2016-12-20, 23:16
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Bladen till min Merkur - med namnet Merkur, hur många raknar håller dem? När brukar ni byta ut?

Vissa dagar så skulle jag vilja raka mig varje dag. Gör jag det med min Gillette så är det hopplöst, håren är så korta så det skapar raksår och irritation. Merkur:en blir bättre - men kan skapa rodnad.

Vad för tips skulle ni ge mig, införskaffa rakolja? Blir det mer skonsamt?
Raka sig varje dag sliter på huden,att låta den vila 2-3 dar är bättre.
Citera
2016-12-21, 08:15
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag vill börja använda rakkniv när jag rakar mig, duger vilket kit som helst eller är dyrare bättre?

Dyrare är oftast bättre som jag upplevt det. Det går annars att hitta rakklara knivar för nån hundring eller två. Gold Dollar eller vad dom heter, finns massor på eBay. Om dom är bra låter jag vara osagt men dom kan säkert funka om någon slipat den bra. Problemet är väl att om den rakar kasst så kommer du tappa intresset.
Jag personligen tycker vintageknivar är roligare, finns mängder i olika prisklasser.
Nybörjare brukar oftast börja med en kniv i storleken 5/8" vilket är drygt 16 mm brett blad och oftast med rundad kant för att det ser minst läskigt ut.

Har möjligtvis en fin tysk vintagekniv till salu om det skulle vara intressant.

Sen måste du ha en strigel, personligen skulle jag inte köpa något annat än 3" bred och med en tillhörande canvasdel. Att köpa en smalare gör det bara jobbigare och risken att du pajar eggen kommer bli större. Tråkiga är att vettiga 3" striglar är rätt dyra.

Sen kommer sista steget och det är hur du tänkt underhålla skärpan, ha en slipsten, kromoxidpasta osv. Billigast är nog att köpa kromoxidpasta och kleta lite på strigelns baksida. När kniven börjar bli slö så kör man ett par vändor i pastan. Om det funkar bra eller inte vet jag inte då jag skickat iväg mina knivar till personer som håller på med slipning.
Citera
2016-12-21, 14:39
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Dyrare är oftast bättre som jag upplevt det. Det går annars att hitta rakklara knivar för nån hundring eller två. Gold Dollar eller vad dom heter, finns massor på eBay. Om dom är bra låter jag vara osagt men dom kan säkert funka om någon slipat den bra. Problemet är väl att om den rakar kasst så kommer du tappa intresset.
Jag personligen tycker vintageknivar är roligare, finns mängder i olika prisklasser.
Nybörjare brukar oftast börja med en kniv i storleken 5/8" vilket är drygt 16 mm brett blad och oftast med rundad kant för att det ser minst läskigt ut.

Har möjligtvis en fin tysk vintagekniv till salu om det skulle vara intressant.

Sen måste du ha en strigel, personligen skulle jag inte köpa något annat än 3" bred och med en tillhörande canvasdel. Att köpa en smalare gör det bara jobbigare och risken att du pajar eggen kommer bli större. Tråkiga är att vettiga 3" striglar är rätt dyra.

Sen kommer sista steget och det är hur du tänkt underhålla skärpan, ha en slipsten, kromoxidpasta osv. Billigast är nog att köpa kromoxidpasta och kleta lite på strigelns baksida. När kniven börjar bli slö så kör man ett par vändor i pastan. Om det funkar bra eller inte vet jag inte då jag skickat iväg mina knivar till personer som håller på med slipning.

Tack för ett utförligt svar! Ska börja leta runt lite på nätet ,men köper nog helst allting nytt ändå
Citera
2016-12-22, 10:17
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Tack för ett utförligt svar! Ska börja leta runt lite på nätet ,men köper nog helst allting nytt ändå

Inga problem, tänk på att nya knivar ofta kräver slipning. Därav min rekommendation av en rakklar vintage.
Citera
2016-12-22, 11:52
Medlem
towbs avatar
Önskat mig lite rakgrejer till jul av mammsen, råkar även veta att den önskan går i uppfyllelse eftersom jag var tvungen att visa var man köper grejerna

