Citat:
Ursprungligen postat av
cleft
Jävla skönt att läsa Magnus Lintons skarpa inlägg, men det finns en tidigare inlägg också och ett svar på det.
Magnus Lintons första artikel:
Därför har världen inte råd att fortsätta ”kriget mot knarket”
Gunnar Bergströms svar på det:
En myt att drogfri vård inte fungerar
I den sista artikeln av ML kan vi läsa lite mer om hur folkhälsoministern uttalade sig innan UNGASS:
Citat:
Vi har målat in oss i ett hörn och uppfattats som extremister, men med FN-mötet inlett ett arbete för att ta oss ur detta hörn.
Jag vet inte om regeringen Löwen vill ändra på sin narkotikapolitik på riktigt eller om vi ska förstå Wikströms retorik som första steget mot en äkta förändring? Den förändringen skulle isf vara tvungen innehålla en avkriminalisering av eget bruk ganska snart, ett högst två år, om det ska uppfattas som trovärdigt. Det kommer hursomhelst att bli svårt för en svensk socialdemokratiskt ledd regering att dissa det som FN säger så jag vet inte hur mycket val Löwen & co. egentligen tycker att dom har? Synd bara att dom varit så duktiga att hamra in budskapet om nolltolerans bland alla Ja-sägande gräsrötter och folkrörelser om dom nu ska byta riktning. Det kan bli ett knepigt pedagogiskt dilemma för [S] om dom inte vill göra alla förvillade.
Det bästa vore om [S] gick
All-in enligt mig: pudlade, tog resurser från rättsapparaten och satsade allt på vård och förebyggande arbete enligt Portugisisk modell. Vi lär märka i förväg på propagandan om det lutar ditåt.