2016-12-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du har helt missuppfattat infon kring "övningskörningen". Dagens lastbilar går att övervaka på distans, internet, GPS osv kanske du känner till?

Man har alltså kunnat se att den sk. "övningskörningen" skett i Tyskland strax före dådet och man har då försökt få kontakt med föraren utan att lyckas.

Jag tror du kan glömma dina teorier om att GM måste komma från Polen.

Ja, det är möjligt att jag missuppfattat den biten. Men ändå förstår jag inte. Jag har inte sett några uppgifter om att man skulle försökt få kontakt med föraren utan att lyckas. Hans fru ringde till honom klockan 16 men fick inget svar. Det är det enda jag har sett i media. Kan du länka till uppgiften att man såg "övningskörningen" strax före dådet? Om man då inte fick kontakt med föraren, varför larmade man inte? Om det nu är så att man med dagens teknik kan övervaka bilar på distans?
Citera
2016-12-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Ja, kusin, ägaren heter Ariel och chauffören/hans kusin Lukas/Lukasz. Hur många judiska åkerier finns det i Polen? En ren tillfällighet att GM kapar en lastbil av dito för att utföra ett attentat i Tyskland (inte Polen)? Ok, om åkeriet använde vissa symboler i logotyp eller marknadsföring kan jag förstå att de blir måltavla för ett brott likt detta ("terrorism" på FB). Eftersom jag inte är en förintelseförnekare påstår jag att det nästan inte finns några judar i Polen.

Edit:
Åkeriägarens namn står på lastbilarna.

Ariel är förvisso främst ett judiskt namn, men det förekommer även bland kristna polacker även om det inte är jättevanligt. Du kan jämföra med hur namn som David, Daniel, Samuel eller Elias, eller för den delen Rebecka eller Miriam inte alls bara ges till judiska barn i Sverige.

Det finns färre än tio tusen judar kvar i dagens Polen, och i Gdansk, som ligger inom det område som bytte befolkning helt efter kriget (ziemie odzyskane på polska, ungefär "de återvunna landen" på svenska; de trakter där det bodde tyskar före kriget), är antalet på sin höjd några hundra. Som jag nämnt tidigare så är de oftast verksamma mer inom "White collar" än i t ex åkeribranschen.

Jag kan förstås inte veta med 100% men med min rätt gedigna erfarenhet av landet Polen och inte minst staden Gdansk, så skulle jag säga att förnamnet Ariel inte nödvändigtvis signalerar judiskhet i det här fallet.
Citera
2016-12-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Här NRK`s länk med karta : https://www.nrk.no/tidslinje_-slik-ble-julemarkedet-i-berlin-angrepet-1.13284346

Scrolla ner tidslinjen till kl 19:34 så blir det tydligare..

Har det kommit fram var lastbilen kapades? Nära flyktingboendet? Eller var?
Citera
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Krutrester på händer och kläder går i princip inte att komma ifrån när man avfyrar vapen, och om GM stod när offret så flyger blodpartiklar när kulan träffar offret, vilka också bör gå att hitta på GM.

Aha...

Annars är det ganska vanligt bland kriminella att förvara/ha pistolen i en ihopknuten plastpåse, typ 3liters hushållspåse.
Inga fingeravtryck på vapnet och inga krutrester på händer och kläder efter att man skjutit ett skott.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Polacken kan vara ensam GM. När han körde in i marknadsplatsen fick han in en julgran
och ett halvt marknadsstånd genom vindrutan. Blev då så illa skadad att han strax efter avled.
Myndigheterna har bekräftat att han levde när han plockades ur hytten.
Han var antingen påtänd eller full. Eller både och.

Tragisk olycka.

Haha really? Snacka om att vara ensam om den teorin. Troligtvis vet vi i stora drag redan men saknar detaljer.
Citera
2016-12-20, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av somaliboy
Chaffisen hade spår av slag i ansiktet bla dvs han har varit i slagsmål innan han sköts. O mgm ej har spår på kroppen av slagsmål har hans medhjälpare slagits eller så är han oskyldig

Kan han fått pre eller post död vid kraschen.
Citera
2016-12-20, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Här NRK`s länk med karta : https://www.nrk.no/tidslinje_-slik-ble-julemarkedet-i-berlin-angrepet-1.13284346

Scrolla ner tidslinjen till kl 19:34 så blir det tydligare..

