2016-12-27, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det har refererats i flera artiklar att hon var på väg hem till sin egen lägenhet. Jag vill också minnas att det nämnts i förbigående att föräldrarna bodde någon annanstans. Det är inte alls ovanligt att tonåringar flyttat hemifrån om de exempelvis går en utbildning som inte finns på hemorten och liknande.
I artikeln från Berlingske sägs att jobbet var kyrkosångare, hon kanske dels sjöng i kör men möjligt är väl att hon sjöng vid diverse gudstjänster vid familjehögtider, bröllop, dop och begravningar.

Men föräldrarna bor väl i samma stad? Undrar om inte den egna lägenheten är lite av en trådsanning.

Tvivlar på att hon jobbat som körsångare, att hon var med i en kör är en annan sak.

Kan detta vara två exempel på "lost in translation"?
Citera
2016-12-27, 12:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det har refererats i flera artiklar att hon var på väg hem till sin egen lägenhet. ...
...
I artikeln från Berlingske sägs att jobbet var kyrkosångare, hon kanske dels sjöng i kör men möjligt är väl att hon sjöng vid diverse gudstjänster vid familjehögtider, bröllop, dop och begravningar.

Det är lite utifrån detta jag funderar om det kan vara någon hon är ytligt bekant med som hon stött på och följt med. Någon hon träffat genom jobbet kanske. Vet inte riktigt hur sed är i Danmark men man brukar väl ofta bjuda med såväl präst och ev. musiker och sångare på minnesstunden med fika eller matbit efter gudstjänst vid familjehögtider.
Citera
2016-12-27, 12:19
Bannlyst
Citat:
Det har refererats i flera artiklar att hon var på väg hem till sin egen lägenhet. Jag vill också minnas att det nämnts i förbigående att föräldrarna bodde någon annanstans. Det är inte alls ovanligt att tonåringar flyttat hemifrån om de exempelvis går en utbildning som inte finns på hemorten och liknande.

Ja det var liksom mera artiklarna jag eftersökte istället för att ta en debatt om hur vanligt, ovanligt
det är att ungdomar flyttar till andra städer för att plugga. Att flytta från mamma och pappa vid
17 år en bit från sina föräldrar av mindre vanligt. Svårt att få lägenhet på lite sång i en kyrka om
nu pappa inte köpt en lägenhet då förstås men det tror jag heller inte riktigt.

Ser nu även att detta med egen lägenhet inte behöver vara korrekt via en annan skribent,
olika uppgifter alltså.....
Citera
2016-12-27, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Men föräldrarna bor väl i samma stad? Undrar om inte den egna lägenheten är lite av en trådsanning.

Tvivlar på att hon jobbat som körsångare, att hon var med i en kör är en annan sak.

Kan detta vara två exempel på "lost in translation"?

Det är inte i tråden jag läst det utan i artiklar. Varför skulle inte en 17åring som är bra på att sjunga och har stort intresse för detta kunna jobba som exempel sångare i kyrkan? Även i Sverige brukar församlingarna kunna ha något antal sångare med lite varierande repertoarer som kan kontaktas om man själv inte har tillgång till någon lämplig.
Citera
2016-12-27, 12:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ett par timmars bilresa handlar det inte om! 65 km var det väl. Enligt Eniro tar det ca 45 minuter att köra mellan Korsör och Borup
https://minfil.org/Lcz1r4b1b8/IMG_7741.PNG

Det har du rätt i, jag har för mig att det var en tidsuppgift som inledningsvis cirkulerade i media och att det är därför som jag slarvigt använde den uppgiften i mitt inlägg, borde ha gjort en ordentlig research. Nu har två timmar lyckligtvis inte etsat sig fast som en trådsanning, saken har löst sig av sig själv.

I övrigt så vidhåller jag att den troligaste teorin är att någon som har en koppling till Korsör och till exempel Köpenhamn ligger bakom mordet, enligt mina tidigare inlägg, dock med ändringen att M aldrig var hemma i någons bostad.

Jag tror att M mördades i eller utanför fordonet i samband med en våldtäkt och att mördaren har varit vid dumpningsplatsen tidigare.

Jag tror som sagt att till exempel ett tidningsbud kan vara ett bra uppslag att gå vidare med. Korsör var kanske sista stoppet, bilen var tom, kniv fanns i bilen för att skära buntband med, säckar fanns i bilen för att kasta buntband och pappersskräp i.

Tidspress, fordonet skall vara tillbaks på utgångspunkten i någorlunda normal tid för att inte väcka uppmärksamhet, därför inga omvägar, dumpningsplatsen ligger då på vägen hem från Korsör.

Jag vet inte men gissar att tidningar trycks i Köpenhamnsområdet, åtminstone så utgår distributionen därifrån.

Slarvigt dumpad kropp samt eventuellt mordvapen och kläder tyder på att gärningsmannen inte har en koppling till offret. Är sedan tidigare ostraffad.

Tid och plats (tillfället) talar för att mördaren inte hade planerat dådet, åtminstone var M slumpmässigt utvald.

För att testa min teori vore det bra om någon med kunskap kan beskriva hur tidningsrundorna ser ut i regionen, på vilka platser i Korsör och Borup lämnar tidningsbilen buntarna till utdelarna, ligger Borup och Korsör ens på samma bil? Någon borde veta.

