2016-12-26, 20:20
Medlem
Klart man kan skylla på tur och otur och det verkar som om vissa etniska grupper har oturen att skapa samma misär i Sverige som dom flydde från.
Slutsats någon?
Citera
2016-12-26, 20:30
Medlem
Psykologen.s avatar
Vi väljer inte vilka vi är även om många gärna vill tro det.

Vi med vetskapen om att koranen inspirerat de flesta muslimska familjers sätt att tänka och därmed influerat en del av dem till att agera på ett negativt sätt har ansvaret att belysa de om farorna med religion genom en bättre skola och intellektuellt ärliga politiker och andra auktoriteter. Vi har dock inte rätten att skrika och fräsa rasistiska meningar mot dessa människor. För detta förändrar ingenting, det stärker bara den enorma ego vägg som står mellan olika identiteter.
Citera
2016-12-26, 20:43
Bannlyst
i sak har honfullständigt rätt.

Detta argumentet kommer från tankeexperimentet om okunnighetens slöja *

Känns som många här har extrema problem med abstrakt tänkande.
ja det är ren jävla tur, det finns en orsak men den är ni INTE upphovdmsn till. och att era föräldrar dprutade och befruktades är oväsentlig då vi inte tror på nedåtgående andvar annars så.

sen att vi inte är orsak till någonting, då det inte finns fri vilja är en djupqre dimension. nu bollar vi med språkbruk och konventioner som är vedertagna i Sverige, då anses fri vilja vara existerande

ser att vissa säger jaaaa men dååå ska jag ha samma standard som de i Schweiz, not an argument
Senast redigerad av Attraktiv 2016-12-26 kl. 20:47.
Citera
2016-12-26, 20:49
Medlem
No-n-sences avatar
Dumt grötmyndigt resonemang.

För det första kunde jag som individ inte ha fötts på något annat ställe. Min födelse är resultat av det sex mina föräldrar hade vid en specifik tidpunkt. Det är inte så att man innan födseln finns som en slags själ i ett stort förråd i himlen som delas ut slumpmässigt.

Dessutom är den välfärd en slags strävan som tidigare generationer har arbetat ihop för sin egen skull och för sina barn och barnbarns. Varför hävdar man inte likaså att arvsrätten slopas? Det är i princip samma sak? Eller all form av ägande? Varför inte beslagta allt och dela ut till de mest behövande?
Citera
2016-12-26, 20:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Även om frågan förstås är trivial eftersom välstånd eller inte är något som skapas över flera generationer, så att det går att hävda att välstånd för en enskild person nästan alltid är oförtjänt, är det ju inte den frågan som är relevant.

De relevanta frågorna är två: Har vi förtjänat att få välståndet raserat pang bom? Utan att, på den relevanta sikten av flera generationer, det ens leder till någon märkbar förbättring av andras välstånd?

Har de självutvalda rovdjuren och parasiterna förtjänat att få roffa åt sig andras välstånd? Genom skamlös rovgirighet och parasitism, eller?

Rovdrift och parasitism kan bara rasera andras välstånd. Det kan inte bygga upp något nytt, om två generationer framåt, någonstans.

Är det rätt?
Citera
2016-12-26, 20:53
Medlem
Det resonemanget kanske man kan applicera på folk som är under 20 år. Men en stor del av svenskarna är över 65 år och de har alltså inte förtjänat den välfärd de skulle fått i pension utan nu tas alla resurser till att massimportera folk från världens 10 värsta länder istället och skyffla över enorma pengar på de istället.

Jag lovar, jag överdriver inte om vi säger att Sverige går i underskott med minst 200 miljarder kr varje år i direkt anslutning till invandringen. Allt inkluderat och att det här är pengar som inte minst pensionärerna är med och bidrar till genom låga pensioner och extra hög skatt ovanpå det.
Citera
2016-12-26, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Dumt grötmyndigt resonemang.

För det första kunde jag som individ inte ha fötts på något annat ställe. Min födelse är resultat av det sex mina föräldrar hade vid en specifik tidpunkt. Det är inte så att man innan födseln finns som en slags själ i ett stort förråd i himlen som delas ut slumpmässigt.

Dessutom är den välfärd en slags strävan som tidigare generationer har arbetat ihop för sin egen skull och för sina barn och barnbarns. Varför hävdar man inte likaså att arvsrätten slopas? Det är i princip samma sak? Eller all form av ägande? Varför inte beslagta allt och dela ut till de mest behövande?

det blir givetvis följden

peter singer menar dock att man kan ta mer hänsyn till sin familj , läste aldrig det kapitlet
Senast redigerad av Attraktiv 2016-12-26 kl. 20:59.
Citera
2016-12-26, 20:54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaJinda
"Vet du hur det känns att leva med ovisshet, otrygghet och osäkerhet?"

