2016-12-20, 21:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
om det nu är så bergsäkert, varför kan jag inte ringa Trygg-Hansa och teckna en hyffsat billig försäkring mot ett 40-procentigt prisfall på min bostad? Dom borde ju förstå samma sak som du, dvs att det inte kan inträffa, dom kunde tjäna hur mycket pengar som helst på att sälja den försäkringen.

Jag menar, går det att tjäna pengar på en sak så gör dom ju det, eller kan det vara så att dom inte är lika säkra som du på just det?
Om kåken brinner ner så minskar värdet markant. Det har de flesta en försäkring mot. Frågan är vad det skulle kosta att baka inte det i hemförsäkringen. Blir det för dyrt så är det inte intressant.
2016-12-20, 21:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är snarare betalningsvillig som styr priserna. Jag tror inte byggbolagen kommer att sänka priset bara för att kostnaden sjunker. De kommer precis som alla andra försöka få så mycket betalt som möjligt. Arbetarna kommer givetvis inte sänka sina löner så länge byggbolagen är villiga att betala.

Det skulle i så fall peka på bristande konkurrens och då kan man fråga sig varför det inte dyker upp nya konkurrenter som bygger billigare. I viss mån kan det förstås vara så men det kan inte driva en stadig trend.
2016-12-20, 21:57
Medlem
HannaStjaernes avatar
Jag ser fram emot att följa denna tråd med tillhörande bubbelförnekare när räntan börjar ticka uppåt. Lova att ni stannar!
2016-12-20, 22:04
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Om kåken brinner ner så minskar värdet markant. Det har de flesta en försäkring mot. Frågan är vad det skulle kosta att baka inte det i hemförsäkringen. Blir det för dyrt så är det inte intressant.

Det är väl helt uppenbart att det inte fungerar?

Hur många hus av 1 000 tror du brinner ner varje år? Om priserna skulle falla gör de inte det på 3 hus av 1 000 utan det faller för samtliga samtidigt. Detta gör det till något som inte är en försäkringsprodukt, vad tror du skulle hända det försäkringsbolag där 1 000 av 1 000 försäkrade hus brann upp samma år?

Tänk tex så här, om snittpriset för en villaförsäkring är 7 000 kr om året och du försäkrar 1 000 villor, då har du 7 milj i premieintäkter om året. Då klarar du 1 totalskada och inget annat. dvs en frekvens om 0,1%. Det innebär att risken för ett prisfall varje givet år får vara 0,1% för att årspremien att försäkra sig mot endast prisfall ner till 0 kr blir 7 000 kr.

NU kan du sätta in vilken risk du vill och lista ut vad priset blir på ett ungefär.

Ja det här var ett extremt förenklat resonemang.

Olika finansiella instrument passar mycket bättre för den här typen av "försäkring" fastighetsbolag gör givetvis redan det här i olika form, liksom andra bolag tex valutasäkrar sina affärer/kontrakt.
2016-12-20, 22:10
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Utmärkt. Men du borde vara det i dina svar istället.

Nu har jag väl talat om för dig minst en gång tidigare att jag och andra som köpt bostäder tidigare åkt på att betala vad det kostade. (Och vad det kostade har berott på produktionskostnad. Då).

Sedan har jag frågat vem du menar skulle ha lagt mellanskillnaden, om du nu inte klarar av att ta in informationen om att vi betalat. Men det har du inte svarat på. Varför inte det?
Du har bara 3 val:
a) Vi har betalat vad det kostar, när vi har köpt. (De flesta av oss har köpt/sålt flera ggr).
b) Vi har inte betalat full ut. Någon annan har gått in och betalat mellanskillnaden.
c) Byggjobbarna jobbade gratis (helt eller delvis).

Vilken annan möjlighet ser du?

---------------------------
Och som jag förklarat får dig. Men som inte märks det minsta att du tagit in, är att vi åkt på onödigt hög fastighetsskatt för att byggjobbarna höjt sina löner och dragit upp produktionskostnaden.
Även att vi åkt på att betala onödig vinstskatt för att byggjobbarna höjt sina löner och dragit upp produktionskostnaden.

Även att vi åkt på att betala onödigt stor lagfart för att byggjobbarna höjt sina löner och dragit upp produktionskostnaden.

Kan du nu bekräfta att du tagit emot den informationen och kommer att ha beaktat den i dina fortsatta skriverier.

