2016-12-21, 10:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om man ser till hur många som går och faktiskt oroar sig för att priserna håller på att "plana ut" ( dvs falla ) skulle ganska många vilja ha en sådan försäkring. Bara för att jag inte vill ha den betyder det ju inte att alla sitter med lika låg risk som jag.

Uppenbarligen har du fel, någon efterfrågan syns inte till. Om det verkligen fanns en god efterfrågan skulle förstås produkten skapas då utställaren inte tar någon egen risk som du felaktigt trodde.
2016-12-21, 10:30
Medlem
Citat:
Den spar vi som framtida referens sa räven!

Helt OK. Som det ser ut nu, 2018. En sänkning till så kommer hela kalaset ta längre tid. Jag gissar att det blir närmare 2020. Utlåningen på 5 åringen idag efter beskedet är (-0,03%). /Xplayer
2016-12-21, 10:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej då, det handlar mer om att jag bemöter dig som du bemöter mig

Det var inte mig du spydde galla över i den citeringen, klarar du inte att hålla isär något alls? Du är aggressiv mest hela tiden mot de flesta och klagar ändå på att andra är aggressiva. Ta en titt på dig själv i spegeln och försök se nyktert på något. Alla dina tankar är så färgade att du hela tiden hamnar helt fel.
2016-12-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Uppenbarligen har du fel, någon efterfrågan syns inte till. Om det verkligen fanns en god efterfrågan skulle förstås produkten skapas då utställaren inte tar någon egen risk som du felaktigt trodde.

Nej du fattar inte, produkten skulle inte kunna skapas och prissättas attraktivt då ett utfall i försäkringen skulle gälla alla försäkringstagare, till skillnad mot tex hemförsäkring där de flesta betalar men få behöver utnyttja.

Så försäkringsbolagen ser att dom skulle ta för stor risk, vilket indikerar att dom inte tänker som du, vilket inte heller känns så otippat.
2016-12-21, 10:35
Medlem
Citat:
Det var inte mig du spydde galla över i den citeringen, klarar du inte att hålla isär något alls? Du är aggressiv mest hela tiden mot de flesta och klagar ändå på att andra är aggressiva. Ta en titt på dig själv i spegeln och försök se nyktert på något. Alla dina tankar är så färgade att du hela tiden hamnar helt fel.

Grejjen är den att skulle jag inte skrivit så skulle just kurtan kommit in och talat om hur bra affär han gjort och att det såklart är ett empiriskt mått över hur det alltid kommer att fungera.

Det vet du nog om själv men det ligger inte i din agenda att hålla med om saken.
2016-12-21, 10:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej du fattar inte, produkten skulle inte kunna skapas och prissättas attraktivt då ett utfall i försäkringen skulle gälla alla försäkringstagare, till skillnad mot tex hemförsäkring där de flesta betalar men få behöver utnyttja.

Så försäkringsbolagen ser att dom skulle ta för stor risk, vilket indikerar att dom inte tänker som du, vilket inte heller känns så otippat.

Det är du som hävdar att det är tvärsäkert att bopriserna ska ned och då finns det ingen risk för den som ställer ut en försäkring som faller ut om priserna inte rasar. Det är inte jag som uttalar mig tvärsäkert på det här sättet, jag har istället åtskilliga gånger sagt att det alltid finns risker på kort sikt men att den avtar över tid.

Alltså du projicerar återigen din inställning på mig fast i inverterad form.
2016-12-21, 10:40
Medlem
Citat:
Rapar ur mig bajs

Har inte tid att leka mer på aspergerkliniken just nu, du får ursäkta men det finns säkert några tåg du kan räkna tills jag är tillbaka.

Trevlig dag!
2016-12-21, 11:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej då, det handlar mer om att jag bemöter dig som du bemöter mig

Att diskutera med dig är så fruktlöst ( jag är inte ensam om den åsikten ) att jag lika gärna skulle kunna svara "bajs" varje gång jag talar till dig.

Det skulle mynna ut i ungefär samma resultat, så varför anstränga sig?

Citat:
Har inte tid att leka mer på aspergerkliniken just nu, du får ursäkta men det finns säkert några tåg du kan räkna tills jag är tillbaka.

Trevlig dag!

