Citat:
Hej, placerade denna i filosofi men om Mod vill flytta är det varsågod.
När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.
Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?
(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)
När man läser runt på Flashback hittar man väldigt mycket främlingsfientlighet, vissa av den milda formen men andra av en extrem rasism. Många personer som totalvägrar att prata med flyktingar, och avskyr allt som har med invandring o göra. Vi har väldig tur att vi är födda just där vi är födda, i Sverige där vi har det väldigt bra.
Då ställer jag frågan, om ni var i samma situation som flyktingarna som flyr från krig och elände, hade inte ni gjort exakt samma sak som dom gjort. Hade inte ni också gjort allting för att försörja er familj, (tex tiggeri). Hade inte ni velat bli behandlade på ett Humant sätt, och inte bli bemötna av rasism och trakasserier varje dag?
(Med flyktingarna menar jag de som sköter sig, som kommer hit och vill starta upp ett nytt liv här så fort som möjligt, inte dom som missköter sig.)
Klart jag velat ha en fristad undan omedelbar förföljelse och klart jag velat bli humant behandlad. Men vad Sverige erbjudit invandrarna är ju så mycket mer: "Kom och ta över vårt land och förvandla det kulturellt till en del av Mellanöstern!"
Och nej, även om jag är beredd att göra mycket för människor som har det betydligt sämre än mig så är jag inte beredd att offra mitt land bara för att de ska få det så bra som möjligt.
Och låt oss ha detta jävligt klart för oss: Ingen invandrare kommer till Sverige på flykt för sitt liv. För ingen står och skjuter på dem på andra sidan den danska gränsen, eller hur? Inte ens på andra sidan EU-gränsen. Nej, när de kommer hit invandrar de TILL något istället för att fly FRÅN något. De lockas av vår välfärd och vårt hittills fredliga samhälle. Det är definitivt inte en fråga om liv och död för dem. Av vilket rimligen följer att våra förpliktelser gentemot dem är begränsade.
En situation som skulle framstå som oerhört barock i nästan alla länder.