2016-12-20, 18:25
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Tyska Spiegel har uppgifter om att den polske lastbilschauffören dödades med ett skott i huvudet från en finkalibrig pistol. Enligt Spiegels uppgifter var chauffören redan död när lastbilen rammade julmarknaden.

Dessutom skriver tidningen att lastbilen körde runt marknaden innan han vände fordonet och körde mot folkmassan.

http://www.svt.se/nyheter/live/live-lastbilsattack-mot-julmarknad-i-berlin
Citera
2016-12-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Kan det här vara en lastbilskapning ?
Stål är värd en slant det med .
Ovan förare ?
Tung last ?
Ett sväng ?
Hastighet ca 50 km
Då kommer man en liten bit innan bråte stopper lastbilen .
Och med last och bråte under
så kommer man ingenstans med en lastbil som är tungt lastat .
Att lastbilar kapas för att komma åt lasten är inget nytt .

Lastbilen i det här fallet är nog utan tvekan mer värd än lasten, skrotvärde på stål ligger runt 1kr/kg.

Nej jag tror att du kan glömma den teorin.
Citera
2016-12-20, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
I förmiddags skrev du: "Kan varit polacken som körde. Blev omedelbart efter dådet skjuten av GM. Polacken
avled ju strax efter i ambulansen. Troligen kunde GM inte hantera lastbilen själv utan
polackstackarn tvingades till.."

En rätt osannolik teori det också, men sedan dess har du alltså mot alla rapporter från polis och media bytt till att tro att det är en olycka? Trots att det vid det här laget är ganska klart bekräftat
att föraren skjutits ihjäl med ett finkalibrigt vapen?

Varför skriver du nu helt plötsligt rent trams?

Tids nog får vi facit. Då får vi verkligen veta vad som hänt.
Citera
2016-12-20, 18:28
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Aha...

Annars är det ganska vanligt bland kriminella att förvara/ha pistolen i en ihopknuten plastpåse, typ 3liters hushållspåse.
Inga fingeravtryck på vapnet och inga krutrester på händer och kläder efter att man skjutit ett skott.

Har du sett den där filmen när kevin costner är psykopat? Tror du att det är vanligt att en muslim, som inte kan bygga ett hus eller hålla fred i ett land, klarar att tänka så långt?
Citera
2016-12-20, 18:30
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
kolla bilden från vg hur han tagit sig in på marknaden så kan du utesluta den teorin.
Tittar på det
Nu kör jag inte lastbil :
Utan ett tyngrar fordon än lastbil
Jag ser svängen vid marknadesplatsen
Skulle jag försöka mig på ett sånt sväng i 30 km timmen
skulle jag och ekipaget lägga sig på sidan i bästa fall
Men som sagt jag kör en annan typ av maskin .
.
vad jag säger är att en ovan förare kanske inte vet om att ett sväng med last .
kan vara besvärligt .
En teori bara som jag bollar lite med .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Tolkar det som att man har lastbilen på film från tex övervakningskameror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det är möjligt att jag missuppfattat den biten. Men ändå förstår jag inte. Jag har inte sett några uppgifter om att man skulle försökt få kontakt med föraren utan att lyckas. Hans fru ringde till honom klockan 16 men fick inget svar. Det är det enda jag har sett i media. Kan du länka till uppgiften att man såg "övningskörningen" strax före dådet? Om man då inte fick kontakt med föraren, varför larmade man inte? Om det nu är så att man med dagens teknik kan övervaka bilar på distans?
Citat:
Enligt åkeriägaren Zurawski pratade den nu döde chauffören med sin hustru klockan 15.01. Drygt 45 minuter senare slår någon på motorn igen.
– Vårt GPS-system visar att motorn blev påslagen 15.45. Någon har kört fram och tillbaka och startat och stängt av motorn flera gånger. En chaufför som känner bilen skulle aldrig göra det så det verkar som att någon övade, säger Ariel Zurawski, som själv pratade med chauffören vid lunchtid.
– Därför ser det ut som att han blev attackerad mellan 15.01 och 15.45 och att lastbilen kapades med honom kvar i hytten.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GR9Px/lastbilschaufforen-lukasz-37-forsta-offret-i-berlinattacken
Citera
2016-12-20, 18:33
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Lastbilen i det här fallet är nog utan tvekan mer värd än lasten, skrotvärde på stål ligger runt 1kr/kg.

Nej jag tror att du kan glömma den teorin.
Ok uppfattade inte att det var skrotstål
Citera
2016-12-20, 18:34
Medlem
Citat:
Tittar på det
Nu kör jag inte lastbil :
Utan ett tyngrar fordon än lastbil
Jag ser svängen vid marknadesplatsen
Skulle jag försöka mig på ett sånt sväng i 30 km timmen
skulle jag och ekipaget lägga sig på sidan i bästa fall
Men som sagt jag kör en annan typ av maskin .
.
vad jag säger är att en ovan förare kanske inte vet om att ett sväng med last .
kan vara besvärligt .
En teori bara som jag bollar lite med .

Nu kommer ju info om att lastbilen kört runt marknaden samt vänt och kört in i folkmassan.

Är det någon som vet vad det är för byggnad i bakgrunden där lastbilen stannat? Kyrka?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

svt's bild är fel, han borde kommit från harderstrasse. hade han tagit den svängen borde byggnader hitom övegångsstället vara mer demolarade. med en sådan lastbil blir det andra svängradier.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Besynnerligt agerande av tyska polisen.
Att på ett dygn inte kunna säkert fastställa om den gripne är GM duger inte. Hur svårt kan det vara? Övervakningskameror, blod, skott på nära håll och ett jävla tumult inne i en förarhytt lämnar en del spår...
Om de nu har gripit fel person så borde det ha tagit ca 10 minuter att konstatera - inte 20 timmar.

Tror det handlar mycket också om att hela etablissemanget är panikslaget över att inte låta "de onda krafterna" (som varnat för detta i åratal) gynnas av det som hänt. Därför denna flod av motstridiga uppgifter, konstigheter och desinformation.
Citera
2016-12-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ok uppfattade inte att det var skrotstål

Allt stål är skrotstål när du ska sälja det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in