2016-12-26, 10:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Gud finns bevisligen enligt humanvetenskapens alla mätmetoder för vem som helst som bara just vågar släppa alla inlärda teorier och vanföreställningar och istället kan våga tänka självständigt och känna efter direkt i sig själv.
Nu är vi tillbaka på ruta 1 igen.
Hur skiljer man någon som vågar släppa alla inlärda teorier och vanföreställningar och istället kan våga tänka självständigt och känna efter direkt i sig själv, från någon som påstår det?

Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Upplevelsen av inspiration från mänskliga förebilder i samtidig kontakt med vårt gemensamma ideala ursprung har inget med intellekt eller IQ att göra utan mer EQ eller snarare SQ dvs andlig intelligens.
Personliga upplevelser bevisar bara att folk upplever saker, inte att gud finns.
Citera
2016-12-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det där är ju ett rent önsketänkande.

Det handlar helt enkelt om utgångspunkt. Utgår man från att Gud finns, så finns han. Utgår man å andra sidan från att han kan finnas, kommer man ofrånkomligen förr eller senare att komma fram till att han inte finns.
Citera
2016-12-26, 11:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Det handlar helt enkelt om utgångspunkt. Utgår man från att Gud finns, så finns han. Utgår man å andra sidan från att han kan finnas, kommer man ofrånkomligen förr eller senare att komma fram till att han inte finns.
Jag tror inte att så många utgår från att gud inte kan finnas.

Allt beror på definitionen av gud. En per definition allsmäktig, allvetande allgod gud kan inte finnas, om det samtidigt finns ondska. Se tråden om teodicéproblemet.

Edit: Min utgångspunkt är att det saknas bevis för guds existens, därför ser jag ingen anledning att tro att gud existerar.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2016-12-26 kl. 11:18.
Citera
2016-12-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedensmoker
Är det inte mer logiskt att den bigbang eller evolutionstroende likt den Gudstroende kommer med sina största övertygelser så att man sinsemellan kan komma fram till den mest rationella förklaringen? Varför skulle Bibelns (som är den sanna och moraliskt perfekta i sin helhet) förklaring uteslutas för att "den magiska meningen" inte kan ges ut och att Atheisten med sina oändliga följdfrågor på den troendes resonemang alltid per deras automatik skulle gå vinnande ur diskussionen genom att inget kan bevisas i fullo? Min lösning: Kolla istället igenom bakrundshistorian på de båda världsbilderna och varderas slutsats/mål/budskap, och applicera in det med hur världen ser ut idag och vilken förklaring som blir mest rimlig, både belägg och moralmässigt.

Spoiler: Herren vinner.

Om man nu ska utgå från din falska dikotomi mellan vetenskapliga faktum och bibeln så vinner definitivt INTE bibeln.
Men för all del, börja presentera belägg för att bibeln är sann.
Citera
2016-12-26, 12:23
Medlem
Citat:
Jag tror inte att så många utgår från att gud inte kan finnas.

Nä, men det påstod jag inte heller.

Citat:
Allt beror på definitionen av gud. En per definition allsmäktig, allvetande allgod gud kan inte finnas, om det samtidigt finns ondska. Se tråden om teodicéproblemet.

Det är nog möjligt att belägga en sådan Guds existens, men det handlar inte denna tråd om.

Citat:
Edit: Min utgångspunkt är att det saknas bevis för guds existens, därför ser jag ingen anledning att tro att gud existerar.

Fast då utgår du ju från början från att Gud kan finnas, men efter att ha undersökt saken närmare har du insett att det inte finns några bevis som kan belägga hans existens. Det är ju den vetenskapliga modellen: Hypotes, prövning, slutsats.
Citera
2016-12-26, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Nej, du förstår dig inte på vad bevis är.
Jodå, det gör jag. Men du gör det inte, vilket du än en gång tydligt påvisar med detta påstående:
Citat:
Människan är beviset på att Gud finns.

Citat:
haha, what? vad menar du med god of the gaps? Vad för gaps pratar du om? haha länge sen förresten.

Du förstår alltså fortfarande inte varför det är ett argumentationsfel att stoppa in gud i det du inte förstår. "Förklara hur logik finns. Nähe det gjorde du inte, då finns gud." Det är DU som har bevisbördan. DU ska bevisa att exempelvis logik som du själv nämnde, är något som en gud har skapat. Det duger inte att utan grund stoppa in dina religiösa fantasier som förklaring på allt som du inte förstår. För dig personligen gör det kanske det, men i sammanhang där det rör sig om bevis är det bara trams.
Citera
2016-12-26, 12:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nä, men det påstod jag inte heller.
Utsäkta jag läste fel, trodde att du skrev "utgår från att han inte kan finnas".

