2016-12-28, 17:09
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irbe
Är det bara Loake du har provat?

Jag upplever Capital som rymlig och gick ner en halv storlek i mina mockachukkas, skulle nästan behövt gå ner en gnutta till.
Ja, dessvärre! Kvalitetsskor är ett relativt nyfunnet intresse och där jag bor är utbudet minst sagt magert, för att inte säga icke-existerande.

Jag blev väldigt förvånad över att jag fick på mig ett par i 8,5 då jag ligger någonstans mellan 43 (sällan) och 44 (ofta) när det kommer till "vanliga" skor. Jag har förstått att jag har ganska högt insteg och jag antar att chelseaboots är lite mindre förlåtande i den frågan än kängor med snörning?
Citera
2016-12-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable
Jag tänkte inhandla ett par chelsea boots och skulle behöva lite guidning när det gäller läster. Den läst jag har provat som passade mig bäst var Loakes Capital, dock i en mindre storlek (8,5) än jag vanligtvis har (9,5-10). Jag har testat 024-lästen också men den upplevde jag som ganska smal över foten.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att fysiskt prova några skor där jag bor men jag hoppas att ni har några tips på lager utifrån min tämligen begränsade beskrivning.
Capital är en tämligen rymlig läst men att du behöver gå ner 1-1,5 engelsk storlek låter märkligt, de flesta behöver bara gå ner en halv eller drygt det. 024 är också en ganska stor läst och används främst till lantliga/grova skor där ursprungstanken var att man skulle få plats med en socka.

Vad var det för fel på de Loake du provat? Någon speciell anledning till att du inte köpte dem?

Citat:
Ja, dessvärre! Kvalitetsskor är ett relativt nyfunnet intresse och där jag bor är utbudet minst sagt magert, för att inte säga icke-existerande.

Jag blev väldigt förvånad över att jag fick på mig ett par i 8,5 då jag ligger någonstans mellan 43 (sällan) och 44 (ofta) när det kommer till "vanliga" skor. Jag har förstått att jag har ganska högt insteg och jag antar att chelseaboots är lite mindre förlåtande i den frågan än kängor med snörning?
Chelseas är tyvärr betydligt mindre förlåtande än snörskor eftersom de helt saknar justeringsmöjligheter. Jag har själv ganska breda fötter med lågt insteg och det ställer till det ännu mer. Jag letade länge efter ett par chelseas i Sverige men fick ge upp, alla jag provade var antingen för smala eller för långa. Lösningen blev att chansa på att gå ner i storlek och gå upp i vidd. Tyvärr tar den svenska agenten för RM Williams bara in standardbredd (G) så jag köpte ett par i H-vidd från Pediwear.co.uk istället. (8G var för smal men lagom lång, 8,5G var lagom bred men för lång. 8H är nästan lika bred som 8,5G men med längden från 8G).
Citera
2016-12-28, 21:16
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Capital är en tämligen rymlig läst men att du behöver gå ner 1-1,5 engelsk storlek låter märkligt, de flesta behöver bara gå ner en halv eller drygt det. 024 är också en ganska stor läst och används främst till lantliga/grova skor där ursprungstanken var att man skulle få plats med en socka.

Vad var det för fel på de Loake du provat? Någon speciell anledning till att du inte köpte dem?

Jag ser nu att jag inte har varit speciellt tydlig. 9,5-10 har jag haft som storlek på sneakers, men även några par kängor från Whyred. Som jag har förstått är sådana skor inte någon bra måttstock när det ska till att jämföras med s.k. kvalitetsskor? Jag tyckte också att det var märkligt med 024-lästen eftersom jag hade läst att den skulle vara rymlig. Det var ett par Burford jag provade om minnet inte sviker, men jag antar att skon helt enkelt inte passade min fot.

Priset var anledningen till att jag inte köpte de Hyde boots jag provade. Jag har för mig att butikspriset låg på 3500 riksdaler och det kändes lite magstarkt med tanke på priserna i brittiska webbutiker och att jag är en fattig student.

Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
är tyvärr betydligt mindre förlåtande än snörskor eftersom de helt saknar justeringsmöjligheter. Jag har själv ganska breda fötter med lågt insteg och det ställer till det ännu mer. Jag letade länge efter ett par chelseas i Sverige men fick ge upp, alla jag provade var antingen för smala eller för långa. Lösningen blev att chansa på att gå ner i storlek och gå upp i vidd. Tyvärr tar den svenska agenten för RM Williams bara in standardbredd (G) så jag köpte ett par i H-vidd från Pediwear.co.uk istället. (8G var för smal men lagom lång, 8,5G var lagom bred men för lång. 8H är nästan lika bred som 8,5G men med längden från 8G).
Herregud vilken djungel. Jag tror att mina fötter är ganska normalbreda (möjligtvis något breda) men däremot som sagt ganska höga. Är det då rimligt att anta att jag ska gå upp en halv storlek och hålla mig till samma vidd när jag ska ha chelseas jämfört med snörkängor?

Jag tittar på dessa modeller i dagsläget:
Loake Petworth - Claridgeläst
http://www.pediwear.co.uk/loake/products/6413.php
Loake Blenheim - 010
http://www.pediwear.co.uk/loake/products/5861.php
Loake 290 - 010
http://www.pediwear.co.uk/loake/products/5145.php

Som jag har förstått det så är Claridge snarlik Capital fast med en något längre tå? Lästen 010 har jag däremot inte hittat någon information om, så jag känner mig lite osäker på dessa två. Jag har kikat lite på Chatsworth också, men de är i dyraste laget.

Tack för ett hjälpsamt svar!
Citera
2016-12-29, 17:33
Moderator
Siegfrids avatar
Någon som har erfarenhet av Broken Bird?

Enligt deras hemsida:
Citat:
OM VÅRA SKOR

Skorna är gjorda i Europa i ett område med mer än tvåhundra års tradition och hantverkskunnande. Skorna är handgjorda i finaste kalvskinn (box calf) från välrenommerade garverier i världen som Italien, Frankrike och Portugal.

Randsydda enligt Goodyear-konstruktion med en mix av finaste hantverk och den senaste teknologin.

Överdelen av skon är utskuren för hand.

Lädersulorna är långsamt vegetabiliskt garvade i kastanjebark i tre månader för ökad naturlig motståndskraft mot väta, fukttolerans och hållbarhet

Sömmarna sys med option för öppen och stängd kanal.

Erbjuder tydligen individuellt anpassade skor via 3D-teknologi med scanning.
För min del är de främst deras färdigsydda utbud som jag undrar över.

Citat:
KÖP VÅRA FÄRDIGA SKOR

Alla våra modeller finns tillgängliga som RTW, Ready To Wear d.v.s. våra färdiga Premiumskor i hel eller halvstorlek påHallmansskor.com.
Har tagit hem ett par på prov och går nu i valet och kvalet om jag istället ska ta ett par Barker eller kanske Loake?
Vill ha input på kvaliteten, tror panelen att Broken Bird kan jämföras med andra kvalitetsskor?

http://www.brokenbirdbootmakers.se/
Citera
2016-12-30, 17:55
Medlem
Citat:
Jag ser nu att jag inte har varit speciellt tydlig. 9,5-10 har jag haft som storlek på sneakers, men även några par kängor från Whyred. Som jag har förstått är sådana skor inte någon bra måttstock när det ska till att jämföras med s.k. kvalitetsskor? Jag tyckte också att det var märkligt med 024-lästen eftersom jag hade läst att den skulle vara rymlig. Det var ett par Burford jag provade om minnet inte sviker, men jag antar att skon helt enkelt inte passade min fot.

Priset var anledningen till att jag inte köpte de Hyde boots jag provade. Jag har för mig att butikspriset låg på 3500 riksdaler och det kändes lite magstarkt med tanke på priserna i brittiska webbutiker och att jag är en fattig student.
Då är det nog amerikanska storlekar du provat, de brukar vara 0,5-1 storlek mindre än motsvarande brittisk (dvs 9 US brukar motsvara 8-8,5 UK).

Du får nog tyvärr räkna med att hamna på 3000 kr-strecket trots allt, det finns inte många vettiga kängor för mindre än så (iaf inte om du köper i svensk butik).

Citat:
Herregud vilken djungel. Jag tror att mina fötter är ganska normalbreda (möjligtvis något breda) men däremot som sagt ganska höga. Är det då rimligt att anta att jag ska gå upp en halv storlek och hålla mig till samma vidd när jag ska ha chelseas jämfört med snörkängor?
Nej, inte nödvändigtvis (precis det svar du ville ha, eller hur?). Chelseas töjer ju sig lite över insteget tack vare resåren och får inte heller vara för långa så att du halkar runt i dem vid varje steg.

Citat:
Jag tittar på dessa modeller i dagsläget:
Loake Petworth - Claridgeläst
http://www.pediwear.co.uk/loake/products/6413.php
Loake Blenheim - 010
http://www.pediwear.co.uk/loake/products/5861.php
Loake 290 - 010
http://www.pediwear.co.uk/loake/products/5145.php

Som jag har förstått det så är Claridge snarlik Capital fast med en något längre tå? Lästen 010 har jag däremot inte hittat någon information om, så jag känner mig lite osäker på dessa två. Jag har kikat lite på Chatsworth också, men de är i dyraste laget.

Tack för ett hjälpsamt svar!
Har tyvärr inte provat Claridge eller 010 men alla tre tillhör en av Loakes billigare kategorier med enklare läder och sämre finish. Skall du ändå chansa på att köpa från England skulle jag gå upp några hundringar till 1880-serien (Chatsworth), den är betydligt bättre.
Citera
2016-12-30, 23:07
Medlem
DrRockzos avatar
Någon som är duktig på att få till "spit shine" här?
Får inte riktigt till det hur länge jag än gnuggar med pate de lux?

