2016-12-27, 10:04
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag har alltid hävdat att bolånebubblan kommer att spricka inifrån, och inte genom en yttre påverkan utifrån. När bolånetorskarna vaknar upp ur sin bolånekoma och själva inser att situationen är ohållbar kommer bubblan att spricka. Bolånebubblan bygger på att priserna hela tiden ökar så pass att det ger en rejäl vinst även om man säljer efter att ha ägt bostaden en kortare tid. Vi har dels spekulationen om en ekonomisk vinst som hägrar när bolånetorsken slår till, men också den absurda aspekten av status om man äger rätt typ av bostad på rätt adress. Din länk till kyffet som saknade dusch men ändå ropas ut för 2 miljoner är ett bra exempel på det. För 2 miljoner får man en semi-herrgård ute på landet med egna jaktmarker och engelsk park. Ändå tycker vissa att 24 kvadrat utan dusch är "värt" mer än en herrgård. Redan där har du en abnormitet som naturen till slut kommer att rätta till.

När så priserna slutar öka med 15 % per år så finns det inget incitament kvar att skuldsätta sig i 140 år (googla på det) och då finns det ingen som vill betala 2 miljoner för 24 kvadrat utan dusch. När bankerna sedan ser att det börjar backa så kommer de att dra i nödbromsen och stoppa all utlåning i bolånebubblan. Bankerna vet naturligtvis själva att situationen är ohållbar och då kommer inte de aktuella marknadspriserna vara normerande för hur stora lån de kommer att tillåta utan beräkningar på var en säker nivå som genererar så små kreditförluster som möjligt ligger på. De gamla bolånetorskarna måste fortsätta att betala på lån som är kanske dubbelt så stora som de lån bankerna nu är villiga att ge för samma bostad.

Om man som gammal bolånetorsk inser att man ska sitta och betala för ett lån som är dubbelt så stort som bostadens värde i 140 år så kommer det milt sagt att drabba humöret. Att sälja bostaden går ju inte eftersom man måste ha någonstans att bo efteråt. Snubben i de 24 kvadraten som lånade 2 miljoner men bara fick 1 miljon sitter alltså med en miljon i skulder och ingenstans att bo om han skulle sälja, och det går ju inte. Ändå kan man inte slänga ut honom på gatan eftersom han har flera hundra tusen bolånetorskar, som också är väljare, som olycksbröder. Återstår då för staten att smörja bankerna genom att ta över de sura lånen i någon form av statlig bankakut och låta de gamla bolånetorskarna betala i den takt de kan.

Chefen för Deutsche Bank, Ackermann, gick ju upp till Merkel för några år sedan och sade att han skulle försätta Tyskland i konkurs om hon inte betalade DB:s kreditförluster i Grekland. Ackermann fick sina miljarder, men banken är för övrigt riktigt illa ute igen. På samma sätt kommer cheferna för Sveriges banker kräva att staten tar över de sura bolånen så att bankerna kan starta om på ny kula. Då har vi hundratusentals bolånetorskar som i princip hyr sin bostad av staten på livstid och då spelar ju räntan ingen roll mer. I den nya bolånebubblan kommer vi antagligen se statligt reglerade räntor och en massa andra regler och regleringar för att försöka undvika att en bolånebubblan växer bortom all kontroll igen. Det innebär naturligtvis att nybyggandet är stendött och vi sitter med både förlamande finanskris och bostadsbrist för lång tid framöver i den svenska bostadsmarknaden.

Intressant teori att en eventuell bubbla spricker inifrån.
Hur ser ditt tänkta scenario ut för en sådan sprickbildning ?

En grundförutsättning måste väl vara att utbudet blir större än efterfrågan.

Vilka är det som först kommer att vilja sälja men inte lyckas utan att sänka priset ?

Utveckla gärna ditt resonemang runt detta.

