2016-12-21, 01:21
Medlem
Hej, placerade denna i filosofi men om Mod vill flytta är det varsågod.

När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.

Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)
Citera
2016-12-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wutangforever
Hej, placerade denna i filosofi men om Mod vill flytta är det varsågod.

När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.

Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?

(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)

Såklart,
man hade gjort det yttersta.
Kanske till och med försökt ytterligare.
Har man en lillasyster, bror eller en mamma eller vad som helst som far illa så går man väl hela vägen?

Sjuka jävlar som står och säger:
"Ryck upp dig för fan!"

Jävla fantasivärld.
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-21 kl. 01:28.
Citera
2016-12-21, 01:29
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det du efterfrågar är en utopi! Vi skulle aldrig bli så väl behandlade och få så bra hjälp som ALLA får i Sverige, i exempelvis valfritt MENA-land... Det är helt andra förutsättningar då om jag som svensk skulle ställa orimliga krav på samhället som även mången "skötsamma" invällare gör så skulle jag bli utkastat och/eller dödad på momangen...
Citera
2016-12-21, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det du efterfrågar är en utopi! Vi skulle aldrig bli så väl behandlade och få så bra hjälp som ALLA får i Sverige, i exempelvis valfritt MENA-land... Det är helt andra förutsättningar då om jag som svensk skulle ställa orimliga krav på samhället som även mången "skötsamma" invällare gör så skulle jag bli utkastat och/eller dödad på momangen...

Så väl behandlade?
Av dig då eller?

Du är ju helt bakom dig själv.
Du behandlar inte en enda flykting väl med vilje.
Du ska tacka alla som gör det för din insats är ett skämt.
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-21 kl. 01:34.
Citera
2016-12-21, 01:34
Medlem
Absolut. Jag hade velat fly till Sverige. Skillnaden är att jag förmodligen hade hållt rättså låg profil och gjort allt i min makt för att passa in. Plugga svenska 8h om dagen, delta i volontärarbeten för att visa god vilja medan jag var arbetslös, lära mig landets historia traditioner och seder samt hur statsskicket funkar (för att det är en gemensam nämnare i de flesta länder för att bli betraktad som medborgare - därav medborgartest)

Vad jag inte skulle göra är att begå brott (okej det gör väl de flesta inte ändå). Inte heller skulle jag högljutt demonstrera min motvilja till att bidra till samhället vilket jag tycker är extremt vanligt. Det gnälls om allt möjligt från diskriminering, till att Sverige är ett trolöst samhälle där kvinnorna klär sig som horor osv och att islam borde ha betydligt mycket högre inflytande.. Dessutom är det oerhört förekommande att som "flykting" tro att man är värd att behandlas som överklass och förses med allt man drömmer om och önskar - rättså naturligt när man har levt som överklass på hemmafronten förvisso men jag skulle fortfarande inte göra det..

Invandringen från forna Jugoslavien är ett exempel som har fungerat utmärkt i det stora hela. Juggar är nog det invandrarfolk som har anpassat sig allra bäst till svensk kultur och många ses idag nästan som mer svenska än oss etniska svenskar. Högt bidragande till samhället, visar på en disciplin och vilja att arbeta hårt för att ta sig uppåt i karriär och status och assimileras med lätthet till den svenska urbefolkningen... varför kan inte syrier, afghaner och somalier vara mer som dessa människor? Då hade vi inte haft några problem alls, och Sverige hade verkligen kunnat ta fördel av invandringen
Citera
2016-12-21, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Absolut. Jag hade velat fly till Sverige. Skillnaden är att jag förmodligen hade hållt rättså låg profil och gjort allt i min makt för att passa in. Plugga svenska 8h om dagen, delta i volontärarbeten för att visa god vilja medan jag var arbetslös, lära mig landets historia traditioner och seder samt hur statsskicket funkar (för att det är en gemensam nämnare i de flesta länder för att bli betraktad som medborgare - därav medborgartest)

Vad jag inte skulle göra är att begå brott (okej det gör väl de flesta inte ändå). Inte heller skulle jag högljutt demonstrera min motvilja till att bidra till samhället vilket jag tycker är extremt vanligt. Det gnälls om allt möjligt från diskriminering, till att Sverige är ett trolöst samhälle där kvinnorna klär sig som horor osv och att islam borde ha betydligt mycket högre inflytande.. Dessutom är det oerhört förekommande att som "flykting" tro att man är värd att behandlas som överklass och förses med allt man drömmer om och önskar - rättså naturligt när man har levt som överklass på hemmafronten förvisso men jag skulle fortfarande inte göra det..

