2016-12-26, 17:32
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag tror det är ett rimligt antagande, att den/de skyldiga har lokalkännedom om dumpningsplatsen, oavsett om dumpningen skedde i ljus eller mörker.
Det förefaller rimligt ja. Inte minst om det skedde i direkt anslutning till försvinnandet.
Citat:
Ett alternativt antagande, som egentligen också vore lokalkännedom, om än lokalkännedomen förvärvats i efterhand - alltså rekognoscering gjorts efter det/de initiala brotten: dråp/mord, frihetsberövande, misshandel, våldtäkt e d. Det vore på sätt och vis ännu kusligare, eftersom det skulle indikera att BO hållits levande eller mördats och förvarats på annat ställe, tills en den slutgiltiga dumpningsplatsen.
Min enda poäng var egentligen att kasta ljus (pun intended) över hur pass ljust det var vid tidpunkten för försvinnandet.

Betraktar man 45 minuters bilkörning i direkt anslutning till försvinnandet så var det sannolikt dagsljus vid ankomst till fyndplatsen. (Mer eller mindre, lite beroende på hur pass lågt/högt molntäcke det var.)

Lägger man till lite tid för att begå ett mord och eventuella övergrepp samt svepa in och sänka en kropp torde ditt alternativa antagande kunna äga viss riktighet.
Citera
2016-12-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har faktiskt för mig att yrkeschaufförer av någon anledning är kraftigt överrepresenterade vad gäller sexualmord. Vi har också ett mord i Mora för runt tio år sedan.
Jag tycker jag känner igen det där med yrkeschaufförer och grova våldsbrott, men hittar inte någon bra källa på stående fot (Adrian Raine månne? Halv- eller helskojaren Sven Å C:son?). Dock finns det en abstract till vetenskaplig artikel som styrker hypotesen; åtminstone för brittiska förhållanden över seriemördare för något årtionde sedan:

Driven to Kill: British Serial Killers and their Occupations

Citat:
It was determined that there are four particular occupational ‘groups’ that known British serial murderers selected and these are described as: ‘Healthcare’; ‘Business’; ‘Public and personal service’; and ‘Driving and transient dependent work’. It is this latter occupational ‘grouping’ that was the most commonly selected form of employment. Through using a case study of Peter Sutcliffe – a serial murderer who was active during the 1970s and early 1980s – the reasons why such occupations may be so popular among serial sexual murderers are explored.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/hojo.12142/abstract

Numera är väl yrkesförare så monitorerade med digital och automatisk loggning, videokamera, GPS och pressade scheman att det är svårare. Vilket inte hindrar dem under påbjuden vila att begå brott, eller nyttja sin lokalkännedom på sin fritid, förstås.
Citera
2016-12-26, 17:40
Medlem
Citat:
Men i fallet Emilie tycks GM, en eller flera, ha varit organiserad/-e nog att välja dumpningsplatsen med omsorg.

En hypotes kan vara att gärningspotentialen hela tiden eller ofta är latent men ytlig. Om vederbörande är ute på en tidpunkt och lusten faller sig på, kanske vederbörande tar tillfället i akt; de rätta omständigheterna och stimuli sammanfaller för att det ska locka fram beteendet. Det finns alla grader av tänkbar planering; där det mest uppsåtliga vore att vederbörande lurpassade på ett presumtivt offer (och ännu mer uppsåtligt vore att någon inriktade sig redan från början på just Emilie, vilket jag dock inte tror är fallet).

