2016-12-22, 11:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Ingen vet vad som kommer hända med räntan, men det vi vet med säkerhet är att det kommer gå åt helvete för många i stockholms innerstad om räntan stiger rejält.
RB har en prognos för räntan.
http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/
Visserligen är propaganda (som få tror på) en del av deras verktyg så man får ta det hela med en nypa salt. Jag tror personligen det kommer ligga inom deras 50% intervall men nära 75% linjen.
Detta förutsätter givetvis att bostadsmarknaden inte kollapsar. Eller något annat katastrofalt händer. Sker det så kommer räntan ligga betydligt lägre än prognosen.
2016-12-22, 12:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Mkt skriverier om räntorna idag. Tror faktiskt att det stiger snart.
2016-12-22, 12:19
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Mkt skriverier om räntorna idag. Tror faktiskt att det stiger snart.
Som vanligt är VARFÖR du tror det intressantare än vad du tror.
2016-12-22, 12:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Som vanligt är VARFÖR du tror det intressantare än vad du tror.
Just därför att politikerna har nämnt ränteavdraget och andra åtgärder ovanligt mycket sista tiden.
2016-12-22, 12:38
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Just därför att politikerna har nämnt ränteavdraget och andra åtgärder ovanligt mycket sista tiden.
Goddag yxskaft.
Frågan var VARFÖR du tror att räntan ska höjas?

Hur härleder du att DI lobbat om ränteavdraget i flera år till att räntan kommer att stiga inom närtid?
2016-12-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nej det handlar inte om att vara korkad, du fattar helt enkelt inte vad avsikten var med min jämförelse, vilket inte alls är förvånande givet de kognitiva svårigheter du hittills visat när vi tagit steget utanför excel-arken för att tala mänskligt beteende.

Du och Svenne har egentligen en enda anledning till att vara här, och det är att vinna på Internet, gärna på bekostnad av andra.

Jag vill inte ignorera dig för att du kommer med obehagliga sanningar, tvärtom vill jag ignorera dig för att du ständigt missar poängen i det jag skriver, eftersom du är bättre på att räkna saker än att förstå dig på människor, vilket absolut inte är ditt fel. Men det får ju märkliga effekter i en debatt, du sitter och tror att alla är dumma i huvudet ( för att du inte förstår dem ) och alla andra sitter och tror att du har Asperger ( eftersom det är så du beter dig ).

Det blir helt enkelt för jobbigt att diskutera med dig och Svenne, och ännu en gång ( för att vara lite extra tydlig ) , det är inte för att ni är för smarta, det är för att ni är för fyrkantiga.
Som du själv märker kan du bara producera personangrepp. Hela inlägget ovan är det. Och förra.

Jag har falsifierat ditt påstående. Och bett dig komma med en förklaring. Anser du då att min falsifiering har brister kan du komma med de. Och förstår du den inte kan du komma med frågor.

Du gör ingetdera utan staplar bara personangrepp. (Du kan väl iaf hålla med om att i just den här specifika frågan uppträder du som en liten barnunge, som är svarslös).

De som försäkrar obligationer mot kredithändelser gör just det du påstår att ingen vill göra. Du har därmed fel. Och du hamnar ständigt i felaktiga lägen. Och det säger jag beror på att du ignorerar verkligheten och sitter i stället och fantiserar ihop förklaringar.

Det finns uppenbarligen något annat skäl till att ingen har sett någon marknad. Och det jag och andra säger är att vi bostadsägare inte har något intresse av att betala för en sådan försäkring. Även om premien är låg ser vi det som bortkastade pengar. Du kan då hävda att vi gör en felaktig bedömning. Men det är helt ovidkommande för TryggHansa. Köper vi inte försäkringen har dom bara kostnader för produktutveckling och marknadsföring. Dvs förlustverksamhet.
2016-12-22, 20:23
Medlem
Citat:
Det är skillnad på marknader där man etablerat en brist. Priserna på resurserna sätts i princip av en budgivning där högst betalande får köpa.

En marknad med överflöd är rollerna omvänt. Då budar säljarna med lägsta pris i stället och den som dumpar mest får sälja.

I båda fallen är det fullt möjligt att prisa ut sig. Om säljarna tvingas att lägga sig under produktionskostnad så kommer de sluta producera. Om säljarna lägger sig över vad köparna klarar att betala så kommer man inte sälja trotts att man har ett monopol.

