2016-12-26, 03:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Eller har barndomskopplingar dit... Det vore intressant att veta om dumpningen skedde lite överilat, inom ett dygn efter BO:s försvinnande, eller om det skedde med fördröjning och utstuderat. Oavsett förefaller det ha varit ett ganska bra val, eftersom hundflanören som gjorde det makabra fyndet antog att det är ett ställe som förmodligen inte frekventeras av så många. Över 5 mån var BO försvunnen, vilket är ett hyfsat försprång för den/de skyldiga. (Dessutom nära den stora vägen E20, vilket medger snabb åtkomst för den som vet vad den letar efter och snabbt försvinnande för den som eventuellt blivit iakttagen.) Vi får hoppas att det finns bevarade besudlingar eller brottsföremål som kan tjäna som teknisk bevisning.

Fast jag tror inte det är överdrivet svårt att hitta ett lagom öde ställe för den som passerar längs vägen mellan Korsör och Köpenhamn. Är det på vischan passerar nog en mindre skåpbil ganska obemärkt (om det liknar typisk hantverkarbil).
Citera
2016-12-26, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag inbillar mig att den som dumpade offret inte ville väcka uppmärksamhet, platsen verkar inte vara välbesökt, då tänker jag mig att nattetid är en bra tidpunkt att besöka platsen för att inte någon skall notera besöket på dumpningsplatsen således hamnar jag tillbaks i det där med en person som rör sig med ett fordon om nätterna. Tidningsbud är mitt hetaste tips.

Fast uppmärksamhet väcker väl främmande bilar i glesfolkade områden just om de kör på nätterna?
Citera
2016-12-26, 03:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast uppmärksamhet väcker väl främmande bilar i glesfolkade områden just om de kör på nätterna?

En tidningsbil som brukar frekventera en viss plats är knappst ett främmande fordon, särskilt inte på natten när tidningsbilar brukar surra runt.
Citera
2016-12-26, 03:44
Medlem
Citat:
Jag inbillar mig att den som dumpade offret inte ville väcka uppmärksamhet, platsen verkar inte vara välbesökt, då tänker jag mig att nattetid är en bra tidpunkt att besöka platsen för att inte någon skall notera besöket på dumpningsplatsen således hamnar jag tillbaks i det där med en person som rör sig med ett fordon om nätterna. Tidningsbud är mitt hetaste tips.
Teoretiskt kan man hitta grusvägen och dammarna och utse ett parti här som dumpningsplats. Men jag tror nog inte att det är en plats en GM börjar leta efter på måfå efter begånget brott. Speciellt inte i mörkret. Irra på främmande mark, med dammar och förmodligen sank mark. Det talar för lokalkännedom. Men dumpningen kan ju ha skett i gryningen redan; då måste det ha gått undan, eftersom det är 65 km från Korsør station där BO senast sågs ca kl 04, till dumpningsplatsen i Borup. Jag antar att det redan är ljust, i princip dagsljus, vid den tid i Borup som GM tidigast kan ha hunnit dit. Det kräver lokalkännedom och/eller ett betydande risktagande för upptäckt. Kan tänkas att den/de skyldiga dumpat först nästa kväll/natt, eller ännu senare?
Citera
2016-12-26, 03:51
Medlem
Citat:
Precis. Ljus och ljud är suspekta nattetid på ödsliga ställen. E20:an hörs förmodligen rejält. Fast jag anser ju att det hunnit bli ljust i Borup, om vi snackar om söndagen den 10/7. Om den/de skyldiga har god lokalkännedom kan vederbörande lurpassa exempelvis med BO i bilen och vid lämpligt tillfälle göra dumpningen medan det är ljust; medveten om att det är få som brukar röra sig i området. Ändå är det ett betydande risktagande, vilket kan tala för en senare dumpning, när det åter har blivit mörkt. Jag har i alla fall svårt att frigöra mig från misstanken att den/de skyldiga har åtminstone viss kännedom om trakten.

Eller ett gäng utländska hantverkare/byggjobbare som cruisat runt tills de hittat en plats de är nöjda med och helt sonika dumpat?
Citera
2016-12-26, 03:54
Medlem
Citat:
Teoretiskt kan man hitta grusvägen och dammarna och utse ett parti här som dumpningsplats. Men jag tror nog inte att det är en plats en GM börjar leta efter på måfå efter begånget brott. Speciellt inte i mörkret. Irra på främmande mark, med dammar och förmodligen sank mark. Det talar för lokalkännedom. Men dumpningen kan ju ha skett i gryningen redan; då måste det ha gått undan, eftersom det är 65 km från Korsør station där BO senast sågs ca kl 04, till dumpningsplatsen i Borup. Jag antar att det redan är ljust, i princip dagsljus, vid den tid i Borup som GM tidigast kan ha hunnit dit. Det kräver lokalkännedom och/eller ett betydande risktagande för upptäckt. Kan tänkas att den/de skyldiga dumpat först nästa kväll/natt, eller ännu senare?

Det är väl möjligt. GM kanske heller inte kör mot Köpenhamn, hen kan ha tagit av från E20. och kört in på väg 14 mot Roskilde och längs väg 14kört höger på vägen som passerar Borup och leder ut mot E20 igen.
Citera
2016-12-26, 03:55
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det är den tanken jag har kring fallet. Tar med sig EM hem, våldtar, mördar, fyller en säck med kläder, lägger säcken och liket i fordonet och dumpar på väg mot Korsör nästa natt.
Citera
2016-12-26, 03:57
Medlem
Citat:
Precis. Ljus och ljud är suspekta nattetid på ödsliga ställen. E20:an hörs förmodligen rejält. Fast jag anser ju att det hunnit bli ljust i Borup, om vi snackar om söndagen den 10/7. Om den/de skyldiga har god lokalkännedom kan vederbörande lurpassa exempelvis med BO i bilen och vid lämpligt tillfälle göra dumpningen medan det är ljust; medveten om att det är få som brukar röra sig i området. Ändå är det ett betydande risktagande, vilket kan tala för en senare dumpning, när det åter har blivit mörkt. Jag har i alla fall svårt att frigöra mig från misstanken att den/de skyldiga har åtminstone viss kännedom om trakten.