Själv tror jag på det omvända, att det måste vara någon extern händelse som triggar igång det hela.
2016-12-27, 10:31
Medlem
JamesHjortkloes avatar
Någon som själv har genomgått ett bostadsköp nyligen och kan berätta om hur det gick till? Vad sa banken, mäklaren osv.?
2016-12-27, 10:36
Medlem
Citat:
Jag har alltid hävdat att bolånebubblan kommer att spricka inifrån, och inte genom en yttre påverkan utifrån. När bolånetorskarna vaknar upp ur sin bolånekoma och själva inser att situationen är ohållbar kommer bubblan att spricka. Bolånebubblan bygger på att priserna hela tiden ökar så pass att det ger en rejäl vinst även om man säljer efter att ha ägt bostaden en kortare tid. Vi har dels spekulationen om en ekonomisk vinst som hägrar när bolånetorsken slår till, men också den absurda aspekten av status om man äger rätt typ av bostad på rätt adress. Din länk till kyffet som saknade dusch men ändå ropas ut för 2 miljoner är ett bra exempel på det. För 2 miljoner får man en semi-herrgård ute på landet med egna jaktmarker och engelsk park. Ändå tycker vissa att 24 kvadrat utan dusch är "värt" mer än en herrgård. Redan där har du en abnormitet som naturen till slut kommer att rätta till.
Nu är du inne på Gösta-spåret igen. Du kommer ihåg Gösta som blev kvar på landet med ett litet jordbruk. Och som satt och var arg på de som flyttat till städerna, börjat jobba i fabrik och hade råd att skaffa bil och köra omkring i.
(Du kanske befinner dig i en liknande situation. Har en obelånad villa i en avfolkningsbygd. Och ser att det går 31 sådana på en villa i Bromma. Precis som det uppmärksammats i media att det går 31 villor i Älgarås för en i Bromma. Abnormitet säger du. Det måste rättas till).

Din abnormitet och Göstas är av samma dignitet. Du gör samma misstag som Eremona2. Ni menar att era preferenser är de enda sanna. Och avvikelser mot era preferenser är temporära abnormiteter, som kommer att rätta till sig tids nog.
Göstas abnormitet har inte rättat till sig. Folk kom inte tillbaka till landet och hade ett litet jordbruk med utedass och några kor. Den abnormiteten har bara vuxit och blivit större.

Vad säger du om följande. Folk inser det meningslösa med att titta på filmer och "tv-serier". Blocket svämmar över av begagnade tv-apparater. TV-industrin kursar. Filmindustrin kursar. Och alla skådisar blir arbetslösa. Och så kan du och highbanker sitta och säga att man borde ha lyssnat på er och staten borde ha stoppat folk från att bli högavlönade skådisar. För hur ska dom nu klara sig utan sina miljoninkomster.

Eller bör den som är ointresserad av film/tv-tittande helst konstatera att det uppenbarligen föreligger skillnad i preferens mellan människor.

Och vi får kanske förlika oss med att tillräckligt många hellre vill titta på Zlatan än en korplagsspelare att det kan upprätthålla löneskillnaden mellan dom. Även om vi kan tycka att den är en abnormitet. (För alla vi här är väl överens om att det går lika bra med en korplagsspelare som med Zlatan? Väl?)

Citat:
När så priserna slutar öka med 15 % per år så finns det inget incitament kvar att skuldsätta sig i 140 år (googla på det) och då finns det ingen som vill betala 2 miljoner för 24 kvadrat utan dusch. När bankerna sedan ser att det börjar backa så kommer de att dra i nödbromsen och stoppa all utlåning i bolånebubblan. Bankerna vet naturligtvis själva att situationen är ohållbar och då kommer inte de aktuella marknadspriserna vara normerande för hur stora lån de kommer att tillåta utan beräkningar på var en säker nivå som genererar så små kreditförluster som möjligt ligger på. De gamla bolånetorskarna måste fortsätta att betala på lån som är kanske dubbelt så stora som de lån bankerna nu är villiga att ge för samma bostad.
Hur lång är genomsnittlig löptid för ett bostadslån?

Jag har frågat det tidigare. Men inte fått något svar. Själv gissar jag på 7 år. Jag tvivlar starkt på att du hittar ett enda som ens kommer upp i hälften av 140 år.

Däremot skulle du väl kunna säga att de flesta av oss tenderar att bo i ett belånat boende större delen av livet.
Antingen direkt genom egna lån, eller indirekt vi ett Fastighetsbolags, eller BRF's lån.
Det är väl vi som bor i villa utan skulder som är undantagen. Men vi lär inte vara så många.