Sedan råder givetvis konkurrens om både kunder och resurser. Marknaden är dynamisk.

Jag förstår inte varför du är så fientlig mot just de som levererar arbetskraft. Ditt exempel på när facket utnyttjar sitt monopol på arbetskraft är exempel givetvis inte så lyckat. De höjer sina priser så företaget inte längre klarar att leverera till ett pris som en köpare är villig eller kapabel att betala. Alla stället där det förekommer monopol/karteller kan sådant uppstå. Priset kan också gå i taket när andra brister brister uppstår tex vid utfiskning eller produktions stopp hos gemensam kritiska resurser.
Brist?? Du borde ha lärt dig att du inte ska skriva det till mig utan att redogöra för hur du mäter upp bristen.

Det hade varit lättare att diskutera saken om du delat in i följande två fall:

A) när det inte förekommer nyproduktion. T ex gamla frimärken och antikviteter.

B) när det förekommer nyproduktion. Dvs de flesta varor.

I fallet A) är det bara betalviljan hos olika individer som sätter prisnivån.

Men i fall B) är det svårt att få till handel över leverantörernas kostnader (inkl en liten vinst). De ökar gladeligen produktionen och får snabbare kostnadstäckningen avklarad.
Vi kan också se att kan leverantörerna sänka sina kostnader för att grabba åt sig marknadsandelar så gör dom det.

I många fall investerar aktieägarna enorma summor för att pressa de egna kostnaderna. Och konkurrensen pressar sedan ned priserna. (Den som inte deltar är snart borta från marknaden). Jag brukar peka på t ex microns deprimerande resultat under 2000-talet. (Det är en minnestillverkare). Det finns bara tre stycken, men konkurrensen är mördande. Och priserna har ständigt fallit.

Hade de svårt förvirrade föreställningarna i tråden haft någon som helst förankring i verkligheten skulle vi ha sett iaf stillastående minnes-priser och stigande vinster hos micron och de andra.

I stället är verkligheten tämligen skoningslös. Konkurrensen pressar ned marginalerna, och de enda vinnarna är vi konsumenter som får stigande levnadsstandard tack vare kapitalisternas investeringar i teknikutveckling och rationaliseringar.

Ingen lyckas peka på att byggarna har haft stigande vinster. Istället visar boverkets studie hur deras kostnader har stigit. Löner, transporter, material mm.

De som inbillar sig att bostadspriserna ska falla och etablera sig på en väsentligen lägre nivå, måste antingen räkna bort nyproduktion och acceptera massiv arbetslöshet bland byggare/hantverkare. Eller så behöver de i branschen sänka sina löner ganska drastiskt. Det är en logisk/matematisk konsekvens. Diskussionen i tråden borde handla om det är lönesänkning eller arbetslöshet som skall gälla. (Eller fortsatt stigande priser).

------------------------------------------------------------
Jag är inte negativ till löntagare. Däremot är jag negativ till utpressning och brott i största allmänhet. Och så är jag negativ till regleringar som utestänger folk från att försörja sig, och tvingar folk till ett liv i bidragselände.
2016-12-22, 20:41
Medlem
Citat:
Det går att diskutera värdering av bostäder in i absurdum, det är till stor del subjektivt då bostaden är värd vad någon är villig att betala.

Jag tycker det beteende vi ser hos köpare är mer oroväckande än priserna i sig, när låginkomsttagare köper bostäder för mångmiljonbelopp med föräldrarna som borgenärer och precis går runt med en ränta på 1,5%.

För många är det idag inget konstigt att ha en bruttolön på 23.000kr och en 1a i innerstan för 3.500.000kr med föräldrarna som borgenärer. Många har helt tappat greppet kring rimlig belåningsgrad i förhållande till inkomst.

Ingen vet vad som kommer hända med räntan, men det vi vet med säkerhet är att det kommer gå åt helvete för många i stockholms innerstad om räntan stiger rejält.

skulle vara mer orolig för de som bor på oattraktiva adresser i landet, har dåliga jobb och inte har rika föräldrar som backar upp. Sedan att alla stör sig på ungdomar som gjort "bostadskarriär" i Stockholms innerstad och gärna ser att det är just dessa som kommer få det värst är väl mer vanlig svensk avundsjuka.
2016-12-22, 21:07
Medlem
Citat:
Det går att diskutera värdering av bostäder in i absurdum, det är till stor del subjektivt då bostaden är värd vad någon är villig att betala.