Citat:
Det är nog möjligt att belägga en sådan Guds existens, men det handlar inte denna tråd om.
Det är det den här tråden handlar om.
Presentera gärna hur en sådan gud kan beläggas.

Citat:
Fast då utgår du ju från början från att Gud kan finnas, men efter att ha undersökt saken närmare har du insett att det inte finns några bevis som kan belägga hans existens. Det är ju den vetenskapliga modellen: Hypotes, prövning, slutsats.
Precis, jag läste som sagt fel.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2016-12-26 kl. 12:36.
Citera
2016-12-26, 12:49
Medlem
Citat:
Det är det den här tråden handlar om.
Presentera gärna hur en sådan gud kan beläggas.

Trodde det var teodicé-tråden som handlade om detta. Hursomhelst är väl den rimligaste förklaringen att Guds förståelse av godhet skiljer sig från vår egen förståelse av fenomenet: vi må uppleva både godhet och ondska, medan Gud upplever allt som sker på jorden som gott.
Citera
2016-12-26, 13:25
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Trodde det var teodicé-tråden som handlade om detta. Hursomhelst är väl den rimligaste förklaringen att Guds förståelse av godhet skiljer sig från vår egen förståelse av fenomenet: vi må uppleva både godhet och ondska, medan Gud upplever allt som sker på jorden som gott.
Blir väldigt problematiskt att uttrycka sig så!

Vad "Gud" UPPLEVER är väl ändå isf guds egna upplevelser, hur kan du inte se denna vurpa du nyss yppat?

Är du gud? nej du är mänsklig individ med tillgång till enbart mänsklig upplevelse.

Varför påstår du dig känna guds upplevelser, du har inte skapat ett helt universum.. så hur kan du då säga dig veta hur det känns?

Du begreppsförvirrar och skapar kaos i ordens valörer, som är den enda kommunikationsplattform som finns.

Först behöver du förstå var du är, bland vilka.. för att öht kommunicera DIN TRO och försvara det samt gudsexistensen som "någonting oproblematiskt"

Men här gjorde du raka motsatsen
Citera
2016-12-26, 13:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men det är ju inget belägg för att en sådan gud existerar.
Citera
2016-12-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Blir väldigt problematiskt att uttrycka sig så!

Vad "Gud" UPPLEVER är väl ändå isf guds egna upplevelser, hur kan du inte se denna vurpa du nyss yppat?

Är du gud? nej du är mänsklig individ med tillgång till enbart mänsklig upplevelse.

Varför påstår du dig känna guds upplevelser, du har inte skapat ett helt universum.. så hur kan du då säga dig veta hur det känns?

Jag påstår mig inte veta något om hur Gud upplever världen, eller om vad han har för anledningar till att handla som han för; ingen människa kan veta detta. Allt jag påstår är att det är ett i mina ögon rimligt svar på problemet, eftersom om att om det är sant finns det ingen paradox.

Citat:

Som tidigare sagt kan man bara belägga Guds existens om man utgår från att han finns. Samtidigt är det möjligt att utgå från att han är allsmäktig och - trots förekomsten av vi uppfattar som ondska - allgod eftersom att hans uppfattning om godhet kan skilja sig från vår (med andra ord inbegriper det inte nödvändigtvis en paradox). Utgår man från detta finns den allsmäktige och allgode Gud; och eftersom att han finns, är han bevisad.
Citera
2016-12-26, 14:16
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Nu är vi tillbaka på ruta 1 igen.
Hur skiljer man någon som vågar släppa alla inlärda teorier och vanföreställningar och istället kan våga tänka självständigt och känna efter direkt i sig själv, från någon som påstår det?
Personliga upplevelser bevisar bara att folk upplever saker, inte att gud finns.
Citat:
Om du vill slippa ruta 1 igen gäller det för dig att våga erkänna någon exakt likvärdig egenskap inom dig själv som hos någon annan. Lita då inte på vad någon säger utan vad flera vågar uttrycka i handling exakt som du själv velat men inte ensam kunnat förmå.
Det är fel att tillskriva Gud specifika egenskaper som i själva verket handlar om ens eget önsketänkande. Gud definieras allmängiltigt som mer än så och kan som sagt bara förstås i handlingar inspirerade av ord som försöker förklara något för människan evigt gott och sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in