2016-12-20, 22:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du missade helt poängen, OM det vore så osannolikt med prisfall som herrarna här vill göra gällande borde det ju vara en säker vinstaffär att sälja dessa försäkringar, eftersom dom aldrig skulle behöva användas.

Och ingen säljer dessa försäkringar, vad kan det indikera?

Valueguard talade om det 2009, sedan har inte mycket hänt eftersom man kanske fick lite kalla fötter?

Varför skulle den som ger ut ett sådant instrument få kalla fötter, förstår du inte alls hur det här fungerar? Vågar heller ingen ge ut derivat på börsen när risken är hög menar du
2016-12-20, 22:39
Medlem
Citat:
varför kan jag inte ringa Trygg-Hansa och teckna en hyffsat billig försäkring mot ett 40-procentigt prisfall på min bostad? Dom borde ju förstå samma sak som du, dvs att det inte kan inträffa, dom kunde tjäna hur mycket pengar som helst på att sälja den försäkringen.

Jag menar, går det att tjäna pengar på en sak så gör dom ju det, eller kan det vara så att dom inte är lika säkra som du på just det?
Du förstår inte marknadsekonomi och näringsverksamhet.
Varför skulle dom bränna kostnader på att tillhandahålla en produkt som i stort sett ingen vill betala för.
Det man säljer behöver en omsättning för att man skall gå runt.
2016-12-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är snarare betalningsvillig som styr priserna.
Du kan då få berätta varför priserna har fallit när produktionskostnaden faller. T ex efter produktionsflytt till low cost länder.

Finns något som kallas konkurrens. Och den pressar ned priserna ganska effektivt.

Citat:
Jag tror inte byggbolagen kommer att sänka priset bara för att kostnaden sjunker.
Och vad baserar du den tron på?

Att platt-tv priserna inte fallit från 100'000 utan stigit till 200'000?

Citat:
De kommer precis som alla andra försöka få så mycket betalt som möjligt.
Hur går det för aktieägarna när deras företag prissätter sig ut ur marknaden?

Citat:
Arbetarna kommer givetvis inte sänka sina löner så länge byggbolagen är villiga att betala.
Har inget med byggbolagen att göra. Vi kan titta tillbaka på 70/80-talet och varvskrisen (när världsmarknadspriserna föll).
Metall var väldigt rabiata och på krigsstigen. Kraven var löneförhöjningar och att ingen metallare skulle bli uppsagd. (S) hade gjort facken för starka, så staten fick kapitulera och plundra skattebetalarna och subventionera lönerna.

För att försöka komma ur detta eldade staten på med inflation. (Och de flesta i tråden har väl hört talas om den kraftiga inflationen på 70/80-talet). Genom att öka skuldsättningen kunde reallönerna sänkas och vissa företag överleva. Feldt kämpade hela sin finansministertid för att komma ur detta träsk, men kan sägas ha förlorat rosornas krig mot vänsterflygeln inom (S) med LO-bossen Stig Malm.
Efter Sovjets kaputt och 90-tals-krisen har dock (S) och facken blivit mindre rabiata i att förstöra landet. Så från 95 har vi haft reallöneökningar.

Men byggnads är av den gamla stammen. Fortfarande uppbackade av (S). Sätter man på något sätt stopp för priserna, kommer byggjobbare och hantverkare att bli arbetslösa. Då kommer (S) att subventionera och skicka räkningen till skattebetalarna. (Eller dra in på någon välfärd).

Notera att ROT infördes av (S). Fast under ett annat namn.
2016-12-20, 23:24
Medlem
Roligt att kolla hur många inlägg vissa har gjort här i tråden. Alpha101 måste vara i topp med nästan 1000(!) inlägg, varför måste du sitta och argumentera och försvara dig själv så mycket, om du nu är så säker på att det inte alls finns någon bostadsbubbla?
2016-12-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Snyggt du missade både min fråga och poängen i stort. Nyckelordet är "DÅ". Jag har aldrig sagt att ni inte betalat vad det kostat men det är en ofantligt stor skillnad på vad det kostar NU mot vad det kostade DÅ, då ni köpte, och att ha ridit på en värdeökningsvåg mot att inte ha gjort det. Förstår du nu varför er sång om att betala vad det kostar rimmar illa? Nej, det gör du inte, i all din uppblåsta självgodhet.
Nej, det är du som inte kan ta till dig informationen.
Jag har köpt bostad till motsv produktionskostnaden. Och jag har en bostad.

Att produktionskostnaden stigit under innehavstiden tjänar jag inget på. Det är tvärtom. Jag har åkt på onödiga kostnader pga det. Du verkar helt oförmögen att ta in den informationen.

Det finns inget plus. Det finns bara minus.

Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Sen att ni fått betala vinstskatt på alla hundratusentals kronor som uppstått ur tomma intet, ja, ska vi anordna en stödgala? Det låter nästen som att du försöker övertala oss till att ett köpt boende inte är en sån höjdare.
Du ser själv hur illa det är. Du fokuserar på att någon ser ut att ha tjänat någon krona och förlorar all förmåga till rationellt tänkande.

Ditt resonemang verkar vara att "Jaha har produktionskostnaden stigit. Öh, ja men då ska ni som är oskyldiga till det plundras".
Hur rättfärdigar du det? Och inser du ens att det är vad du uttrycker?
2016-12-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Det är väl helt uppenbart att det inte fungerar?