Hyresfastigheterna har stigit i pris på samma sätt som BR/småhus. Ser du samma bubbla och krasch där?

Om inte, så varför?

Citat:
Om man som gammal bolånetorsk inser att man ska sitta och betala för ett lån som är dubbelt så stort som bostadens värde i 140 år så kommer det milt sagt att drabba humöret. Att sälja bostaden går ju inte eftersom man måste ha någonstans att bo efteråt. Snubben i de 24 kvadraten som lånade 2 miljoner men bara fick 1 miljon sitter alltså med en miljon i skulder och ingenstans att bo om han skulle sälja, och det går ju inte. Ändå kan man inte slänga ut honom på gatan eftersom han har flera hundra tusen bolånetorskar, som också är väljare, som olycksbröder. Återstår då för staten att smörja bankerna genom att ta över de sura lånen i någon form av statlig bankakut och låta de gamla bolånetorskarna betala i den takt de kan.
Ett sådant här prisfall (på minst 50% ser det ut som) är det bara en tillfällig dipp?
Eller är det mer bestående?

Dvs kommer de flesta byggjobbare/hantverkare att bli arbetslösa? Och vi får en kris på samma sätt som vid finanskrisen i USA. Inget mer bostadsbyggande på minst 50 år i Sverige.
Eller är det kraftiga lönesänkningar för byggjobbare/hantverkare ni tänker er?
(Har ni fråga byggnads om tillstånd?)

Jag brukar fråga er bubbelpratare om detta, men har inget minne av att ha fått något klart besked.
Mest verklighetsfrånvända invändningar om att byggjobbarna skulle fortsätta bygga hus till lägre pris utan lönesänkningar. Men aldrig någon förklaring på hur detta skulle bli möjligt.

Är det inte som jag brukar skriva, att ni bara tänker i ett steg? Sällan eller aldrig på konsekvenserna.
2016-12-27, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Intressant teori att en eventuell bubbla spricker inifrån.
Hur ser ditt tänkta scenario ut för en sådan sprickbildning ?

En grundförutsättning måste väl vara att utbudet blir större än efterfrågan.

Vilka är det som först kommer att vilja sälja men inte lyckas utan att sänka priset ?

Utveckla gärna ditt resonemang runt detta.

Själv tror jag på det omvända, att det måste vara någon extern händelse som triggar igång det hela.

Jag förstår inte heller riktigt, men jag tror också att sprickan finns längst in i systemet, som är mkt skörare än folk tror. Det behövs inget yttre störningsmoment. Det räcker med att maskinen får slut på snorbilliga lån och färska blåögda spekulanter (shit, we're soon out of fresh meat, folks ...), så skär den ihop ...

Det är ju en överhettad spekulationsmarknad, med en väldigt synlig självförstörelsefunktion, och den där konstiga lägenheten jag länkade till (pytteliten etta 2 mille ingen dusch osv) är bara en av många små varningsdioder som blinkar ... mäklare, säljare, köpare och föreningar vill nu desperat krama ur de sista lilla dropparna ur den sönderkramade spekulationscitronen, och minsta lilla vrå kan exploateras och dränkas i säljsnack ...

Slentrianbegreppet "Söders puls", som stockholmsmäklare alltid använder, är ett mina nya favorit-hat-uttryck

Södermalm i S-holm är supernajs, det vet jag (jag har själv bott där, mitt i smeten, på tre adresser), men så värst mkt puls var det inte direkt ... det är inte Soho, och kommer aldrig att bli

Mysigt är det, och så hippt som tråkiga S-holm kan bli, men också smutsigt och ganska stökigt, och mkt fult planerat ... ett exempel: den där j-a stubben (höghuset som skulle blivit tidernas skrytbygge) skymmer ju torget på Medis, hela dagen, som en j-a pinne på ett solur ha ha Det är fö ett av stans fulast torg ...

Ett av de få riktigt stora, folktäta torgen på söder, det ska väl inte få ha sol under dagen ... nej, det är väl väldigt onödigt

Och det är ganska fascinerande, hur man lyckats lägga ett fult lager direkt på ett fult lager ...

Saluhallarna sätter grundnivån

Och åker man bara 3 stationer bort från Södermalm hamnar man i Johanneshov, och kan bo jättefint, precis vid Nackareservatet (har man riktig tur har man skogen precis vid balkongen) ... jag gissar att människors smak och preferenser kommer att ändras snart, som de alltid har gjort ... snart flyttar vi ut i spenaten igen.

