Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jag kan men det är inte det som är problemet. Ni som är alarmister refererar ständigt till varma toppar som tecken på AGW, men så fort man uppmärksammar att det faktiskt är riktigt kallt därute för årstiden så hoppar ni på oss och påpekar att det är klimat som gäller och inte väder.
Det är om något verkligt förvirrande.
Du skriver om en månad och du skriver om vädret i Sverige.
Om du trollar och vill bidra till att förlöjliga klimatförnekare så är det inget konstigt. Om du vill tillföra något till diskussionen om hur växthusgaser och förstärkt växthuseffekt påverkar det globala klimatet så tyder ditt inlägg på att du har missat något väsentligt.
Mot bakgrund av att fenomenet med individer som inte förstår skillnaden mellan väder och klimat och individer som inte förstår växthuseffekten dyker upp i tråden och försöker "förklara" att global uppvärmning är en "bluff" för att lura beslutsfattare att satsa pengar på att minska användningen av fossila bränslen så blir man ju ändå fundersam.
Det är lite som om dom säger:
"– Min bil drar en liter per mil och jag har 60 liter i tanken, men eftersom jag inte kan räkna så kan jag köra hur långt som helst på det jag har i tanken."
Jag tycker att det är ganska lätt att förstå skillnaden mellan väder och klimat och hur de två förhåller sig till varandra.
Jag tycker också att det är ganska lätt att förstå hur förbränning av fossila bränslen, utsläpp av växthusgaser och förstärkt växthuseffekt påverkar klimatet.
Underskattar jag svårigheten?
Några frågor som jag tycker är mindre lätt att göra mer detaljerade prognoser om är:
– Hur mycket kommer minskad isutbredning i Norra Ishavet att accelerera uppvärmningen?
– Hur mycket av Grönlands is kan smälta som en följd av den globala uppvärmningen?
– Hur mycket kommer feedbackeffekter som Albedo, minskad isutbredning och smältande permafrost att påverka klimatet?
– Hur mycket kommer naturen, växter och djur, att påverkas av att klimatet förändras?
– När kommer brist på olja att göra att förbränningen minskar?
Väder och klimat
Att titta på vad som händer lokalt kan vara vilseledande. Att se till vad som händer under en kort tidsperiod kan också vara vilseledande.
Om jag t.ex. skriver att 2016 var ett rekordvarmt år globalt, så är det en uppgift som måste sättas in i sitt sammanhang.
– Globalt i motsats till lokalt innebär att det rör sig om den globala medeltemperaturen.
– Jag refererar till en mätperiod på 137 år.
– Vi använder oss av en längre tidsperiod, t.ex. 1951-1980, som referensperiod.
– 2016 var det varmaste året, av de 137 som vi har data från.
– Varje år, efter 1996, har den globala medeltemperaturen varit mer än 0,40° högre än under referensperioden.
– Varje år, efter 2001, har den globala medeltemperaturen varit mer än 0,50° högre än under referensperioden.
– Varje år, efter 2004, har den globala medeltemperaturen varit mer än 0,60° högre än under referensperioden.
– Varje år, efter 2013, har den globala medeltemperaturen varit mer än 0,70° högre än under referensperioden.
I det sammanhanget har det ett värde att påpeka att den globala medeltemperaturen 2016 var 0,98°C över medeltemperaturen under referensperioden.
Enstaka månader ska man naturligtvis inte övertolka betydelsen av.
För att illustrera vad som händer med klimatet bifogar jag länkar till ett par grafer som visar medelvärden för lite längre tidsperioder.
60-månaders löpande medelvärde av den globala medeltemperaturen:
https://s15.postimg.org/58tgqjkvv/1880-2017-60y-ave.png
30-års löpande medelvärde av den globala medeltemperaturen:
https://s1.postimg.org/bnt8lnw3z/170416_global_temp_30year_ave.png
Borde det inte gå att en gång för alla reda ut skillnaden mellan väder och klimat, så att man inte behöver lägga in en förklaring av skillnaden i var och varannat inlägg i tråden?
Kanske behövs det en länk i signaturen?
Data om den globala medeltemperaturen som jag refererar till ovan har hämtats här:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/tabledata_v3/GLB.Ts+dSST.txt
–