2016-12-28, 03:54
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Finland gick över till marknadshyror/marknadsanpassade på 90-talet har jag för mig och såvitt jag vet är det inte svårt att få tag på en hyresrätt i Finland med kort varsel.

Det här nog det mest troliga scenariot.
Marknadshyror behöver inte betyda vilka hyror som helst. Vi vet redan ungefär på vilken nivå folk mäktar med att betala. Tittar vi på det ägda beståndet där prissättningen är helt fri är det tydligt i vilken nivå en marknadshyra ligger på ungefär. Dvs kapitalkostnad för lån+avgift till BRF. Sedan tillkommer såklart en viss premie för bekvämligheten att hyra och få full service inkluderat i priset.

Läget kommer såklart att få en mycket större betydelse för hyressättningen än idag. Det innebär att en hyresrätt på Mosebacke i Stockholm kommer bli väldigt mycket dyrare. Men är det samma sak som att det är "brist"? Nej såklart inte.

Det är exakt samma sak som att säga att det är brist på Ferraribilar bara för att de råkar vara dyra. En volvo 240 borde duga som första bil kan jag tycka.

Det borde fungera exakt likadant på hyresmarknaden. Men dit kan vi bara komma om politikerna vill det.

Kanske kan fungera på kort sikt, men invandring ska egentligen inte ha någon betydelse för "bostadsbristen" i ett normalt fungerande land.

Bostadsbristen är skapat av politiken och behöver egentligen inte existera om vi avreglerar hyresmarknaden vill säga.

Det är alltid bra att bygga, men det nya som byggs är bara ca 1-2% av den totala bostadsstocken. Därför ligger lösningen främst i det gamla beståndet och att det används på ett bättre sätt än idag.

påverkar egentligen inte antalet bostäder. Bara ägarformen ändras. Är det hyresreglerat kommer ingen att lämna ifrån sig den subventionen frivilligt och dessa hyresrätter kommer att bytas internt, eller säljas svart. Och då spelar ägarformen ingen som helst roll för "bostadsbristen".

Ombildningar är en direkt konsekvens av hyresregleringen. Tar man bort hyresregleringen kommer i stort sett alla ombildningar att upphöra direkt.

Tror du kommer få svårt att få ihop den budgeten ärligt talat.

Tänker så här för kostnad att bo: kapitalkostnad bostadsrätt/whatever centrala Stockholm 90.000/kvadrat.

Bostadens area: 60 kvadratmeter,
Genomsnittlig pris centrala stockholm: 90.000/kvadratmetern
Kapitalkostnader 5.400.000, driftkostnad 3000 kronor inklusive hushållsel
Räntekostnad 5.400.000 x 1.5% (fluktuerar) = 81.000/12 = 6750
Förväntat avkastning på kapital (6%) = 54.000 x 6 = 324.000/12 = 27.000
Slitageavgift 500 kronor

Skulle jag hyra ut en 60 kvadratslägenhet i centrala Stockholm så skulle jag vilja ha ut en hyra på 37.250 minimum i månaden, annars finns det inget syfte.
Citera
2016-12-28, 08:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton

Ja det skulle vara lättare att få förstahandskontrakt men bara för den som är stadd vidd kassa. Är du lågavlönad så får du säga adjö till en värdig bostad nära jobbet istället för ett kyffe långt långt ute på landet. .

Men vad erbjuds lågavlönade med dagens system?

Slemmet har ju visat var hyresvärdarna kräver i inkomst för vanliga lgh och på det är köerna extrema.

Det som erbjuds lågavlönade utan kö är bara svindyra andrahandskontrakt som betalas i förskott kontant.

Citat:
Bristen på HR går alldeles utmärkt att bygga bort. Det gjorde man på 70-talet och det skulle gå att göra idag med, om det fanns politisk vilja vill säga..

Viljan är det inget fel på, men man måste kunna finansiera sina idéer också. Hur hade du tänkt få ihop den ekvationen?

Citat:
Nej jag skyller högerpolitiken på att man sakta men säkert håller på att nedmontera bruksvärdessystemet..

Jasså hur då menar du? Vad jag vet har inget hänt på den fronten.

Citat:
Jo vi har brist på hyresrätter till hyror som lågavlönade arbetare har råd att bo i..

Fast här överdriver du nåt enormt. Folk har generellt ganska bra löner även om man jobbar som undersköterska och har råd att betala för sig.

Problemet med er vänsterdebattörer är att ni alltid ska titta på de värsta exemplen med svindyra bostadsrätter på bästa läge. Men alla bostäder behöver inte vara dyra för den sakens skull.

Inte marknadsprissatta hyresrätter heller.
Citat:
Nej alla vill inte hyra men ALLA vill inte eller KAN inte äga sitt boende heller. Och vem är du att avgöra om folk bor för "billigt" eller "under marknadspris" som du väljer att formulera det? .

Jag observerar bara hur folk agerar på denna sjuka hyresmarknad. Jag har själv bekanta som behåller sina hyreskontrakt och hyr ut svart till jobbkollegor från utomsocknes trots att de bor i villa på annat håll.

Hade det varit marknadshyra hade det inte hänt. Då hade de lugnt kunnat länna tillbaka sin hyresrätt till marknaden och få en ny snabbt om de skulle behöva en i framtiden.

Citat:
Varför ska man inte kunna en hyra en pytteliten etta med kokvrå för någon tusenlapp vid Mosebacke?.

Det finns väl inget hinder för det? Du måste dock ställa upp med dina egna pengar och köpa en hyresfastighet där, så får du ha exakt hur låg hyra du vill.

Citat:
Exakt! Där sa du det. Vem fan bryr sig! Du är en jävla socialdarwinist och ditt mögliga tänk hör hemma på ett förgånget sekel. 1800-talet det är din plats i historien.
jag vet inte vad som är "mögligt" med att inte behöva köa i 20-30 år för att få ett hyreskontrakt?!
Citera
2016-12-28, 08:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tänker så här för kostnad att bo: kapitalkostnad bostadsrätt/whatever centrala Stockholm 90.000/kvadrat.

Bostadens area: 60 kvadratmeter,
Genomsnittlig pris centrala stockholm: 90.000/kvadratmetern
Kapitalkostnader 5.400.000, driftkostnad 3000 kronor inklusive hushållsel
Räntekostnad 5.400.000 x 1.5% (fluktuerar) = 81.000/12 = 6750
Förväntat avkastning på kapital (6%) = 54.000 x 6 = 324.000/12 = 27.000
Slitageavgift 500 kronor

Skulle jag hyra ut en 60 kvadratslägenhet i centrala Stockholm så skulle jag vilja ha ut en hyra på 37.250 minimum i månaden, annars finns det inget syfte.

Det är väl bara att testa på blocket och se om det funkar men jag tror nog att du kommer ett få stå med tom lgh, om den inte är mycket speciell.
Citera
2016-12-28, 09:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Ännu en nyttig historielektion som vissa i tråden skulle behöva.

http://www.di.se/opinion/jan-jornmark-sverige-har-ingen-bostadsbubbla/
Citera
2016-12-28, 09:37
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Med marknadshyror så skulle det finnas lediga hyresrätter och en väldig massa mer bostadslösa människor än idag. Att vi skulle få en kraftigt tilltagande misär i vårt land med marknadshyror det blundar kurtsune fullständigt inför.

Med tanke på att samtliga i-länder förutom just Sverige redan har marknadshyror och att man mycket enkelt kan konstatera att dessa länder överlag ändå inte har fler bostadslösa än Sverige så är det trivialt att se att din prognos är objektivt sett fel.

Det borde inte vara så svårt för dig att i alla fall göra en grundläggande rimlighetsbedömning av det du påstår. Du behöver inte göra dig till allmänt åtlöje med något som bevisligen inte stämmer.
Citera
2016-12-28, 10:08
Medlem
berra77s avatar
Citat:

Precis som föregående artikel, mycket bra.

Citat:

"Vi står i dag inför en tydlig valsituation. Antingen kan vi gå vidare med att reformera och utveckla de konstruktiva element som finns i de nya bostadsmarknaderna. Alternativet till det är att betrakta det som pågår som en enkel bubbla och fokusera på att begränsa unga människors möjligheter att köpa egna bostäder. I det senare alternativet är det också logiskt att bygga vidare på Stockholm i form av fyrkantiga hyreskaserner nedåt Läggesta.

Spåren från vad som hände senaste gången vi valde den vägen är inte uppmuntrande, men det är å andra sidan helt i linje med nationalekonomen Joseph Schumpeters klassiska konstaterande att ”mannaminnet är i allmänhet sex månader”."
Citera
2016-12-28, 10:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Javisst, du är så soladarisk mot världens fattiga människor i 3e världen, som du röstat hit, alla ska få komma hit och sen säger det inte finns bostäder så det räcker och för långa köer sen. Tack kurt-sune för att du fixat detta åt oss 80-90-talister.

Fortfarande är det inte så att det finns en viss mängd bostäder och därefter är det slut. (Exakt samma princip gäller för jobb.)

Vi har för sjutton mest boyta per capita i hela världen i stort sett, så det kan inte vara där skon klämmer.

Citat:
Kolla på statistiken på bostad stockholm nyproduktion, från år 2007 till idag. Kötiden har gått från 0.5-1-2 år från år 2007 till 6-8 år 2015, trots hyrorna gått upp 50% och är uppe på marknadsnivåer nöstan. Alltså tvärtemot det du påstår ska ske, Verkligheten talar emot dina marknadsteorier.
Jag tror att du underskattar begreppet "marknadsnivåer". En presumtionshyra behöver inte vara marknadsnivå.

Kostnaden för att bygga har gått upp och då hänger hyrorna med. Inte konstigare än så...

Om man inte låter en marknad fungera just som en marknad så får man de problem vi ser idag.
Citera
2016-12-28, 11:42
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ombildningar i allmänyttan kan endast ske om politikerna tillåter det, vilket dom inte gör nu sen rödgröna tog över i Stockholm. Du får det låta som det är en naturlag och bara köra på vilket inte är fallet.

Volvo 240 som första bil? Vilken värld lever du i, är du kvar i år 1992? Haha, du är en riktig stolle.

Alla ska ha samma skit som snål-sune= volvo 240 som första bil och bo sambo på 24 kvadrat. Aldrig hört talas om någon som bor sambo på 24 kvadrat meter eller ens ensam på det förutom 20 åringar, studenter eller psykiskt sjuka.

Jag får inte plats med allt jag vill som ensamboende på 40+ m2 ens. Får knappt plats ställa fram tvättstället, får inte plats med en enda träningsbänk, inget akvarium, ingen hundkorg eller skitlåda för eventuell katt. Får inte plats med skrivbord för 2-3 datoerr heller så man kan bygga datorlan. Får även ha köksbordet i vardagsrummet då köket är för litet varav det står alldeles för nära soffan och soffbordet. Detta trots en bra planlösning med stort vardagsrum, sovrum, liten hall, badrum och kök och jag har normalstora möbler.

56 m2 med matrum(mini 3a) där man kan ha dator och träningsbänk och sovrum för sängen är en bra ensamboende storlek för en vuxen normal människa. Hyran ska vara på 5500 kr.

56 Kvm per person? Då gör vi matten...

I Sthlm 2015 var snittytan per person 33 Kvm. Det bodde enligt SCB 923K personer.

Det ger en total boendeyta på ca 30,5M Kvm.

Om vi då ska se till att de har allt de du nämner så har vi två val. Antingen bygga ut kvm i Sthlm. Det skulle då landa på 51,7M Kvm. Dvs en ökning av antalet Kvm med 21,2M Kvm. Eller bara för att illustrera mer rakt. Vi skulle behöva bygga 379 000 Lgh med 56 kvm i Sthlms Kommun. Är detta möjligt tror du?

Andra alternativet är att minska antalet invånare. Om vi ska uppnå Slemhögs lilla standard så skulle Sthlm bara ha 540 000 invånare.

Undrar hur bostadsköerna skulle se ut.

Sen undrar man hur du är funtad. Du pratar om solidaritet för den fattige för att sen prata om hur mycket lyx DU ska ha. Hur rik du minsann är och hur DU ska minsann förtjäna rikedom.
Citera
2016-12-28, 13:14
Medlem
http://www.svd.se/fororten-dar-bopriserna-rusade-mest-2016

Rinkeby !!!

Får ni inte plötsligt väldigt stor lust att flytta nivetvart ?

Äntligen är det dags att gå in och spekulera i den utsatta förorten !

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1226050

Rinkebyterrassen ! Äntligen snart i en förort nära dig !
Citera
2016-12-28, 13:25
Medlem
http://www.di.se/nyheter/finansduellen-sa-ska-de-tackla-utmaningarna/

Betaltjänst, tyvärr !

Men Uffe får frågan om han tycker det är rimligt att den som köpte 60 m2
i innerstaden för 5 år sedan tjänat 40.000-50.000 per månad. Perverst,
svarar han. F ö var detta under den tid då utförsäljningen av allmännyttan
pågick som värst, driven av hans egna partikamrater som då styrde.
Citera
2016-12-28, 13:32
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Finland gick över till marknadshyror/marknadsanpassade på 90-talet har jag för mig och såvitt jag vet är det inte svårt att få tag på en hyresrätt i Finland med kort varsel.
Fast dom har haft en invandring som legat på 1/10 eller mindre än vad Sverige haft under 2000-talet.

Citat:
Det är exakt samma sak som att säga att det är brist på Ferraribilar bara för att de råkar vara dyra. En volvo 240 borde duga som första bil kan jag tycka.
Så är det ju idag när man står i kö för en hyresrätt. Jag tog den första bostad jag kunde få med den kötid jag har och nu får jag samla ihop en längre period tills en mer central lägenhet om jag inte har råd att köpa innan dess vilket jag hoppas på men med dagens priser går det inte.

Citat:
Det är alltid bra att bygga, men det nya som byggs är bara ca 1-2% av den totala bostadsstocken. Därför ligger lösningen främst i det gamla beståndet och att det används på ett bättre sätt än idag.
Jag håller helt med om att det gamla bestånder måste utnyttjas effektivare, det har jag diskuterat med dig flera gånger. Men jag vill även att det ska gälla ägda lägenheter inte bara hyresrätter. Det är skillnaden mellan oss, du vill alltid ge lycka till dom som haft råd att köpa och straffa dom som inte haft råd med dyrare hyror.

Citat:
påverkar egentligen inte antalet bostäder. Bara ägarformen ändras. Är det hyresreglerat kommer ingen att lämna ifrån sig den subventionen frivilligt och dessa hyresrätter kommer att bytas internt, eller säljas svart. Och då spelar ägarformen ingen som helst roll för "bostadsbristen".
Däremot så drabbar ombildningar mindre bemedlade människor då dom inte kommer ha råd att köpa den dagen ägarna dör eller flyttas till äldreboende eller liknande. Dom som haft råd att köpa kan köpa direkt.

Citat:
Tror du kommer få svårt att få ihop den budgeten ärligt talat.
Varför då? Det är bara för staten att räkna på hur mycket man drar in i inkomstskatt per år och sedan halvera den och införa en fastighetsskatt som drar in samma pengar. Då får man även ut pensionärerna ur sina stora villor som ett unga par som vill bilda familj kan flytta in i istället.
Citera
2016-12-28, 13:32
Medlem
Citat:

Men har t o m årtalen fel vad gäller utförsäljningarna.

1998-2002 och så 2006-2014, där man till slut avbröt bortskänkandet av allmän
egendom i viss panik. Finns alltså inte så mycket hyresrätter kvar att höja hyran
på till fastighetsägarnas önskade nivå.

Kommunala bostadsbolag är f ö den vedertagna termen för motståndarna till en
social bostadspolitik, inte den tramsbenämning som en av fåntrattarna i tråden
försökt lansera. Joakim Larsson (m) säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in