Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-04, 20:17
  #493
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Har du resonerat över att ifall återfödelse existerar så föds du kanske om i en värld eller tid som reflekterar de känslor och sättet du valde att ta del av livet i ditt tidigare liv? En intressant tanke att sätta lite nya perspektiv på det hela, om du enbart ser på livet som meningslöst - varför skulle du belönas av universum genom att få ett liv fyllt med mening och harmoni i ditt nästa liv? Om återfödelse existerar, måste du göra dig förtjänt av ditt nästa liv genom ditt tidigare liv. observera att detta enbart är en ren hypotes.

Jag tror inte på återfödelse i den meningen ändå. Medvetandet överlever inte döden för den individ som jag är nu. Dessutom anser jag tillvarons meningslöshet vara självklar, varför jag inte kan lastas för att ogilla den.

För ett meningsfullt liv skulle det krävas ett helt annat slags universum, för övrigt, eftersom meningslösheten består just i hur detta universum är uppbyggt.
2015-02-04, 20:22
  #494
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag tror inte på återfödelse i den meningen ändå. Medvetandet överlever inte döden för den individ som jag är nu. Dessutom anser jag tillvarons meningslöshet vara självklar, varför jag inte kan lastas för att ogilla den.

För ett meningsfullt liv skulle det krävas ett helt annat slags universum, för övrigt, eftersom meningslösheten består just i hur detta universum är uppbyggt.

Är medvetandet och själen samma materia enligt dig?
Meningslösheten är en känsla som existerar inom dig, och inom många andra - men det är inte existensen som är meningslös. Det är omöjligt för dödliga människor att svara på om existensen av våra liv tillhör någonting större, och jag tycker att vi bortser ifrån att diskutera det då vi har två skilda livsuppfattningar, där jag menar på att bara existera gör mitt liv meningsfullt, att få uppleva och vara kärlek samtidigt som jag kan iaktta alla naturens under och följa människans utveckling för det värre fyller mig med ro och njutning. Men i frånvaro av min livskamrat skulle jag inte finna mening med livet, att uppleva livet med och genom henne som två och en är någonting jag tackar livet tusenfaldigt för - nyckeln till kärlek var genom henne för mig.
__________________
Senast redigerad av Spirituality 2015-02-04 kl. 20:25.
2015-02-04, 21:12
  #495
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Är medvetandet och själen samma materia enligt dig?

Absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Meningslösheten är en känsla som existerar inom dig, och inom många andra - men det är inte existensen som är meningslös. Det är omöjligt för dödliga människor att svara på om existensen av våra liv tillhör någonting större, och jag tycker att vi bortser ifrån att diskutera det då vi har två skilda livsuppfattningar, där jag menar på att bara existera gör mitt liv meningsfullt, att få uppleva och vara kärlek samtidigt som jag kan iaktta alla naturens under och följa människans utveckling för det värre fyller mig med ro och njutning. Men i frånvaro av min livskamrat skulle jag inte finna mening med livet, att uppleva livet med och genom henne som två och en är någonting jag tackar livet tusenfaldigt för - nyckeln till kärlek var genom henne för mig.

Jag har min åsikt och jag tycker att den väldigt enkelt förklaras med den där Schopenhauer-videon som jag har postat några gånger, men du är givetvis i din fulla rätt att tycka om att leva, och jag är glad att du har hittat din livskamrat. Själv har jag alltid varit singel och bara haft kk-förhållanden. Aldrig ens varit sambo. Det passar inte min personlighet. Men åt var och en sitt, som sagt.
2015-02-04, 21:37
  #496
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har min åsikt och jag tycker att den väldigt enkelt förklaras med den där Schopenhauer-videon som jag har postat några gånger, men du är givetvis i din fulla rätt att tycka om att leva, och jag är glad att du har hittat din livskamrat. Själv har jag alltid varit singel och bara haft kk-förhållanden. Aldrig ens varit sambo. Det passar inte min personlighet. Men åt var och en sitt, som sagt.

Schopenhauer var en intressant och vis man, det finns mycket utanför mitt eget sätt att se på livet som jag är nyfiken på och jag förstår varför du tycker om Schopenhauer.
2015-02-04, 21:48
  #497
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Du missar att självandringen även pågår till/från djurriket. Även till/från andra himlakroppar och galaxer.