Jag tror fö inte att utbudet och efterfrågan kommer att avgöra slutstriden ...

De få mekanismer som möjliggör spekulationsracet kommer att försvinna, och när lånen, ränteavdragen och amorteringskraven ändras, då är festen slut ... och jag gissar att lånemättnaden är den stora boven ... folket närmar sig lånetaket. Efter det är det finito.

Gapet mellan den nationella bolånebördan och lönerna håller ju på att bli oroväckande stort, och nu snackar vi inte om en blinkande varningsdiod ... nu snackar vi om en saftblandare, som de flesta borde se ...

Och det finns ju en stor ironi (jag älskar ironier) i allt detta ... för de frihetliga liberalerna kommer snart att lära sig att individen är värd ganska lite, när allt kollapsar ... när släktingarna, föreningsgrannarna, arbetspolarna och vännerna biter i gräset är man lik förbannat en kollektivist, trots sin mödosamt hopskrapade förmögenhet

Ekonomin är en lömsk flod, som vi alla vadar runt i, och grannens olycka blir snabbt din ...

I en extrem lågkonjunktur blir vi plötsligt mesiga sossar allihop, som springer till mamma Staten och ber om hjälp, och vad ska man med en supervåning till, om man har förköpt sig och ingen vill köpa den

Lågkonjunkturen kommer vi att få tugga i oss tillsammans ... och bostadsbubblan är inte en liten del av en eventuell lågkonjunktur ... bubblan kanske tom är en anledning till grundläggande skador överallt ... den kan också hänga intimt samman med en riktigt fet finanskris, men jag är inte tillräckligt kunnig för att teoretisera kring detta.

Jag är ärligt talat ganska obildad på det ekonomiska fältet också, men jag tycker väl inte att man behöver vara civilekonom för att se att nåt är helt fel just nu.

Och när bostadsbubblan spricker skyller högern skylla på vänstern, som skyller på högern, som också skyller på politiker, som skyller på byggherrar, som skyller på alla, och spekulanterna kommer att skylla ifrån sig, för Svensson har ju aldrig nåt ansvar, vad som än händer, och så kommer man att käbbla i ett par år, medan staten betalar för det misslyckade kalaset ... och om tio år har vi hittat nån ny glödhet marknad, som vi kan pumpa upp i 20 år, som kollapsar, och ....

Högern kommer att säga att vänstern reglerade sönder allt, och vänstern kommer att säga att högern förstörde för många regleringar ... det är alltid samma gamla visa.

Sanningen är att vi alla tillsammans spekulerade sönder allting, och ingen politiker kan hjälpa att väljarna är ekonomiska blåbär ... vilket är en del av problemet, men det vill ju ingen politiker säga, för då sticker väljarna ...

Osv osv ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-12-27 kl. 11:00.
2016-12-27, 10:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men för helvete, om en lägenhet har ett pris på 10 miljoner och du köper den är den summa pengar som belastar dig 10 miljoner, inte månadskostnaden. Hur du sedan väljer att hantera den belastningen ( betala allt kontant, låna, eller försöka betala med platt-tv apparater ) är upp till dig.

Sedan tillkommer en månadskostnad för driften av lägenheten ( vanligtvis avgift, försäkringar och dylikt ) och i den mån du lånat pengar såklart även räntekostnaden.

Och där är du helt ute och cyklar. Priset är bara en av många variabler för kostnaden. Om jag köper en lägenhet för 10 millar kan jag inte säga att 10 miljoner belastar mig.

Men jag kan säga att lånesumman dvs priset minus kontantinsats kommer påverka min räntekostnad. Kostnaden kan gå både upp och ner, men har mest har den gått ner den senaste tiden.

Nu är vi tillbaka där jag fick rätt och mina vänner fel när jag köpte min första lägenhet.

De sa till mig att jag var galen som köpte en lägenhet för över en miljon. Men jag sa: Du ska inte titta på priset, du ska titta på KOSTNADEN.

Om man väljer att hyra en lägenhet som man kan få med kort varsel blir det inte billigare än att köpa en liknande lägenhet. Tvärtom blir kostnaden flera tusenlappar dyrare varje månad.

