Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-16, 20:17
  #505
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawed
Din tro bygger på gamla berättelser, som uppdaterats allteftersom vetenskapen bevisat nya rön.
Men nu har kunskapsnivån kommit så långt att det inte längre går att tro på sagan om reinkarnation hur mycket man än vill tro.

Fast, vill man leva på hoppet om sin egen odödlighet så går det alltid att spekulera om det obevisbara, vilket för mig blir alltför långsökt.
Kunskap kan vara smärtsam, det man inte vet lider man inte av!

Du reinkarnerar ju de facto redan här och nu!

Du har inte kvar något av de celler du hade som barn, men ändå så är det exakt samma individ/person (den medvetna levande andliga energin) som bebor din dödsdömda köttkostym nu som då!
2016-12-16, 22:40
  #506
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Du reinkarnerar ju de facto redan här och nu!

Du har inte kvar något av de celler du hade som barn, men ändå så är det exakt samma individ/person (den medvetna levande andliga energin) som bebor din dödsdömda köttkostym nu som då!
Det som lever förändras och är inte re in carno.
Den medvetna energin som du beskriver det uppstod enligt vetenskapen samtidigt som insekterna visade sig på jorden för ca: 500 milj år sedan.
Insekter är medvetna!



http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...har-medvetande



Om du stirrar en katt i ögonen så ser du att den har en medvetenhet som är mera närvarande än din egen.
Fåglar uppdaterar synintrycket dubbelt vs människan och ser våra rörelser i slow motion.
Det som särskiljer Människan från en katt, fågel eller mygga, är den kalkylerande hjärnans kapacitet, medan medvetenheten inte alls överglänser.

Men tanken om reincarnation där medvetandet (jaget) efter döden skulle upp eller nedgraderas beroende på sina handlingar, till att övergå i ett evolutionärt högre eller lägre manifesterande, saknar substans.

Vad kan en mygga göra för att avancera i hierarkin?
Var finns all information om tidigare existenser?
Tron är en nedärvd instinkt för överlevnad!
__________________
Senast redigerad av Clawed 2016-12-16 kl. 22:44.
2016-12-17, 02:10
  #507
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Sir Roger Penrose, a well-known British physicist and expert in mathematics from Oxford, supports this theory and claims to have found traces of contact with other universes. Together, the scientists are developing a quantum theory to explain the phenomenon of consciousness. They believe that they have found carriers of consciousness, the elements that accumulate information during life and “drain” consciousness somewhere else after death. These elements are located inside protein-based microtubules (neuronal microtubules), which previously have been attributed a simple role of reinforcement and transport channeling inside a living cell. Based on their structure, microtubules are best suited to function as carriers of quantum properties inside the brain. That is mainly because they are able to retain quantum states for a long time, meaning they can function as elements of a quantum computer.

http://www.learning-mind.com/quantum...e-after-death/

En sammanfattande artikel samt hela boken som verkar vara mycket intressant läsning

http://www.newforestcentre.info/uplo...trism-book.pdf

Jag vet själv inte vad jag ska tro riktigt då jag inte läst boken utan snubblade på denna bok efter att ha läst lite om Buddhism.. Dock om detta stämmer skulle det förklara hur begreppet om karma och hur dessa munkar kunde formulera allt detta genom meditation ett par tusen år före vi ens vet om detta stämmer.. Som vi lär kanske få reda på om säg, ja.. 100-200 år när den teknologiska utveckligen har gått tillräckligt snabbt.

Quantum tunneling, svarta hål.. Spännande saker händer!

2016-12-17, 11:46
  #508
Medlem
Claweds avatar
Se om länken funkar nu då

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...har-medvetande
2016-12-17, 12:54
  #509
Medlem
lossnuss avatar
Tycker denna tråden hör hemma under religion.
Vet inte varför jag skriver till en fanatisk hjärntvättad dåre men ok då.
Du föds, växer upp, lär dig saker, skaffar kanske egna barn, som växer upp.
Du blir gammal och dör, och dina barn också.
Det spelar ingen roll vad du än gör, utgången är ändå den samma.
Du kan hjärntvätta dig med att det finns en gud eller att du reinkarneras
men det går inte att bevisa
Det enda vi vet är att vi föds, lever och dör.
2016-12-17, 15:01
  #510
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nej, detta tycker jag nog också bäst diskuteras i religion. A-teism är ju någon form av teism, dvs lära om gudar - eller avsaknad av dem.

