2016-12-28, 19:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför ger du mig då ett "goddag ... yxskaft"-svar?
Vad svamlar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Det du tror jag svamlar om ligger utanför din utilitaristiska begreppsvärld. Om du inte förmår älska dig själv i lika hög grad som dem du vill vara nyttig för finns risk att du blir uppäten. I esoteriska sällskap däremot kan du alltid vara trygg för att inte bli utnyttjad.

Och hur vet du att jag inte är like (eller mera) "esoterisk" som du?
Citera
2016-12-28, 19:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Humanvetenskapen bygger på levande begrepp och biologi över 4D till skillnad mot matematisk filosofi och fysik som håller sig inom statiska 3D. Gud precis som kärlek eller sorg måste därför bestämmas teoretiskt som funktion och orsaksriktning först i 2D och därefter på alla tänkbara sätt bekräftas i praktikens återstående 2D dvs kraft och form. Hur vars och ens sinnebild då råkar se ut är inget att bråka om. Rött är ju ändå kärlekens färg fast ingen kunnat bevisa vilken sorts färg man egentligen ser.

Om du vill använda etik som ditt bevisunderlag får du bli mera tydlig.

T.ex. på tråden om teodicéproblemet eller mera allmänt om etikens bevisföringsvärde.
Citera
2016-12-29, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, människan är beviset för att människan finnns inte för att gud finns.

Jo människan är beviset för att Gud finns precis som en klocka är bevis för att en tillverkare finns.
Citera
2016-12-29, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Jodå, det gör jag. Men du gör det inte, vilket du än en gång tydligt påvisar med detta påstående:

Du förstår alltså fortfarande inte varför det är ett argumentationsfel att stoppa in gud i det du inte förstår. "Förklara hur logik finns. Nähe det gjorde du inte, då finns gud." Det är DU som har bevisbördan. DU ska bevisa att exempelvis logik som du själv nämnde, är något som en gud har skapat. Det duger inte att utan grund stoppa in dina religiösa fantasier som förklaring på allt som du inte förstår. För dig personligen gör det kanske det, men i sammanhang där det rör sig om bevis är det bara trams.

Ja bevisade ju att Gud finns. Människan finns alltså finns Gud.
Citera
2016-12-29, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Människan har ju en massa kroppsliga fel och lyten. Var och varannan människa har dålig syn. Väldigt många har någon konstig psykisk defekt. Otroligt många är allergiska mot någonting och så vidare. Det är kanske dags att reklamera människan.
Citera
2016-12-29, 01:55
Medlem
Citat:
Jo människan är beviset för att Gud finns precis som en klocka är bevis för att en tillverkare finns.
Vi kan väl leka att jag köper din falska analogi; den söger ändå ingenting om tillverkaren till klockan.
Tillverkaren kan vara ond, god, död, en mördare, pedofil, vad som helst. Så, öven om jag köper ditt 'bevis", så har du inte bevisat Gud.
Citera
2016-12-29, 02:06
Medlem
Citat:
Gud finns, alltså finns Spaghettimonstret. Se, nu har jag bevisat Spaghettimonstret.
Citera
2016-12-29, 05:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ad hoc-premissat-cirkelargument.

Försök igen.
Citera
2016-12-29, 07:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Falsk analogi.
Vi vet att det finns människor som tillverkar klockor.
Vi vet inte om gudar har tillverkat några människor.
Citera
2016-12-29, 12:50
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Falsk analogi.
Vi vet att det finns människor som tillverkar klockor.
Vi vet inte om gudar har tillverkat några människor.
Helt rätt! Man måste då inse att människan skapat Gud till sin avbild och att tiden står stilla i all evighet.
Om man fortfarande tvivlar måste man ju tro och då måste det få stå var och en fritt att välja sitt sällskap.
Vad de slutna sällskap som sedan medeltiden haft makt över västvärlden tror får vi aldrig veta för då blir de maktlösa.
Därför tror jag på hellre på den folkliga eller österländska uppfattningen om Gud när resultatet så visar sig bli fredligare.
Citera
2016-12-29, 13:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Cirkelargumentation är inget "bevis".
Citera
2016-12-29, 13:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Helt rätt! Man måste då inse att människan skapat Gud till sin avbild och att tiden står stilla i all evighet.
Om man fortfarande tvivlar måste man ju tro och då måste det få stå var och en fritt att välja sitt sällskap.
Vad de slutna sällskap som sedan medeltiden haft makt över västvärlden tror får vi aldrig veta för då blir de maktlösa.
Därför tror jag på hellre på den folkliga eller österländska uppfattningen om Gud när resultatet så visar sig bli fredligare.

Visst kan man applicera TRO i ofalsifierbara frågor. Men det har inget med BEVIS arr göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in