2016-12-24, 00:17
Medlem
God jul alla deltagare!
Citera
2016-12-24, 00:35
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
God jul alla deltagare!
Glad Ramadan i förskott, Al Malmho!
Citera
2016-12-24, 03:20
Medlem
gunnarks avatar
säg nu att AIK får loss 50 mille att köpa nytt för vid en försäljning,så undrar jag fortfarande vad det finns för spelare av klass att värva in ?

Även om vi älskar vår allsvenska så kommer vi aldrig lyckats värva in spelare i rätt ålder som direkt håller den klassen att dom kan spela i landslaget,utan det är snarare som så att vi måste fortsätta att chansa med att antagligen ta in totalt för oss okända spelare och hoppas dom blommar ut direkt
eller chansa på våra egna unga spelare!

Dock så brukar dom bara komma med 10 års intervaller som som blommar ut riktigt bra direkt i Allsvenskan

på 90 talet så fick vi fram Brolin och Henke Larsson i början av det nya seklet blommade Zlatan ut och nu är det Isak i AIK

Och vårt stora problem nu är inte att dom försvinner till Danmark eller Norge så fort dom gjort några mål,utan nu skall vi lönemässigt konkurrera med dom gamla länder ifrån Öst med

Så jag tror att föreningarna måste börja bygga upp sin scoutverksamhet och lyckas hitta guldkornen den vägen!

På gott och ont så är tiden förbi som var när IFK Göteborg kunde köpa allt dom ville ha,och få behålla stora delar av truppen några år med!
Citera
2016-12-24, 09:20
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Finner tröst i att med Magnus Pehrsson vid rodret är allt möjligt

Ekonomi är ju en sak, sportslig utfall är inte alltid samma sak. Det optimala för vår del vore om vi fick behålla både Isak & Obasi men förmodligen kommer ingen av dom spela i klubben 2017 så mycket av framtiden hänger på Isaks (eventuella) övergångssumma och BW´s fingertoppskänsla. Spännande tider minst sagt.

Tycker Owoeri är överskattad. Visst att han vann skytteligan och finner en extrem stolthet i det men över säsongen var han alldeles för ojämn för att räknas som riktig toppklass, inför sista omgången stod han på 13 mål och mot urusla Falkenberg gjorde han 4 mål så denna statistik säger inte riktigt allt. John Owoeri was born in an offside position stämmer ganska bra.

Sen är Paulinho alldeles för skadedrabbad för att va nåt å räkna med.

Owoeri står mycket offside ja, jag tillhör dock dom som tyckte han var värd ett bättre lag redan i Åtvid. Hade inte gråtit om han gått till oss.
Oavsett vad så gör han en hel del mål, man får ju väga in hur "bra" Åtvid varit under hans tid där med, dessutom är det ju så att även om vi av nån konstig anledning skulle räkna bort dom fyra målen i sista rundan mot FFF (varför man nu skulle det) så är 13baljor starkt i ett mittengäng.

Däremot håller jag med om att Häcken får se till att ha alternativ till Paulinho nu när han tyvärr är såpass mycket skadad för deras del.

Citat:
Ursprungligen postat av gunnark
säg nu att AIK får loss 50 mille att köpa nytt för vid en försäljning,så undrar jag fortfarande vad det finns för spelare av klass att värva in ?

Även om vi älskar vår allsvenska så kommer vi aldrig lyckats värva in spelare i rätt ålder som direkt håller den klassen att dom kan spela i landslaget,utan det är snarare som så att vi måste fortsätta att chansa med att antagligen ta in totalt för oss okända spelare och hoppas dom blommar ut direkt
eller chansa på våra egna unga spelare!

Dock så brukar dom bara komma med 10 års intervaller som som blommar ut riktigt bra direkt i Allsvenskan

på 90 talet så fick vi fram Brolin och Henke Larsson i början av det nya seklet blommade Zlatan ut och nu är det Isak i AIK

Och vårt stora problem nu är inte att dom försvinner till Danmark eller Norge så fort dom gjort några mål,utan nu skall vi lönemässigt konkurrera med dom gamla länder ifrån Öst med

Så jag tror att föreningarna måste börja bygga upp sin scoutverksamhet och lyckas hitta guldkornen den vägen!

På gott och ont så är tiden förbi som var när IFK Göteborg kunde köpa allt dom ville ha,och få behålla stora delar av truppen några år med!

Du glömde en spelare som Ljungberg i uppräkningen av gubbar som kommit fram. Sedan finns det ju fler som nåt en mycket bra nivå om än inte i absoluta världsklass.

Vad man skall ha i beaktande är också hur snabbt miljonerna försvinner vid felsatsningar. Det är inte så att AIK kommer få in dessa summor regelbundet utan det blir en "engångs-vinst" och då gäller det att hantera det smartare.
Något år längre i allsvenskan och hem något år tidigare är en väg och det kryddat med en bättre uppbyggnad av klubben än i nuläget är ju den sunda vägen för alla klubbar i den sitsen.

Eller så gör man som vi gjorde inför 98 och köper allt man vill och allt skiter sig...

