2016-12-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Kalla det vad du vill, men denna bild i BT pekar ut samma plats som jag. http://a.bt.bmcdn.dk/media/cache/resolve/image_1240/image/96/961964/15876153-kortborup.jpg

Och de skriver angående de tidiga uppgifterna om att hon hittats i en sjö.

Citat:
Men iflg. BTs oplysninger bliver den sø, Emilie Meng blev fundet i, karakteriseret mere som en mose eller tørvegrav.

Så sjöarna på kartan kan man nog utesluta.
Citera
2016-12-26, 18:41
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Och de skriver angående de tidiga uppgifterna om att hon hittats i en sjö.

Så sjöarna på kartan kan man nog utesluta.
Det tycks vara sankmark med några öppna vattenytor. Sjö, damm, myr, välj själv. BT och jag är överens om platsen.
Citera
2016-12-26, 18:42
Medlem
Citat:
Föga troligt att platsen där hon senast sågs är detsamma som brottsplatsen. Mer troligt skulle jag tro att hon frivilligt tagit sig till Borup och dödats i närområdet av fyndplatsen.
Vad leder dig att tro att hon efter en lång kväll/natt med vännerna skulle vilja bege sig till en ödslig trakt mer än 6 mil hemifrån?

Är det inte ett rimligare antagande, utifrån de föreliggande men sparsamma uppgifterna från medierna, att hon åtminstone övermannats, kanske dödats, redan i närheten av Korsør station?
Citera
2016-12-26, 18:43
Medlem
Citat:
Att hon funnits i en damm verkar att vara en felaktig uppgift.

"Men iflg. BTs oplysninger bliver den sø, Emilie Meng blev fundet i, karakteriseret mere som en mose eller tørvegrav. Og det betyder også noget.

»Det betyder helt sikkert også noget for efterforskningen, at liget blev fundet i en tørvegrav. Vi ved fra andre tørvefund som Tollundmanden og Gravballemanden, at de har været meget velbevarede. Der sker en form for kemisk forbindelse i tørvevand, som beskytter liget mod at blive nedbrudt af bakterier og spist af fisk. Men selv efter 5,5 måned i almindeligt søvand, kan liget sagtens være meget velbevaret. Det skyldes, at der hurtigt dannes ligvoks, som beskytter de indre organer,« siger Jørgen Lange Thomsen."

Källa: BT-artikeln jag länkade för en stund sen.
Citera
2016-12-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
"Men iflg. BTs oplysninger bliver den sø, Emilie Meng blev fundet i, karakteriseret mere som en mose eller tørvegrav. Og det betyder også noget.

»Det betyder helt sikkert også noget for efterforskningen, at liget blev fundet i en tørvegrav. Vi ved fra andre tørvefund som Tollundmanden og Gravballemanden, at de har været meget velbevarede. Der sker en form for kemisk forbindelse i tørvevand, som beskytter liget mod at blive nedbrudt af bakterier og spist af fisk. Men selv efter 5,5 måned i almindeligt søvand, kan liget sagtens være meget velbevaret. Det skyldes, at der hurtigt dannes ligvoks, som beskytter de indre organer,« siger Jørgen Lange Thomsen."

Källa: BT-artikeln jag länkade för en stund sen.
Fast i fallet Emilie var väl liket svårt att ens omedelbart könsbestämma, såvitt jag läst mig till i medierna. BT-artikeln du refererar till har jag dock inte läst.
Citera
2016-12-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vad leder dig att tro att hon efter en lång kväll/natt med vännerna skulle vilja bege sig till en ödslig trakt mer än 6 mil hemifrån?

Är det inte ett rimligare antagande, utifrån de föreliggande men sparsamma uppgifterna från medierna, att hon åtminstone övermannats, kanske dödats, redan i närheten av Korsør station?

Borup Centrum är inte ödslig trakt. Sedan kan något ha hänt och hon transporterats till fyndplatsen.
Citera
2016-12-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Du hävdar mycket i den här tråden! Du skriver om klädpåsar och att fyndplatsen låg 6 km bort. (Nääe, 6 mil. )

"Med största sannolikhet" låter oerhört tvärsäkert.
(Jag vet inte och gör därför inga sannolikhetsbesömningar.)

Alldeles oavsett vem som är gärningsman, någon utpräglad idyll är nog Korsör inte:

http://localeyes.dk/a16793-3512-muligt-bandeopgoer-paa-motalavej-i-korsoer/

(2016)

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/26015933

(2015)

http://denkorteavis.dk/2014/motalavej-karen-ralf/

(2014)

https://www.dr.dk/nyheder/indland/korsoer-ramt-af-ghetto-problem
(1999)

Jag har flera gånger frågat om kläderna är funna och knutna till offret eller inte. Det stämmer att jag missade en siffra och skrev 6 kilometer istället för 65. Hävdar saknar hejvilt gör SD-fjunen som likt trikinermaskar infekterar och parasiterar ihjäl tråd efter tråd om allsköns ämnen genom att få dem att handla om invandring, allt för att glömma känslorna av ändlöst misslyckande som ständigt gnager inombords.

Korsör inte är helt etniskt homogen, det har du rätt i: 7 procent av invånarna hade utomeuropeisk bakgrund år 2014. Relativt homogent är det fortfarande.

Kvarstår då faktum att brottets karaktär tyder på en välordnad gärningsman som är kapabel att resonera och undgå misstanke. Och ja, mördare dumpar ofta kroppen i områdem han är förtrogen med.
Citera
2016-12-26, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Jag har flera gånger frågat om kläderna är funna och knutna till offret eller inte. Det stämmer att jag missade en siffra och skrev 6 kilometer istället för 65. Hävdar saknar hejvilt gör SD-fjunen som likt trikinermaskar infekterar och parasiterar ihjäl tråd efter tråd om allsköns ämnen genom att få dem att handla om invandring, allt för att glömma känslorna av ändlöst misslyckande som ständigt gnager inombords.

Korsör inte är helt etniskt homogen, det har du rätt i: 7 procent av invånarna hade utomeuropeisk bakgrund år 2014. Relativt homogent är det fortfarande.

Kvarstår då faktum att brottets karaktär tyder på en välordnad gärningsman som är kapabel att resonera och undgå misstanke. Och ja, mördare dumpar ofta kroppen i områdem han är förtrogen med.

Det är bara dina hjärnspöken som får det till en välordnad gärningsmän. De flesta offer som dumpas i naturen tar tid att finna.
Citera
2016-12-26, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Det finns två sorters förövare. De är båda luststyrda men den ena sorten är dum alternativt psykotisk, inkapabel till planering och lämnar mycket spår efter sig. Den andra sorten är smart och klar i huvudet, planerar sitt brott och lämnar få spår efter sig och opererar därför längre bort från sitt hem.

Det här brottet har efterlämnat få spår. Man kan dra slutsatsen att gm är en smart mördare som planerat sitt brott. Både kidnappningsplatsen och fyndplarsen ligger sannolikt en bit från gm:s hem.

Skulle tro att gm planerat sitt brott ett tag och sedan varit ute på nätterna på lämpliga ställen som han haft lokalkännedom om i väntan på ett lämpligt offer.

Denna dikotomi är förenklad. De flesta hamnar någonstans mittemellan extremerna, men ja, sant är att MO är mer eller mindre rationellt beroende på GM:s intellekt och sinnesnärvaro och att man utifrån detta kan gissa ett och annat om GM:s liv i övrigt.
Citera
2016-12-26, 19:07
Medlem
Citat:
Borup Centrum är inte ödslig trakt. Sedan kan något ha hänt och hon transporterats till fyndplatsen.
Visst, men jag tycker den hypotesen behöver underbyggas, eftersom den trotsar principen om Ockhams rakkniv. Dels att det inte finns någon utsaga om att hon t ex skulle haft mobilkorrespondens som styrker någon kontakt med en främmande person på annan ort, t ex i Borup (om inte polisen tillsvidare hemlighållit sådan info, men i så fall har de nog gjort det svårare för sig i inhämtandet av relevanta vittnesmål). Och dels den besvärande omständigheten att mobiltelefonen slocknade omkring kl 04 i Korsør. Man skulle förstås kunna leka med tanken att hon hade en hemlighet och var förslagen nog att tysta sin mobil för att inte lämna sådana spår efter sig. Men det är långsökt. Varför gå över ån efter förklaringar, när den enklaste hypotesen, utifrån föreliggande få fakta, är att hon försvunnit ofrivilligt i närheten av Korsør station.

Någon hävdade på tråden att Emilie skulle sjunga i kyrkan redan kl 0930, var nu den uppgiften härstammar från. I så fall är det en ytterligare omständighet som kullkastas av din Borup-hypotes; såvitt man inte också antar att hon skulle sjunga i just Borup och därmed s a s slog två flugor i en smäll. Men varför hålla det hemligt för vännerna och föräldrarna? Nej, det duger inte. Det mesta är möjligt, men man bör ju ha mer på fötterna innan man s a s ger sig över ån efter vatten.
Citera
2016-12-26, 19:14
Medlem
Citat:
Det är bara dina hjärnspöken som får det till en välordnad gärningsmän. De flesta offer som dumpas i naturen tar tid att finna.

Nej, slutsatsen ligger nära till hands. Läs på innan du uttalar sig. Att han är välordnad betyder inte mer än att han haft viss sinnesnärvaro. Det är dock intressant i sig. Hon försvann utan ett spår, 6,5 mil skiljer platsen för hennes försvinnande och fyndplatsen. Fem månader gick innan hon hittades.

19-åringen i Upplands Väsby eller Elin Krantz mördare, för att nämna två exempel, var jämförelsevis impulsiva och dumma i sina MO.
Citera
2016-12-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Visst, men jag tycker den hypotesen behöver underbyggas, eftersom den trotsar principen om Ockhams rakkniv. Dels att det inte finns någon utsaga om att hon t ex skulle haft mobilkorrespondens som styrker någon kontakt med en främmande person på annan ort, t ex i Borup (om inte polisen tillsvidare hemlighållit sådan info, men i så fall har de nog gjort det svårare för sig i inhämtandet av relevanta vittnesmål). Och dels den besvärande omständigheten att mobiltelefonen slocknade omkring kl 04 i Korsør. Man skulle förstås kunna leka med tanken att hon hade en hemlighet och var förslagen nog att tysta sin mobil för att inte lämna sådana spår efter sig. Men det är långsökt. Varför gå över ån efter förklaringar, när den enklaste hypotesen, utifrån föreliggande få fakta, är att hon försvunnit ofrivilligt i närheten av Korsør station.

Någon hävdade på tråden att Emilie skulle sjunga i kyrkan redan kl 0930, var nu den uppgiften härstammar från. I så fall är det en ytterligare omständighet som kullkastas av din Borup-hypotes; såvitt man inte också antar att hon skulle sjunga i just Borup och därmed s a s slog två flugor i en smäll. Men varför hålla det hemligt för vännerna och föräldrarna? Nej, det duger inte. Det mesta är möjligt, men man bör ju ha mer på fötterna innan man s a s ger sig över ån efter vatten.

Vad är besvärande med det? Hon hade inte mycket batteri kvar när hon skiljdes ifrån sina vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in