta detaljerna som gjorts här så konstaterar jag att alla frågorna kan kategoriseras under benämningen "Thermal expansion theory" som utförligt behandlas av Chris Sarns i denna artikel, där han konstaterar att I-balkar endast längdutvidgar sig upp till 650 grader C., därefter börjar de "svikta", "bågna" eller "ge efter" (engelska "sag") och detta innebär alltså enligt Chris Sarns att citat;"---thermal expansion could not have caused the girder to fail and therefore their hypothesis fails.", slut citat.

Dessutom har "the Cardington Fire Tests" också utförligt behandlat frågan experimentellt... och där framgår att hela våningsplan klarar brand mycket bättre än vad tester (eller beräkningar) på enskilda I-balkar antyder...
Citat:
In all these cases, composite steel deck floors had demonstrated robustness and resistance to fire far greater than was indicated by standard fire tests on single beams or slabs.
http://www.steelconstruction.info/Structural_fire_engineering#Cardington_fire_tests
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in