Hur många hus av 1 000 tror du brinner ner varje år? Om priserna skulle falla gör de inte det på 3 hus av 1 000 utan det faller för samtliga samtidigt. Detta gör det till något som inte är en försäkringsprodukt, vad tror du skulle hända det försäkringsbolag där 1 000 av 1 000 försäkrade hus brann upp samma år?
Det går att försäkra de flesta stats och företagsobligationer mot kredithändelser.

Och för dom är det precis så att för det mesta händer inget men händer det något kan det hända många. Risken är utspridd över tiden i stället för objekten.
2016-12-20, 23:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Roligt att kolla hur många inlägg vissa har gjort här i tråden. Alpha101 måste vara i topp med nästan 1000(!) inlägg, varför måste du sitta och argumentera och försvara dig själv så mycket, om du nu är så säker på att det inte alls finns någon bostadsbubbla?

Den stora frågan är varför debattörer som inte kan argumentera i sak debatterar varför andra debatterar. Det här är ett debattforum och här debatterar man.
2016-12-21, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför skulle den som ger ut ett sådant instrument få kalla fötter, förstår du inte alls hur det här fungerar? Vågar heller ingen ge ut derivat på börsen när risken är hög menar du

Det är väl ändå en viss skillnad.

Min poäng är att om bostäder vore en så bergsäker investering skulle ju försäkringsbolagen lätt kunna tjäna stora pengar på att sälja försäkringar som ingen någonsin skulle behöva använda ( eftersom prisfall vore omöjligt.... )

Varför gör dom nu inte det ? Jo för att bostäder inte är en bergsäker investering.....

Väldigt många människor är kluvna i frågan, och oroar sig för ett prisfall, väldigt många skulle lätt teckna en sådan försäkring.
2016-12-21, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag ifrågasatte inte att volatiliteten är högre på börsen än bomarknaden utan bad dig motivera hur det leder till markant högre prisökningar över tid. Om du inte klarar att argumentera för det kan jag hjälpa dig lite men det skulle vara intressant att höra ditt resonemang här.

Hint: volatilitet är ett mått på risk och då är det intressant att du anser att bomarknaden befinner sig i en bubbla men inte att börsen gör det. Risken borde då vara lägre för aktier än för bostäder enligt ditt resonemang men ändå argumenterar du att volatiliteten är högre för aktier. Utveckla gärna dina förvirrade tankar, det kan bli kul.

Svängningarna på börsen på årsbasis jämfört med bostadsmarknadens utveckling är så totalt olika att dom olika indexen inte kan jämföras på det sätt du vill.

Du är den förvirrade här eftersom du gör tolkningar likt den här.

"Risken borde då vara lägre för aktier än för bostäder enligt ditt resonemang men ändå argumenterar du att volatiliteten är högre för aktier."

Det var du som drog in börsen i diskussionen, glöm inte bort det i din ego-piruett.
2016-12-21, 07:55
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det går att försäkra de flesta stats och företagsobligationer mot kredithändelser.

Och för dom är det precis så att för det mesta händer inget men händer det något kan det hända många. Risken är utspridd över tiden i stället för objekten.

Jag vet men inte ringer du trygghansa för det?

Det enda jag försöker påpeka är att motsvarande en villaförsäkring som man ringer trygghansa och tecknar är det inte.

Jag skriver till och med att de flesta juridiska personerna redan försäkrar sig mot dylikt.
2016-12-21, 08:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är väl ändå en viss skillnad.

Min poäng är att om bostäder vore en så bergsäker investering skulle ju försäkringsbolagen lätt kunna tjäna stora pengar på att sälja försäkringar som ingen någonsin skulle behöva använda ( eftersom prisfall vore omöjligt.... )

Varför gör dom nu inte det ? Jo för att bostäder inte är en bergsäker investering.....

Väldigt många människor är kluvna i frågan, och oroar sig för ett prisfall, väldigt många skulle lätt teckna en sådan försäkring.

Du inser väl att det går lika bra att resonera tvärtom, om det är så bergsäkert att priserna ska falla finns det stora och säkra pengar att tjäna.

Vad du däremot inte inser är att banker har regler att rätta sig efter, de varken får eller vill agera på det här sättet åt något håll eftersom inget är tvärsäkert på kort sikt. Detta är en hållning som jag har deklarerat flera gånger, det finns alltid risker på kort sikt men med tiden avtar riskerna. Det är bubbelbabblare som du som uttrycker tvärsäkert om att det ska falla.

Citat:
Svängningarna på börsen på årsbasis jämfört med bostadsmarknadens utveckling är så totalt olika att dom olika indexen inte kan jämföras på det sätt du vill.

Du är den förvirrade här eftersom du gör tolkningar likt den här.

"Risken borde då vara lägre för aktier än för bostäder enligt ditt resonemang men ändå argumenterar du att volatiliteten är högre för aktier."

Det var du som drog in börsen i diskussionen, glöm inte bort det i din ego-piruett.

Oavsett vem som drog in börsen så måste väl du kunna stå för det du säger och få dina resonemang att gå ihop, eller hur? Är du helt svarslös eller kan du förklara hur du får ihop det att risken för börsen både är lägre och högre på samma gång?

För det är precis det du säger när du säger att det inte finns en bubbla på börsen men däremot för bopriser. Samtidigt säger du att volatiliteten är högre för börsen än för bopriserna.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-12-21 kl. 08:16.
2016-12-21, 09:31
Medlem
Drdeoos avatar
Någon som kan svara på varför inte bostadsräntan höjs med små marginaler för varje år för att undvika att bostadsbubblan spräcks

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in