Citat:
Ursprungligen postat av
Bjorn-Ola
Om en elbil bara används för transport till och från arbetsplatsen och står stilla under större delen av dagen så borde den kunna laddas med solel. Men samtidigt kanske bara en liten del av batteriets kapacitet används om man kör så. Kanske batteriet även skulle kunna användas till hushållsel när solen gått ner? Solceller behöver batterier för att fungera effektivt och varför inte använda bilens till mer än bilåkning? Kräver naturligtvis att man har koll på hur man tänker använda bilen nästa dag. Man vill nog också ha en viss reservkapacitet för oförutsedda händelser. Batteriet kan nog aldrig nyttjas fullt ut p.g.a detta.
Även om en sådan där "300-kilometers bil" som jag länkade till
här kan uppfylla många transportbehov, så vill jag gärna se ännu bättre prestanda när det gäller räckvidd. Det handlar ju mycket om batteriteknik, batteriers energitäthet och maximal laddningshastighet.
Visst är det en bra idé att ha bilen inkopplad när man är hemma och solceller på taket, som tankar bilen full innan de börjar leverera till elnätet. Tekniken är inte svår, men politik och nätoperatörer kan säkert sätta käppar i hjulen när det gäller att leverera från egna solceller till elnätet utan att skatter och avgifter gör det olönsamt.
Det borde ju i alla fall vara svårt att beskatta laddning av den egna bilen från egna solceller, men det kanske går?
Bilen jag länkade till har ett 28 kWh LitiumJonPolymer-batteri. Dom får laddas ner till ca 20%, dvs. det går åt ca 22,5 kwh att ladda från tomt till fullt, dvs. för 28 mils körning.
Här är lite större solcellspaket:
https://www.lrf.se/medlemsformaner/rabatter/alla-rabatter/ahlsell/solceller/?gclid=Cj0KEQiAy53DBRCo4en29Zvcla0BEiQAVIDcc6ERpnY uKveYCLU0j2MoslhUnBY8jgxIIrVwAIoNvooaAm0w8P8HAQ
Det ser ut som om man kan få ca 5 kW på ca 30 m2 för ca 50'. Kan ju vara en bra affär om man har tillräckligt många soltimmar. Laddar bilen ovan på ca 4,5 timmar, om solen skiner.
Runt 1800 soltimmar per år verkar vanligt i syd/mellan-Sverige. Om allt kan utnyttjas blir det 5 x 1800 = 9000 kWh per år. Om solcellerna håller kan man spara in dom på ca 5,5 år om man betalar totalt ca 1:- per kWh. Jag betalar betydligt mer, inklusive nätavgifter.
Om man får betalt för det man levererar till elnätet, utan att betala nätavgift, så kan det bli riktigt intressant...
–