2016-12-26, 14:35
Medlem
Fogsters avatar
Emelie Åkerlind Ungdomsterapeut på Ätradalens HVB-hem för ankarmän, som blivit ivägskickade till landet med floder av honung och mjölk, förfasas över det faktum att vi kan döma andra människor från världens alla hörn att inte ta del av honungen och mjölken som vi svenskar inte själva förtjänar.

Citat:
Vet du hur det känns att leva med ovisshet, otrygghet och osäkerhet?

Vet du hur det känns att ena dagen kämpa för att få ett meningsfullt och bättre liv och ljusare framtid, för att nästa dag få hela tillvaron omkullkastad?

Vet du hur det känns att ena dagen vara full av hopp och nästa dag vara fylld av hopplöshet, förtvivlan, missmod och uppgivenhet?

Vet du hur det känns att vara fullständigt maktlös?

Vet du hur det känns att vara helt ensam i en värld till synes iskall och omänsklig?

Vet du hur det känns när ens öde ligger i någon annans händer?

Detta är vardag för många av våra ensamkommande barn och ungdomar.

Vem har rätten att bestämma vem eller vilka som ska få samma privilegier som svenska medborgare? Borde inte alla ha samma mänskliga rättigheter, samma möjligheter och förutsättningar för att skapa ett tryggt och stabilt liv?

Det enda som skiljer ”dom” och ”oss” åt är vilken plats på jorden vi är födda. ”Vi svenskar” har inte förtjänat vår välfärd; Vi hade turen att födas in i det.

http://www.hn.se/%C3%A5sikter/ordet-%C3%A4r-fritt/n%C3%A4r-ditt-%C3%B6de-ligger-i-n%C3%A5gon-annans-h%C3%A4nder-1.4066913

Vad säger ni. Har hon rätt? Har vi som svenskar rätt till honungen och mjölken eller skall vi frikostigt dela med oss till alla som så önskar?
Citera
2016-12-26, 14:45
Medlem
CryoPods avatar
Det finns dom som hade turen att födas i Dubai också och blev välsignade. De har ingen större lust att dela med sig. Inga flyktingar med bidrag där inte. Varför skulle vi göra annorlunda?

Mar har ingen skuld bara för att man föds på ett speciellt ställe. Skuldproblematiken är ett vänsterspöke. Det finns bara där för att jävlas med vita manliga västerlänningar. Hyckleriet är det som irriterar mig mest.
Senast redigerad av CryoPod 2016-12-26 kl. 15:00.
Citera
2016-12-26, 14:47
Medlem
"Vet du hur det känns att leva med ovisshet, otrygghet och osäkerhet?"

Det ÄR redan många svenskar som lever i den verkligheten. Har man väldigt låg pension till exempel.
Citera
2016-12-26, 14:53
Medlem
Det hade inte behövat vara något tjafsande om övriga EU och även andra länder ställt upp och dragit sitt strå till stacken. Men sverige har tagit emot flest invandrare per capita, vilket gör att det blir en väldig obalans i samhället.
Citera
2016-12-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogster
... Vad säger ni. Har hon rätt? ...
Vad som är rätt är föremål för folkvilja och politiska beslut, inget annat. Hon jobbar nära folk som hon känner sympati för, klart hon tycker som hon gör. Jag rycker på axlarna. För egen del är jag legalist. Om de varken är flyktingar eller skyddsbehövande så ska de skickas dit de kom ifrån. Jag bryr mig inte om huruvida det är synd om dem eller ej. Det är för övrigt synd om människorna, skrev redan Strindberg. Inget nytt, inget revolutionerande. Jag är rätt less på folk som ömmar för allt och alla, de är uppenbarligen naiva och har mer hjärta än hjärna. Hjärtahjärna > hjärthjärna > ärthjärna?
Citera
2016-12-26, 15:13
Avslutad
Det är synd om alla människor i olika skeden av livet. Betyder det att alla kan flytta till Sverige/Europa för det? Nej. Eftersom när en grupp som det är synd om flyttar hit så blir följden och konsekvensen av det att att en annan grupp drabbas.