Dvs jag har bara haft nackdel av stigande bostadspriser.
Snyggt du missade både min fråga och poängen i stort. Nyckelordet är "DÅ". Jag har aldrig sagt att ni inte betalat vad det kostat men det är en ofantligt stor skillnad på vad det kostar NU mot vad det kostade DÅ, då ni köpte, och att ha ridit på en värdeökningsvåg mot att inte ha gjort det. Förstår du nu varför er sång om att betala vad det kostar rimmar illa? Nej, det gör du inte, i all din uppblåsta självgodhet.

Sen att ni fått betala vinstskatt på alla hundratusentals kronor som uppstått ur tomma intet, ja, ska vi anordna en stödgala? Det låter nästen som att du försöker övertala oss till att ett köpt boende inte är en sån höjdare.
2016-12-20, 22:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Jag ser fram emot att följa denna tråd med tillhörande bubbelförnekare när räntan börjar ticka uppåt. Lova att ni stannar!

Lova att du inte håller andan medan du väntar, tråden är sex år och bubbelbabblarna började gapa långt innan dess.

Alpha plockade nyligen fram lite roliga citat från t.ex. Magnus där han för exakt tre år sedan var säker på att priserna skulle falla minst 30% men sedan dess har de ökat med 40%. Av förklarliga skäl har han sprungit och gömt sig nu så det är oklart om han nu tror att vi först ska falla tillbaks till nivån 2013 och sedan ytterligare 30% ned.
2016-12-20, 22:14
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Håll andan, som sagt, för här har man matematiskt och oantastligt stringent bevisat att räntan aldrig kommer att höjas till kännbara nivåer.
2016-12-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur menar du att volatiliteten skiljer mellan bomarknaden och börsen och hur motiverar du att det skulle påverka i den riktning du förespråkar.

https://rikatillsammans.se/2014/01/10/stockholmsborsens-arliga-avkastning-1990-2013/

Titta år för år så ser du att motsvarande volatilitet inte går att finna på bostadsmarknaden, och det som driver börsen är som du säger att företagen växer och blir effektivare.

Att ett hus stiger i värde över tid beror på en enda sak, inflation. Allt annat är tidsbegränsade spekulationer både upp och ner. Du tror att facit ligger i de senaste 20 åren och ser det som någon sorts empiriska bevis.
2016-12-20, 22:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Håll andan, som sagt, för här har man matematiskt och oantastligt stringent bevisat att räntan aldrig kommer att höjas till kännbara nivåer.

Snarare har vi påvisat att marknaden bedömer att det är extremt osannolikt att vi ska få markant högre snitträntor den kommande 10-årsperioden åtminstone, samt att den som inte delar den bedömningen kan binda på 10 år och garanterat få en låg ränta. Förmodligen klart högre än om man kör rörligt men som sagt, om man inte vågar tro på marknadens bedömning kan man binda.
2016-12-20, 22:27
Medlem
Citat:

Du missade helt poängen, OM det vore så osannolikt med prisfall som herrarna här vill göra gällande borde det ju vara en säker vinstaffär att sälja dessa försäkringar, eftersom dom aldrig skulle behöva användas.

Och ingen säljer dessa försäkringar, vad kan det indikera?

Valueguard talade om det 2009, sedan har inte mycket hänt eftersom man kanske fick lite kalla fötter?
2016-12-20, 22:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Lite kuriosa: den har hållts liv i i dryga sex år nu. Har du verkligen tålamod att vänta så länge? Själv har jag under dessa sex år sänkt mina kostnader och amorterat av på de lån jag har.

Att sitta och vänta på höjda räntor är bland det mest idiotiska man kan göra. I synnerhet om man sitter i en dyr hyresrätt under sin väntan.
2016-12-20, 22:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
https://rikatillsammans.se/2014/01/10/stockholmsborsens-arliga-avkastning-1990-2013/

Titta år för år så ser du att motsvarande volatilitet inte går att finna på bostadsmarknaden, och det som driver börsen är som du säger att företagen växer och blir effektivare.

Att ett hus stiger i värde över tid beror på en enda sak, inflation. Allt annat är tidsbegränsade spekulationer både upp och ner. Du tror att facit ligger i de senaste 20 åren och ser det som någon sorts empiriska bevis.

Jag ifrågasatte inte att volatiliteten är högre på börsen än bomarknaden utan bad dig motivera hur det leder till markant högre prisökningar över tid. Om du inte klarar att argumentera för det kan jag hjälpa dig lite men det skulle vara intressant att höra ditt resonemang här.

Hint: volatilitet är ett mått på risk och då är det intressant att du anser att bomarknaden befinner sig i en bubbla men inte att börsen gör det. Risken borde då vara lägre för aktier än för bostäder enligt ditt resonemang men ändå argumenterar du att volatiliteten är högre för aktier. Utveckla gärna dina förvirrade tankar, det kan bli kul.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in