Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-26, 07:04
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glidarmannen
Jag håller med om att frågorna var lite väl lätta, totalt sett. Dock tycker jag att han var bra och spelade livlinorna bra förutom att han tog 50/50 efter att hans polare var stensäker på Poutiers.

50/50 på flaggfrågan hade inte varit dumt att ha, nu vek han inte ut sig i något längre resonemang men hade han kunnat en eller kanske två flaggor hade det varit annorlunda.

Ja, man kan vrida och vända på när 50/50 skulle använts. Personligen hade jag litat på vännen där och tanken på att ha använt 50/50 på flaggfrågan och fått kvar Somalia som felaktigt alternativ hade ju varit mumma...

Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Speciellt med tanke på att publiken de tar in uppenbarligen är efterbliven.

Jag tycker alltid publiken antingen ser ut att vara 15-16 år (vilket i sig begränsar kunskaperna) eller pensionsmässig (vilket även det begränsar kunskaperna) det är sällan jag tycker mig se en blandning. Det leder ofta till att det antingen är en "kan allt om Bieber"-publik eller en "Kan allt om Ragnar Dahlberg"-publik.
Personligen är jag förvisso inte pensionär men jag hade bara använt publiken som en livlina att lita på om det handlat om dagens ungdomskultur och ungdomsmusik (jag är röten på radiomusik t.ex.).
Citera
2016-12-26, 12:10
Medlem
Glidarmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Om nu polaren var stensäker på Poutiers kunde han väl ha sagt det, lät inte som att han var stensäker även om han trodde det.

Stensäker kanske var fel uttryckt men som jag minns det lät han tillräckligt säker för att det inte borde behövas en 50/50.
Citera
2016-12-26, 12:14
Medlem
Glidarmannens avatar
Herregud, att publiken ej är att något att använda på medel och hög nivå är ju ett faktum vi konstaterat sen länge men gårdagens publik....
Citera
2016-12-26, 12:18
Medlem
Citat:
Herregud, att publiken ej är att något att använda på medel och hög nivå är ju ett faktum vi konstaterat sen länge men gårdagens publik....
Vad snackar du om? Publiken gjorde knappast bort sig igår. Men visst, ibland har dom ju haft fullständigt fel, men det beror väl på vad är för typ av fråga? Innan man klankar ner på publiken får man ta hänsyn till vad det är för typ av fråga.

Den unga publiken känner knappast till franska författare eller grekiska filosofer.
Citera
2016-12-26, 12:39
Medlem
Glidarmannens avatar
[quote=Azdz|59404835]Vad snackar du om? Publiken gjorde knappast bort sig igår. Men visst, ibland har dom ju haft fullständigt fel, men det beror väl på vad är för typ av fråga? Innan man klankar ner på publiken får man ta hänsyn till vad det är för typ av fråga.

Den unga publiken känner knappast till franska författare eller grekiska filosofer.[/QUOTE

Nu var det ingen grekisk filosof utan frågan om vilken dag julottan inträffar.
Senast redigerad av Glidarmannen 2016-12-26 kl. 12:42.
Citera
2016-12-26, 12:40
Medlem
[quote=Glidarmannen|59404964]
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Vad snackar du om? Publiken gjorde knappast bort sig igår. Men visst, ibland har dom ju haft fullständigt fel, men det beror väl på vad är för typ av fråga? Innan man klankar ner på publiken får man ta hänsyn till vad det är för typ av fråga.

Den unga publiken känner knappast till franska författare eller grekiska filosofer.[/QUOTE

Nu var det ingen grekisk filosof utan frågan om vilken dag julottan inträffar. Så ja, publiken gjorde bort sig.
Vad jag vet så svarade dom flesta i publiken 25 december så jag förstår inte alls vad du yrar om i detta fall
Citera
2016-12-26, 13:05
Medlem
Glidarmannens avatar
[quote=Azdz|59404972]
Citat:
Vad jag vet så svarade dom flesta i publiken 25 december så jag förstår inte alls vad du yrar om i detta fall

Jag "yrar" inte, jag reagerade på att inte ens hälften svarade rätt på den enkla frågan som låg på en nivå före 10 000 kr.
Citera
2016-12-26, 13:08
Medlem
[quote=Glidarmannen|59405145]
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz

Jag "yrar" inte, jag reagerade på att inte ens hälften svarade rätt på den enkla frågan som låg på en nivå före 10 000 kr.
Kan ge dig att det var en enkel fråga , men sanningen är väl att dagens ungdomar vanligtvis inte går på julotta. Då är det knappast någon självklarhet att man har koll på det.
Citera
2016-12-27, 08:27
Medlem
kostymnisses avatar
[quote=Azdz|59405164]
Citat:
Kan ge dig att det var en enkel fråga , men sanningen är väl att dagens ungdomar vanligtvis inte går på julotta. Då är det knappast någon självklarhet att man har koll på det.

Fast det där håller ju inte.
Med dylikt tänk kan man ju applicera all icke-kunskap på att man inte är jätteintresserad själv.

Julotta ska man känna till helt enkelt. Det räcker ju att ha sett valfri Astrid Lindgren-film som barn i princip.
Citera
2016-12-27, 15:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Om man tittar på den svenska publiken så verkar det som om alla gissar hejvilt och har bestämt sig för att "Jag vet inte, men det kliar i fingrarna.....så nu ska jag gissa bara för att få trycka på en knapp"

I min drömvärld är det annorlunda, där svarar de i publiken som VET. Det skulle kunna få sådana effekter att det exempelvis är 98% på rätta svaret A, 0% på B och C och 2% på D. I mitt exempel är det kanske 200 pers i publiken som ger fan i att trycka för att de inte VET, 49 personer som VET att "A" är rätt svar trycker .......och så kanske en person som"visste" att D var rätt svar, men hade fel (eller kanske tryckte på fel knapp helt enkelt).

Det finns alltså inget tvång att trycka överhuvudtaget. Det kanske i teorin skulle kunna vara en så "tricky" fråga att bara är 4 personer i publiken som vet svaret trycker. Stapeln kommer i så fall visa att 100% av publiken tryckte på "A" - Procentsatsen styrs av de som röstade, inte av publiken i sin helhet.

Men nu trycks det som sagt hej vilt och livlinan blir rätt värdelös - Både i Sverige och utomlands

Här är en riktig rysare : Folk TROR att de vet.......men har inte en susning !

https://www.youtube.com/watch?v=klolmg4HeKE
Som deltagare så skulle jag aldrig använda den livlinan på de svårare frågorna.
Utan det är mer på de lägre och enklare nivåerna den har någon funktion.
Just för folk bara trycker på knappen fast de vet eller inte, just som du säger.
Citera
2016-12-28, 04:04
Medlem
trattfans avatar
Aldrig hört talas om julottan innan.

Men sen är jag ju en värdelös ungdom med, brukar dock kunna många frågor ändå.
Citera
2016-12-28, 13:13
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Aldrig hört talas om julottan innan.

Men sen är jag ju en värdelös ungdom med, brukar dock kunna många frågor ändå.
Julottan är något föräldrar brukar tvinga med sina barn på för att "man har ju alltid gått på julottan". Ungefär som att bli döpt alltså. Man är bitter för att man är där men inser att man gör det för att upprätthålla familjefriden, trots att ingen i familjen tror på Gud, man får höra på en präst som pratar lite om Jesusbarnet och sen åker man hem igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in