Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Varför skulle den detaljen tala för muslimer? Det som däremot talar för ett terrordåd inspirerad av IS är likheterna med dådet i Nice samt att IS har uppmanat sina anhängare att döda folk på detta sätt.
Men det är faktiskt märkligt att den gripne inte hade något blod på sina kläder med tanke på att han skulle ha skjutit chauffören som satt bredvid honom. Att MGM greps tack vare att en privatperson sprang efter någon som han trodde var GM var i mitt tycke lite skakig uppgift redan när jag hörde den igår. Jag menar att kanske tog den här privatpersonen fel. En annan uppgift från igår som jag inte kan hitta nu är följande. Chaufförens arbetsgivare berättade att någon hade "övningskört" med lastbilen vid flera tillfällen. Det hade han sett tidigare när han hade kollat på hur många kilometer hade körts med lastbilen. Han menade att lastbilen måste ha blivit stulen vid dessa tillfällen. Vem skulle det ha varit som använde lastbilen och ställde den tillbaka utan att ägaren upptäckte det? Dessutom har jag uppfattat det som att företaget har sitt säte (och garage) i Polen Jag kan ha fel, kanske hade de en filial och garage i Berlin. Men om jag har rätt, då måste GM komma från Polen (oavsett etnicitet) och dessutom vara bekant med någon som jobbar på företaget. Annars hade han knappast valt just detta företag och heller inte haft access till just denna lastbil när han ville "övningsköra" inför sitt morduppdrag.
Du har helt missuppfattat infon kring "övningskörningen". Dagens lastbilar går att övervaka på distans, internet, GPS osv kanske du känner till?
Man har alltså kunnat se att den sk. "övningskörningen" skett i Tyskland strax före dådet och man har då försökt få kontakt med föraren utan att lyckas.
Jag tror du kan glömma dina teorier om att GM måste komma från Polen.