Ja det har jag verkligen missat. Låter smått otroligt om det skulle vara så. Hur har du kommit fram till att det måste vara så? Du menar alltså att den själ jag ÄR har befunnit sig på andra planeter och hos andra djur innan den hamna där den är nu? Det låter ju lite.....
2015-08-05, 23:34
  #498
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Medvetandet överlever inte döden för den individ som jag är nu.

Vad har du för belägg för det?
2015-08-05, 23:37
  #499
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Ja det har jag verkligen missat. Låter smått otroligt om det skulle vara så. Hur har du kommit fram till att det måste vara så? Du menar alltså att den själ jag ÄR har befunnit sig på andra planeter och hos andra djur innan den hamna där den är nu? Det låter ju lite.....

Hos andra djur?

Vad menar du med "andra djur"?
2015-08-05, 23:40
  #500
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vad har du för belägg för det?

Smart att fråga en avstängd, men eftersom individualiteten på något sätt har med den fysiska hjärnan att göra så är det väldigt uppenbart att individen upphör att finnas till när denna hjärna permanent slutar att fungera.
2015-11-01, 11:31
  #501
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Smart att fråga en avstängd, men eftersom individualiteten på något sätt har med den fysiska hjärnan att göra så är det väldigt uppenbart att individen upphör att finnas till när denna hjärna permanent slutar att fungera.

Hjärnan är ett fysiskt objekt, medan medvetandet är själva subjektet, själens perceptionsförmåga!

Att vi kan minnas händelser ur våra tidigare liv, och att vi kan ha UKU och NDU, bevisar ju att vi inte är geléklumpen i skallen!

Eller hur?
2015-11-07, 21:17
  #502
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hjärnan är ett fysiskt objekt, medan medvetandet är själva subjektet, själens perceptionsförmåga!

Att vi kan minnas händelser ur våra tidigare liv, och att vi kan ha UKU och NDU, bevisar ju att vi inte är geléklumpen i skallen!

Eller hur?

I Darwins tes, ”de bäst anpassade överlever” finns det inget utrymme för idealismen i någon som helst form.
Det liv vi lever är fysiskt, hela din dna är fysisk.
Det enda som räknas är att föra det fysiska arvet vidare till nya generationer och det gäller alla livsformer och har så varit i 3 miljarder år på den här planeten innan ens dagens människa började filosofera.

De demokratiska samhälls-skick som bidrar med utveckling, intelligens, humanitet och överseende kommer aldrig att kunna förmå sig utnyttja sin mentala överlägsenhet, och gå emot idealen i syfte att utplåna auktoritära samhällen som bygger på rädslor, våld, lögner och manipulerad information.

Skurk-staters makt däremot kräver att alla tillgängliga medel används, helst i förebyggande syfte till att upprätthålla / utvidga.
Stenålders-mannen med kärnvapen är en farlig kombination som nu bara väntar på dom rätta vindarna. ”Ett liv utan krig är inget mänskligt liv”

Dinosaurernas dominans på planeten under 165 miljoner år är beviset för att längre än så går det inte att nå och bestå vad gäller graden av moral, när 65 ton trampar ner allt i sin väg.

Är det någon som tror att homo sapiens kan bestå ens en miljondel så länge till, dvs 100 år framåt i tiden, när vätebomben nu ersatt stenyxan som stridsredskap.
Var i helheten av allt detta oändliga kan någon ana förekomsten av annat än det fysiskt mätbara?
Vi som lever nu är tillsammans inte mer betydelsefulla än en fjärt vid sidan av big bang.
2016-05-26, 21:18
  #503
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawed
Det liv vi lever är fysiskt, hela din dna är fysisk.


DNA OCH GENETISK INFORMATION ÄR STARKA BEVIS FÖR VÅR SKAPARE!

Den genetiska informationen i generna, hur uppstod den? Var kommer informationen ifrån?

Vem kodade och programmerade genkoderna vid skapelsen?


DNA/RNA är en fysisk representation av den genetiska informationen, som är immateriell!

