2016-12-26, 16:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Förutom statistiken då...

Undrar hur dessa predatorer finner sina offer? Är det så att de flesta mördare och våldtäktsmän "roamar" gator- och torg efter offer eller är de flesta GM "stationära? Vad tror ni? Är det tillfället som gör tjuven eller går de flesta ut, medvetet, för att finna sig ett oskyldigt offer?

Vilken statistik då? Det funkar liksom inte att hänvisa till någon diffus statistik, utan att specificera vad det är för statistik man menar, berätta vad den visar och hur den är applicerbar på det här specifika fallet.

Gällande ditt andra stycke så anar jag att det kan vara lite olika? Mördandet kan nog vara ett mål i sig (Lisa Holm), en "olyckshändelse"* (Engla?), eller av rädsla att hon går till polisen. Hagamannen gjorde sig ju skyldig till en våldtäkt och mordförsök som lika gärna kunde slutat med ett mord, så antar att det är ytterligare en kategori.

Men jag tror nog att de flesta är beslutna för att begå ett grovt brott när de går hemifrån, även om det inte är bestämt att någon ska dö.

* Inte i juridisk bemärkelse, men exempelvis att han ville ha tyst på henne när hon skrek, och handlade i någon form av panik.
Citera
2016-12-26, 16:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Menar bara att de här Anders Eklund-typerna som jobbar som chaufförer och kidnappar/mördar kvinnor är rätt ovanliga vad jag vet.

Att dom träffast på just caféet är kanske inte så troligt.

Jag har faktiskt för mig att yrkeschaufförer av någon anledning är kraftigt överrepresenterade vad gäller sexualmord. Vi har också ett mord i Mora för runt tio år sedan.
Citera
2016-12-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har faktiskt för mig att yrkeschaufförer av någon anledning är kraftigt överrepresenterade vad gäller sexualmord. Vi har också ett mord i Mora för runt tio år sedan.

Såpass? Tycker det är sällan dessa morden sker iaf, men det finns kanske en anledning till varför så många skriker chaufför i tråden. Samma som med den vita skåpbilen..

Men som även påpekats så har inte kroppen hittats förrän nu och det kan vända snabbt i utredningen.
GM skulle väl kunnat haft en bil parkerad på stationen tex?
Citera
2016-12-26, 16:14
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Att hon skulle gett sig ut och liftat mitt i natten, för att komma fram till Köpenhamn tidig morgon? Långsökt.

Dessutom har vi hennes mobiltelefon. Scenariot utesluter i och för sig inte att batteriet tog slut, att hon (eller GM) stängde av den eller att han tog den och kastade ut den tämligen direkt då hon hoppade in i bilen, men det gör det än mer långsökt.

Det stämmer dessutom dåligt med hennes planer att sjunga i kyrkan i Korsör kl 9.30 samma morgon.

Hon hade då några timmars sömn i föräldrahemmet fram till dess.
Citera
2016-12-26, 16:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Såpass? Tycker det är sällan dessa morden sker iaf, men det finns kanske en anledning till varför så många skriker chaufför i tråden. Samma som med den vita skåpbilen..

Men som även påpekats så har inte kroppen hittats förrän nu och det kan vända snabbt i utredningen.

Ja, alltså menade inte att det här är ett "typiskt chaufförmord", finns ju inget konkret som visar på det - annat än att MGM med all säkerhet har tillgång till bil.
Citera
2016-12-26, 16:20
Medlem
Citat:
Om tidningsbud räknas som yrkeschaufför så finns ytterligare ett i Norrköping -05.
Citera
2016-12-26, 16:22
Medlem
Citat:

I Sverige är det väl väldigt ovanligt iaf, Eklund är väl den som är mest "känd" om man säger så.
Men ser man till andra länder i väst så finns det riktiga monster som är/har varit lastbilschaufförer, USA är väl landet med mest fall skulle jag tro.
Sen har vi Tysken som greps och är misstänkt för 19 mord i Europa uunder 30 år. Han verkar ha valt lastbilsyrket för att lättare kunna stilla sin hunger.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/lastbilschauffor-misstanks-for-19-mord

http://fleetowner.com/driver-management-resource-center/truckers-make-ideal-serial-killers-fbi
Citera
2016-12-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Förutom statistiken då...

Undrar hur dessa predatorer finner sina offer? Är det så att de flesta mördare och våldtäktsmän "roamar" gator- och torg efter offer eller är de flesta GM "stationära? Vad tror ni? Är det tillfället som gör tjuven eller går de flesta ut, medvetet, för att finna sig ett oskyldigt offer?

Det finns två sorters förövare. De är båda luststyrda men den ena sorten är dum alternativt psykotisk, inkapabel till planering och lämnar mycket spår efter sig. Den andra sorten är smart och klar i huvudet, planerar sitt brott och lämnar få spår efter sig och opererar därför längre bort från sitt hem.

Det här brottet har efterlämnat få spår. Man kan dra slutsatsen att gm är en smart mördare som planerat sitt brott. Både kidnappningsplatsen och fyndplarsen ligger sannolikt en bit från gm:s hem.

Skulle tro att gm planerat sitt brott ett tag och sedan varit ute på nätterna på lämpliga ställen som han haft lokalkännedom om i väntan på ett lämpligt offer.
Citera
2016-12-26, 16:25
Medlem
MegaLomanis avatar
Som vanligt är den obligatoriska vita skåpbilen ute och far igen. http://www.dn.se/sthlm/myten-om-den-vita-skapbilen/

Troligen är polisen medveten om att man måste sovra bland vittnesmål om vita skåpbilar.
Citera
2016-12-26, 16:30
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det enda vi har att gå på är ungefär följande: BO sågs senast på Korsør stn kl 04 sön den 10/7; hennes mobil tystnar eller tystas snart därefter; fyndplats i Borup (ca 65 km från Korsør stn), liket upptäckt 5½ mån efter försvinnandet; hon har utsatts för brott (mer än blott griftefridsbrott).

Spekulation: BO övermannades kort efter kl 04 och hon har bragts om livet. Om hon dödades direkt eller först övermannades och sedan dödades är oklart. Hur ljust var det då kl 04 i Korsør den 10/7? Dumpningsplatsen i Borup kan nås på ca 45 min med bil, fortare om GM kör fortare än tillåtet och vet ganska väl var han ska dumpa kroppen. Om allt detta sker i en följd måste det vara sommarljust på dumpningsplatsen. Jag gissar att dumpningen skett senare.

Solen var inte över horisonten. Gryning mao.

Tider för soluppgång Malmö 10/7 2016:

Officiell (vanlig): 04:39 - Detta är den klassiska beräkningen för solens uppgång och nedgång. Beräknas då solen passerar horisonten.

Borgerlig: 03:42 Inträffar då solen är 6 grader under horisonten. Under borgerlig gryning och skymmning är det är fortfarande ljust ute och du kan läsa en text utomhus.

http://www.vackertvader.se/malmö/sol-och-måne/2016-07-10
Citera
2016-12-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag tänkte mer på GM som person, liknande karaktärer. Impulsstyrd med psykiska besvär av obestämd grad, våldsbenägenhet mm.

Men i fallet Emilie tycks GM, en eller flera, ha varit organiserad/-e nog att välja dumpningsplatsen med omsorg.

En hypotes kan vara att gärningspotentialen hela tiden eller ofta är latent men ytlig. Om vederbörande är ute på en tidpunkt och lusten faller sig på, kanske vederbörande tar tillfället i akt; de rätta omständigheterna och stimuli sammanfaller för att det ska locka fram beteendet. Det finns alla grader av tänkbar planering; där det mest uppsåtliga vore att vederbörande lurpassade på ett presumtivt offer (och ännu mer uppsåtligt vore att någon inriktade sig redan från början på just Emilie, vilket jag dock inte tror är fallet).
Senast redigerad av Kinuski 2016-12-26 kl. 17:22.
Citera
2016-12-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Solen var inte över horisonten. Gryning mao.

Tider för soluppgång Malmö 10/7 2016:

Officiell (vanlig): 04:39 - Detta är den klassiska beräkningen för solens uppgång och nedgång. Beräknas då solen passerar horisonten.

Borgerlig: 03:42 Inträffar då solen är 6 grader under horisonten. Under borgerlig gryning och skymmning är det är fortfarande ljust ute och du kan läsa en text utomhus.

http://www.vackertvader.se/malmö/sol-och-måne/2016-07-10
Jag tror det är ett rimligt antagande, att den/de skyldiga har lokalkännedom om dumpningsplatsen, oavsett om dumpningen skedde i ljus eller mörker.

Ett alternativt antagande, som egentligen också vore lokalkännedom, om än lokalkännedomen förvärvats i efterhand - alltså rekognoscering gjorts efter det/de initiala brotten: dråp/mord, frihetsberövande, misshandel, våldtäkt e d. Det vore på sätt och vis ännu kusligare, eftersom det skulle indikera att BO hållits levande eller mördats och förvarats på annat ställe, tills en den slutgiltiga dumpningsplatsen.
Senast redigerad av Kinuski 2016-12-26 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in