Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Fast kl 17:49 idag försökte du dig på lite trutherbevisning med hjälp av detta påstående:
Då tittar vi vad det står i den källan tycker jag...
The buckling failure of Column 79 between Floor 5 and Floor 14 was the initiating event that led to the global collapse of WTC 7. This resulted from thermal expansion and failures of connections, beams, and girders in the adjacent floor systems.
hmm - hur får du ihop det med att det enbart skulle varit I-balkarnas expansion enligt NIST?
Ja, nu har jag ju ännu inte skiljt mellan I-balkar och andra balkar...än... men om "Column"=pelare, "girder"=I-balk, "beam"=golvbalk och "connections" innebär antingen "shear studs"=svetsbult eller "shear plates"=skjuvplatta eller "stiffener"=avstyvning,
så får man ju en bild av att betonggolvplattan satt fastgjuten oppepå golvbalkarna och I-balkarna i och med att svetsbultarna på golvbalkarna var ingjutna i betongen...dessa golvbalkar satt sedan fastbultade i I-balkar på vardera sidan via inbultning i fastsvetsade s.k. skjuvplattor, och dessa I-balkar satt sedan fastbultade i pelare vid på pelarna påsvetsade vinkeljärn vid bärande stödplattor och medelst fastsvetsade avstyvningar... (
28 min. in)
Huruvida dessa I-balkar också hade ingjutna svetsbultar eller inte är alltså frågan som är central i sammanhanget... detta diskuteras utförligt på sidorna 212 och framåt i denna text;
Citat:
Vanished Shear Studs
One serious problem involves NIST's claim that the collapse ofWTC 7 was due in part to the fact that shear studs were not used to connect its girders to the floor slabs. T his claim-that the girders had no shear studs-is stated unambiguously by NIST: Floor beams and exterior spandrel beams had shear studs, but the girders that supported the floor beams did not have shear studs. 5
In WTC 7, no studs were installed on the girders.6 T his absence of girder sheer studs, NIST says, was a crucial factor in the movement from thermal expansion to global collapse.
----
https://www.krusch.com/books/911/Mysterious_Collapse_World_Trade_Center_7.pdf