Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-28, 15:32
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Julottan är något föräldrar brukar tvinga med sina barn på för att "man har ju alltid gått på julottan". Ungefär som att bli döpt alltså. Man är bitter för att man är där men inser att man gör det för att upprätthålla familjefriden, trots att ingen i familjen tror på Gud, man får höra på en präst som pratar lite om Jesusbarnet och sen åker man hem igen.

Alright, får tacka föräldrarna nästa gång vi ses att man har sluppit det.
Citera
2016-12-28, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Aldrig hört talas om julottan innan.

Men sen är jag ju en värdelös ungdom med, brukar dock kunna många frågor ändå.
Att dagens ungdom inte är kända att gå på julotta är en sak. Men att aldrig ha hört talats om det?
Citera
2016-12-28, 22:05
Moderator
Dr Kings avatar
Att endast knappt 40% av publiken visste när julottan är var riktigt pinsamt ja men ganska typiskt för den nivå denna kassa publiken brukar ha.

Roligast i detta avsnitt var dock surgubben Harry som skulle få resevinst av Magdalena Graaf. Magdalena Graaf försökte få lite fart på honom genom att säga att han kunde åka och hälsa på barnbarnet i Skottland. Jag skall ingenstans blev svaret från Sur-Harry. När han sedan fick lite pengar i vinst också verkade han tina upp lite grand och Magdalema försökte få fart på honom. Det kanske blir en resa ändå. Mjaaääh kom det från Sur-Harry. Får frugan följa med också? frågade Magdalena. NEJ kom det direkt från Sur-Harry.

En surare gubbe var det länge sedan man såg i den här typen av breda underhållningsprogram. Han var i nivå med den legendariska gubben som sa Å vem fan är du då? när Loket ringde upp under den tid när Bingolotto var som störst.
Citera
2016-12-29, 00:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Att dagens ungdom inte är kända att gå på julotta är en sak. Men att aldrig ha hört talats om det?

Jag har inte varit på en enda julotta under mitt liv, men naturligtvis har jag vetat vad det är ända sedan jag lärde mig vad julafton var. Kan inte påminna mig att det var någon bland mina barndomskamrater som gick på julotta heller. I söndagsskola har jag däremot gått.

Så att dagens ungdom inte går på julotta är inte märkvärdigt, däremot att de inte vet vad det är. Om det nu är så.
Citera
2016-12-29, 09:50
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har inte varit på en enda julotta under mitt liv, men naturligtvis har jag vetat vad det är ända sedan jag lärde mig vad julafton var. Kan inte påminna mig att det var någon bland mina barndomskamrater som gick på julotta heller. I söndagsskola har jag däremot gått.

Så att dagens ungdom inte går på julotta är inte märkvärdigt, däremot att de inte vet vad det är. Om det nu är så.

Man tycker ju också att folk borde hört om folk som går på det även om man inte gör det själv.
I skolan snackades det ju om sådant som en tradition, men det var visserligen på tiden avslutningar etc var i jesushuset.
Oavsett är det något man självklart skall känna till, bara för att man inte gått på det själv så är det ju ingen ursäkt för att inte känna till det.
Det sänds väl fortfarande på burken? Dessutom hörs ju kyrkklockorna ringa just i ottan om man har någorlunda nära till en kyrka.
Citera
2016-12-29, 09:59
Medlem
porrmaffians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Är själv väldigt förvånad. Det klassiska för kyrkobesökaren (som jag själv inte tillhör är) i nämnd ordning julbön, midnattsmässa och julotta.
Citera
2016-12-30, 19:55
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Fattar inte att de till frågan "vad betyder ordet rudimentär?" hade båda alternativen obetydlig och grundläggande.

Rudimentär betyder bl a obetydlig, men ordet är också synonym till ordet elementär som i sin tur är synonym till ordet grundläggande. Känns som en lagom trixig fråga.
Citera
2016-12-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Fattar inte att de till frågan "vad betyder ordet rudimentär?" hade båda alternativen obetydlig och grundläggande.

Rudimentär betyder bl a obetydlig, men ordet är också synonym till ordet elementär som i sin tur är synonym till ordet grundläggande. Känns som en lagom trixig fråga.

Håller med helt och hållet. Jag har aldrig hört ordet användas i någon annan kontext än grundläggande.

Citat:
Definitioner av rudimentary
adjektiv
involving or limited to basic principles.
he received a rudimentary education
synonymer: basic, elementary, primary, fundamental, essential

Googles definitioner.
Citera
2016-12-30, 20:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarStake
Håller med helt och hållet. Jag har aldrig hört ordet användas i någon annan kontext än grundläggande.

Googles definitioner.

Rudimentär betyder outvecklad. Aldrig hört någon använda det i bemärkelsen grundläggande som är betydelsen för ordet elementär.

Deras översättning till obetydlig skulle jag vilja påstå är långsökt, men likafullt den enda korrekta.

Observera att det inte är tillrådligt att använda engelska former för att se svensk betydelse.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-12-30 kl. 20:22.
Citera
2016-12-30, 21:10
Medlem
Citat:
Rudimentär betyder outvecklad. Aldrig hört någon använda det i bemärkelsen grundläggande som är betydelsen för ordet elementär.

Deras översättning till obetydlig skulle jag vilja påstå är långsökt, men likafullt den enda korrekta.

Observera att det inte är tillrådligt att använda engelska former för att se svensk betydelse.

Okej, så någon som har "rudimentär kunskap om fysik", har en outvecklad/"väldigt låg nivå" och inte grundläggande/"typ genomsnittlig nivå"? Skulle det bli annorlunda i en amerikansk kontext?
Citera
2016-12-30, 21:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarStake
Okej, så någon som har "rudimentär kunskap om fysik", har en outvecklad/"väldigt låg nivå" och inte grundläggande/"typ genomsnittlig nivå"? Skulle det bli annorlunda i en amerikansk kontext?

Det finns ett gammalt slangord som användes på 40-50-talet, nämligen »rudis«. Det betydde i princip »helt oerfaren« och användes när någon sade sig sakna kunskap om något. Det var en förkortning av rudimentär.

Enligt min mening betyder ordet i princip samma sak på engelska. Däremot tror jag att vissa ibland blandar ihop »grundläggande« med »låg«.
Citera
2016-12-30, 21:58
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Det finns ett gammalt slangord som användes på 40-50-talet, nämligen »rudis«. Det betydde i princip »helt oerfaren« och användes när någon sade sig sakna kunskap om något. Det var en förkortning av rudimentär.

Enligt min mening betyder ordet i princip samma sak på engelska. Däremot tror jag att vissa ibland blandar ihop »grundläggande« med »låg«.

Bra poäng!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in