Jag har bemött dig sakligt här men det är just det som är så provocerande för dig när det påvisar alla motsättningar du har inom dig själv. För din egen skull, se på dig själv och gör något åt saken, det är inte sunt att hålla på som du gör.
2016-12-21, 11:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Grejjen är den att skulle jag inte skrivit så skulle just kurtan kommit in och talat om hur bra affär han gjort och att det såklart är ett empiriskt mått över hur det alltid kommer att fungera.

Det vet du nog om själv men det ligger inte i din agenda att hålla med om saken.

Det handlar inte bara om "bra affärer". Det handlar om kostnader också. Vad kostar det att äga vs vad det kostar att hyra.

Fortfarande har jag inte fått några bra svar från BBK om var man ska under tiden man bubbelbabblar och kostnaden för detta.

Min uppfattning är att det är väldigt dyrt att bubbelbabbla och i sex hela år är det en fullständig katastrof.
2016-12-21, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det handlar inte bara om "bra affärer". Det handlar om kostnader också. Vad kostar det att äga vs vad det kostar att hyra.

Fortfarande har jag inte fått några bra svar från BBK om var man ska under tiden man bubbelbabblar och kostnaden för detta.

Min uppfattning är att det är väldigt dyrt att bubbelbabbla och i sex hela år är det en fullständig katastrof.

För den som lyckas äga en bostad när priserna stiger med tvåsiffriga procenttal varje år så är affären jättelyckad. Det är en ren vinst att bo i bostaden. Vinsten tar man dock inte ut förrän man säljer bostaden och här uppstår ett litet problem för många. En bostad behöver man hela livet, så de flesta har alltså bara bytt bostad och hela vinsten är bunden till bostaden.

Däremot så bör man efter ett stor antal år ha relativt låga boendekostnader, speciellt i tider när räntan är extremt låg. Där ligger den dagliga vinsten att inte behöva betala så mycket i månadskostnad. Dessvärre har många alltså betalt ett väldigt högt pris för bostaden och har trots låga räntor ändå en betydande månadskostnad. Som de inte klarar om räntan går upp.

Att bo i en hyreslägenhet är fördelaktigt om hyran är låg och bostadspriserna inte stiger kraftigt. Men därav kan vi se att även hyreslägenheter har fått högre hyra och speciellt nu när det är ett jättestort behov av stamrörsrenoveringar och annat som behövs i slitna bostadshus så riskerar man ännu högre hyra. Vi snackar 25-40% högre hyra.

Skillnaderna är så stora att de senaste 20 åren har en bostadsägare blivit miljonär medan en som hyr sin bostad i princip stått still. Detta absolut under förutsättningen att man ägt sin bostad under den tid som värdet har ökat.
2016-12-21, 11:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Ja det här missar de helt, det räcker inte att priserna rasar ned till nivån för sex år sedan för att de ska netta ur sin förslust, det måste rasa betydligt mer än så för att ta igen de högre kostnaderna de haft under tiden.

Sedan har det snackats om bubbla betydligt längre tid än sex år, på uppmaning från BBK i denna tråd grävde jag tidigare fram ett flertal tidningsartiklar från 2005 där det påstods att vi hade en bubbla. För de som ville ha en villa för barnens skull så har liksom tåget passerat, det blev aldrig någon villa för att de var så insnöade på att det måste vara en bubbla.

Sämre livskvalitet till högre kostnad i över ett årtionde, det var inget smart val. Visst, priserna kan falla och det har de också gjort under den här 11-årsperioden men nedgångarna har också återhämtats med råge. Man bor på lång sikt och därför bör man tänka långsiktigt när det gäller sådana här frågor.
2016-12-21, 13:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Jag förstår inte hur åldern på den här tråden på något sätt påverkar det framtida ränteläget.
Nej men det säger lite om det som bubbelbabblat. För nu har vissa bubbelbabblat i hela trådens livslängd. Till vilken nytta?

Citat:
Det verkar som att det enda ni har att hänga fast vid är att eftersom priskrasch-varnare hittills haft fel kommer de ha det för all framtid. Det finns ingen logik i det.

Problemet är att även om priserna går ner så kommer man ändå att förlora totalt sett på att bubbelbabbla och tro på prisnedgång.

Citat:
Vet du om att räntan kommer börja ticka uppåt under 2017? Hur många procentenheter tror du själv det krävs innan korthuset faller ihop?

Vi fick besked från riskbanken senast idag och det är snarare räntesänkningar som väntar än räntehöjningar.

Och tror du på allvar att du är skyddad mot höjda räntor i en hyresrätt så tror du helt fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in