2016-12-22, 15:50
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wutangforever
Hej, placerade denna i filosofi men om Mod vill flytta är det varsågod.

När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.

Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)

Klart jag velat ha en fristad undan omedelbar förföljelse och klart jag velat bli humant behandlad. Men vad Sverige erbjudit invandrarna är ju så mycket mer: "Kom och ta över vårt land och förvandla det kulturellt till en del av Mellanöstern!"

Och nej, även om jag är beredd att göra mycket för människor som har det betydligt sämre än mig så är jag inte beredd att offra mitt land bara för att de ska få det så bra som möjligt.

Och låt oss ha detta jävligt klart för oss: Ingen invandrare kommer till Sverige på flykt för sitt liv. För ingen står och skjuter på dem på andra sidan den danska gränsen, eller hur? Inte ens på andra sidan EU-gränsen. Nej, när de kommer hit invandrar de TILL något istället för att fly FRÅN något. De lockas av vår välfärd och vårt hittills fredliga samhälle. Det är definitivt inte en fråga om liv och död för dem. Av vilket rimligen följer att våra förpliktelser gentemot dem är begränsade.
Citera
2016-12-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Klart jag velat ha en fristad undan omedelbar förföljelse och klart jag velat bli humant behandlad. Men vad Sverige erbjudit invandrarna är ju så mycket mer: "Kom och ta över vårt land och förvandla det kulturellt till en del av Mellanöstern!"

Och nej, även om jag är beredd att göra mycket för människor som har det betydligt sämre än mig så är jag inte beredd att offra mitt land bara för att de ska få det så bra som möjligt.

Och låt oss ha detta jävligt klart för oss: Ingen invandrare kommer till Sverige på flykt för sitt liv. För ingen står och skjuter på dem på andra sidan den danska gränsen, eller hur? Inte ens på andra sidan EU-gränsen. Nej, när de kommer hit invandrar de TILL något istället för att fly FRÅN något. De lockas av vår välfärd och vårt hittills fredliga samhälle. Det är definitivt inte en fråga om liv och död för dem. Av vilket rimligen följer att våra förpliktelser gentemot dem är begränsade.

Du utgår inte ifrån reella processen. "Fristaden" efter en asylprocess som i sig har olika dramatiska faser. Många, och detta vet jag, som intar en fientlig inställning mot det svenska samhället är inte negativa från början.
Först när man "disciplinerar" vederbörande i asylprocessen och stigmatiseringarna därtill, så "förvandlas" personen till någon annan. Hoppet, drömmen, energin och kraften dämpas som om att personen fallit från en höjd.
Citera
2016-12-22, 15:59
Medlem
svarttaxins avatar
Alltså hur jävla korkad är en sån här fråga? Nej, man hade ju hellre suttit kvar i byggnaderna som bombas än att fly, och som minst till ett säkert närområde.

Så klart skulle man fly och jag har svårt att tro att någon som är emot massinvandringen inte håller med om att man måste fly om man måste fly. Det betyder dock inte att det är det samma som fri massinvandring till ett land på andra sidan jordklotet. Sedan minst 60% ekonomiska lyxmigranter som kommer hit, på andra sidan jordklotet, och ska få exakt samma saker som alla svenska medborgare (plus lite extra).

Om det var krig i Sverige så hade det inte varit rimligt att vi alla flydde till Japan och helt plötsligt skulle ha samma rätt- och möjligheter som alla japaner. Att vi skulle få söka skydd i Norge, Danmark, Finland osv är ju självklart, lika självklart som att folk i länder i NÄROMRÅDET skulle få fly hit.

Att ställa en sån här fråga om dagens invandring är alltså så sjukt idiotiskt.
Citera
2016-12-22, 16:16
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Du utgår inte ifrån reella processen. "Fristaden" efter en asylprocess som i sig har olika dramatiska faser. Många, och detta vet jag, som intar en fientlig inställning mot det svenska samhället är inte negativa från början.
Först när man "disciplinerar" vederbörande i asylprocessen och stigmatiseringarna därtill, så "förvandlas" personen till någon annan. Hoppet, drömmen, energin och kraften dämpas som om att personen fallit från en höjd.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Att invandrarna egentligen vill bli en del av det svenska folket och därför inte är något hot?

En del kanske vill det, men flertalet vill det helt uppenbart inte. De är fast i en kultur och en religion totalt oförenliga med ett modernt, västerländskt samhälle.
Citera
2016-12-22, 18:18
Medlem
Citat:
Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri).

Ja det hade vi gjort. Men det finns stora kulturella skillnader. Du ser ju själv hur det ser ut på vissa flyktingförläggningar och de gnäller över mat, städning och igenproppade toaletter.