Det ÄR redan många svenskar som lever i den verkligheten. Har man väldigt låg pension till exempel.

Även en väldigt stor del av alla egenföretagare skulle kunna räknas dit. Bli inte sjuk fel tid på året (när intäkterna finns).
Citera
2016-12-26, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fogster
Emelie Åkerlind Ungdomsterapeut på Ätradalens HVB-hem för ankarmän, som blivit ivägskickade till landet med floder av honung och mjölk, förfasas över det faktum att vi kan döma andra människor från världens alla hörn att inte ta del av honungen och mjölken som vi svenskar inte själva förtjänar.

http://www.hn.se/%C3%A5sikter/ordet-%C3%A4r-fritt/n%C3%A4r-ditt-%C3%B6de-ligger-i-n%C3%A5gon-annans-h%C3%A4nder-1.4066913

Vad säger ni. Har hon rätt? Har vi som svenskar rätt till honungen och mjölken eller skall vi frikostigt dela med oss till alla som så önskar?

Enkelt svar: medborgare betalar skatt. För att samhället ska hålla ihop måste de som bär upp samhället få något tillbaka i gengäld. Det vill säga samhällskontraktet.

Det är redan nu brutet.

De som är ambitiösa skaffar privata lösningar för sjukvård, pensioner och bosätter sig i gated communities.

Sedan rent moraliskt, det finns ingen anledning att dela med sig till de som inte är födda här och bott här i generationer.

Detta folkhaveri kommer lösa sig i nästa storkrig.
Då kommer alla PK-ister, öppna era hjärtan och naiva svenskar försvinna tack vare Darwins lagar.
Citera
2016-12-26, 20:58
Medlem
profanum.vulguss avatar
Jag ändrade några ord i den citerade texten:

Citat:
Vet du hur det känns att leva med ovisshet, otrygghet och osäkerhet?

Vet du hur det känns att ena dagen kämpa för att få ett meningsfullt och bättre liv och ljusare framtid, för att nästa dag få hela tillvaron omkullkastad?

Vet du hur det känns att ena dagen vara full av hopp och nästa dag vara fylld av hopplöshet, förtvivlan, missmod och uppgivenhet?

Vet du hur det känns att vara fullständigt maktlös?

Vet du hur det känns att vara helt ensam i en värld till synes iskall och omänsklig?

Vet du hur det känns när ens öde ligger i någon annans händer?

Detta är vardag för många av våra bostadslösa missbrukare med psykiska problem.

Vem har rätten att bestämma vem eller vilka som ska få samma privilegier som rika och friska medborgare? Borde inte alla ha samma mänskliga rättigheter, samma möjligheter och förutsättningar för att skapa ett tryggt och stabilt liv?

Det enda som skiljer ”dom” och ”oss” åt är vilken familj vi är födda i och vilka förutsättningar vi fått. ”Vi rika” har inte förtjänat vår välfärd; Vi hade turen att födas in i det.

Jag tror att många utsatta grupper i det svenska samhället skulle svara "ja" på frågorna skribenten ställer sig. Vi kan inte lösa alla världens problem innan vi tagit hand om våra egna.
Citera
2016-12-26, 21:04
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attraktiv
i sak har honfullständigt rätt.

Nej i sak har kommunisten inte rätt.

Det är meningslöst att ha en diskussion såsom kommunister har om huruvida någon "förtjänar" något eller ej.

Min farmor förtjänar x, någon annans syster förtjänar y etc etc.

Det är rent kommunistiskt flum, påhittat för stunden...
Citera
2016-12-26, 21:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogster
Citat:
Det enda som skiljer ”dom” och ”oss” åt är vilken plats på jorden vi är födda. ”Vi svenskar” har inte förtjänat vår välfärd; Vi hade turen att födas in i det.

De som förtjänade vår välfärd var våra far- och morföräldrar, eller generationen före dem. De fick inte uppleva mycket välstånd själva. Det var för oss de arbetade. För skola, för sjukvård, för polis och infrastruktur. Hade hon sagt till dem att det var tur att det finns skola, sjukvård, polis och infrastruktur (fast i allt sämre skick) hade de blivit förbannade för att uttrycka det milt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2016-12-26 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in