Om distributionen går till som i Sverige så bör bilbudet ha varit klar och ha tom bil vid 04-tiden då utdelarna skall hinna dela ut morgontidningarna till senast 07 eller liknande.

Jag tycker att mycket av det vi känner till skulle kunna stämma in på ett tidningsbud men påstår inte att det var så det gick till.
Citera
2016-12-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Ja det var liksom mera artiklarna jag eftersökte istället för att ta en debatt om hur vanligt, ovanligt
det är att ungdomar flyttar till andra städer för att plugga. Att flytta från mamma och pappa vid
17 år en bit från sina föräldrar av mindre vanligt. Svårt att få lägenhet på lite sång i en kyrka om

Ser nu även att detta med egen lägenhet inte behöver vara korrekt via en annan skribent,

Hon kanske går en utbildning när det inte är sommarlov? Och har studiemedel med tillägg för boende precis som många tonåringar i Sverige som går gymnasieutbildning med estetisk praktisk eller idrottslig inriktning som inte finns på många orter.
Citera
2016-12-27, 12:27
Medlem
Citat:
Det är inte i tråden jag läst det utan i artiklar. Varför skulle inte en 17åring som är bra på att sjunga och har stort intresse för detta kunna jobba som exempel sångare i kyrkan? Även i Sverige brukar församlingarna kunna ha något antal sångare med lite varierande repertoarer som kan kontaktas om man själv inte har tillgång till någon lämplig.

Jag kan inte hitta några artiklar som säger att EM hade egen lägenhet. Har det inte nämnts i tråden över huvud taget tidigare, har du själv inte skrivit om det tidigare? Kan du länka till artiklar där uppgiften om egen lägenhet finns?
Citera
2016-12-27, 12:28
Medlem
Citat:

Om det är vid begravningar tex så är det begravningsentreprenören som ordnar detta och det kan ju ses som ett extraknäck förvisso men det mesta talar väl bara för att hon var med i en kör?

Jag har inte sett i någon artikel att hon hade en egen lägenhet, bara läst det i tråden. Det är kanske därför det är fler som undrar och Troian verkar ju citera en artikel som säger att hon faktiskt bodde med föräldrarna.
Citera
2016-12-27, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Visst har ungdomar hemligheter. Vittnesmålet från väninnorna, vilket har citerats det senaste dygnet, var att Emilie skulle få lite frisk luft genom promenaden hem. En också citerad dansk artikel hävdade att tiden, platsen och betingelserna i övrigt var elementära förutsättningar till ett potentiellt "perfekt mord".

Som jag tidigare skrev så är det glest bebott just i närheten av stationen och koloniområdet just söder om. Det antas att hon promenerade, eller avsåg att promenera, utmed koloniområdets östliga aspekt och syfta till motorvägsviadukten. Den förmodligen högljudda vägen och avståndet på >100 m till närmsta kolonistuga, som vi inte vet om den var bebodd ens, gör att man inte kan förvänta sig att ett eventuell skrik hörs. Vem vet, kanske hade hon hörlurarna i öronen (väninnornas vittnesmål var ju att Emilie skulle lyssna på musik hemåt), och övermannades utan chans att reagera överhuvudtaget.

Jag tycker det är onödigt komplicerande utifrån vad som faktiskt är känt i fallet och vittnesmålen, att börja spekulera om pojkvän eller andra bekanta.
Citera
2016-12-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN

Det ginns åtskilliga länkar postad i tråden som du själv säger dig inte läst noga. Till artiklar där det beskrivs att hon skulle promenera hem till sin egna lägenhet. Om det var farsan som formellt ägde den eller inte är förmodligen underordnat, det indikerar väl snarare att hon bodde själv (och ingen fanns som väntade henne vid visst klockslag) snarare än juridisk äganderätt i just detta sammanhang.
Citera
2016-12-27, 12:32
Bannlyst
Citat:
Hon kanske går en utbildning när det inte är sommarlov? Och har studiemedel med tillägg för boende precis som många tonåringar i Sverige som går gymnasieutbildning med estetisk praktisk eller idrottslig inriktning som inte finns på många orter.

Så du menar att hennes lägenhet inte finns på orten, utan såhär på sommarlovet bor hon hemma.

Då förstår jag inte alls varför detta med "eget (student)boende är relevant. Men som sagt var,
jag köper inte riktigt detta med eget boende. Högst troligt var hon på väg hem till föräldrarna,
där hon också bodde året om.
Citera
2016-12-27, 12:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det ginns åtskilliga länkar postad i tråden som du själv säger dig inte läst noga. Till artiklar där det beskrivs att hon skulle promenera hem till sin egna lägenhet. Om det var farsan som formellt ägde den eller inte är förmodligen underordnat, det indikerar väl snarare att hon bodde själv (och ingen fanns som väntade henne vid visst klockslag) snarare än juridisk äganderätt i just detta sammanhang.

Kan du visa en sådan artikel? Tråden har 840 inlägg, många av dem med länkar, och jag tror det är fler än jag som inte har möjlighet att kolla igenom alla länkar så att säga ut från tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in