2016-12-12, 19:42
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oet
Har införskaffat mig en säkerhetsrakhyvel och tänkte höra om ni har några rekommendationer till ett bra startset för att gå vidare.
Kände mig lite vilsen bland alla olika produkter som fann där ute.

Menar du borste, kräm/tvål osv?

Jag slår ett slag för Semogue's svinborstar, dom är billiga och har bra styvhet eller backbone som det kallas. Shaver.se har en del billiga Semogue. Vill man ha något mjukt och djurvänligt så är givetvis syntetborste ett bra val. Tycker dock att svenska marknaden är lite dålig på den fronten. Shavingstation i England har ett bra utbud på syntetiska borstar, har hört gott om både Stirlings och RazoRock's borstar. Har själv en Mühle som är helt ok men kostar något mer. Billiga grävlingsborstar är inget jag kan rekommendera, brukar vara slappa och kännas som en sladdrig mopp i ansiktet.

Tvålar eller krämer är högst personligt vad man gillar och egentligen är det bara att testa något som verkar intressant.

En after shave balm är alltid bra för återfuktningen efter rakningen. Också högst personligt vad man gillar. Proraso har i regel mycket prisvärda produkter.

Vill man vispa upp lödder i skål så är ju givetvis en skål bra att ha
Citera
2016-12-15, 10:04
Medlem
oyegies avatar
Jag lyckas oftast inte bygga upp ett bra raklödder fast man gör efter konstens regler,kollar man på videoklipp så får de oftast megamycket lödder i sin rakskål medans jag får en liten klick eller inget alls.
Vet inte vad som är fel,kanske rakborsten som är kass?
Citera
2016-12-15, 10:07
Medlem
Pisswassers avatar
Pojkar använder Mach3, vi män använder rakkniv.
Citera
2016-12-15, 10:22
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Jag lyckas oftast inte bygga upp ett bra raklödder fast man gör efter konstens regler,kollar man på videoklipp så får de oftast megamycket lödder i sin rakskål medans jag får en liten klick eller inget alls.
Vet inte vad som är fel,kanske rakborsten som är kass?

Har aldrig upplevt det problemet själv. Använder du rakkräm eller tvål? Blötlägger du borsten osv?
Citera
2016-12-15, 10:24
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
Pojkar använder Mach3, vi män använder rakkniv.

Vad använder du för kniv själv? Har själv bara kört kniv senaste tiden och har snöat in lite på japanska dock av västerländsk typ.
Citera
2016-12-15, 10:42
Medlem
Pisswassers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Vad använder du för kniv själv? Har själv bara kört kniv senaste tiden och har snöat in lite på japanska dock av västerländsk typ.

Vilket sammanträffande. Kör själv med japansk men dock av japansk stil, en 50 mm, från mästaren själv, Shigeyoshi Iwasaki. Den är handsmidd av honom personligen samt personligt graverad. Köptes på plats för flera år sedan. Har för mig att jag jag betalade runt 25,000 yen.
Citera
2016-12-15, 11:02
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Har aldrig upplevt det problemet själv. Använder du rakkräm eller tvål? Blötlägger du borsten osv?
Mest rakkräm men har en Nivea raktvål också,jag övade lite med stickan i morse dvs värma borsten och skaka ur,gnugga lite med borsten på tvålen en par sekunder och sen i skålen och droppa i lite vatten efter behov,tar man för mycket försvinner allt lödder ur tomma intet.
Citera
2016-12-15, 11:39
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
Vilket sammanträffande. Kör själv med japansk men dock av japansk stil, en 50 mm, från mästaren själv, Shigeyoshi Iwasaki. Den är handsmidd av honom personligen samt personligt graverad. Köptes på plats för flera år sedan. Har för mig att jag jag betalade runt 25,000 yen.

Intressant, har aldrig testat en Kamisori då dom ser svåra ut att använda. 25.000 yen låter som ett bra pris för något av Iwasaki men antar att med som allt annat så är priserna väldigt varierande. Har sett knivar från allt mellan 3000-25.000:-
Beställde faktiskt nyligen en NOS Fukutaro Tanifuji-kniv som likt Iwasaki har någon slags mästarstatus. Förväntas komma i början av nästa månad då säljaren som är dansk är i Japan tydligen.

"Fukutaro Tanifuji was the first to make western straight razors in Japan. In fact, Mr. Shigeyoshi Iwasaki was taught how to make straight razors by Mr. Tanifuji.
Citera
2016-12-15, 11:46
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Mest rakkräm men har en Nivea raktvål också,jag övade lite med stickan i morse dvs värma borsten och skaka ur,gnugga lite med borsten på tvålen en par sekunder och sen i skålen och droppa i lite vatten efter behov,tar man för mycket försvinner allt lödder ur tomma intet.

Jaha är det en s.k shaving stick-tvål? Tror meningen med dom är att man ska gnugga den i ansiktet ordentligt och sen borsta med fuktad borste. Men oavsett så låter det som du använder alldeles för lite tvål/kräm. I en vanlig raktvålsburk så vispar jag säkert i minst 30-60 sekunder innan jag går över i skålen och fortsätter, sen tillsätter jag ett par droppar vatten då och då tills jag får bra konsistens. Så att bara gnugga ett par sekunder låter alldeles för lite. Borsten måste ju bli "laddad" med tvål/kräm och sen ihop med vatten så bildas löddret.
Citera
2016-12-20, 21:34
Medlem
Citat:

Citat:
Jaha är det en s.k shaving stick-tvål? Tror meningen med dom är att man ska gnugga den i ansiktet ordentligt och sen borsta med fuktad borste. Men oavsett så låter det som du använder alldeles för lite tvål/kräm. I en vanlig raktvålsburk så vispar jag säkert i minst 30-60 sekunder innan jag går över i skålen och fortsätter, sen tillsätter jag ett par droppar vatten då och då tills jag får bra konsistens. Så att bara gnugga ett par sekunder låter alldeles för lite. Borsten måste ju bli "laddad" med tvål/kräm och sen ihop med vatten så bildas löddret.

Jag håller med LaCucaracha. Om tvålen är av stick-typ så är meningen att man ska gnugga in tvålen i ansiktet ordentligt innan man borstar fram ett lödder.

Själv har jag endast haft en shaving stick och jag hade liknande problem som du. Löste problmet med att skära ner tvålen i en burk. På så sätt blev det lättare att fylla borsten med tvål, vispar kanske ca 20-30 sekunder för att få tillräklig "laddning" för att raka enbart halsen.

Ett annat tips att prova på är att skippa skålen för att bygga upp skummet. Då du har laddat tvål i borsten så försök att bygga upp skummet genom att "borsta/gnugga" fram löddret i ansiktet, så kallad face lather.
Citera
2016-12-20, 21:38
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag vill börja använda rakkniv när jag rakar mig, duger vilket kit som helst eller är dyrare bättre?
Citera
2016-12-20, 22:51
Medlem
Bladen till min Merkur - med namnet Merkur, hur många raknar håller dem? När brukar ni byta ut?

Vissa dagar så skulle jag vilja raka mig varje dag. Gör jag det med min Gillette så är det hopplöst, håren är så korta så det skapar raksår och irritation. Merkur:en blir bättre - men kan skapa rodnad.

Vad för tips skulle ni ge mig, införskaffa rakolja? Blir det mer skonsamt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in