Enstaka meter bredvid en vältrafikerad väg känns inte så välorganiserat eller valt med omsorg. Mer som om man valt dumpningsplats i stundens ingivelse.
Citera
2016-12-26, 17:46
Medlem
Man känner redan till dödsorsaken?

http://www.bt.dk/krimi/retsmediciner-om-emilie-drabet-politiet-kender-doedsaarsagen-nu
Citera
2016-12-26, 17:48
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Enstaka meter bredvid en vältrafikerad väg känns inte så välorganiserat eller valt med omsorg. Mer som om man valt dumpningsplats i stundens ingivelse.
Om du med vältrafikerad väg menar motorvägen så är det 800 meter. Jag är inte söker på exakt vilken damm det är, men det är någon av dessa: https://goo.gl/maps/7rg1THguphC2
Citera
2016-12-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Om du med vältrafikerad väg menar motorvägen så är det 800 meter. Jag är inte söker på exakt vilken damm det är, men det är någon av dessa: https://goo.gl/maps/7rg1THguphC2

Ja fågelvägen men 6km bilväg.
Citera
2016-12-26, 18:07
Medlem
Citat:
Det är alltid en avvägning mellan olika intressen: vad som praktiskt och något så när riskfritt kan åstadkommas och med vilka medel. Som jag minns Leif GW Persson (för någon säsong sedan i Veckans brott) så har jag för mig att han sa att lik ofta dumpas inom 25 m, eller möjligen 50 m, från en väg.

I det aktuella fallet så har ju dumpningen varit en relativ framgång, och endast röjts tack vare en hund och dennes husse, efter nästan ett halvår. Det är ett betydande försprång för GM på följande vis: möjlig nedbrytning/kontaminering av eventuell biologiskt, tekniskt material från GM och en grumling av eventuella vittnesmål från Själland i juli och sedermera.

Man bör också betänka att dumpningsplatsen faktiskt är 65 km från var BO senast sågs i livet. I så motto är det en ganska ambitiös dumpning.
Senast redigerad av Kinuski 2016-12-26 kl. 18:12.
Citera
2016-12-26, 18:12
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Ja fågelvägen men 6km bilväg.
Ja, i båda fallen mer än "enstaka meter bredvid en vältrafikerad väg". Det talar för att GM är hemmastad i fyndplatsområdet att han öht hittade dit.
Citera
2016-12-26, 18:20
Medlem
Citat:
Tror snarare att hon träffat någon arabisk charmör på caféet och att hon tagit sig mellan Korsør och Borup frivillgt. Att hon ville gå hem kanske är ett vit lögn för att möta upp en arab att följa med hem.

Vem eller varför har jag ingen aning om, men jag har hela tiden haft en känsla av att hon hade något annat i kikaren än att gå hem när hon inte följde med i taxin.
Hoppas verkligen för allas skull att detta kan klaras upp nu, även intressant att få veta om känslan var rätt.
Citera
2016-12-26, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin

Att hon funnits i en damm verkar att vara en felaktig uppgift.
Citera
2016-12-26, 18:26
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Att hon funnits i en damm verkar att vara en felaktig uppgift.
Kalla det vad du vill, men denna bild i BT pekar ut samma plats som jag. http://a.bt.bmcdn.dk/media/cache/resolve/image_1240/image/96/961964/15876153-kortborup.jpg
Citera
2016-12-26, 18:28
Medlem
Citat:
Det är alltid en avvägning mellan olika intressen: vad som praktiskt och något så när riskfritt kan åstadkommas och med vilka medel. Som jag minns Leif GW Persson (för någon säsong sedan i Veckans brott) så har jag för mig att han sa att lik ofta dumpas inom 25 m, eller möjligen 50 m, från en väg.

I det aktuella fallet så har ju dumpningen varit en relativ framgång, och endast röjts tack vare en hund och dennes husse, efter nästan ett halvår. Det är ett betydande försprång för GM på följande vis: möjlig nedbrytning/kontaminering av eventuell biologiskt, tekniskt material från GM och en grumling av eventuella vittnesmål från Själland i juli och sedermera.

Man bör också betänka att dumpningsplatsen faktiskt är 65 km från var BO senast sågs i livet. I så motto är det en ganska ambitiös dumpning.

Föga troligt att platsen där hon senast sågs är detsamma som brottsplatsen. Mer troligt skulle jag tro att hon frivilligt tagit sig till Borup och dödats i närområdet av fyndplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in