Vi skulle genast organisera oss i olika städgrupper, göra scheman över vem som gör vad och när etc. Organisera fritidsaktiviteter osv. Vi har det i vår uppfostran sedan barnsben.

Givetvis skulle några enstaka svenska fyllon ställa till det för vårt rykte i det nya värdlandet. Men i stort så skulle svenska flyktingar vara väldigt omtyckta och respekterade.

Kulturella skillnader gör också att du inte skulle få se den nivå av brottslighet och "otacksamhet" som du ser bland flyktingar i Sverige. Vi är inte uppfostrade att "sno åt oss" utan vi är uppfostrade att stå i kö och vänta på vår tur. Att arbeta och att vara tacksamma om någon ger oss mer än vi intjänat. (Nu ändras detta snabbt utan att ha med invandringen att göra men många svenskar är så fortfarande).

Citat:
Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

Du sprider en fördom. Sverige har i undersökningar visat sig vara ett av de minst rasistiska länderna i världen. Men igen, några enstaka svenska fyllon klagar högt över kvinnors slöjor och annat och detta skapar stora rubriker i tidningarna. Den eventuella rasism som flyktingarna får genomlida här är långt mindre än den som de fick uppleva hemma mellan olika folkgrupper eller religiösa grupperingar.

Svenskar är generellt väldigt toleranta, även mot människor som ser och beter sig väldigt olikt oss.

Citat:
(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)

Sveriges majoritet valde att öppna gränsen och ta emot så många som möjligt istället för att ta emot så många som vi kan integrera och ge ett drägligt liv från start. Du får fråga de som gjorde det valet varför flyktingarna inte får en bättre start än de får idag.
Citera
2016-12-22, 18:26
Medlem
Citat:
Det är det kära Goran! Om du granskar den ekonomiska verkligheten så är det på det sättet att den som tjänat in miljardbelopp på krig under 80-talet är bla Sverige. Sverige tjänade pengar på att människor dog i Iran. Det är en sanning. Vad hände med pengarna i förhållande till en liten del Iranier som "blev" flyktingar till följd av att Saddam Husseyn rustades upp till tänderna? Du kan inte bara se där du förlorar pengar. Flykting betyder ett system av inkomster som många i tur ordning tjänat ihop och den stackars arbetaren skattebetalaren som längst ner på den pyramiden, som inte får information om vad Lennart egentligen gjort, ser självklart bara flyktingen på gatan som anledningen till hans misslyckanden. Varför vågar inte politiker ta upp sådana frågor? Hur mycket tjänar man på sanktionerna i olika länder?
Nja, mycket mer än dubbla..Är det flyktingar som får pengarna tror du? Vad jag menar att det en felaktig bild av verkligheten.

Ingen bryr sig om vad du säger då du inte har en enda källa för dina påståenden... du fabulerar fritt utifrån din egna perception av verkligheten...

Du vet inte alls hur din omgivning uppfattar nuvarande situation, gå och prata med din fiktive lennart så får du se

De människor som kommer till sverige är i huvudsak ekonomiska migranter, de korsar genom europa länder som Frankrike danmark Tyskland, men det är bara sverige som duger... varför? jo vi har högst bidragsnivåer.... så enkelt är det.

enligt eurostat är 1 av 5 som kommer till europa möjlig flykting
http://metro.co.uk/2015/09/19/eu-statisticians-claim-only-1-in-5-migrants-are-from-syria-5398412/

Vårt land trasas nu sönder och vi kommer inte kunna hjälpa någon i framtiden så det ordnar sig själv. Det kommer inte finns rum för nuvarande bidragsnivåer i framtiden.

kommunerna kommer att kanske behöva höja skatten med 3-4% det kommer att bli roligt framöver
Senast redigerad av obisvenkanobi 2016-12-22 kl. 18:40.
Citera
2016-12-22, 19:47
Bannlyst
Citat:
Nej ärligt talat Mertilen, på vilket sätt har utlänningar lyckats påverka Sve....

Jag vill inte veta av den här invandringen, du. Det är det viktiga, det är vad jag skriver flera gånger om. Du fattar det! Jag vill inte ha den svarta gatubilden, den ger vare sig mig eller landet någonting alls till godo. Det är bortom sans och vett sedan länge. Tacka vet jag 80-talet (där jag bodde, andra delar, där hade det gått för långt redan och ingenting du skriver ändrar på det).

Invandringen är ett rasistiskt övergrepp på svenskarna.
Citera
2016-12-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Att invandrarna egentligen vill bli en del av det svenska folket och därför inte är något hot?

En del kanske vill det, men flertalet vill det helt uppenbart inte. De är fast i en kultur och en religion totalt oförenliga med ett modernt, västerländskt samhälle.

Jag tror inte detta beror på deras inställning från början. Jag har aldrig personligen träffat på någon som från början inte velat bli en del av samhället. Men jag tror också att fokuseringen kring "anpassningar" är kontraproduktivt. Ett exempel är muslimska barn som inte vill delta i dansen ( gymnastik lektionerna eller musiken). De fall jag har studerat och senare pratat med samma ungdomar många år därefter, visade sig inte alls handla om deras ovilja med att dansa. De fick inte dansa med populära tjejerna i klassen medan "läraren" tolkade detta som deras ovilja att ta en tjej i handen. Jag pratade med samma lärare senare vars hågkomster var väldigt intressanta. De här pojkarna lekte med tjejerna i andra fall vilket var talande för hur lärarens tolkning av "anpassning" var så fokuserad på just fält som kunde associeras till deras kulturer.

När vi hela tiden nämner anpassning så innebär det att vi har en måttstock på något som heter "svenskhet". Det är fel! Att prata om sådant innebär att man per automatik söker efter liknande fel som man själv egentligen också gör.

Anpassning ska börja med språk. Inte tramset som man slösar pengar på idag, där afghanen ska översätta sina tankar med ord som på "ytan" har samma betydelser. Varje nation och kultur har en litterär själ. Afghanen måste först bekanta sig med hur svenskar "resonerar" kring saker och ting. Hur representationerna i ord reflekterar till tankarna och föreställningar som kallas svenska. Att Pär går och köper en skjorta, som jag läser i dessa böcker fångar inte uppmärksamheten och knäcker inte koden till det svenska samhället. Det spelar ingen roll om du byter ut Pär mot Ali, ännu värre.

Mångkultur i böcker är tramset man bedrivit och slösat sååååååå mycket pengar på. Sverige måste byta ut "anpassning" och ersätta det med "kännedom". Jag har tex sett invandrare som levt i Sverige i mer än 30år som fortfarande inte vet något om svensk litteratur. De upprepar saker som andra sagt men kan aldrig analysera några kulturella element själv. Samma sak gäller andra saker, tex vad en studiecirkel är och hur man bedriver föreningar.

Det är just där som du känner att du kommer till ett annat land när du exempelvis besöker Rinkeby. De har skapat sina egna tolkningar av saker och ting. Det intressanta är att det sitter några okunniga politiker och beslutsfattare som aldrig lyssnar. Sverige hade kunnat göra hundra gånger bättre med 1/4 av pengarna. Vad jag försöker säga är att ytliga saker som vi får syn på säger ingenting om anpassning. De ska inte behöva spela teater eller "visa" sig som anpassade individer. Man ska verkligen leva och kunna nyttja och delta i samhällsutvecklingen med god kännedom. Då kommer du att se hur allt förändras och hur "anpassad" du upplever dessa.
Citera
2016-12-23, 21:48
Medlem
psaks avatar
Det är ointressant vad jag skulle göra om jag blev flykting. Poängen är att till syvende och sist måste varje land se till sig självt och ha en invandringspolitik som inte leder till helvetet. Blir det för mycket problem till följd av invandring så har man ett ansvar att stoppa det.
Framför allt om det går så långt som att den inhemska befolkningen som nu t o m blir en minoritet i hela städer En situation som skulle framstå som oerhört barock i nästan alla länder.
Citera
2016-12-25, 20:33
Bannlyst
Citat:
Nej, många som kommer till Sverige har inte läst ens 1 A4 om Sverige. De har "hört" saker, saker som andra som varit i Sverige sagt. Exempelvis var killen en städare i Sverige och ringde hem och berättade att han var VD. Förstår du vad detta handlar om? Det är lögner på lögner som skapar förväntningar om en annan plats och väl framme med fötterna på jorden krossas fantasin och slutar med kriminalitet.

Låter som SD propaganda
Citera
2016-12-25, 21:57
Medlem
Ni skulle pissa på er redan vid första sprängningen och ropa på mamma. Att bli riktad på huvudet och bli utskrattad är enbart traumatiserat och ni vill bara fly från allt elände. Och enligt Sverigevänner är ni medskyldiga för att ni är muslimer.
Citera
2016-12-25, 22:18
Medlem
I dagsläget skulle jag dessvärre inte ha råd att betala någon flyktingsmugglare, så kanske skulle jag och mina minderåriga barn tillhöra den grupp som tvingades vara kvar i landet?

Och vem vet, kanske skulle det finnas några "militärutbildade" svenskar kvar och försvara Sverige dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in