Citat:
Ursprungligen postat av
MartinStLouis
Jag vill börja använda rakkniv när jag rakar mig, duger vilket kit som helst eller är dyrare bättre?
Dyrare är oftast bättre som jag upplevt det. Det går annars att hitta rakklara knivar för nån hundring eller två. Gold Dollar eller vad dom heter, finns massor på eBay. Om dom är bra låter jag vara osagt men dom kan säkert funka om någon slipat den bra. Problemet är väl att om den rakar kasst så kommer du tappa intresset.
Jag personligen tycker vintageknivar är roligare, finns mängder i olika prisklasser.
Nybörjare brukar oftast börja med en kniv i storleken 5/8" vilket är drygt 16 mm brett blad och oftast med rundad kant för att det ser minst läskigt ut.
Har möjligtvis en fin tysk vintagekniv till salu om det skulle vara intressant.
Sen måste du ha en strigel, personligen skulle jag inte köpa något annat än 3" bred och med en tillhörande canvasdel. Att köpa en smalare gör det bara jobbigare och risken att du pajar eggen kommer bli större. Tråkiga är att vettiga 3" striglar är rätt dyra.
Sen kommer sista steget och det är hur du tänkt underhålla skärpan, ha en slipsten, kromoxidpasta osv. Billigast är nog att köpa kromoxidpasta och kleta lite på strigelns baksida. När kniven börjar bli slö så kör man ett par vändor i pastan. Om det funkar bra eller inte vet jag inte då jag skickat iväg mina knivar till personer som håller på med slipning.