Över tid kommer du att betala väldigt stora summor helt i onödan.

Varför betala mer för mindre?
2016-12-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om du köper en bostad för 10 miljoner, vad betalar du för bostaden, dvs hur mycket pengar förs över till säljaren?

Är det ...

1. 10 miljoner.

2. Månadskostnaden för lånet + avgift.

3. 500 platt-tv apparater.
Du förenklar för mycket.

Det vi alla bör kunna vara överens om här är att köpeskillingen var 10 MSEK.

Hur mycket som sedan förs över till säljaren, och från vem, är en helt öppen fråga.
När jag köpte mitt första hus tog jag över säljarens bunda lån. De var ca 75% av köpeskillingen. Så säljaren fick bara en liten del av köpeskillingen.

Och är säljaren obelånad och köparen lyckas med konststycket att låna 100% amorteringsfritt så betalar banken till säljaren. Men köparen betalar just månadsavgift och ränteutgift varje månad, för boendet.

Det med platt-tv var bara för att förklara för din gravt förvirrade bubbel-kompis Mertillen, som menade att bostadspriserna inte stigit utan det är bara pengarna som blivit mindre värda. Så jag visade att man kan mäta bostadspriser i varor.
(Den lite uppmärksamme noterade att det jag skrev handlade just om att mäta bostadspriser).
2016-12-27, 10:50
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Vad skall man säga?

Så länge staten lånar för att underhålla ett sjukt system och håller räntan negativ så är pengarna "gratis" och allt bara ökar i pris.

Vi som var med i början på 90-talet när villor som kostade 2.5 miljon att bygga slumpades bort för 1 miljon, när bostadsrätterna konkade överallt och så vidare, så har vi en liten känsla av att visst är det helt sjukt idag igen.
Samma mekanismer igen, gratis pengar och man kan spekulera i fastigheter för de bara ökar i pris.

Nu är dock skillnaden att det finns ett behov och staten underblåser det behovet genom fixa fram resurser och hålla räntan extremt låg.
Det är en "boom" i byggbranschen igen och vansinnet bara accelererar.

Fan, hur sunt låter det egentligen att köpa en liten sketen nyproducerad bostadsrätt för tre miljoner och för det så får man föreningens samlade skuld och får dessutom betala en avgift på 6000 sek i månaden.
Det måste väl snudd vara en parodi när man ger tre miljoner för att få förmånen att äga föreningens skuld på hundra miljoner?
Du är som bostadsrättsägare ansvarig för hela föreninges skuld och kan inte någon granne betala så är det du som betalar.

Det här slutade inte väl förra gången och frågan är bara när pengarna tar slut igen?

Jaja, det går så länge det går och det blir väl samma erfarenheter som förra gången.
2016-12-27, 11:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Men 6% ränta är ju eg inget konstigt alls, i ett historiskt perspektiv, och det är ju snarare dagens situation som är väldigt konstig. Att man vänjer sig vid den och betraktar den som pålitlig och normal, har jag mkt svårt att förstå.
Nej men det beror på hur man väljer att se på det hela. Med bubbelbabblarglasögonen på är det lätt att hamna snett förstås.

Här är lite intressant om historiska räntor och varför man inte kan säga att 6% är normalräntenivå som vi ska tillbaka till.

http://www.valuewalk.com/2016/12/fomc-thinks-good-old-days-arent-coming-back/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Citat:
Och det är inte bara räntorna som kan förändras. Nu stryks vi medhårs, har feta ränteavdrag och låga (eller minimala) amorteringskrav, men guldläget kommer inte att bestå, och i föreningarnas kalkyler kan finnas kostnader som skenar iväg (lockpriser blir höga och eftersatt underhåll ska betalas osv) ...

1. Ränteavdragen är rekordlåga eftersom räntan är rekordlåg. Själv fick jag tillbaka betydligt mer på skatten för 10 år sedan än idag. Ju lägre räntor desto mindre effekt har ränteavdragen.

2. Amorteringskraven har höjts och bankerna har stramat åt utlåningen med skuldkvotstak redan nu.

3. Det finns alltid risker med BRF så därför ska man alltid läsa årsredovisningen noggrant innan man köper något för miljoners miljoner.

Citat:
Hur klarar sig den enskilda individen om man skär i ränteavdraget, höjer amorteringskraven och höjer räntan ett par procent ... och så lägger vi på en chockhöjd avgift och lite oväntat underhåll ... det blir väl många sköna tusenlappar i månaden ...

Med dagens räntenivå så ligger ränteavdraget på ca 375 kr per lånad miljon (1,5% ränta), om folk blir av med 375 kr tror jag knappast har någon större betydelse. Och att det skulle tas bort över natten kommer heller inte hända.

Ni bubbelbabblare drar alltid till med det ena scenariot efter det andra. Men nu börjar ni bli riktigt pinsamma. Denna tråd har passerat 3000 sidor nu och er kära bubbla har fortfarande inte spruckit!
2016-12-27, 11:10
Medlem
Ett litet förtydligande:

Jag är extremt mkt för pluralism (det betyder mångfald och har inget med en rikskänd, korpulent, matglad ex-kokainist att göra, vill jag säga till de totalt obildade i tråden), och jag tycker inte att min smak är allenarådande. Jag vill att det ska finnas maximalt antal boendelösningar i Sverige, men jag måste ju ha rätten att kritisera uppenbart underliga livsval ... man måste kunna problematisera andra människors lyxkonsumtion, utan att man kallas inskränkt osv ...

Människor gör såklart vad fan de vill med sina stålar (jag är inte socialist för fem öre och vill inte detaljstyra Svenne Banans liv), men människors val kan lik förbannat vara symptom på en dålig situation, och det måste man kunna diskutera ... att en ful etta utan dusch går för tre mille, det kan inte vara bra, och endast en pårökt liberal gymnasist kan reservationslöst applådera ... man kan inte reducera en jättekomplex situation till en enda mening, som lyder: "Hurra, priserna skjuter i höjden jättesnabbt, precis hela tiden så skit i resten för fan, och köp nu!"

Raketpriser kan faktiskt vara något dåligt ... priser kan och ska öka, men de måste på nåt sätt harmoniera med löner, övrig konsumtion osv ... om priserna blir någon sorts parasiter (dvs bubblor) som stjäl från övrig konsumtion, stänger ute för stora delar av köppubliken, baseras på ren spekulation (luft) osv, då är situationen dålig.

Och det finns faktiskt en hel värld utanför ens eget kontoutdrag, men förvånansvärt många verkar ha glömt det. Det är ju horribelt
2016-12-27, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ni bubbelbabblare drar alltid till med det ena scenariot efter det andra. Men nu börjar ni bli riktigt pinsamma. Denna tråd har passerat 3000 sidor nu och er kära bubbla har fortfarande inte spruckit!

Tack för intressant info. Alltid lär man sig nåt Om jag är pinsam eller inte skiter jag däremot totalt i.

Men ... tycker du att IMF, Shiller, Borg och Ingves (och några andra erfarna bedömare) också är "bubbelbabblare"?

Jag tycker att varningar kommer från mkt välrenommerat håll nuförtiden, och att det är viktigt att lyssna. Tycker inte du det?

Shiller är ekonomipristagare (om jag minns rätt), och han sågade den svenska bomarknaden på 30 sekunder ... en stor schweizisk bank har också varnat, sagt att vårt läge är ohållbart, men jag har inte bankens namn nu, tyvärr ...

Sånt här skiter du i, eller
2016-12-27, 11:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men ... tycker du att IMF, Shiller, Borg och Ingves (och några andra erfarna bedömare) också är "bubbelbabblare"?
Genom åren har dessa "experter" varnat en massa gånger, men jag har aldrig lyssnat på dom. Och varför har jag inte det?

Jo för att bo behöver jag göra och det är livet ut. Om jag aldrig vågar kliva på marknaden pga diverse varningar så kommer jag vara fast i ett liv där jag inte har så mycket att säga till om om min tillvaro.

Dvs ett liv i den mycket låsta hyresmarknaden.

Dessutom kan du ju gå tillbaka i historien och titta vad dessa "experter" sagt för säg 10 år sedan. Hela Ingves jobb går i stort sett ut på att varna och varna. Det har han gjort ända sedan han blev riksbankschef.