Nu tar vi jul. GOD JUL PÅ ER!
Citera
2016-12-24, 10:30
Medlem
Danieloss avatar
Malmö FF har ett överlägset eget kapital men deras omsättning och lönebudget är väl inte så astronomiskt annorlunda jämfört med de andra toppklubbarna? Så jag tycker deras påstådda överlägsenhet är lite överdriven!
Citera
2016-12-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Finner tröst i att med Magnus Pehrsson vid rodret är allt möjligt

Ekonomi är ju en sak, sportslig utfall är inte alltid samma sak. Det optimala för vår del vore om vi fick behålla både Isak & Obasi men förmodligen kommer ingen av dom spela i klubben 2017 så mycket av framtiden hänger på Isaks (eventuella) övergångssumma och BW´s fingertoppskänsla. Spännande tider minst sagt.

Tycker Owoeri är överskattad. Visst att han vann skytteligan och finner en extrem stolthet i det men över säsongen var han alldeles för ojämn för att räknas som riktig toppklass, inför sista omgången stod han på 13 mål och mot urusla Falkenberg gjorde han 4 mål så denna statistik säger inte riktigt allt. John Owoeri was born in an offside position stämmer ganska bra.

Sen är Paulinho alldeles för skadedrabbad för att va nåt å räkna med.

Owoeri överskattad? Beror på vad man menar. Dels så spelade ju Häcken ofta med 1 anfallare av Kamara/Owoeri och Jeremeieff innan han gick till MFF så mål per speltid är nog rätt okej ändå.

Kan tänka mig att han skulle haft lättare i ett 4-4-2 lag i alla fall mer speltid. Det intressanta är ju om Häckens anfallsspel under Stahre förändras i en grad som gynnar eller missgynnar Owoeri.

Med Farnerud och Paulinho på plan samtidigt? Ujuj kan bli kul eller är det en kung för mycket?
Eftersom ju Stahre i alla fall tränar försvarsspel så får man ju räkna med en hel del förändringar.
Men hur som helst back to Owoeri:

Idealet är ju att ha spelare som är bra men inte för bra (så att de försvinner) kanske är Owoeri i det skiktet snarare. Är de riktigt bra så har ju Häcken fått in hyfsat med pengar en del gånger. Fördelen för Häcken är ju att man inte måste säga ja till rena struntbud till skillnad från grannen har man ju god ekonomi.

För mig är Paulinho frisk en av AS tre till fem bästa. Farnerud också.
Citera
2016-12-24, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Malmö FF har ett överlägset eget kapital men deras omsättning och lönebudget är väl inte så astronomiskt annorlunda jämfört med de andra toppklubbarna? Så jag tycker deras påstådda överlägsenhet är lite överdriven!

Jo de toppar även dessa två. Även borträknat CL har man toppat i omsättning. Ex spelarförsäljning låg man ca 30 miljoner före aik som var tvåa 2013 (161 miljoner vs 132 miljoner).

Det är ca 60% mer omsättning än vad ifk, elfsborg med mera gör som brukar ligga strax över 100 mille.

Tror MFFs personalkostnader ligger upp mot 150 miljoner numera vilket är nog ganska överlägset.
Citera
2016-12-25, 00:00
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Stämmer ej. MFF är överlägsna i omsättning och lönebudget.
Citera
2016-12-25, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Trist med Petter men jag är inte jätteförvånad. Är överlag mot att värva skadade spelare. Man vet aldrig vad man får. Såhär med facit i hand kan jag tycka att det var en ordentlig miss att inte signa Nahir Besara och att istället ge chansen till Petter och Pa Dibba. Men samtidigt fanns alltid argumentet att Nahir dansade en vår efter ett par år av att vara tämligen osynlig.

Problemet med Nahir var att han kunde försvinna helt och hållet ur matcherna. Hans löneanspråk motsvarade säkert en tongivande spelare i startelvan men jag är osäker på om han kunnat fylla den rollen givet att han saknar, eller åtminstone saknade, tempot och fysiken. Men visst ställer man honom mot Dibba hade jag kanske också valt den tidigare om det nu är meningsfullt att göra sådana jämförelser. Dibba har å andra sidan spetskvaliteter vi tidigare saknat.
Citera
2016-12-26, 20:01
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unheard-of
Problemet med Nahir var att han kunde försvinna helt och hållet ur matcherna. Hans löneanspråk motsvarade säkert en tongivande spelare i startelvan men jag är osäker på om han kunnat fylla den rollen givet att han saknar, eller åtminstone saknade, tempot och fysiken. Men visst ställer man honom mot Dibba hade jag kanske också valt den tidigare om det nu är meningsfullt att göra sådana jämförelser. Dibba har å andra sidan spetskvaliteter vi tidigare saknat.
Snabbhet är inte en sådan jävla spetskompetens när spelförståelsen är begränsad.
För det är väl snabbheten du menar?
Citera
2016-12-27, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Snabbhet är inte en sådan jävla spetskompetens när spelförståelsen är begränsad.
För det är väl snabbheten du menar?
Dibbas spelförståelse är det inget fel på. Han tar ofta rätt löpningar och bidrar mycket offensivt även när han inte får bollen. Hans fotbollstekniska egenskaper å andra sidan är inget vidare. Dålig avslutare, dålig passningsspelare, okej teknik.
Citera
2016-12-27, 09:53
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Dibbas spelförståelse är det inget fel på. Han tar ofta rätt löpningar och bidrar mycket offensivt även när han inte får bollen. Hans fotbollstekniska egenskaper å andra sidan är inget vidare. Dålig avslutare, dålig passningsspelare, okej teknik.
Vad är hans spetsegenskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in