Vad hon egentligen säger är att det är mer synd om vissa grupper. Och att alla måste hålla med henne om det, annars är man rasist och en ond person. Hon har ett väldigt barnsligt, naivt och förenklat sätt att se på saken - "alla ledsna ska få bo i Sverige".

Hennes samvete och moraliska bedömningssystem säger så, men mina säger mig någonting helt annat. Jag bryr mig inte om hela världen eller de män som kallar sig barn. Att de saknar framtidstro är inte svenskarnas problem. Men hon är fri att engagera sig i det. Men då utan att raljera för andra vad de ska tycka eller känna i frågan. Skuldbeläggning är vänsterns paradgren.

Jag hatar att behöva vara den, men de flesta människor har en begränsad empaticirkel som börjar inifrån och sträcker sig utåt till de närmaste och den närmaste omgivningen, inte tvärtom.
Det är liksom så människan fungerar om allt flyter på utan inblandning av ideologier eller politisk hjärntvätt.

Och var kom välfärden ifrån? Damp den ner från himlen en dag? Kan vem som helst moraliskt skörda frukterna?
Senast redigerad av GenesisP 2016-12-26 kl. 15:32.
Citera
2016-12-26, 15:29
Medlem
Nej, vi hade inte turen att födas in det. Det är tack vare våra föräldrar, farföräldrar och deras föräldrar som vi har den välfärd vi har. Det är ingen slump. De får det att låta som om vi vann på tärning och pga vår "tur" är skyldiga alla andra en del av vår vinst.

När delade hon med sig av sin vinst någonsin i något? Skulle hon vinna på Triss av någon anledning, vad är sannolikheten att hon hade delat med sig av sin vinst till alla som inte vann?

Kommunistlogik 101.
Citera
2016-12-26, 15:36
Avslutad
Den s.k. hjälpen i dag är väldigt yvig och spretar åt alla håll. Och aldrig hör jag personer som henne problematisera över de svenskar eller andra som blir åsidosatta och undanträngda p.g.a. invandringen och "barnen".

Mina ord för 2017 ska vara "problematisera mera".
Sverige är fast i ett limbo.
Citera
2016-12-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogster
Emelie Åkerlind Ungdomsterapeut på Ätradalens HVB-hem för ankarmän, som blivit ivägskickade till landet med floder av honung och mjölk, förfasas över det faktum att vi kan döma andra människor från världens alla hörn att inte ta del av honungen och mjölken som vi svenskar inte själva förtjänar.

http://www.hn.se/%C3%A5sikter/ordet-%C3%A4r-fritt/n%C3%A4r-ditt-%C3%B6de-ligger-i-n%C3%A5gon-annans-h%C3%A4nder-1.4066913

Vad säger ni. Har hon rätt? Har vi som svenskar rätt till honungen och mjölken eller skall vi frikostigt dela med oss till alla som så önskar?

Om du hade hängt med på historielektionerna så hade du vetat att Sverige inte fötts in i någon välfärd.
Citera
2016-12-26, 15:41
Medlem
M829A3s avatar
Sveriges välstånd beror inte på tur utan är ett resultat av flera generationers kollektiva ansträngningar och hårt arbete utfört av svenskarna.
Citera
2016-12-26, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M829A3
Sveriges välstånd beror inte på tur utan är ett resultat av flera generationers kollektiva ansträngningar och hårt arbete utfört av svenskarna.
Det är riktigt, och vi har inte haft turen att födas in i det, utan våra föräldrar, och deras föräldrar, har arbetat hårt för att deras önskade barn ska få en bra framtid. Vår välfärd är därmed avsiktlig för oss. För oss.
Citera
2016-12-26, 15:50
Medlem
Om det är någon som hade "turen" så är det arabländerna, de råkar sitta på resurser som de bara behöver få upp ur marken. Det hade varit mer logiskt att dra slutsatsen att de råkat födas in i välfärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in