Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-12-25, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Let's dispel this fiction that Barack Obama doesn't know what he's doing, he knows exactly what he's doing.
Israel är ett demokratiskt i-land till skillnad från alla andra länder runtom de. Hellre Israel first än palestina first, eller??

Enda alternativen är ju inte 100% stöd till Israel eller 100% stöd till Palestina.
Man skulle ju faktiskt kunna ställa krav på bägge nationer för att försöka skapa en fredlig tvåstatslösning.
Att som USA gör undantags- och villkorslöst ställa sig bakom Israel oavsett vad de gör har inte på något sätt gynnat fredsprocessen.

En annan sak som jag har svårt att förstå är all skit USA sväljer när det kommer till Israel.
Israel är helt beroende av USA. Dels för allt ekonomiskt och militärt stöd men också till stor del för att undvika konsekvenserna för sitt flagranta brytande mot internationell rätt.
Men trots detta så agerar och uttalar sig ofta Israel som om USA istället vore beroende av Israel och borde vara tacksamma för allt eventuellt stöd de kan få av Israel.
Man skall ha klart för sig att USA ger mer än 30miljarder/år i olika former av stöd till Israel.
2016-12-25, 10:50
Medlem
RonnyKålmans avatar
En fråga. Vad hände med alla kändisar som sa att de skulle fly USA om Trump blev president?

Har de flyttat nu eller planerar de ens att göra det längre?
2016-12-25, 19:36
Medlem
E.Merckxs avatar
Press release från GOP:

RNC Message Celebrating Christmas

"“Merry Christmas to all! Over two millennia ago, a new hope was born into the world, a Savior who would offer the promise of salvation to all mankind. Just as the three wise men did on that night, this Christmas heralds a time to celebrate the good news of a new King. "

https://gop.com/rnc-message-celebrating-christmas-2016/

2016-12-25, 19:47
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Friherr skrev

Jag ser det som en betydande risk för Trump att göra partiet till ett Israel-first parti, nu när de demografiska förändringarna i det Demokratiska partiet gör att det avlägsnar sig från Israel-first positionen för var dag som går. Att Obama använder sina sista dagar vid makten till att inflika denna skada på Israel är inte förvånade när man tänker på att partiet snart kommer ledas av sådana som Ellison, och enligt flera rapporter tänker sig Obama fortsätta verka politiskt efter att han avgått.

Man kan ju i alla fall hoppas att Keith Ellison kommer att få en ledarroll inom DNC. Hans band till muslimska brödraskapet och Louis Farrakhan är ju direkt inte okända. Muslimska brödraskapet betalade till exempel hans pilgrimsresa till Mecca.

Citat:
Detta kan vara den fråga som gör att Demokraterna kravlar sig tillbaka till makten. Om man har röstat på Trumps America-first linje så förväntar man sig också att vassallstatusen i förhållande till Israel ska upphöra.

Gör man det? Det måste du berätta mer om.
2016-12-25, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Gör man det? Det måste du berätta mer om.
Jag vet inte om det här är någon poäng eftersom du själv tillhör Israel-first gänget, men på vilket sätt skulle det gynna USA:s intresse att gå emot i stort sätt hela världen inklusive hela Europa och Oceanien bara för att stå upp för skurstaten Israel? Är det detta man röstar på om man röstar på Trumps America first?

Min mest välvilliga tolkning är att Trump på allvar tror att han ska kunna mäkla fred mellan Israel och Palestina och att skälet till att alla tidigare misslyckats är att de varit dåliga förhandlare. Ett tweet igår tyder på det. När han inser att det inte var skälet så är det mycket möjligt att han kommer nyktra till och bli America first på allvar.
2016-12-25, 22:48
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Friherr skrev

Jag vet inte om det här är någon poäng eftersom du själv tillhör Israel-first gänget, men på vilket sätt skulle det gynna USA:s intresse att gå emot i stort sätt hela världen inklusive hela Europa och Oceanien bara för att stå upp för skurstaten Israel? Är det detta man röstar på om man röstar på Trumps America first?

Min mest välvilliga tolkning är att Trump på allvar tror att han ska kunna mäkla fred mellan Israel och Palestina och att skälet till att alla tidigare misslyckats är att de varit dåliga förhandlare. Ett tweet igår tyder på det. När han inser att det inte var skälet så är det mycket möjligt att han kommer nyktra till och bli America first på allvar.

Israel-first, America first.

Tror du verkligen att Donald Trumps position när det gäller Israel var okänd för väljarna i USA?