Proraso Pre-Shave Green Tea och en tub Proraso Shaving Cream Sandalwood and Shea Butter

Blir en liten level-up eftersom jag bara använt Palmolive sticka/kräm och Arko tidigare, eftersom jag gjorde det till lite utav en sport att raka mig så billigt som möjligt.
Citera
2016-12-27, 01:43
Medlem
Är det någon som är intresserad av att få 25% rabatt på http://www.westcoastshaving.com får ni gärna höra av er. Jag har själv tänkt köpa en ny Feather-AS-D2 då min förra samt fodral blev stulen. Genomförs ett köp från någon man rekommenderar sidan till får även den som rekommenderade sidan 25% rabatt.
Köpte min förra AS-D2 genom Massdrop, men de har ingen aktiv kampanj för denna rakhyvel. Vill även passa på att köpa nytt fodral från http://www.westcoastshaving.com/West...wn_p_1283.html så 25% rabatt på ett köp hade så klart suttit fint.
Citera
2016-12-29, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seals
Är det någon som är intresserad av att få 25% rabatt på http://www.westcoastshaving.com får ni gärna höra av er. Jag har själv tänkt köpa en ny Feather-AS-D2 då min förra samt fodral blev stulen. Genomförs ett köp från någon man rekommenderar sidan till får även den som rekommenderade sidan 25% rabatt.
Köpte min förra AS-D2 genom Massdrop, men de har ingen aktiv kampanj för denna rakhyvel. Vill även passa på att köpa nytt fodral från http://www.westcoastshaving.com/West...wn_p_1283.html så 25% rabatt på ett köp hade så klart suttit fint.
Här är en kupong om någon är intresserad: C-88XATTMA85. Använde den själv precis och den fungerar utan problem. Blev inte så dyr frakt till Sverige heller ($20). Tillkommer förmodligen moms och tull.
Citera
2016-12-29, 12:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Jag lyckas oftast inte bygga upp ett bra raklödder fast man gör efter konstens regler,kollar man på videoklipp så får de oftast megamycket lödder i sin rakskål medans jag får en liten klick eller inget alls.
Vet inte vad som är fel,kanske rakborsten som är kass?
Prova rakkrämen från Taylor of Old Bond Street. Den är lätt att få till ett riktigt bra skum med och den är förhållandevis billig.
Citera
2016-12-29, 21:11
Medlem
Seppo1337s avatar
Någon som köpt typ Wilkinson från Amazon? Blir fan tokig på att köpa Gilette för 2000 kr var och varannan vecka. Måste finnas något märke som håller samma eller bättre kvalitet för mindre pengar.
Citera
2016-12-29, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Någon som köpt typ Wilkinson från Amazon? Blir fan tokig på att köpa Gilette för 2000 kr var och varannan vecka. Måste finnas något märke som håller samma eller bättre kvalitet för mindre pengar.

Två nollor för mycket?
Handlar enbart om en löjlig macho kultur, med kommentarer som Gilette är för pojkar etc..
Fortsätt spendera dina 2000 kr var och varannan vecka.
Citera
2016-12-30, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Hur går du tillväga när du rakar dig?

Du verkar vara en riktigt kräsen typ när det kommer till rakningen.

Själv så har jag använt Gillettes vanliga Manual Razor och Fusion Power i två år med tvål. Och det har fungerat hur bra som helst. Har haft samma hyvel i två år, och byter blad efter cirka 70 rakningar., vilket betyder att jag använder två blad om året.

Detta har inte kostat mig mer än 300 kronor än.

Du behöver nog lära dig att prioritera bättre.
Citera
2016-12-30, 17:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underutvecklad
Hur går du tillväga när du rakar dig?

Du verkar vara en riktigt kräsen typ när det kommer till rakningen.

Själv så har jag använt Gillettes vanliga Manual Razor och Fusion Power i två år med tvål. Och det har fungerat hur bra som helst. Har haft samma hyvel i två år, och byter blad efter cirka 70 rakningar., vilket betyder att jag använder två blad om året.

Detta har inte kostat mig mer än 300 kronor än.

Du behöver nog lära dig att prioritera bättre.
Okej, troligen kommer detta att ändras när du får skägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in