Eller ett gäng utländska hantverkare/byggjobbare som cruisat runt tills de hittat en plats de är nöjda med och helt sonika dumpat?

Fast hantverkarbilar kan väl köra hursomhelst på dagtid utan att väcka nämnvärd uppmärksamhet.
Citera
2016-12-26, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Teknisk bevisning finns på kläder (om de nu hittats) eller inte alls. Märkligt om en så utstuderad person faktiskt lämnat kläderna invid dumpningsplatsen.
Ja, det låter lite motsägelsefullt. Hypotetiskt, om utsagan om kläder i/intill plastsäcken är korrekt, och ev brottsrelaterade föremål (kniv e d...) är korrekt, kan man ju tänka sig både utstudering och misstag/avvägning mellan risk och enkelhet förekommer i förening. Det är t ex enklare att samla allt i ett än att hålla reda på och fördela flera portioner, fast risken för dels identifikation av offret och kopplingarna till den/de skyldiga samtidigt ökar. Fördelen är dock att kunna nöjas med en dumpning och inte flera. Verkligheten är ju inte alltid en perfekt kalkylering och ett perfekt genomförande. Dock intressant att se om här finns några bekräftande indicier och fynd som kan ge en ev splittrad bild av den/de skyldiga; alltså en mix av utstuderad rationalitet och kanske visst mått av slapphet/negligering. Vad kan i så fall det säga om vem som har begått brottet, eller omständigheterna som omgav brottet och efterhanteringen med dumpningen etc.

Var detta ett impulsivt brott (vilket eller vilka brott: sexmord?) med icke på förhand utsett BO, eller var det planerat med eller utan på förhand utsett BO?
Citera
2016-12-26, 04:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fast hantverkarbilar kan väl köra hursomhelst på dagtid utan att väcka nämnvärd uppmärksamhet.

Ett vittne har sett en vit skåpbil köra med hög hastighet i Korsör aktuell natt, ett annat vittne har sett en vit skåpbil stå still aktuell natt med lysena igång på en plats som EM sannolikt har passerat och tiden stämmer bra.

Tidningsbilar är igång vid den tid på dygnet när EM var på väg hem, aktuella tidningsbilar är vita.

Frågor.

Var utgår tidningsbilarna ifrån?

Hur ser rundan ut för den tidningsbil som trafikerar Korsör?

Vem kör den här rundan?
Citera
2016-12-26, 04:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, det låter lite motsägelsefullt. Hypotetiskt, om utsagan om kläder i/intill plastsäcken är korrekt, och ev brottsrelaterade föremål (kniv e d...) är korrekt, kan man ju tänka sig både utstudering och misstag/avvägning mellan risk och enkelhet förekommer i förening. Det är t ex enklare att samla allt i ett än att hålla reda på och fördela flera portioner, fast risken för dels identifikation av offret och kopplingarna till den/de skyldiga samtidigt ökar. Fördelen är dock att kunna nöjas med en dumpning och inte flera. Verkligheten är ju inte alltid en perfekt kalkylering och ett perfekt genomförande. Dock intressant att se om här finns några bekräftande indicier och fynd som kan ge en ev splittrad bild av den/de skyldiga; alltså en mix av utstuderad rationalitet och kanske visst mått av slapphet/negligering. Vad kan i så fall det säga om vem som har begått brottet, eller omständigheterna som omgav brottet och efterhanteringen med dumpningen etc.

Var detta ett impulsivt brott (vilket eller vilka brott: sexmord?) med icke på förhand utsett BO, eller var det planerat med eller utan på förhand utsett BO?

En dumpningsplats och inte flera kan tala för tidsbrist, har man ett körschema finns inte tid för ett större engagemang tidsmässigt.

Kökskniv talar för att EM har befunnits i en bostad.

En bostad talar för en ensamboende mördare.
Citera
2016-12-26, 04:10
Medlem
Citat:
Det är den tanken jag har kring fallet. Tar med sig EM hem, våldtar, mördar, fyller en säck med kläder, lägger säcken och liket i fordonet och dumpar på väg mot Korsör nästa natt.
Ett hem, eller en annan lokal, ger ju visst skydd, men också ökad risk för kvardröjande besudlingar och andra potentiella tekniska fynd. I hemmet/inomhuslokalen kan det förstås finnas fördelen av kontroll och städmöjligheter, men också en risk att ta hem BO, bli sedd och som sagt lämna både egna och BO:s spår i en möjlig som GM associeras med. Om brottet begås helt utomhus kan besudlingar brytas ner och försvinna i terrängen. Givetvis med risken att bli påkommen i själva brottsgärningen. Alla miljöer har sina pros and cons.

Om den/de skyldiga tagit "hem" (med vilket jag inte nödvändigtvis menar den egna bostaden, men någon annan inomhuslokal), så måste man fråga sig hur det var möjligt. Det är väl knappast så att BO som var på väg hem till sig sent på natten skulla låta sig raggas upp av någon för att s a s dricka te. Alltså bör hon ha blivit övermannad, i ett sådan scenario; eller dödad direkt och sedan förd "hem", för t ex övergrepp eller förberedelse av dumpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in