Israel News Feed @IsraelHatzolah

BREAKING: Israel will approve this week 390 settlement units in East Jerusalem.

https://twitter.com/IsraelHatzolah/status/813086770044735488

Förvandla UN byggnaden till Trump Tower II nu.
2016-12-26, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Det är bättre att vända på det. Varför ska Europa stå upp för mullorna och deras kretiner? Inget svar finns på det.

Notera att i Friherrns värld så är mullornas stat inte en "skurkstat".

Citat:

Välvillig för vem eller vilka om man får fråga? Kan det vara mullorna månne?

Nej, det kommer att bli en permanent lösning på den konflikten. Fysisk förflyttning av "palestinierna". En sådan idé kan sedan spridas till andra länder.........
2016-12-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
En annan sak som jag har svårt att förstå är all skit USA sväljer när det kommer till Israel.
Israel är helt beroende av USA. Dels för allt ekonomiskt och militärt stöd men också till stor del för att undvika konsekvenserna för sitt flagranta brytande mot internationell rätt.
Men trots detta så agerar och uttalar sig ofta Israel som om USA istället vore beroende av Israel och borde vara tacksamma för allt eventuellt stöd de kan få av Israel.
Man skall ha klart för sig att USA ger mer än 30miljarder/år i olika former av stöd till Israel.

USA är inte beroende av Israel, de är beroende av judar. Judarna äger det mesta i USA och dessa judar är givetvis pro Israel. Därutöver har de stort stöd från den kristna högern som också är positivt inställda till Israel. Finns en video där Netanyahu säger att "vi har USA som lindat kring vårt finger". Det stämmer alldeles säkert.

Edit: Här är den.
https://www.youtube.com/watch?v=_mA23bFrvkE
Senast redigerad av censuria 2016-12-26 kl. 01:06.
2016-12-26, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det är bättre att vända på det. Varför ska Europa stå upp för mullorna och deras kretiner? Inget svar finns på det.

Notera att i Friherrns värld så är mullornas stat inte en "skurkstat".

Välvillig för vem eller vilka om man får fråga? Kan det vara mullorna månne?

Nej, det kommer att bli en permanent lösning på den konflikten. Fysisk förflyttning av "palestinierna". En sådan idé kan sedan spridas till andra länder.........
Du är helt fixerad vid Iran. Jag vet inte vilket folkslag du tillhör men det är förmodligen något folkslag som blivit illa behandlat av mullorna i Iran vid någon tidpunkt. Som svensk så känns det jobbigt att ha en sådan som dig i röven varje gång man försöker diskutera något på Flashback. Om Sverige hade haft en riktig invandringspolitik så hade jag sluppit det här. Vi skiter i era jävla konflikter, fatta det.
2016-12-26, 01:44
Medlem
Citat:
Du är helt fixerad vid Iran. Jag vet inte vilket folkslag du tillhör men det är förmodligen något folkslag som blivit illa behandlat av mullorna i Iran vid någon tidpunkt. Som svensk

Som svensk mullakrypare säger du. Jaha. Då kan jag meddela dig att det bara är hos svenska vänsterpartister du finner samma automatiska attityd till mullorna och till Israel som du har.

Citat:
så känns det jobbigt att ha en sådan som dig i röven varje gång man försöker diskutera något på Flashback. Om Sverige hade haft en riktig invandringspolitik så hade jag sluppit det här. Vi skiter i era jävla konflikter, fatta det.

Om du skiter i konflikten, varför babblar du då på om det? Jag går i svaromål på ditt mullakrypande förstår du. Du är inte trovärdig. Du kommer in direkt och kommenterar till mullornas fördel. Tar deras linje. Det är knappast första gången heller. Du har nog gjort det dussintals gånger i trådarna här. Minst. Så beter sig inte någon som "skiter i" i det hela.

Du är belagd med lögn.
2016-12-26, 13:33
Medlem
Är helt övertygad om att Donald Trump som president kommer att stå på israels sida på samma sätt som USA gjort sedan länge. Det finns liksom inget vettigt i att ändra den inställningen.
Men det kanske också är en av de få saker där Trump inte kommer att ändra på usa:s nuvarande politik.
2016-12-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Varför är du då på arabernas sida?? Israel är våra vänner, inte araberna. Enkelt eller hur?
Jag är inte på arabernas sida. Jag vill bara inte ha en värld där USA:s utrikespolitik fjärrstyrs från Tel Aviv eller Jerusalem. Det har lett till fem år av krig i Syrien med ett Europa i upplösningstillstånd som en konsekvens.

Wikileaksläckta mejl visar att USA:s och Europas politik gentemot Assad bland annat dikterades av Israels säkerhetsintressen (som du bryr dig så mycket om) så att man var beredda att offra Europas säkerhet istället.

Det är detta jag bryr mig om, inte araberna och jag ser inte Israel som en vän.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in