2016-12-18, 21:50
Medlem
Turbomachines avatar
De saker jag stör mig mest på:
1. De som bryter mot väjningsplikten och kör ut rakt framför en och sedan inte hittar gaspedalen (idéot om du har så bråttom gasa på då).
2. Cyklister som cyklar på bilvägen när det finns en fin, bred och tom cykelbana bara några meter åt sidan.
3. Cyklister på landsväg som cyklar i bredd.
4. Folk som inte stänger av helljus när de ligger bakom en.
5. Folk som kör med dimljus med halvljus tända samtidigt.
6. Gångtrafikanter som tror man hinner stanna från 50 när man är 3 meter från övergångställe.
7. De som inte använder blinkers vid utfart från rondell.
8. De som ligger och segar i mittfilen (håll till höger ffs).
10. (Inte i trafik) men de som inte kan parkera i rätt i en ruta utan måste ta två.
11. Ologiska hastighetsgränser tex 80 från hallunda in till stan.
Citera
2016-12-18, 23:35
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Nej - en bra förare håller bra flyt och kör med bra framförhållning. Oplanerade kraftiga bromsningar är ju något man undviker. Jag har också bara behövt göra det vid 2-3 tillfällen och paradoxalt nog aldrig från hög fart, utan bara situationer som t ex när man åkt i nån bilkö som stannar upp hastigt och man råkat vara lite för nära bilen framför.

Men vem som helst kan ju köra bra, om det bara går tillräckligt sakta. Det blir ju liksom ingen diskussion eftersom dom farter som står på skyltarna är alldeles för låga.
Det går ju att skilja skitdålig förare från halvdålig - men knappast halvdålig från bra, så att säga. Därav tycker jag det är så fånigt med dom som skryter om att dom kör bra - sen samtidigt att dom kör laglig hastighet och gnäller på fortkörare. Det går liksom inte ihop.
Vänjer man sig dessutom vid att alltid ligga och lalla runt i dessa hastigheter så blir ju ens skicklighet så småningom därefter också - oavsett om man var "ung och dum" (som ni uttrycker det) för 20 år sen.
Din attityd verkar helskum.
För att vara en bra förare får jag intrycket att du hela tiden ska öka dina kunskaper till att köra fort.
Köra fort är inte svårt det är bara att gasa.
Citera
2016-12-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Din attityd verkar helskum.
För att vara en bra förare får jag intrycket att du hela tiden ska öka dina kunskaper till att köra fort.
Köra fort är inte svårt det är bara att gasa.

Jo, visst - allt är ju inte relaterat till fart såklart.
Det du kan skryta om är väl ifall du är bra på att ta dig fram smidigt i rusningstrafiken här i Stockholm, fickparkera i trånga utrymmen osv. Men att skryta om att man kör med bra framförhållning och flyt är ju löjligt, när man kör som en snigel och gnäller på fortkörare.
Citera
2016-12-19, 00:26
Medlem
Parkerings "sparare" alltså en person som står på en parkerings ficka utan bil för att deras vän eller whatever ska ställa bilen här om några minuter. och håller ut handen för att stoppa en när man ska parkera på rutan.

ni som varit med om detta kan nog hålla med om att börja diskutera/resonera med dessa människor aldrig funkar. utan man bara tutar/ger fingret medans man kör sakta mot dom och tvingar dom bort från platsen med bilen så man kan parkera.

människor som stannar mitt på vägen som att dom försöker dubbel parkera för att veva ner fönstret för att prata med sina grabbar som går på andra sidan vägen stör mig sjukt mycket.
Citera
2016-12-20, 12:44
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cantstopwontstop
Parkerings "sparare" alltså en person som står på en parkerings ficka utan bil för att deras vän eller whatever ska ställa bilen här om några minuter. och håller ut handen för att stoppa en när man ska parkera på rutan.

ni som varit med om detta kan nog hålla med om att börja diskutera/resonera med dessa människor aldrig funkar. utan man bara tutar/ger fingret medans man kör sakta mot dom och tvingar dom bort från platsen med bilen så man kan parkera.

människor som stannar mitt på vägen som att dom försöker dubbel parkera för att veva ner fönstret för att prata med sina grabbar som går på andra sidan vägen stör mig sjukt mycket.

Har faktiskt aldrig varit med om det. Kanske vanligt i storstäderna?
Citera
2016-12-24, 01:23
Medlem
dovAkins avatar
Tycker oftast att dem som gör mest trafikbrott i trafiken är Taxi bilar eller färdtjänst. Detta irriterar mig som fan då det är yrkeschaufförer.

Senaste veckan har dock en buss jävel klantat sig. Två gånger i samma jävla rondell har buss fan kört ut framför mig trots att jag är i rondellen. Samma chaufför båda gångerna också och man ser på han att han har förstått att han gjort fel.
Citera
2016-12-24, 01:30
Moderator
OYs avatar
Mest irriterande är de som idkar vänsterfilskörning på motorväg.
Citera
2016-12-24, 01:32
Medlem
st0ckiss avatar
All jävla nötter med både halvljus och dimljus tända samtidigt när det är mörkt ute. Fatta att det är bländande!
Folk som inte lärt sig använda blinkers vid svängar.
Folk som ska svänga av från motorväg och lägger sig i 40-50 på motorvägen innan avfarten.
Baksäteschaufförer!
Citera
2016-12-27, 14:05
Medlem
JonasHarteliuss avatar
Hur är det fatt med folk som ligger i mittenfilen utan att göra en omkörning? Ofta är det ett pärlband av bilar på E4:an söderut från Stockholm med bilar som ligger i mittenfilen, även när det inte är några fordon i högerfilen. Det är en omkörningsfil! Om det är tre filer är två omkörningsfiler. Resultatet blir att alla fordon får trängas på två filer istället för tre, med köer som resultat.

Jag har påpekat detta för vänner som gjort sig skyldiga till otyget. Förstått att det kanske är någon machogrej att inte ligga i "filen för kärringar och långtradare" men att de även uppskattar de extra marginaler de får av att köra i mittenfilen. Man kan helt enkelt vara ouppmärksam utan att köra in i något räcke = CP-filen.

Polisen gjorde en kampanj för något år sedan och bötfällde folk som låg i omkörningsfil utan att genomföra en omkörning. Hoppas den som tar över efter Eliasson förstår digniteten av detta problem och gör det till polisens viktigaste uppgift att beivra detta beteende!!
Citera
2016-12-27, 14:12
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Folk som ska svänga av från motorväg och lägger sig i 40-50 på motorvägen innan avfarten.
När samma nötter ska upp på motorvägen igen, och istället för att gasa upp i motorvägsfart saktar in innan de ska lämna påfarten.
Citera
2016-12-27, 15:03
Medlem
VictoryOrValhallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Tycker oftast att dem som gör mest trafikbrott i trafiken är Taxi bilar eller färdtjänst. Detta irriterar mig som fan då det är yrkeschaufförer.

Senaste veckan har dock en buss jävel klantat sig. Två gånger i samma jävla rondell har buss fan kört ut framför mig trots att jag är i rondellen. Samma chaufför båda gångerna också och man ser på han att han har förstått att han gjort fel.
Fenomenet med bussar, och även långtradare, som kör rakt in i en rondell och stannat upp all trafik har jag också märkt av. Det spelar ingen roll om er körning är privat eller som yrkeschaufför, lagarna gäller er också.
Nu när mörkret är som mest påtagligt så har jag märkt att dessa som slår på helljuset precis innan man har mötts har ökat. Alltså först slår dom av helljuset, och sedan sätter dom på det två sekunder innan man ens passerat mötande trafik, hur fan fungerar man då i huvudet? Detta finner jag ytterst irriterande och provocerande.
Citera
2016-12-27, 15:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoryOrValhalla
Fenomenet med bussar, och även långtradare, som kör rakt in i en rondell och stannat upp all trafik har jag också märkt av. Det spelar ingen roll om er körning är privat eller som yrkeschaufför, lagarna gäller er också.
Nu när mörkret är som mest påtagligt så har jag märkt att dessa som slår på helljuset precis innan man har mötts har ökat. Alltså först slår dom av helljuset, och sedan sätter dom på det två sekunder innan man ens passerat mötande trafik, hur fan fungerar man då i huvudet? Detta finner jag ytterst irriterande och provocerande.

Det är fel att slå på helljuset innan fordonen är i höjd med varandra, dock så kan du minimera risken för att bländas genom att fästa din blick på vägens högra kant och inte titta in i mötande fordons lyktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in