Invandringen från forna Jugoslavien är ett exempel som har fungerat utmärkt i det stora hela. Juggar är nog det invandrarfolk som har anpassat sig allra bäst till svensk kultur och många ses idag nästan som mer svenska än oss etniska svenskar. Högt bidragande till samhället, visar på en disciplin och vilja att arbeta hårt för att ta sig uppåt i karriär och status och assimileras med lätthet till den svenska urbefolkningen... varför kan inte syrier, afghaner och somalier vara mer som dessa människor? Då hade vi inte haft några problem alls, och Sverige hade verkligen kunnat ta fördel av invandringen

Tror du verkligen att flyktingar som kommer till Sverige tror att de ska
"behandlas som överklass och förses med allt man drömmer om och önskar"
Ärligt?
Jag hade varit ganska osäker i ett annat land.
Du måste skämta?
Eller menar du allvar?

Såklart att man försöker vara högljud för att få en plats i det som redan finns.
I ett land som Sverige kan man vara det för vi hotar inte med våld på såna som låter mest.
Det ska du vara tacksam för.

Kommer man till nytt så behöver man ta plats.
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-21 kl. 01:41.
Citera
2016-12-21, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enpintool
För det första: dessa flyktingar är fega kräk som lämnar sina nära och lära bakom sig, lämnar sitt fosterland bakom sig att skövlas av fienden. De vill istället för att kämpa för sin frihet, vara här och gruppknulla.

Ah du är krigaren.
Alla är inte det.
Och alla som inte krigar är fega kräk?
Du är ett kräk som ser ner på din egen och andras befolkning.
Vem fan tror du att du är?

Om krigaren för mitt land såg så på mig för att jag inte krigade så vet jag inte ifall mitt land är så mycket att ha.
Men du bryr dig väl inte om ifall alla som inte vill vara inblandade i kriget dör.
Så länge dom krigar så är dom okey?
Idiot.
Du krigar för dig själv.
Kasta ut dina barn.
Din mamma.
Din pappa.
Alla du känner ut på krigsfältet.
Vad har du då kvar att försvara?
Idiot.
Du är en idiot.

Jag är en bättre krigare än du någonsin kommer att vara.
Du är den fegaste av alla.
Som skickar ut alla du älskar i kriget.
Bitch.
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-21 kl. 01:54.
Citera
2016-12-21, 01:48
Medlem
Klart som fan man skulle ljugit så mycket det går för att få det så bra som möjligt. Är ingenting fel på flyktingarna, det är vår extremt efterblivna politik som är den enda boven här.
Citera
2016-12-21, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Tror du verkligen att flyktingar som kommer till Sverige tror att de ska
"behandlas som överklass och förses med allt man drömmer om och önskar"
Ärligt?
Jag hade varit ganska osäker i ett annat land.
Du måste skämta?
Eller menar du allvar?

Såklart att man försöker vara högljud för att få en plats i det som redan finns.
I ett land som Sverige kan man vara det för vi hotar inte med våld på såna som låter mest.
Det ska du vara tacksam för.

Kommer man till nytt så behöver man ta plats.

Det är ganska vanligt att man tro att man har rätt till mer än man får. Lyxflyktingar är ingen myt. I Afrika är Sverige känt som ett land där man överöses av rikedomar - naturligtvis ett rykte men ändå. Samtidigt kommer många från samhällen som redan är väl utvecklade och där de har åtnjutit en sofistikerad livsstil men enbart flyr pga att de är trötta på skiten helt enkelt - och visst, vem skulle inte vara trött på en korrupt regering och oroligheter i landet? Men det rättfärdigar ändå inte att man ska komma hit utan att bidra och bara vänta sig att få saker..

Jag är tacksam för yttrandefrihet och den demokratiska modellen, men det är inte riktigt samma sak heller att som flykting komma hit och vilja förändra samhället från grunden för att det ska passa dem bättre... Det är inte heller samma sak att enbart vara motvals (t.ex alla busstrejkare och matvägrare) för att de inte kan få den standard på boende som de förväntas.. och det är slutligen inte samma sak som att få utlopp för sitt primala beteende i myndighets- och offentliga sammanhang - tex på migrationsverket, skatteverket, arbetsförmedlingen, bussar etc.