av bilden att döma har han kört av vägen vid ett övergångsställe. han har kommit från Hardenbergstrasse, inte Kantstrasse (i förlängningen av marknadens gågata, där är bodar intakta) och svängt vänster inne innan gågatan. Den som ser den bilden och tror det är en olycka är en fullständig och total idiot.
Citera
2016-12-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det är möjligt att jag missuppfattat den biten. Men ändå förstår jag inte. Jag har inte sett några uppgifter om att man skulle försökt få kontakt med föraren utan att lyckas. Hans fru ringde till honom klockan 16 men fick inget svar. Det är det enda jag har sett i media. Kan du länka till uppgiften att man såg "övningskörningen" strax före dådet? Om man då inte fick kontakt med föraren, varför larmade man inte? Om det nu är så att man med dagens teknik kan övervaka bilar på distans?

Hans fru hade talat med honom redan vid kl.15 enligt uppgift men skulle höras igen när hon slutade jobba, alltså efter kl16.

Ledsen men jag har inte sparat länken, finns i tråden däremot, tror bla Batuta har länkat bara någon sida bakåt.

Frågan är väl om man har larmat eller inte, jag tycker det vore väldigt konstigt om man INTE gjort det. Det är ju bla det som övervakningssystemet är till för och alla klockor borde ringa.
Jag får känslan av att polisen inte släpper några uppgifter alls och blir inte förvånad om den gripne 23-åringen är en bricka i spelet som möjligen har viss info att delge även om han inte är direkt inblandad i dådet men det är bara mina egna gissningar såklart.

Dock.. infon finns även i denna tidslinje: https://www.nrk.no/tidslinje_-slik-ble-julemarkedet-i-berlin-angrepet-1.13284346
Senast redigerad av Som-nam-na 2016-12-20 kl. 18:24.
Citera
2016-12-20, 18:20
Medlem
MyJustices avatar
Kan det här vara en lastbilskapning ?
Stål är värd en slant det med .
Ovan förare ?
Tung last ?
Ett sväng ?
Hastighet ca 50 km
Då kommer man en liten bit innan bråte stopper lastbilen .
Och med last och bråte under
så kommer man ingenstans med en lastbil som är tungt lastat .
Att lastbilar kapas för att komma åt lasten är inget nytt .
Citera
2016-12-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Polacken kan vara ensam GM. När han körde in i marknadsplatsen fick han in en julgran
och ett halvt marknadsstånd genom vindrutan. Blev då så illa skadad att han strax efter avled.
Myndigheterna har bekräftat att han levde när han plockades ur hytten.
Han var antingen påtänd eller full. Eller både och.

Tragisk olycka.

I förmiddags skrev du: "Kan varit polacken som körde. Blev omedelbart efter dådet skjuten av GM. Polacken
avled ju strax efter i ambulansen. Troligen kunde GM inte hantera lastbilen själv utan
polackstackarn tvingades till.."

En rätt osannolik teori det också, men sedan dess har du alltså mot alla rapporter från polis och media bytt till att tro att det är en olycka? Trots att det vid det här laget är ganska klart bekräftat
att föraren skjutits ihjäl med ett finkalibrigt vapen?

Varför skriver du nu helt plötsligt rent trams?
Citera
2016-12-20, 18:22
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Nån som har en google map länk
?
Her:

https://www.google.se/maps/place/Europa-Center,+Tauentzienstraße+9-12,+10789+Berlin,+Tyskland/@52.5045706,13.3381842,16z/data=!4m2!3m1!1s0x47a850ff82298417:0x9702b2fcf2774 29b

https://www.google.se/maps/@52.5054517,13.3339214,3a,75y,153.27h,87.27t/data=!3m4!1e1!3m2!1s-aVZJ06nowf7dk26xalWug!2e0

Google Streeview:

https://www.google.se/maps/@52.505251,13.3356379,20z

Videoer tatt kort tid etter:

http://www.liveleak.com/view?i=20a_1482181359

http://www.liveleak.com/view?i=a4a_1482176791
Senast redigerad av Vossevangen 2016-12-20 kl. 18:42.
Citera
2016-12-20, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Kan det här vara en lastbilskapning ?
Stål är värd en slant det med .
Ovan förare ?
Tung last ?
Ett sväng ?
Hastighet ca 50 km
Då kommer man en liten bit innan bråte stopper lastbilen .
Och med last och bråte under
så kommer man ingenstans med en lastbil som är tungt lastat .
Att lastbilar kapas för att komma åt lasten är inget nytt .

kolla bilden från vg hur han tagit sig in på marknaden så kan du utesluta den teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in