Citat:
Ursprungligen postat av
zzpikeen
Okej! Tackar för svar. Jag vill ha det enkelt men även vara exponerad till hela världen. Då jag bara tänkt månadsspara och inte behöva bry mig så mycket om fonderna. Sen har jag även lite Aktiespar men det rör ej frågan.
Men för ett konkret svar, det RÄCKER liksom med att endast ha de där fonderna istället för att sprida ut "riskerna" över andra fonder?
Och mot tillväxt och eventuella småbolag så behövs ingen fond?
En tillväxtmarknadsfond består till ca 70% av Asien, så Access Asien täcker det behovet rätt så bra. Kan ju alltid köra en billig tillväxtmarknadsfond (Länsförsäkringar Tillväxtmarknad är billigast) om du vill få med Latinamerika/Östeuropa/Afrika/Mellanöstern. Eller för den delen SPP Global, som är global + tillväxtmarknad. Det är rätt så marginella skillnader, alla sätten fungerar.
Vad gäller småbolag är ju det inget som "behövs". Många har med dem för att i perioder (Varav senaste året/åren är en) har de gått betydligt bättre än storbolag. Se t.ex denna jämförelse:
http://i.imgur.com/c3C14Id.png . Två senaste åren har de varit en fantastisk investering. De 8 åren dessförinnan hade de bara kostat extra avgifter. Vem vet hur framtiden ser ut? Det är inte fel att ha med, inte fel att inte ha med. Ger lite ökad risk, lite ökad kostnad, med möjligheten till ökad tillväxt.
Ja, det räcker. En globalfond är jättebred. Alla marknader, alla brancher. Att köra en global indexfond till 100% är, riskmässigt, samma sak som att köra 65% USA-indexfond, 20% Europaindex, 10% Japan-index, 5% Tillväxtmarknader. Men aktiemarknaderna hänger ihop i dagens globaliserade värld. En större kris i någon region (speciellt om det är i USA) sprider sig till övriga. Att spara i globalfonder gör att du inte drabbas fullt ut av de mindre lokala problemen som dyker upp då och då. Men du kommer inte undan 2008/2009, IT-bubblan osv. Vill man det är det andra tillgångsslag än aktier som gäller. Så därför gillar jag att du har med lite räntor.
Sen om du med risk tänker oro för fondbolagets stabilitet och så, behöver du inte oroa dig för det. Fondens alla tillgångar förvaras hos en bank (Förvaringsinstitut), separat från själva fondbolaget. Går fondbolaget under kommer fonden antingen stängas och alla andelar utbetalas, eller tas över av en annan förvaltare. Håll dig till i första hand Svenska fondbolag, i andra hand inom EU, ifall du fortf skulle oroa dig.