Informationen måste alltså ha funnits innan DNA/RNA, eftersom molekyler inte kan skapa information! Information har alltid en intelligent avsändare:


Frågan är då:

Vem är den intelligente avsändaren bakom den genetiska informationen i generna?


DNA-koden och DNA-avkodaren måste ha skapats samtidigt!

Vi kan jämföra det med att en CD inte fyller någon funktion utan CD-spelare:


Frågan är då:

Vem var det som var så förutseende, att se till att skapa DNA-avkodaren samtidigt med DNA-koden?

Citat:
Stenålders-mannen med kärnvapen är en farlig kombination som nu bara väntar på dom rätta vindarna. ”Ett liv utan krig är inget mänskligt liv”

(FB) Atombomber är en bluff!!

Okej?

Citat:
Dinosaurernas dominans på planeten under 165 miljoner år är beviset för att längre än så går det inte att nå och bestå vad gäller graden av moral, när 65 ton trampar ner allt i sin väg.

Människan = Hundratals miljoner år gammal, äldre än både apdjuren och dinosaurierna:

http://www.familjeliv.se/forum/threa...-dinosaurierna

Okej?


Citat:
Vi som lever nu är tillsammans inte mer betydelsefulla än en fjärt vid sidan av big bang.

Big Bnag?

Har du något som helst bevis för denna groteska amsaga, att universum trollat fram sig själv hokuspokus (utan vare sig trollkarl eller trollstav) från absolut ingenting?


Materia har ingen självständig skapande kraft!

På samma sätt som leran inte självständigt kan skapa lerkrukor, så kan inte heller materien självständigt skapa himlakroppar!

Vad i Herrens Namn är det som får fullvuxna människor att tro på nåt så vansinnigt vrickat, som att universum skulle ha snickrat ihop sig själv, utan någon som helst intelligent styrning?

Snacka om SJUKT VRICKAT !!!
__________________
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-05-26 kl. 21:23.
2016-05-28, 11:56
  #504
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
DNA OCH GENETISK INFORMATION ÄR STARKA BEVIS FÖR VÅR SKAPARE!

Den genetiska informationen i generna, hur uppstod den? Var kommer informationen ifrån?

Vem kodade och programmerade genkoderna vid skapelsen?


DNA/RNA är en fysisk representation av den genetiska informationen, som är immateriell!

Informationen måste alltså ha funnits innan DNA/RNA, eftersom molekyler inte kan skapa information! Information har alltid en intelligent avsändare:


Frågan är då:

Vem är den intelligente avsändaren bakom den genetiska informationen i generna?


DNA-koden och DNA-avkodaren måste ha skapats samtidigt!

Vi kan jämföra det med att en CD inte fyller någon funktion utan CD-spelare:


Frågan är då:

Vem var det som var så förutseende, att se till att skapa DNA-avkodaren samtidigt med DNA-koden?



(FB) Atombomber är en bluff!!

Okej?



Människan = Hundratals miljoner år gammal, äldre än både apdjuren och dinosaurierna:

http://www.familjeliv.se/forum/threa...-dinosaurierna

Okej?




Big Bnag?

Har du något som helst bevis för denna groteska amsaga, att universum trollat fram sig själv hokuspokus (utan vare sig trollkarl eller trollstav) från absolut ingenting?


Materia har ingen självständig skapande kraft!

På samma sätt som leran inte självständigt kan skapa lerkrukor, så kan inte heller materien självständigt skapa himlakroppar!

Vad i Herrens Namn är det som får fullvuxna människor att tro på nåt så vansinnigt vrickat, som att universum skulle ha snickrat ihop sig själv, utan någon som helst intelligent styrning?

Snacka om SJUKT VRICKAT !!!
Din tro bygger på gamla berättelser, som uppdaterats allteftersom vetenskapen bevisat nya rön.
Men nu har kunskapsnivån kommit så långt att det inte längre går att tro på sagan om reinkarnation hur mycket man än vill tro.

Fast, vill man leva på hoppet om sin egen odödlighet så går det alltid att spekulera om det obevisbara, vilket för mig blir alltför långsökt.
Kunskap kan vara smärtsam, det man inte vet lider man inte av!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback