Citat:
Ursprungligen postat av
ivanivan
Tror du verkligen att flyktingar som kommer till Sverige tror att de ska
"behandlas som överklass och förses med allt man drömmer om och önskar"
Ärligt?
Jag hade varit ganska osäker i ett annat land.
Du måste skämta?
Eller menar du allvar?
Såklart att man försöker vara högljud för att få en plats i det som redan finns.
I ett land som Sverige kan man vara det för vi hotar inte med våld på såna som låter mest.
Det ska du vara tacksam för.
Kommer man till nytt så behöver man ta plats.
Det är ganska vanligt att man tro att man har rätt till mer än man får. Lyxflyktingar är ingen myt. I Afrika är Sverige känt som ett land där man överöses av rikedomar - naturligtvis ett rykte men ändå. Samtidigt kommer många från samhällen som redan är väl utvecklade och där de har åtnjutit en sofistikerad livsstil men enbart flyr pga att de är trötta på skiten helt enkelt - och visst, vem skulle inte vara trött på en korrupt regering och oroligheter i landet? Men det rättfärdigar ändå inte att man ska komma hit utan att bidra och bara vänta sig att få saker..
Jag är tacksam för yttrandefrihet och den demokratiska modellen, men det är inte riktigt samma sak heller att som flykting komma hit och vilja förändra samhället från grunden för att det ska passa dem bättre... Det är inte heller samma sak att enbart vara motvals (t.ex alla busstrejkare och matvägrare) för att de inte kan få den standard på boende som de förväntas.. och det är slutligen inte samma sak som att få utlopp för sitt primala beteende i myndighets- och offentliga sammanhang - tex på migrationsverket, skatteverket, arbetsförmedlingen, bussar etc.
Jag tycker det är märkligt hur man kan resonera som dig och aktivt välja att blunda och knipa mun för precis alla oförrätter en människa begår enbart pga att han/hon är flykting.. Det är som att människor som du har ett djupt förakt för sin egen identitet och vill straffa er själva och alla som ser ut som ni. Det är väl egentligen inte så konstigt eftersom det är vad vi lär oss i skolorna (den vite mannen som ockuperat länder och förslavat människor.. den vite mannen som upprättade dödsläger i tyskland.. den vite mannen som.. ja du fattar)
Kommer aldrig att förstå mig på dig, och jag får nästan behärska mig lite för att inte bli provocerad av din retorik. Vet dock att det egentligen inte är ditt fel, det är din uppfostran som gjort dig till den du är, och jag borde egentligen betrakta dig som mentalsjuk på nån nivå. Du förstår bara inte.