Citat:
Ursprungligen postat av
ChiLLon
men något du kan fråga dig själv är hur ofta skall dessa svarta oxfords användas? Används de någon gång per år kan du nog med gott samvete sänka din budget lite. Vår kära bloggare jesper äger exempelvis skor som går loss på en bra bit över 10.000, men äger trots det svarta plain captoes från Loake.
Håller helt med. Jag har också ett flertal skor i prisklassen 10+, men ingen av dem är svarta oxford captoes. Jag använder dem helt enkelt inte så ofta, utan mina dyrare skor är sådana jag använder ofta. Används kostym varje dag kan ett par G&G Gable eller Sinatra kan vara på sin plats, men används de en gång varannan månad är det mer värt att börja med ett par Loake eller Yanko. Viktigt även att tänka på att ha flera skor i garderoben. Två-tre Loake som varvas är bättre än ett par G&G.
Frågeställaren kommer märka skillnaden från ett par 2000-3000-skor och ett par för 5000, men om det är värt det beror på hur mycket de används. Skor är ingen exakt vetenskap. Det är bara att testa skor och pröva sig fram. En läst som sitter riktigt bra kan också fälla avgörandet. Ett par riktigt sköna skor för 6000 kommer säkerligen bli mer välanvända än ett par ömmande för 2000.
Citat:
Ursprungligen postat av
ShogunAssasin
Det allra bästa är att köpa skor man faktiskt använder, oavsett om det är ett par svarta captoes eller spectators.
Det var precis min tanke också. Ett par spectators bör vara ett mycket medvetet val, och om någon är osäker och frågar kan det nog antas finnas så mycket tvivel i frågan att det bör funderas ett varv till. Därför tycker jag det är rimligt att det finns ett rejält antal par i garderoben innan det första paret spectators inhandlas.