2016-12-21, 09:38
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
En invändning till er som skriver att låginkomsttagare inte hjälper till att pressa upp priserna på de dyrare bostäderna,

Det är fel. Alla som köper bostäder, oavsett värde, pressar upp priserna.

Se det såhär.
Det finns 100 budgivare på BR 1, (utgång 1 milj)
10 budgivare på BR 2 (utgång 1,5 milj)
1 budgivare på BR 3 (ugång 2 milj)

BR 1 pressas priset upp till 1,9 varav 20 budgivare sett BR 2 och beslutar sig att följa med där istället då den ev. blir marginellt dyrare, men de får en större o finare lägenhet.

BR 2 går då upp till 2,2 milj och några hoppar vidare till BR 3

BR 3 pressas upp till 2,5 milj.

Hade trycket på BR 1 inte varit så högt så hade BR 2 och BR 3 inte fått samma tryck på budgivningen, vilket lett till lägre priser.

Summa sumarum: Alla som hoppar på båten gör små eller stora ringar på vattnet, ju mindre båt, desto större ringar.

Man kan göra om exemplet och lägga till betalningsförmågan.

Det finns 100 budgivare på BR 1, (utgångspris 1 miljon), 99 av budgivarna kan betala som mest 0,5 miljoner för en bostad.
10 budgivare på BR 2 (utgångspris 1,5 miljoner) 9 av budgivarna kan betala maximalt 1 miljon för en bostad, 1 av dem kan betala som mest 1,1 miljoner
1 budgivare på BR 3 (ugångspris 2 miljoner) Budgivaren kan betala som mest 100 miljoner för en bostad.

Vad händer? Vi har 111 budgivare. 99 av dem kan bjuda som högst 0,5 miljoner. 9 av dem kan bjuda som högst 1 miljon. 1 av dem kan betala 1,1 miljon och en 100 miljoner. Den finaste bostaden säljs för strax över 1,1 miljon, den näst finaste för strax över 1 miljon och den minst attraktiva för 1 miljon.

Poängen är att de 99 budgivare som kan betala max 0,5 miljoner för en bostad inte påverkar priserna alls. De hade lika gärna hade kunnat vara 10000 och lamslå hela stockholmstrafiken på visningsdagen, utan att driva upp priset en enda krona. De är för fattiga. Det är inte budgivarnas antal som styr, det är deras betalningsförmåga.
2016-12-21, 09:59
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du missade helt poängen, OM det vore så osannolikt med prisfall som herrarna här vill göra gällande borde det ju vara en säker vinstaffär att sälja dessa försäkringar, eftersom dom aldrig skulle behöva användas.

Och ingen säljer dessa försäkringar, vad kan det indikera?

Valueguard talade om det 2009, sedan har inte mycket hänt eftersom man kanske fick lite kalla fötter?
Du kan försäkra dig mot vad som helst. Eftersom intresset för en sådan produkt är låg så är det inget de marknadsför. Men prata du med ett försäkringsbolag så kan de säkert ordna något till dig.

Eftersom alla värden är relativa så kan försäkringsbolag skydda sig genom att placera i något vars relativa värde ökar.
2016-12-21, 10:06
Medlem
HannaStjaernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lite kuriosa: den har hållts liv i i dryga sex år nu. Har du verkligen tålamod att vänta så länge? Själv har jag under dessa sex år sänkt mina kostnader och amorterat av på de lån jag har.

Att sitta och vänta på höjda räntor är bland det mest idiotiska man kan göra. I synnerhet om man sitter i en dyr hyresrätt under sin väntan.
Jag förstår inte hur åldern på den här tråden på något sätt påverkar det framtida ränteläget.
Det verkar som att det enda ni har att hänga fast vid är att eftersom priskrasch-varnare hittills haft fel kommer de ha det för all framtid. Det finns ingen logik i det.
Vet du om att räntan kommer börja ticka uppåt under 2017? Hur många procentenheter tror du själv det krävs innan korthuset faller ihop?
2016-12-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du kan försäkra dig mot vad som helst. Eftersom intresset för en sådan produkt är låg så är det inget de marknadsför. Men prata du med ett försäkringsbolag så kan de säkert ordna något till dig.

Eftersom alla värden är relativa så kan försäkringsbolag skydda sig genom att placera i något vars relativa värde ökar.

Men du fattar inte heller, jag vill inte köpa en sådan försäkring.
2016-12-21, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Oavsett vem som drog in börsen så måste väl du kunna stå för det du säger och få dina resonemang att gå ihop, eller hur? Är du helt svarslös eller kan du förklara hur du får ihop det att risken för börsen både är lägre och högre på samma gång?

För det är precis det du säger när du säger att det inte finns en bubbla på börsen men däremot för bopriser. Samtidigt säger du att volatiliteten är högre för börsen än för bopriserna.

Det handlar mer om att du i din debatteknik är så aggressiv att man inte orkar med dig, när du dessutom inte kan se en annan vinkel än din egen blir kombinationen helt omöjlig att vilja ta i ens med tång.

Börsen kan svänga ordentligt på årsbasis, det gör inte bostadsmarknaden då den lite mer sävligt följer inflationen.

Börsen generar värde åt sin ägare, medans bostaden är en kostnad, konsumtion.

( nu kommer kurt-sune sparka upp dörren, glida fram lätt stinkande av sill och rapa ur sig att bostaden inte alls har varit en kostnad för honom ) men över tid och när allt är balanserat är det just på det viset att en bostad stiger i värde i takt med inflationen, vilket gör att man inte alls tjänar några pengar på det, där har du en ganska fundamental skillnad mot börsen.