Säg att man putsar på tåhättan 30 min, hur ofta doppar ni i vaxet på ett ungefär?

Jag kör med cirkulära snabba men lätta rörelser men det blir bara matt, får aldrig den där spegelblanka ytan. Kanske beror på att skorna är relativt nya? hört att det ska gå lättare efter de blivit putsade ett antal gånger.
Citera
2016-12-30, 23:34
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Någon som är duktig på att få till "spit shine" här?
Får inte riktigt till det hur länge jag än gnuggar med pate de lux?

Säg att man putsar på tåhättan 30 min, hur ofta doppar ni i vaxet på ett ungefär?

Jag kör med cirkulära snabba men lätta rörelser men det blir bara matt, får aldrig den där spegelblanka ytan. Kanske beror på att skorna är relativt nya? hört att det ska gå lättare efter de blivit putsade ett antal gånger.
Det går lättare om de är grundade (ett antal omgångar skokräm i skinnet), som du säger.

Du ska bara ta lite i taget, annars går vattnet igenom in i skinnet. Putsa över dem hastigt, flytta trasan ofta. Låt stå en stund, upprepa. Så fortsätter du tills du är nöjd. Djupet kommer med många lager men trasan med vax och vatten ska röra sig ovanpå, man ska inte arbeta in polishen.

Cirkelrörelser, som du använder, brukar rekommenderas. Raka lätta tag fungerar också. På vissa ställen finns det kanske inte plats för cirkelrörelser.

Jag doppar trasan lätt i både vax och vatten varje gång, men så låter jag skon vila längre tid än jag putsar.
Citera
2016-12-31, 14:41
Medlem
DrRockzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det går lättare om de är grundade (ett antal omgångar skokräm i skinnet), som du säger.

Du ska bara ta lite i taget, annars går vattnet igenom in i skinnet. Putsa över dem hastigt, flytta trasan ofta. Låt stå en stund, upprepa. Så fortsätter du tills du är nöjd. Djupet kommer med många lager men trasan med vax och vatten ska röra sig ovanpå, man ska inte arbeta in polishen.

Cirkelrörelser, som du använder, brukar rekommenderas. Raka lätta tag fungerar också. På vissa ställen finns det kanske inte plats för cirkelrörelser.

Jag doppar trasan lätt i både vax och vatten varje gång, men så låter jag skon vila längre tid än jag putsar.

Tack, provade idag igen och fick ett bättre resultat

Har några skor från Meermin, hur stor är kvalitetsskillnaden om man går till ett par Loake från 1880-serien? Man får ju betala ca 1000 kr mer om man köper från herring shoes jmf med Meermin.
Någon som har erfarenhet av båda som kan berätta?

Mer värt att gå upp rejält i prisklass till t.ex. CJ?
Citera
2017-01-02, 14:13
Medlem
Zraights avatar
Hur ser det ut i Göteborg?
Har vi någon butik med ett hyfsat utbud? (Loake, C&J, Heschung, R.M.W mfl?)

Ogillar skarpt att köpa över internet. Så omständigt att behöva skicka tillbaka vid felköp osv.
Citera
2017-01-02, 14:38
Medlem
Vorwaertss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zraight

Ogillar skarpt att köpa över internet. Så omständigt att behöva skicka tillbaka vid felköp osv.
R.M Williams köper mannens fördel hos Herr Karl
Linnégatan 2 har Carmina C&J samt EG
Allen Edmonds kan man hitta lite varstans, typ NK och Lester.
I Robin Petterssons ateljé kan man även testa olika läster och storlekar från yanko som säljs på skolyx.se

Finns säkert en del som jag har glömt men det var dessa som poppade upp i huvudet direkt. Lycka till
Citera
2017-01-02, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zraight

Lester på Vallgatan och Larssons Skomakeri på Södra vägen har en hel del. NK Sko har lite, Ströms och Holmens Herr likaså.
Citera
2017-01-05, 19:18
Medlem
Hej!

Har någon något tips på svarta cap toes med en bredare läst än Loake's Capital? Köpte ett par Aldwych men dessvärre var de för trånga på bredden kring tårna, och kan inte gå upp i storlek för då blir de alldeles för höga i insteget. Jag överväger att lämna in dem för utlästning, men jag vet inte hur bra det blir.

Undrar om det optimala kanske vore att lämna tillbaka dessa medan det går och köpa en annan modell som passar bättre från början. Är det någon som känner till någon liknande sko i ungefär samma prisklass men med mer utrymme för tårna så vore det uppskattat!

Tack på förhand.
Senast redigerad av saftlangarn 2017-01-05 kl. 19:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in