Jag tycker det beteende vi ser hos köpare är mer oroväckande än priserna i sig, när låginkomsttagare köper bostäder för mångmiljonbelopp med föräldrarna som borgenärer och precis går runt med en ränta på 1,5%.

För många är det idag inget konstigt att ha en bruttolön på 23.000kr och en 1a i innerstan för 3.500.000kr med föräldrarna som borgenärer. Många har helt tappat greppet kring rimlig belåningsgrad i förhållande till inkomst.

Värderingen sköter den stora massan.

Tänker vi oss ett land med marknadshyra kommer massan att visa vad bostäderna är värde via sin betalvilja för hyran. Räknar man bort fastighetsbolagets övriga kostnader kan man räkna ut vad hyresgästerna värderar bostaden till genom att se hur mycket kapitalkostnad de är beredda att betala.
Man behöver inte diskutera, det är bara att mäta.

Vad gäller en 1:a i innerstaden så får man här ha i åtanke att det troligen är en mindre del man värderar bostaden till. Och en större del man värderar platsen till. Men betalar för båda.

(Här kan man t ex få sig en 1:a för ca 80 KSEK. Mer än så verkar man inte värdera ettor till. Men läget kan man värdera desto mer. http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-vansbro-vansbro-kommun-norra-allegatan-23-10561036).

Och ser vi hur många här på Flashback som jämrar sig över att dom inte kan få sig en billig lägenhet i Stockholm innerstad så verkar det vara värt mycket att få bo där.
2016-12-22, 21:10
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Brist?? Du borde ha lärt dig att du inte ska skriva det till mig utan att redogöra för hur du mäter upp bristen.

Det hade varit lättare att diskutera saken om du delat in i följande två fall:

A) när det inte förekommer nyproduktion. T ex gamla frimärken och antikviteter.

B) när det förekommer nyproduktion. Dvs de flesta varor.

I fallet A) är det bara betalviljan hos olika individer som sätter prisnivån.

Men i fall B) är det svårt att få till handel över leverantörernas kostnader (inkl en liten vinst). De ökar gladeligen produktionen och får snabbare kostnadstäckningen avklarad.
Vi kan också se att kan leverantörerna sänka sina kostnader för att grabba åt sig marknadsandelar så gör dom det.

I många fall investerar aktieägarna enorma summor för att pressa de egna kostnaderna. Och konkurrensen pressar sedan ned priserna. (Den som inte deltar är snart borta från marknaden). Jag brukar peka på t ex microns deprimerande resultat under 2000-talet. (Det är en minnestillverkare). Det finns bara tre stycken, men konkurrensen är mördande. Och priserna har ständigt fallit.

Hade de svårt förvirrade föreställningarna i tråden haft någon som helst förankring i verkligheten skulle vi ha sett iaf stillastående minnes-priser och stigande vinster hos micron och de andra.

I stället är verkligheten tämligen skoningslös. Konkurrensen pressar ned marginalerna, och de enda vinnarna är vi konsumenter som får stigande levnadsstandard tack vare kapitalisternas investeringar i teknikutveckling och rationaliseringar.

Ingen lyckas peka på att byggarna har haft stigande vinster. Istället visar boverkets studie hur deras kostnader har stigit. Löner, transporter, material mm.

De som inbillar sig att bostadspriserna ska falla och etablera sig på en väsentligen lägre nivå, måste antingen räkna bort nyproduktion och acceptera massiv arbetslöshet bland byggare/hantverkare. Eller så behöver de i branschen sänka sina löner ganska drastiskt. Det är en logisk/matematisk konsekvens. Diskussionen i tråden borde handla om det är lönesänkning eller arbetslöshet som skall gälla. (Eller fortsatt stigande priser).

------------------------------------------------------------
Jag är inte negativ till löntagare. Däremot är jag negativ till utpressning och brott i största allmänhet. Och så är jag negativ till regleringar som utestänger folk från att försörja sig, och tvingar folk till ett liv i bidragselände.

Du verkar förstå utmärkt vad en bristvara är utan att jag skriver det på din näsa.

Jag skulle definiera det som en produkt där det inte är möjligt att öka produktionen trots att efterfrågan ökar. Antikviteter är ett bra exempel. Arbetskraft kan också vara det men inte alltid. Bostäder kommer troligen också vara det ganska många år framöver.

Att företag investerar för att effektivisera sin process ser jag som bra. Då är det egentligen hämmande för utvecklingen att någon kan konkurrera ut ett effektivt bolag genom lönedumpning. Om alla bolag får betala samma pris för arbetskraft så behöver de konkurrera hårdare genom att optimera sin egen process.

De som hoppas på en kollaps av bostadspriserna verkar inte ha något problem med kollaps av byggbolag och massarbetslöshet inom byggbranschen. Eftersom jag inte tillhör dem så är det mest en gissning från min sida utifrån observation. Det verkar i allmänhet inte tänkt igenom övriga konsekvenser och kedjereaktioner inom nationalekonomin heller för den delen.

Personligen har jag inget moraliskt problem med att effektivisering utplånar jobb fast det bör vi lämna till en annan tråd.
2016-12-22, 21:55
Medlem
Citat:
Du verkar förstå utmärkt vad en bristvara är utan att jag skriver det på din näsa.

Jag skulle definiera det som en produkt där det inte är möjligt att öka produktionen trots att efterfrågan ökar. Antikviteter är ett bra exempel. Arbetskraft kan också vara det men inte alltid. Bostäder kommer troligen också vara det ganska många år framöver.

Att företag investerar för att effektivisera sin process ser jag som bra. Då är det egentligen hämmande för utvecklingen att någon kan konkurrera ut ett effektivt bolag genom lönedumpning. Om alla bolag får betala samma pris för arbetskraft så behöver de konkurrera hårdare genom att optimera sin egen process.

De som hoppas på en kollaps av bostadspriserna verkar inte ha något problem med kollaps av byggbolag och massarbetslöshet inom byggbranschen. Eftersom jag inte tillhör dem så är det mest en gissning från min sida utifrån observation. Det verkar i allmänhet inte tänkt igenom övriga konsekvenser och kedjereaktioner inom nationalekonomin heller för den delen.

Personligen har jag inget moraliskt problem med att effektivisering utplånar jobb fast det bör vi lämna till en annan tråd.
Jag har ställt frågan om brist många ggr i tråden om bostadsbrist, men har inte fått några direkt användbara svar. Brist är uppenbarligen svårdefinierat.

Men om vi tar din definition ovan för diskussionen, så får man konstatera att bostäder inte är en bristvara.
I diagrammet jag nyligen länkade så ser vi att bostadsproduktionen tom fördubblats under de senaste åren när priserna ökat. Dvs det räcker med att priserna kryper upp så att nyproduktion blir lönsamt för produktionen att öka kraftigt.

Att folk i tråden inte vill diskutera konsekvenser för byggjobbare mm, beror nog mest på att dom emotionellt bestämt sig för en viss föreställning. Och är inte intresserade av något annat än att repetera den, som papegojor.

----------------------------
Däremot, med din definition ovan, så kan vi säga att bostäder på vissa givna adresser är en bristvara. Ska man nödvändigtvis ha sig en bostad på en viss adress så kan man få betala. Vill man t ex nödvändigtvis bo på min adress så får man hala upp rejält, då jag inte är det minsta intresserad av att flytta.

Även bostäder på vissa givna gator kan vara en bristvara. De kan inte enkelt ökas på.

Men tråden gäller i landet om jag inte missminner mig. Och i landet går det att bygga utan större problem. Bara att betala de som ska bygga.
Däremot är det så på de flesta håll i landet att betalviljan är för låg för nyproduktion. Den etta jag länkade nyss handlas långt under nyproduktionskostnad.
2016-12-22, 23:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vill man t ex nödvändigtvis bo på min adress så får man hala upp rejält, då jag inte är det minsta intresserad av att flytta.
Goddag yxskaft som vanligt; alla är säkert jätteförvånade över att du är en irrationell ekonomisk analfabet som inte skulle se en affär om den bet dig i näsan.

Alla är säkert även jätteförvånade över att du utan flit skriver det i klartext.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in