Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-24, 11:39
  #13
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Malmö får alla slantar till multikultiexperimentet. I Trelleborg är pengarna slut, på riktigt. Vad fan ska de göra? Dra in färdtjänsten? Dra ned på antalet vårdplatser? Strunta i de barn som behöver stöd och tillsyn? Förslag tack. Fatta att detta är bara början på det svenska armodet som väntar.
Ersätta socialbidraget med tre matkuponger. En till filtallriken, en till gröttallriken och en saftsoppan.
Citera
2016-12-25, 09:49
  #14
Medlem
Drapåtrissors avatar
Läste att Siri istället för den utlovade jultallriken fick en smörgås istället. Undrar hur dignande kommunens eget julbord blev för där lär det inte ha snålats?
Citera
2016-12-26, 22:53
  #15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag kanske missar något, men gröt eller filmjölk är väl helt normal kvällsmat. Det är ju inte en middag vi pratar om.
70% av röda Aftonbladets läsare håller inte med dig. Du kanske blandar ihop frukost och middag?

En del dementa får bara ett mål lagad mat om dagen och då middagen. Nu tas alltså den lilla vanan och gemenskapen bort.

SKÄMMES!
Citera
2016-12-27, 10:53
  #16
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
70% av röda Aftonbladets läsare håller inte med dig. Du kanske blandar ihop frukost och middag?

En del dementa får bara ett mål lagad mat om dagen och då middagen. Nu tas alltså den lilla vanan och gemenskapen bort.

SKÄMMES!

Jag håller med om att det låter anmärkningsvärt om det inte serveras någon lagad mat förutom lite gröt på kvällskanten. Men är det verkligen så det är?

Betydligt rimligare låter att gamlingarna får lagad middag mitt på dagen och tidigare har fått en mer avancerad kvällsmat som nu har ersatts med gröt. Det kan man ju tycka är beklagligt men personligen tycker jag inte det låter som någon stor sak att hetsa upp sig över.
Citera
2016-12-27, 12:35
  #17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag håller med om att det låter anmärkningsvärt om det inte serveras någon lagad mat förutom lite gröt på kvällskanten. Men är det verkligen så det är?

Betydligt rimligare låter att gamlingarna får lagad middag mitt på dagen och tidigare har fått en mer avancerad kvällsmat som nu har ersatts med gröt. Det kan man ju tycka är beklagligt men personligen tycker jag inte det låter som någon stor sak att hetsa upp sig över.
Alltså innan vi kan diskutera vidare måste du förstå en sak.
Måltider i Sverige i stort är:
Frukost. På morgonen. Före jobbet eller på jobbet i början av arbetsdagen. Lättare mål.
Lunch: mitt-på-dagen-mål. Äts normalt mellan 11 - 14. Oftast lagad mat, åtminstone uppvärmd mat.
Middag: kvällens mål och för många, kanske de flesta, det huvudsakliga målet på dagen. Lagad mat, större portion.
Gamla äter middagen kring 16-18, vi yngre heltidsarbetande äter 18-20...

MÅSTE jag verkligen tala om att det inte gäller något framför-teven-snack här? TROR du verkligen raseriet mot beslutet gäller något slags klockan nio, tio flingor här? TROR du verkligen I dina VILDASTE FANTASIER att våra gamla får frukost, brunch, lunch, fika, middag, fiika, kvällsmål? På vilken planet bor du?

Middagen är det enda lagade målet. Nu ska de jävla idioterna spara in på gamla. Borde man inte hellre spara in på internerna i fängelse? Än samhällets svagaste, mest bortglömda?

__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2016-12-27 kl. 12:48.
Citera
2016-12-27, 13:53
  #18
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag håller med om att det låter anmärkningsvärt om det inte serveras någon lagad mat förutom lite gröt på kvällskanten. Men är det verkligen så det är?

Betydligt rimligare låter att gamlingarna får lagad middag mitt på dagen och tidigare har fått en mer avancerad kvällsmat som nu har ersatts med gröt. Det kan man ju tycka är beklagligt men personligen tycker jag inte det låter som någon stor sak att hetsa upp sig över.
Man kan väl för all del införa vilken förplägnadsrutin man vill.

Ska man vara formell så måste man nog lämna den debatten och i det aktuella fallet fråga vad de gamla faktiskt betalat för. De har erbjudits eller beställt något och betalar ju trots allt för något.

Om det inte har definierats närmare i avtalet vad middag är för något (det kanske på bästa blåsningsmanér står beskrivet som "1 dl lättfil ā 54 kronor") så måste man utgå från vad som allmänt uppfattas vara middag. Det är kanske inte lätt att göra en uppräknande eller principiell definition. Jag är dock helt säker på att ingen med normala sinnesförmögenheter och ens minimal förankring i svenska kulinariska traditioner skulle få för sig att räkna en tallrik fil eller gröt till kategorin "middag".
Citera
2016-12-27, 17:14
  #19
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Middagen är det enda lagade målet. Nu ska de jävla idioterna spara in på gamla. Borde man inte hellre spara in på internerna i fängelse? Än samhällets svagaste, mest bortglömda?

Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Om det inte har definierats närmare i avtalet vad middag är för något (det kanske på bästa blåsningsmanér står beskrivet som "1 dl lättfil ā 54 kronor") så måste man utgå från vad som allmänt uppfattas vara middag. Det är kanske inte lätt att göra en uppräknande eller principiell definition. Jag är dock helt säker på att ingen med normala sinnesförmögenheter och ens minimal förankring i svenska kulinariska traditioner skulle få för sig att räkna en tallrik fil eller gröt till kategorin "middag".

Som jag sa så håller jag med om att det är allvarligt om gamlingarna inte får något riktigt mål mat på hela dagen. Men jag har inte heller sett några bevis för att det är så det förhåller sig. Det faktum att det talas om kvällsmat tolkar jag som att de använder gamla bondesamhällets matschema med middag mitt på dagen och kvällsmat på kvällen.
Citera
2016-12-27, 20:55
  #20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Som jag sa så håller jag med om att det är allvarligt om gamlingarna inte får något riktigt mål mat på hela dagen. Men jag har inte heller sett några bevis för att det är så det förhåller sig. Det faktum att det talas om kvällsmat tolkar jag som att de använder gamla bondesamhällets matschema med middag mitt på dagen och kvällsmat på kvällen.
Hur fan kan det komma sig att du är den enda i tråden som inte begriper vad "middag" är?

Rekommenderar en slagning i SAOL eller liknande.
Citera
2016-12-29, 15:57
  #21
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hur fan kan det komma sig att du är den enda i tråden som inte begriper vad "middag" är?

Rekommenderar en slagning i SAOL eller liknande.

Begriper och begriper. Det är ju av mer än semantiskt intresse om det är middag eller kvällsmat vi pratar om. Men eftersom ingen säger emot mig fortsätter jag att anta att det är kvällsmat vi pratar om.

Och, eftersom du frågar, SAOB om middag:
dagens huvudmåltid intagen mitt på dagen l. senare, numera ofta (i sht i medelklassen o. högre sociala skikt) efter arbetstidens slut
Citera
2016-12-29, 17:44
  #22
Medlem
Kämpendahls avatar
Socialnämndens ordförande socialdemokraten Lennart Höckert kan man väl säga vara cynisk i dubbel bemärkelse. Sverige har bland världens högsta skattetryck och ändå har man bara råd att servera de dementa filmjölk och gröt på kvällen trots att alla näringsexperter säger att de bör ha näringsriktig och proteinrik kost. Lennart Höckert väljer att servera de dementa en kost som gör att de dör snabbare och därmed inte kostar samhället någonting samtidigt som han också sparar in pengar på att ge dem skitmat. Så cynisk är Lennart Höckert och min förhoppning är att det blir det som eftervärlden kommer att minnas Lennart Höckert för. Socialdemokraten som ansåg att de som byggt upp vårt land ska leva på svältkost.
Citera
2016-12-29, 19:00
  #23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Begriper och begriper. Det är ju av mer än semantiskt intresse om det är middag eller kvällsmat vi pratar om. Men eftersom ingen säger emot mig fortsätter jag att anta att det är kvällsmat vi pratar om.

Och, eftersom du frågar, SAOB om middag:
dagens huvudmåltid intagen mitt på dagen l. senare, numera ofta (i sht i medelklassen o. högre sociala skikt) efter arbetstidens slut
Jajjajja hårklyverier. Så du tycker det är HELT okej med fil o flingor t lunch och gröt till, som du kallar det, kvällsmål? När man är senildement åldring och behöver näring och vitaminer?

Bara så vi vet var du står!
Citera
2016-12-29, 19:05
  #24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Socialnämndens ordförande socialdemokraten Lennart Höckert kan man väl säga vara cynisk i dubbel bemärkelse. Sverige har bland världens högsta skattetryck och ändå har man bara råd att servera de dementa filmjölk och gröt på kvällen trots att alla näringsexperter säger att de bör ha näringsriktig och proteinrik kost. Lennart Höckert väljer att servera de dementa en kost som gör att de dör snabbare och därmed inte kostar samhället någonting samtidigt som han också sparar in pengar på att ge dem skitmat. Så cynisk är Lennart Höckert och min förhoppning är att det blir det som eftervärlden kommer att minnas Lennart Höckert för. Socialdemokraten som ansåg att de som byggt upp vårt land ska leva på svältkost.
Jag tror du är inne på ett intressant spår här. Visst verkar det som att socialdemokratiska ordföranden Lennart Höckert tycker så. De gamla dementa kan ju inte hugga i och jobba i brunkolgruvorna eller vid datjan längre. De orkar inte svänga med lien. Alltså ser socialnämndsordföranden Lennart Höckert dem bara som en kostnad, och kostnader kan man ju skära ner på. Jag hoppas att sossen som tar 55 kr för en tallrik fil, dvs Lennart Höckert, hade en trevlig jul med en fin gris vid bordet med ett äpple i mun. Och en åsnesvans. Och ett klaver runt foten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback