Citat:
Ursprungligen postat av
KeithRichards
Men du måste även räkna med t.ex antalet arbetslösa unga män utifrån etnicitet, vilket du inte gjorde. (Utöver representation i sexbrottslighet.) Jag har dessutom hittat flera rapporteringar som visar på ett beteende som jag inte sett i samma utsträckning gällande skandinaver. Visst kan jag inte visa att detta har lett till mord. Men jag menar att temat bilburna unga MENA-män är ett intressant och realistiskt scenario, utöver det med den klassiske lastbilschaufförsmördaren. Du har använt begreppet "politisk agenda" om andra, men kan man lika väl använda detta om dig själv.
Nu ska vi tänka öppet - inte PK.
Nej det måste jag inte alls det, för du pratade bara om invandrare, du tog inte upp något om arbetslösa unga män. Överrepresentationen bland invandrare och viss typ av brottslighet tar vidare inte hänsyn till förklaringsmodeller som att de är överrepresenterade bland arbetslösa unga män, överrepresentationen ser så att säga ut som den gör, alldeles oavsett vad det beror på. Det här är också väldigt fel plats att diskutera
varför den ena eller andra gruppen är överrepresenterad vad gäller grova våldsbrott.
Min agenda är att jag är intresserad av fallet. Det är därför jag inte likt en papegoja gapar om statistik, utan att koppla till vad vi faktiskt vet. Men visst kan man göra det. Jag skulle exempelvis kunna tjata om att GM med extremt hög sannolikhet är en man, att han ganska sannolikt är arbetslös, har missbruksproblematik och att han med största sannolikhet saknar akademisk utbildning – tillsammans med vad som också är sant; att sannolikheten att han är född i ett annat land är ganska stor (men troligen är det mer sannolikt att han är född i Danmark – just eftersom de flesta i Danmark är det, och överrepresentationen är mindre än så). Är man allt detta i kombination: arbetslös, missbrukare, man, lågutbildad och invandrare så är risken förstås ännu större; även om det är rätt osannolikt att GM besitter alla dessa egenskaper.
Att jag i någon bisats lyfte att GM kanske är yrkeschaufför, och att jag fattat det som att det finns en överrepresentation bland dessa vid sexualmord, är att GM alldeles uppenbart har tillgång till bil, och att hon hittades ganska nära en större väg.
Den rapportering du hittat på Fria Tider och tog upp i ditt tidigare inlägg, är mest av anekdotisk karaktär. Jag lämnar det öppet att det kan vara så det gått till, men lutar mycket mer åt att GM var ensam. Gärningsmän vid sexualbrott som slutar med döden brukar vara ensamma.