Citat:
Ursprungligen postat av
SweDutch
Stilla havet fonden har jag med då den innehåller drygt 40% Japan och ca 15% Australien/Nya Zeeland. Några som jag anser har för liten andel i den globala fonden och försöker på så vis skapa en bra geografisk spridning.
Europa tung tycker du? Var lite fundersam först men samma motivering lyder här som ovan. Valde just AMF här då den genom åren verkar ha presterat bäst.
Många verkar kasta in en extra USA fond när de redan har en globalfond som bas med mycket USA, fast USA är ju världens största ekonomi och verkar gå bra.
Hur hade du omfördelat min fondportfölj procentuellt om du fick fria händer?
Australien/NZ har så pass liten del av globalfonder för att de utgör en så liten del av världsmarknaderna. Att övervikta där ger ingen ytterligare spridning av risk egentligen. Det betyder bara att om Australien går bättre eller sämre än världen i stort kommer du påverkas av det i en lite större utsträckning än de flesta andra som bara har globalfonder. Japan är ju redan runt 10% av globalfonderna. Jag vet själv för lite om de här marknaderna, men den enda anledningen att övervikta dem är ifall du har bra anledning att tro att de kommer gå klart bättre än världsmarknaden i stort. Samma sak med Europa, och ang din poäng kring extra USA.
Ang AMF/SPP Europa: Det är en enstaka månad under början av 2015 som AMF gått bättre. Varför vet jag inte. Dessförinnan och därefter har de följts åt exakt, då de ju följer samma index. I såna lägen väljer jag den billigare fonden. Hade det varit så att AMF stadigt hade gått bättre över längre tid hade jag tänkt annorlunda, men det finns ingen anledning att tro att den kommer gå bättre igen.
Vad jag skulle göra är ganska meningslöst, finns inget som säger att mitt val kommer gå bättre. Jag gillar att ha få fonder, med så lite överlapp emellan som möjligt. Och så billigt som möjligt. Andra prioriterar annorlunda.
Det finns sällan en portfölj som är entydigt bäst (Eller ja, i efterhand finns det ju alltid det, men den lyxen har man inte), utan vad som är bäst för var och en varierar på vad man har för sparhorisont, ens riskbenägenhet, ens personlighet, ens ekonomi i övrigt mm. Det viktigaste är att man har en portföljstrategi som man är bekväm med och tror på, så att man kan hålla sig till den och inte oroa sig. Sen om man har 15% eller 25% Europa spelar ju egentligen mindre roll.