Citat:
Ursprungligen postat av
Sketchen
Kan inte annat än att hålla med.. är det bara jag eller har det varit väldigt dåligt med nyheter angående cannabis i Sverige? Tänker typ att dem kör tysta metoden.. menar var det ens något snack på tv nyheterna då dem röstade fram legalisering i californien, är i mina ögon ganska stort iallafall.
Tänkte att om det var någon mer som tänkt på det?
Hmm.
Jag pratade faktiskt med en frilansjournalist om detta en gång, och hans uppfattning/åsikt var att narkotikapolitik inte hade särskilt högt nyhetsvärde. När jag tipsade honom om olika narkotikapolitiska nyheter svarade han att han själv tyckte de var intressanta, men att det inte hade tillräckligt med nyhetsvärde för att vara med i tidningen. Saker som händer utomlands anses tydligen inte vara relevanta eller intressanta "i en svensk kontext".
Jag tror att frågans nyhetsvärde underskattas, det är bara att kolla på DN Åsikt-följetången här ovanför. Går man in på DN Åsikt och skrollar ner ser man många gamla insändare som aldrig fick någon replik för att ingen brydde sig tillräckligt för att orka skriva en, men cannabisartikeln fick 3 repliker på en dag. Det måste ju ändå tyda någonstans på att det här är en fråga som folk tycker är intressant.