Citat:
Ursprungligen postat av
Overkokt.Blomkal
Ja, kusin, ägaren heter Ariel och chauffören/hans kusin Lukas/Lukasz. Hur många judiska åkerier finns det i Polen? En ren tillfällighet att GM kapar en lastbil av dito för att utföra ett attentat i Tyskland (inte Polen)? Ok, om åkeriet använde vissa symboler i logotyp eller marknadsföring kan jag förstå att de blir måltavla för ett brott likt detta ("terrorism" på FB). Eftersom jag inte är en förintelseförnekare påstår jag att det nästan inte finns några judar i Polen.
Edit:
Åkeriägarens namn står på lastbilarna.
Ariel är förvisso främst ett judiskt namn, men det förekommer även bland kristna polacker även om det inte är jättevanligt. Du kan jämföra med hur namn som David, Daniel, Samuel eller Elias, eller för den delen Rebecka eller Miriam inte alls bara ges till judiska barn i Sverige.
Det finns färre än tio tusen judar kvar i dagens Polen, och i Gdansk, som ligger inom det område som bytte befolkning helt efter kriget (ziemie odzyskane på polska, ungefär "de återvunna landen" på svenska; de trakter där det bodde tyskar före kriget), är antalet på sin höjd några hundra. Som jag nämnt tidigare så är de oftast verksamma mer inom "White collar" än i t ex åkeribranschen.
Jag kan förstås inte veta med 100% men med min rätt gedigna erfarenhet av landet Polen och inte minst staden Gdansk, så skulle jag säga att förnamnet Ariel inte nödvändigtvis signalerar judiskhet i det här fallet.