Filosofi --> Religion
/Moderator
2016-12-22, 22:38
  #511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Sir Roger Penrose, a well-known British physicist and expert in mathematics from Oxford, supports this theory and claims to have found traces of contact with other universes. Together, the scientists are developing a quantum theory to explain the phenomenon of consciousness. They believe that they have found carriers of consciousness, the elements that accumulate information during life and “drain” consciousness somewhere else after death. These elements are located inside protein-based microtubules (neuronal microtubules), which previously have been attributed a simple role of reinforcement and transport channeling inside a living cell. Based on their structure, microtubules are best suited to function as carriers of quantum properties inside the brain. That is mainly because they are able to retain quantum states for a long time, meaning they can function as elements of a quantum computer.

http://www.learning-mind.com/quantum...e-after-death/

En sammanfattande artikel samt hela boken som verkar vara mycket intressant läsning

http://www.newforestcentre.info/uplo...trism-book.pdf

Jag vet själv inte vad jag ska tro riktigt då jag inte läst boken utan snubblade på denna bok efter att ha läst lite om Buddhism.. Dock om detta stämmer skulle det förklara hur begreppet om karma och hur dessa munkar kunde formulera allt detta genom meditation ett par tusen år före vi ens vet om detta stämmer.. Som vi lär kanske få reda på om säg, ja.. 100-200 år när den teknologiska utveckligen har gått tillräckligt snabbt.

Quantum tunneling, svarta hål.. Spännande saker händer!



Oj, vad intressant.

Inget bevis för "liv efter döden" men en välgrundad teori.

Ännu ett bakslag för ateister och skeptikerna.
2016-12-23, 00:12
  #512
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Nix, så länge man får dö i fred utan att dra med sig floskler i den stora vilan, finns idel harmoni att vänta.

Vad nu harmoni är där, ordens innebörd försvinner TACK o LOV också, så tji får teisten.
2016-12-23, 00:25
  #513
Medlem
soligts avatar
Vi lever i gigantiskt tidsfördriv, bara för att fördriva tiden. Och det finns inte människa med några belägg för vad som händer när man dör.. Men det mest logiska är att man föds om, som någon tänkande individ.
2016-12-23, 00:44
  #514
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Du reinkarnerar ju de facto redan här och nu!

Du har inte kvar något av de celler du hade som barn, men ändå så är det exakt samma individ/person (den medvetna levande andliga energin) som bebor din dödsdömda köttkostym nu som då!

Om du svär vid någon när och kärs grav(som avlidit) att du inte tar någon form av medicin eller drog/er ,eller går på nån form av psykisk behandling , ska jag fortsätta diskussionen annars kan du ju alltid hälsa dom från mig när du är död !
2016-12-23, 00:54
  #515
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Sir Roger Penrose, a well-known British physicist and expert in mathematics from Oxford, supports this theory and claims to have found traces of contact with other universes. Together, the scientists are developing a quantum theory to explain the phenomenon of consciousness. They believe that they have found carriers of consciousness, the elements that accumulate information during life and “drain” consciousness somewhere else after death. These elements are located inside protein-based microtubules (neuronal microtubules), which previously have been attributed a simple role of reinforcement and transport channeling inside a living cell. Based on their structure, microtubules are best suited to function as carriers of quantum properties inside the brain. That is mainly because they are able to retain quantum states for a long time, meaning they can function as elements of a quantum computer.

http://www.learning-mind.com/quantum...e-after-death/

En sammanfattande artikel samt hela boken som verkar vara mycket intressant läsning

http://www.newforestcentre.info/uplo...trism-book.pdf

Jag vet själv inte vad jag ska tro riktigt då jag inte läst boken utan snubblade på denna bok efter att ha läst lite om Buddhism.. Dock om detta stämmer skulle det förklara hur begreppet om karma och hur dessa munkar kunde formulera allt detta genom meditation ett par tusen år före vi ens vet om detta stämmer.. Som vi lär kanske få reda på om säg, ja.. 100-200 år när den teknologiska utveckligen har gått tillräckligt snabbt.

Quantum tunneling, svarta hål.. Spännande saker händer!


Jo tjena , kan man börja på ny kula då och betè sig som ett svin likt IS ?(jag vill också ha 72 oskulder då)
Då vet jag hur man ska be/handla andra i nästa liv och sedan inväntar jag bara nästa.
Tack för tipset!
__________________
Senast redigerad av Erik Öst 2016-12-23 kl. 01:03.
2016-12-23, 01:14
  #516
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Vi lever i gigantiskt tidsfördriv, bara för att fördriva tiden. Och det finns inte människa med några belägg för vad som händer när man dör.. Men det mest logiska är att man föds om, som någon tänkande individ.
Det är mystiskt och hjälper inte att tänka på det, man kommer inte en millimeter, ändå mystiskt varför man öht hamnar i en livmoder från första början.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback