Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-21, 23:03
  #1
Medlem
rainbow319s avatar
Hej alla,

haft de flesta mediciner... Allt från SSRI, SNRI, benzodiazepiner, antihistaminer och neuroleptika. Mot olika åkommor. Idag lider jag av ångest, men inte hemma, enbart ute bland folk. Dvs Social fobi.

Jag funderar... på vad som kan passa mig. Haft Lyrica ett tag nu, upp till maxdos men inget märkvärdigt. Fick nyligen Buspiron men läser att den är så svag att det knappast finns någon lindring där...

Det som hjälper Mig är 20 mg Stesolid vid det tillfälle jag ska ut. Då kan jag koppla av och känna mig lugn och utföra mina ärenden på stan utan större stress. Men det håller inte i längden... eller?

Så vad föreslår ni mig? Venlafaxin, Cymbalta, Voxra, Zyprexa, Paroxetin, vad?

PS: Har inte provat Iktorivil eller Temesta. Det kanske kan vara något.... Gud hjälp mig är så vilse.
Citera
2016-12-21, 23:10
  #2
Medlem
Europes avatar
En liten dos Sertralin tillsammans med Buspiron hjälpte för mig. Men sådant där är ju individuellt, så det handlar om att helt enkelt hitta något som fungerar.
Citera
2016-12-21, 23:13
  #3
Medlem
rainbow319s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
En liten dos Sertralin tillsammans med Buspiron hjälpte för mig. Men sådant där är ju individuellt, så det handlar om att helt enkelt hitta något som fungerar.

Fungerar Buspiron som ensam medicin eller är det oftast ett komplement till annan medicin som antidepp osv?
Citera
2016-12-21, 23:15
  #4
Avstängd
FOLIEHATT2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbow319
Hej alla,

haft de flesta mediciner... Allt från SSRI, SNRI, benzodiazepiner, antihistaminer och neuroleptika. Mot olika åkommor. Idag lider jag av ångest, men inte hemma, enbart ute bland folk. Dvs Social fobi.

Jag funderar... på vad som kan passa mig. Haft Lyrica ett tag nu, upp till maxdos men inget märkvärdigt. Fick nyligen Buspiron men läser att den är så svag att det knappast finns någon lindring där...

Det som hjälper Mig är 20 mg Stesolid vid det tillfälle jag ska ut. Då kan jag koppla av och känna mig lugn och utföra mina ärenden på stan utan större stress. Men det håller inte i längden... eller?

Så vad föreslår ni mig? Venlafaxin, Cymbalta, Voxra, Zyprexa, Paroxetin, vad?

PS: Har inte provat Iktorivil eller Temesta. Det kanske kan vara något.... Gud hjälp mig är så vilse.

Buspiron har tyvärr dålig effektivitet mot just social fobi. Det du beskriver liknar dock mer en agorafobi, alltså torgskräck, snarare än social fobi. Jag har säkert fel, men utveckla gärna mer vad du de facto känner.

Det är definitivt hållbart med bensodiazepiner om problematiken yttrar sig sporadiskt och inte dagligen. Tyvärr får man ingen hållbar psykoterapeutisk effekt (läs KBT) om man står på ångestdämpning av bensodiazepiner när man utsätter sig för sociala situationer.

Du bör testa betablockerare Inderal i lägre doser om du inte redan gjort detta. Möjligen kan det ersätta Stesolid. Inderal kommer att motverka kroppen från att skicka ut stresshormon, vilket gör att du fysiskt sett är lugn i normala situationer där du hade fått ökad puls och blivit stressad. Dock ger inte Inderal, eller betablockare, någon psykiskt påverkan egentligen, men den håller kroppen i schack, vilket gör att man ofta kan upprätta kontroll.

Har du blivit ordentligt utredd? Grövre former av social fobi kan såklart i själva verket vara en fobisk personlighetsstörning.

Om dina problem i princip enbart består av den sociala fobin så tror jag att du har goda chanser att kunna träna bort den, särskilt om du tar betablockerare i samband med att du utsätter dig för skrämmande situationer inom det sociala. Jag tycker att du ska undvika antidepressiva mediciner och istället fokusera på självträning och att pusha dig själv utanför din safe-zone.

Specificera gärna vad du känner att du har problem med inom den "sociala" biten?
Citera
2016-12-21, 23:41
  #5
Medlem
Venlafaxin fungerade för mig i sånna situationer. Dock var det snarare att jag tränade mig på att gå ut i obekväma situationer som gjorde att jag kom över problemet. Venlafaxin tog bara bort symptomen och känslan så jag överhuvudtaget kunde börja "träna" bort fobin.

Messa om du vill veta mer! Och lycka till. Det är ett jävla helvete just i stunden men det går att övervinna 😄
Citera
2016-12-21, 23:54
  #6
Medlem
profanum.vulguss avatar
Jag har provat många olika mediciner mot ångest och den enda som funkat på sikt är träning. Löpning och styrketräning. Du kan få det på recept från din läkare, men det går att få tag på var som helst annars
Citera
2016-12-22, 00:18
  #7
Avstängd
FOLIEHATT2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniper1234
Venlafaxin fungerade för mig i sånna situationer. Dock var det snarare att jag tränade mig på att gå ut i obekväma situationer som gjorde att jag kom över problemet. Venlafaxin tog bara bort symptomen och känslan så jag överhuvudtaget kunde börja "träna" bort fobin.

Messa om du vill veta mer! Och lycka till. Det är ett jävla helvete just i stunden men det går att övervinna 😄

Eloge till dig och mycket bra att du lyckades komma över dina problem och pressade dig själv till att träna bort det, pusha dig själv och gå utanför din safe-zone. Hur ser det ut i dagsläget gällande detta? Går det bra och står du på någon medicin fortfarande?
Citera
2016-12-22, 01:04
  #8
Medlem
rainbow319s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FOLIEHATT2000

Specificera gärna vad du känner att du har problem med inom den "sociala" biten?

Jag blir orolig att bli stirrade på och dömd och är för medveten om min omgivning. Tex på Ica osv. Jag känner mig i centrum på ett dåligt sätt och att jag sticker ut. Är livrädd att skämma ut mig eller att folk ska viska eller prata negativt om mig bakom min rygg. Samma sak på bussen osv. Uppfattar folk hånar mig eller ler /kollar konstigt på mig osv... tycker även jag är ful och känner mig inte omtyckt av andra heller. Livrädd att folk ska skämma ut mig eller att jag ska göra det själv. Genom att visa mig nervös osv...
Citera
2016-12-22, 01:13
  #9
Avstängd
FOLIEHATT2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbow319
Jag blir orolig att bli stirrade på och dömd och är för medveten om min omgivning. Tex på Ica osv. Jag känner mig i centrum på ett dåligt sätt och att jag sticker ut. Är livrädd att skämma ut mig eller att folk ska viska eller prata negativt om mig bakom min rygg. Samma sak på bussen osv. Uppfattar folk hånar mig eller ler /kollar konstigt på mig osv... tycker även jag är ful och känner mig inte omtyckt av andra heller. Livrädd att folk ska skämma ut mig eller att jag ska göra det själv. Genom att visa mig nervös osv...

Låter mer som fobisk personlighetsstörning enligt vad jag uppfattar det som. Har du blivit utredd för detta? Vill inte verka dömande och diagnosticerar såklart inte, detta är bara min uppfattning utifrån det du skriver. Spekulerar lite och är mest en jöns.
__________________
Senast redigerad av FOLIEHATT2000 2016-12-22 kl. 01:17.
Citera
2016-12-22, 01:38
  #10
Medlem
rainbow319s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FOLIEHATT2000
Låter mer som fobisk personlighetsstörning enligt vad jag uppfattar det som. Har du blivit utredd för detta? Vill inte verka dömande och diagnosticerar såklart inte, detta är bara min uppfattning utifrån det du skriver. Spekulerar lite och är mest en jöns.

Det ska jag nog se till att utreda mig för i snar framtid. Jag skulle tro att jag kan ha det också faktiskt, men inte helt säker. Övertänker saker och är väldigt medveten och nojig kring min omgivning. Orkar inte ha det så. Blir så redan då jag är på väg ut genom trapphuset.... Suck!!
Citera
2016-12-22, 04:39
  #11
Medlem
jäte feta benzodrop
Citera
2016-12-22, 04:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbow319
Jag blir orolig att bli stirrade på och dömd och är för medveten om min omgivning. Tex på Ica osv. Jag känner mig i centrum på ett dåligt sätt och att jag sticker ut. Är livrädd att skämma ut mig eller att folk ska viska eller prata negativt om mig bakom min rygg. Samma sak på bussen osv. Uppfattar folk hånar mig eller ler /kollar konstigt på mig osv... tycker även jag är ful och känner mig inte omtyckt av andra heller. Livrädd att folk ska skämma ut mig eller att jag ska göra det själv. Genom att visa mig nervös osv...
Har du funderat på en plastikoperation?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback