2016-12-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Har detta nämnts i tråden? Jag har i så fall missat det.
Obama undertecknade den 23e december en lag som gör det möjligt att förse terroristerna med MANPADS.
Här är protesten från Ryssland, som naturligtvis ser detta som en fientlig handling och en fara för allt flyg.
Inga trevliga julklappar precis. En tydlig upptrappning.

More:
http://tass.com/politics/922686

Ja, det måste vara jobbigt att inte få bomba ifred. Tycker iofs att det framgått så alla borde fatta det att oppositionen ballat ur och är till allra största delen islamistisk.
Citera
2016-12-27, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Jag skrev kort om det att det var på förslag.

Sa inte Obama att han skulle göra och skapa en så smidig övergång som möjligt från Obama till trump? Jo, det gjorde han, men vad hindrar honom från att göra tvärt om i många saker nu innan han lämnar sin post, som detta och Israels bosättnings byggen.

Ryssland tycker verkligen inte om detta, Ryssland ser risk att ryska plan störtar oftare.

Om de oroar sig för att flygplan ska störta så kan de ju börja med att ta sin pråm som de leker hangarfartyg med ur tjänst.
Senast redigerad av NisseD 2016-12-27 kl. 13:45.
Citera
2016-12-27, 14:45
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ja, det måste vara jobbigt att inte få bomba ifred. Tycker iofs att det framgått så alla borde fatta det att oppositionen ballat ur och är till allra största delen islamistisk.
Ändå verkar du inte oroad av att terrorister får sådana avancerade vapen i händerna.
Citera
2016-12-27, 15:47
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Om de oroar sig för att flygplan ska störta så kan de ju börja med att ta sin pråm som de leker hangarfartyg med ur tjänst.
Gulfstaterna har varit tydliga med att man inte tänker tillåta Ryssland och Assadregimen "lösa" konflikten "militärt", och det kan innebära att man inför MANPADS för att tillfoga förluster. Det vore ett bra sätt att sätta stopp på Rysslands framfart i Syrien och sänka deras prestige.
Citera
2016-12-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Gulfstaterna har varit tydliga med att man inte tänker tillåta Ryssland och Assadregimen "lösa" konflikten "militärt", och det kan innebära att man inför MANPADS för att tillfoga förluster. Det vore ett bra sätt att sätta stopp på Rysslands framfart i Syrien och sänka deras prestige.

Har du källa till påståendet?
Citera
2016-12-27, 16:20
Medlem
Citat:

hur är det med det politiska då, ställer dom fortfarande kravet att assad ska avgå för att börja förhandla om fred (och hur de ska ta över), eller har dom släppt det?
Citera
2016-12-27, 16:32
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Har du källa till påståendet?
Vid ungefär 12 minuter. http://www.aljazeera.com/programmes/talktojazeera/2016/12/qatar-fm-fall-aleppo-won-syrian-war-161213135847479.html

ungefär 4:45 minuter https://www.youtube.com/watch?v=6aZYXqRweoc

Ryssland har enligt vissa dubiösa källor också gått ut med att det inte finns någon militärlösning till konflikten i Syrien till Assad. Detta kom efter att man tog över Aleppo.

http://www.middleeasteye.net/news/exclusive-no-military-solution-syria-russia-tells-assad-370256417
Citera
2016-12-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
hur är det med det politiska då, ställer dom fortfarande kravet att assad ska avgå för att börja förhandla om fred (och hur de ska ta över), eller har dom släppt det?

Jag läste någonstans att väst vill ha med den 'klausulen', men Ryssland vägrar ens överväga saken. Ryssarna står fast vid att han ska vara kvar vid makten i en övergångsperiod.
Citera
2016-12-27, 16:37
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
De har inte pratat mycket om det, men jag tror att det under bordet finns en gemensam uppfattning om att han kan vara kvar under en temporär tid tills man når en lösning. Anledningen till att jag tror det är för att Turkiet har ändrat sig och för att gulfstaterna inte längre uttryckligen säger att man han avgå som ett krav för förhandlingar.
Citera
2016-12-27, 16:39
Medlem
Citat:
Vid ungefär 12 minuter. http://www.aljazeera.com/programmes/talktojazeera/2016/12/qatar-fm-fall-aleppo-won-syrian-war-161213135847479.html

ungefär 4:45 minuter https://www.youtube.com/watch?v=6aZYXqRweoc

Ryssland har enligt vissa dubiösa källor också gått ut med att det inte finns någon militärlösning till konflikten i Syrien till Assad. Detta kom efter att man tog över Aleppo.

http://www.middleeasteye.net/news/exclusive-no-military-solution-syria-russia-tells-assad-370256417

Jag tittade på klippet från CNN som var från februari i år, och det känns inte som att dom uttalanderna är lika aktuella idag. Dom hade nog velat gå in med trupper, men nu vågar dom inte. Men jag är inte förvånad över att Saudi vill in och rädda livet på terroristerna och IS eftersom dom är av samma skrot.

Dessutom borde du inte lyssna eller se på CNN, större propagandaverktyg finns inte i dagsläget.
Citera
2016-12-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag läste någonstans att väst vill ha med den 'klausulen', men Ryssland vägrar ens överväga saken. Ryssarna står fast vid att han ska vara kvar vid makten i en övergångsperiod.

och ryssarna motiverar väl det, antar jag, från resonemangen att det är bäst för dom och för att det är det som det syriska folket till största delen föredrar. Sen finns det väl (färre och färre) allahakbars som har andra åsikter, men när dom har valt den religiösa terrorstigen att vandra fram på så är deras åsikter inte vatten värda, ungefär som deras liv.
Citera
2016-12-27, 16:41
Medlem
Citat:
De har inte pratat mycket om det, men jag tror att det under bordet finns en gemensam uppfattning om att han kan vara kvar under en temporär tid tills man når en lösning. Anledningen till att jag tror det är för att Turkiet har ändrat sig och för att gulfstaterna inte längre uttryckligen säger att man han avgå som ett krav för förhandlingar.

vad finns det ens att förhandla om? under vilka villkor de ska ge sig? om landet ska delas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in