Om nu bostadspriserna stiger mer än inflationen, är det högst tillfälligt ( tillfälligt kan vara över ganska lång tid om man har hjärna att tänka längre än nästa lördagsgodis )
2016-12-21, 10:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men du fattar inte heller, jag vill inte köpa en sådan försäkring.

Nej precis, intresset är lågt och därför finns det inte. Det är det vi har sagt hela tiden till dig.
2016-12-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Någon som kan svara på varför inte bostadsräntan höjs med små marginaler för varje år för att undvika att bostadsbubblan spräcks

Tror du på fullaste allvar att Riksbankens jobb är att undvika en bostadsbubbla? Läs lite ekonomi så kanske du får en bättre bild av verkligheten. Riksbankens jobb är att nå hållbar inflation och undvika en lågkonjunktur. För att Sverige ska ha en låg arbetslöshet så krävs det att Sverige kan exportera bra och det gör den verkligen nu när SI har sänkt kronan mot övriga valutor. Skulle räntan höjas skulle vi se en starkare krona, lägre export och högre arbetslöshet. Det bästa vore om det fanns en låg ränta för företagslån och en högre ränta för privatpersoner. Det är bara att gilla läget. Jag gissar på att vi kommer ha minusräta i många år framöver. Speciellt om USA skulle börja dippa om något år.
2016-12-21, 10:25
Medlem
Citat:
Nej precis, intresset är lågt och därför finns det inte. Det är det vi har sagt hela tiden till dig.

Om man ser till hur många som går och faktiskt oroar sig för att priserna håller på att "plana ut" ( dvs falla ) skulle ganska många vilja ha en sådan försäkring. Bara för att jag inte vill ha den betyder det ju inte att alla sitter med lika låg risk som jag.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Man kan göra om exemplet och lägga till betalningsförmågan.

Det finns 100 budgivare på BR 1, (utgångspris 1 miljon), 99 av budgivarna kan betala som mest 0,5 miljoner för en bostad.
10 budgivare på BR 2 (utgångspris 1,5 miljoner) 9 av budgivarna kan betala maximalt 1 miljon för en bostad, 1 av dem kan betala som mest 1,1 miljoner
1 budgivare på BR 3 (ugångspris 2 miljoner) Budgivaren kan betala som mest 100 miljoner för en bostad.

Vad händer? Vi har 111 budgivare. 99 av dem kan bjuda som högst 0,5 miljoner. 9 av dem kan bjuda som högst 1 miljon. 1 av dem kan betala 1,1 miljon och en 100 miljoner. Den finaste bostaden säljs för strax över 1,1 miljon, den näst finaste för strax över 1 miljon och den minst attraktiva för 1 miljon.

Poängen är att de 99 budgivare som kan betala max 0,5 miljoner för en bostad inte påverkar priserna alls. De hade lika gärna hade kunnat vara 10000 och lamslå hela stockholmstrafiken på visningsdagen, utan att driva upp priset en enda krona. De är för fattiga. Det är inte budgivarnas antal som styr, det är deras betalningsförmåga.

Problemet med ditt exempel är att det inte speglar hur det ser ut i budgivningarna. (det finns förvisso inte 100 budgivare heller men det finns allt som oftast de som kan betala mer än vad just det objektet kostar)
Går man in i en budgivning så vill de flesta mäklarna se att du har lånelöfte som täcker upp det du budar. Om det hade varit som i ditt exempel så hade det inte blivit några bud i stort sett.
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det handlar mer om att du i din debatteknik är så aggressiv att man inte orkar med dig, när du dessutom inte kan se en annan vinkel än din egen blir kombinationen helt omöjlig att vilja ta i ens med tång.

Det finns inget aggressivt med att peka på bristerna i din logik men jag förstår att du upplever det så. Det är jobbigt när du tvingas tänka efter och försvara dina motsägelsefulla påståenden förstås.

Citat:
Börsen kan svänga ordentligt på årsbasis, det gör inte bostadsmarknaden då den lite mer sävligt följer inflationen.

Börsen generar värde åt sin ägare, medans bostaden är en kostnad, konsumtion.

Det bemöter inte på något sätt de motsägelser du står för som jag pekade på men försök gärna igen.

Citat:
( nu kommer kurt-sune sparka upp dörren, glida fram lätt stinkande av sill och rapa ur sig att bostaden inte alls har varit en kostnad för honom ) men över tid och när allt är balanserat är det just på det viset att en bostad stiger i värde i takt med inflationen, vilket gör att man inte alls tjänar några pengar på det, där har du en ganska fundamental skillnad mot börsen.

Om nu bostadspriserna stiger mer än inflationen, är det högst tillfälligt ( tillfälligt kan vara över ganska lång tid om man har hjärna att tänka längre än nästa lördagsgodis )

Vem var det nu som pratade om aggressivitet, du projicerar highbanker.
2016-12-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Jag gissar på att vi kommer ha minusräta i många år framöver.

Den spar vi som framtida referens sa räven!
2016-12-21, 10:29
Medlem
Citat:

Vem var det nu som pratade om aggressivitet, du projicerar highbanker.

Nej då, det handlar mer om att jag bemöter dig som du bemöter mig

Att diskutera med dig är så fruktlöst ( jag är inte ensam om den åsikten ) att jag lika gärna skulle kunna svara "bajs" varje gång jag talar till dig.

Det skulle mynna ut i ungefär samma resultat, så varför anstränga sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in