Jag tycker det är märkligt hur man kan resonera som dig och aktivt välja att blunda och knipa mun för precis alla oförrätter en människa begår enbart pga att han/hon är flykting.. Det är som att människor som du har ett djupt förakt för sin egen identitet och vill straffa er själva och alla som ser ut som ni. Det är väl egentligen inte så konstigt eftersom det är vad vi lär oss i skolorna (den vite mannen som ockuperat länder och förslavat människor.. den vite mannen som upprättade dödsläger i tyskland.. den vite mannen som.. ja du fattar)

Kommer aldrig att förstå mig på dig, och jag får nästan behärska mig lite för att inte bli provocerad av din retorik. Vet dock att det egentligen inte är ditt fel, det är din uppfostran som gjort dig till den du är, och jag borde egentligen betrakta dig som mentalsjuk på nån nivå. Du förstår bara inte.
Citera
2016-12-21, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Det är ganska vanligt att man tro att man har rätt till mer än man får. Lyxflyktingar är ingen myt. I Afrika är Sverige känt som ett land där man överöses av rikedomar - naturligtvis ett rykte men ändå. Samtidigt kommer många från samhällen som redan är väl utvecklade och där de har åtnjutit en sofistikerad livsstil men enbart flyr pga att de är trötta på skiten helt enkelt - och visst, vem skulle inte vara trött på en korrupt regering och oroligheter i landet? Men det rättfärdigar ändå inte att man ska komma hit utan att bidra och bara vänta sig att få saker..

Jag är tacksam för yttrandefrihet och den demokratiska modellen, men det är inte riktigt samma sak heller att som flykting komma hit och vilja förändra samhället från grunden för att det ska passa dem bättre... Det är inte heller samma sak att enbart vara motvals (t.ex alla busstrejkare och matvägrare) för att de inte kan få den standard på boende som de förväntas.. och det är slutligen inte samma sak som att få utlopp för sitt primala beteende i myndighets- och offentliga sammanhang - tex på migrationsverket, skatteverket, arbetsförmedlingen, bussar etc.

Jag tycker det är märkligt hur man kan resonera som dig och aktivt välja att blunda och knipa mun för precis alla oförrätter en människa begår enbart pga att han/hon är flykting.. Det är som att människor som du har ett djupt förakt för sin egen identitet och vill straffa er själva och alla som ser ut som ni. Det är väl egentligen inte så konstigt eftersom det är vad vi lär oss i skolorna (den vite mannen som ockuperat länder och förslavat människor.. den vite mannen som upprättade dödsläger i tyskland.. den vite mannen som.. ja du fattar)

Kommer aldrig att förstå mig på dig, och jag får nästan behärska mig lite för att inte bli provocerad av din retorik. Vet dock att det egentligen inte är ditt fel, det är din uppfostran som gjort dig till den du är, och jag borde egentligen betrakta dig som mentalsjuk på nån nivå. Du förstår bara inte.

Vad är en demokrati?
Du som förstår på riktigt.
Sprid gärna ut orden brett.
Det gillar jag.
Fast ibland tjänar man på tystnad.
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-21 kl. 02:16.
Citera
2016-12-21, 02:32
Medlem
Psykologen.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ska detta ger dig någon slags "rätt" att vara icke vänlig eller icke respektfull mot de som kommer hit? Du har inte antagit detta men jag frågar dig i alla fall av ren nyfikenhet. Jag hoppas du tar frågan seriöst.

Sverige ligger i framkant när det gäller moral i världen. Det vi gör är beundransvärt, att det sen lett till vissa konsekvenser för att en viss kultur krockat totalt med en annan... det är ett helt annat enskilt problem. Invandringskritiker klumpar ihop dessa saker och får det till att det moraliska i svenskarnas gärningar är fel för att de massor med människor som kommer hit innehåller en minoritet som gör vansinniga saker som går emot all vett och förstånd.

Problemen har egentligen ingenting med människorna som kommer hit att göra, det är idéerna som ska kritiseras, inte folket. Det politiskt korrekta klimatet som råder har gjort att man inte kan kritisera Islam utan att man blir kallad allt möjligt men det är en neutralisering av all religion som bör vara målet för oss som civilisation för det är dessa idéer i koranen som uppfostrat en oroväckande stor del av den muslimska befolkningen vilket resulterar i bristande respekt mot kvinnor (till exempel).

Låt oss se verkligheten som den är istället för den vi vill att den är. Att du är du, att du blev en civiliserad svenne med förebilder som Gandhi och Einstein under barndomen gör dig självklart till en kandidat med minskad sannolikhet till att begå brott i jämförelse med folk ifrån en värld där otroligt irrationella idéer blir indoktrinerade och där inte sällan fysisk bestraffning tidigt i hemmet ger psykiska ärr för livet som istället för sorg manifesteras i ilska och hämnd.
Citera
2016-12-21, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Vad är en demokrati?
Du som förstår på riktigt.
Sprid gärna ut orden brett.
Det gillar jag.
Fast ibland tjänar man på tystnad.

Islam (den sanna islam) står för saker som är oerhört odemokratiska. Exempelvis att ickemuslimer ska betala skatt till muslimerna för att inte bli straffade/dödade för sin otro. Censur och yttrandeförbud i många frågor och ojämlikhet... Är det fortfarande demokrati att bjuda in det i sitt samhälle? Det skulle du förmodligen inte säga om nazism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in