Citat:
Jag tycker att varningar kommer från mkt välrenommerat håll nuförtiden, och att det är viktigt att lyssna. Tycker inte du det?
Lika mycket som att lyssna på varningar på aktiemarknaden om att det kan rasa.. Visst kan det det, men på lång sikt går det upp.

Och mitt behov av att bo upphör ju inte för att marknaden går ner. Tvärtom spelar det ingen större roll vad priset på mitt boende är sålänge jag har råd att bo kvar. Och marginalerna är större än någonsin just nu.

Citat:
Shiller är ekonomipristagare (om jag minns rätt), och han sågade den svenska bomarknaden på 30 sekunder ... en stor schweizisk bank har också varnat, sagt att vårt läge är ohållbart, men jag har inte bankens namn nu, tyvärr ...
Vad många utländska experter missar är att vi har hyresreglering i vårt land. Det kan tyckas lite märkligt, men bristen på hyresbostäder har en tendens att hålla priset uppe i det ägda beståndet. Tyvärr vill politikerna inte göra något åt detta vansinne och sålänge det tillåts fortgå så har jag mycket svårt att se några bubblor där folk helst vill bo. Dvs i våra storstäder och dess närområden.

Citat:
Sånt här skiter du i, eller
Ja det gör jag eftersom mitt bostadsbehov inte upphör. Priserna får vara där de vill och det bästa är att om de står stilla eller minskar. Då blir det lättare att byta upp sig tids nog.
Senast redigerad av kurt-sune 2016-12-27 kl. 11:36.
2016-12-27, 11:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ett litet förtydligande:

Jag är extremt mkt för pluralism (det betyder mångfald och har inget med en rikskänd, korpulent, matglad ex-kokainist att göra, vill jag säga till de totalt obildade i tråden), och jag tycker inte att min smak är allenarådande. Jag vill att det ska finnas maximalt antal boendelösningar i Sverige, men jag måste ju ha rätten att kritisera uppenbart underliga livsval ... man måste kunna problematisera andra människors lyxkonsumtion, utan att man kallas inskränkt osv ...

Människor gör såklart vad fan de vill med sina stålar (jag är inte socialist för fem öre och vill inte detaljstyra Svenne Banans liv), men människors val kan lik förbannat vara symptom på en dålig situation, och det måste man kunna diskutera ... att en ful etta utan dusch går för tre mille, det kan inte vara bra, och endast en pårökt liberal gymnasist kan reservationslöst applådera ... man kan inte reducera en jättekomplex situation till en enda mening, som lyder: "Hurra, priserna skjuter i höjden jättesnabbt, precis hela tiden så skit i resten för fan, och köp nu!"

Raketpriser kan faktiskt vara något dåligt ... priser kan och ska öka, men de måste på nåt sätt harmoniera med löner, övrig konsumtion osv ... om priserna blir någon sorts parasiter (dvs bubblor) som stjäl från övrig konsumtion, stänger ute för stora delar av köppubliken, baseras på ren spekulation (luft) osv, då är situationen dålig.

Och det finns faktiskt en hel värld utanför ens eget kontoutdrag, men förvånansvärt många verkar ha glömt det. Det är ju horribelt
Du har svårt att inte snöa in dig på förutfattade felaktiga ställningstaganden.

Det kan viss vara bra att en sunkig etta kostar 3 mille. Det behöver inte vara bra men det kan vara det.

Vad är lyx? Är en sunkig etta lyx? Eller är en bostad för 3 mille automatiskt lyx?

Hur menar du med parasiterar? En person tar en kalkylerad risk och gör en vinst. Du som väljer att inte ta risken hamnar efter i relativt ägande. Parasiterar vinnaren på dig då? Vi har en system med räntor som innebär att låntagare betalar ränta till långivaren. Är då långivaren en parasit? Eller är parasiten låntagaren som lever över sina tillgångar?

Grundläggande felet du gör är att jämföra värde med kostnad utan att räkna om det hela först. Vad är kostnaden för 1 miljon och vad är värdet på 10k i inkomst under ett år?

De som studerar naturvetenskap vet att man MÅSTE räkna om saker till samma skala innan de kan jämföras. Annars blir resultatet helt obegripligt. Det går inte att jämföra Newton meter med watt rakt av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in